🔔📃 خود کارآمدی
@Mignair
✍️ نظریه خود کارآمدی چنین بیان می کند که انگیزش و عملکرد به وسیله باور افراد کارآ درباره این که آن ها می توانند کارآمد باشند تعیین می گردد ( بندورا، ۱۹۸۲ ). به عبارت دیگر، افرادی که دارای خود ـ کارآمدی بالا هستند چنین باور دارند که توانایی انجام وظایف را دارند و برای تلاش به انجام آن برانگیخته خواهند گردید.
🔻افرادی که دارای خود ـ کارآمدی پایین هستند باور ندارند که می توانند وظایف را انجام دهند، آن ها برانگیخته نخواهند شد و تلاشی ها انجام نخواهند داد. به عبارتی، این شبیه به پیشگویی خود ـ کامروا ساز می باشد که بر اساس آن فرد به طریقی رفتار می کند که باور اولیه خود را کامروا سازد. البته، افرادی که دارای خود کارآمدی بالا هستند فقط در صورتی می توانند کارآمد گردند که توانایی ضروری و لازم برای عملکرد در کار را داشته باشند.
🔻خود کارآمدی با مفهوم انتظار بسیار شبیه است. تفاوت اصلی در این است که نظریه انتظار به یک فعالیت خاص در زمان معین مربوط است، در حالی که نظریه ی خود کارآمدی با یک احساس کلی مرتبط است که فرد در بعضی از حوزه های زندگی مثلاً، بازی کردن تنیس، توانا است یا توانا نیست.
🔻برای مثال، یک فرد ممکن است دارای انتظار سطح بالا باشد که اگر تلاش زیادی به عمل آورد برنده مسابقه تنیس خواهد گردید. خود کارآمدی سطح بالا باوری است که فرد از خود دارد که او یک بازیکن خوبی است.
🔻آشکارا، این دو مفهوم با هم خیلی مرتبط می باشند، برای فردی که خود کارآمدی بالا دارد باید انتظار بالایی هم داشته باشد، اما آن ها یکسان نیستند. فردی که باور دارد بازیکن تنیس خوبی است ممکن است درباره پیروزی خود اگر هم با بهترین بازیکن حرفه ای تنیس دنیا می خواهد بازی کند، مطمئن نباشد. نظریه خود کارآمدی و انتظار در پیش بینی این که افراد وظایف خود را بهتر انجام خواهند داد هنگامی که بر این باور باشند که آن ها موفق خواهند بود، هماهنگ می باشند. نظریه ی انتظار هم چنین تأثیر پاداش ها بر انگیزش را مورد توجه قرار می دهد، موضوعی که در نظریه خود کارآمدی به آن پرداخته نشده است.
🔻نظریه خود کارآمدی برای محیط کار نظریه بسیار مفیدی می باشد. این نظریه چنین پیشنهاد می کند که انگیزش و عملکرد و شاید سلامت می توانند به وسیله افزایش خود کارآمدی کارکنان، افزایش یابند.
🗣 بندورا ( ۱۹۸۲ ) بحث می کند که چگونه خود کارآمدی از طریق مجموعه ای از موقعیت ها در انجام وظایف مشکل می تواند ایجاد گردد. یک سازمان می تواند این اصل را به وسیله سازمان دادن و گماردن کارکنان در وظایف چالش برانگیزی که موفق خواهند گردید، به کار برد. این راهبرد مخصوصاً برای کارکنان جدید تر می تواند با اهمیت باشد، که آن ها بخشی از زمان خود را برای سازگاری با تمام جنبه های شغل به کار خواهند گرفت. گماردن کارکنان جدید در وظایف نسبتاً مشکل شرایطی را برای آن ها مهیا خواهد ساخت که شکست کمی را، اگر هم وجود داشته باشد تجربه کند. اگر تجارب موفقیت در وظایف مشکل، بیش تر و بیش تر باشد، خود کارآمدی فرد افزایش خواهد یافت. کارل و همکاران ( ۱۹۹۳ ) کاربرد این روش را در برنامه های آموزشی پیشنهاد می کنند. مورین و لاتهام ( ۲۰۰۰ ) چنین نشان دادند که آموزش می تواند با افزایش خود کارآمدی موفق باشد.
📚 منبع: کتاب روان شناسی صنعتی و سازمانی
🖋 نوشته: علی مهداد
🖨 انتشارات: جنگل
💢بخوانید و در ایتا نشر دهید💯
@Mignair
🔶 اهمیت حمایت از سلامت روان خود و دیگران در روزهای شیوع کرونا
میگنا- سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل #سلامت روان را برای افرادی که خود را #قرنطینه کردهاند و نیز عموم مردم منتشر کرده که در آن تاکید شده "در وضعیت #بحران افراد دچار استرس میشوند." همچنین این سازمان با تاکید بر آگاه بودن نسبت به انتشار اطلاعات ناصحیح از مردم درخواست کرد تنها به منابع موثق مراجعه کرده و میزان درگیر بودن با اخباری را که میتواند #استرس و #اضطراب ایجاد کند به حداقل برسانند.
◽ در این دستورالعمل آمده است: از خود مراقبت کنید و برای دیگران نیز حامی باشید. در زمان مورد نیاز برای افرادی که به کمک احتیاج دارند یاری رسان باشید. به طور مثال، از طریق تماس تلفنی با همسایه ها و افرادی که به کمک نیاز دارند #وضعیت آنان را کنترل کنید. برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ لازم است افراد در کنار هم باشند و یکپارچه عمل کنند.
◽ "این سازمان از افراد درخواست کرد تا انتشار دهنده وقایع و داستانهای مثبت شیوع کروناویروس همچون وضعیت افراد بهبود یافته و حمایتهای افراد از همدیگر باشند."
◽ در این دستورالعمل تاکید شده است: با افرادی که درگیر این ویروس هستند #همدل باشید. افراد درگیر و مبتلا به بیماری کووید-۱۹ رفتار اشتباه نداشته اند و اکنون به حمایت و همدلی دیگر افراد نیاز دارند.
◽ این سازمان به والدین توصیه کرد "به فرزندان خود کمک کنند تا هر گونه ترس و ناراحتی خود را از طریق فعالیتهای خلاقانه مانند بازی و نقاشی کردن ابراز کنند.
◽ در این شرایط #کودکان را از والدین و اعضای خانواده دور نکنید. لازم است متناسب با سن کودک او را نسبت به بیماری کووید-۱۹ آگاه کرد و توجه به نگرانیهای آنان میتواند به کاهش اضطراب کودکان کمک کند."
◽ در این دستورالعمل به #سالمندان به ویژه افرادی که تنها زندگی میکنند یا دچار زوال عقل هستند اشاره شده و آمده است: ممکن است این افراد دچار اضطراب شوند و بیان "واقعیت های ساده" برای آنها به منظور توضیح آنچه در حال جریان است توصیه میشود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49944/preview/
🔶 هر روز سرطان میگیرید، اما بدن تان آن را شکست میدهد
میگنا- طبق تخمین ها، هر روز بین یک تا پنج عدد از سلولهای بدن شما #سرطانی میشوند که دستگاه ایمنی بدن آنها را شناسایی میکند و از بین میبرد. ما میتوانیم چندین بار در هفته به یکی از هولناکترین بیماریهای دنیا مبتلا شویم، اما بدن بیشترمان ما را نجات میدهد.
سلولهای سرطانی مثل #سلولهای عادی هستند با این تفاوت که آنها به شدت تکثیر میشوند. از آنجایی که این سلولها طبیعی به نظر میرسند، ممکن است بدن آنها را تشخیص ندهد و مراحل اولیه سرطان میتواند با هیچ دردی همراه نباشد. اما وقتی تومورها آنقدری بزرگ شوند که به #عصبها فشار آورند، فرد به تدریج درد را احساس میکند و دست آخر به پزشک مراجعه میکند.
◽ سرطان هزینهای است که ما برای تکامل میپردازیم. اگر سلولهای ما توانایی جهش نداشتند، ما هرگز به سرطان مبتلا نمیشدیم، اما در عین حال، تکامل هم پیدا نمیکردیم.
◽ سرطان تنها یک بیماری نیست، بلکه بیشتر از ۲۰۰ نوع دارد که همگی دلایل و نرخ مرگ و میر متفاوتی دارند. ریسک ابتلا به سرطان با افزایش سن بالا میرود، به طوری که احتمال ابتلا به سرطان در افراد بالای ۸۰ سال، هزار برابر بیشتر از نوجوانها است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49945/preview/
🔶 پیشنهاداتی برای سازگاری کودکان با شرایط بحرانی کرونا
میگنا- آزیتا محمدکریمی روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه هم اکنون در یک بحران جهانی قرار داریم، اظهار کرد: این شرایط تنها مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورها را درگیر و به دنبال خود یک تغییر اساسی در سبک زندگی افراد ایجاد کرده که به نظر میرسد برنامهریزی مناسبی برای آن صورت نگرفته است.
♦ کودکان تا همین چند هفته پیش به مدرسه میرفتند و دوستان و معلمهای خود را می دیدند ولی بحران کرونا مانع دیدارها و سرگرمیهای روزانه آنان شده، البته سازگاری با شرایط برای کودکان آسانتر از بزرگسالان است، چراکه با متغییرهای کمتری سر و کار داشته و ذهنشان کمتر قضاوت میکند، با این حال والدین باید در این پروسه به کودکان کمک کنند، چراکه آنان نیز در معرض اخبار ضد و نقیضی قرار گرفته و علاوه بر ناتوانی در تحلیل شرایط، استرس و اضطراب والدین نیز به آنان منتقل شده و فرصت کمتری برای سازگاری با شرایط پیدا می کنند.
♦ برخی والدین تصور میکنند که کودکان با شنیدن اخبار و گفتوگوهای والدین خود به خود در جریان امور قرار گرفته و خود را با شرایط جدید سازگار میکنند، این درحالیست که ما از ذهن کودکانه آنان خبر نداریم.
♦ برگزاری جلسات خانوادگی با حضور کودکان بهترین راهکار سازگاری
این روانشناس برگزاری جلسات خانوادگی با حضور همه اعضای خانواده و کودکان را برای کمک به فهم و سازگاری با شرایط جدید بسیار کمک کننده دانست و ادامه داد: شرایط را باید ساده و منطقی و نه اغراق آمیز و ترسناک، برای کودکان تشریح کنیم. برای آنها توضیح دهیم که باید برای مدتی در خانه بمانیم و در این مدت نمیتوانیم دوستان و اقوام را ببینیم، البته بگوییم که این شرایط موقتی بوده و به زودی زندگی به روال عادی برمیگردد. به کودکان حق بدهیم که ناراحت، دلتنگ و یا عصبانی شده و اجازه دهیم از احساسات خود صحبت کرده و خود را تخلیه کنند. سپس احوالات آنان را پذیرفته و از آنان حمایت کنیم.
♦ احساسات کودک را پذیرفته و حمایت کنیم
وی با بیان اینکه در جلسات خانوادگی کودکان سهم خود را در این بحران پیدا میکنند، ادامه داد: اگر کودکان را کنار گذاشته با این تصور که خود شرایط را درک میکنند، آن وسطها میمانند و سهم و مسئولیت خود را در این شرایط پیدا نمیکنند.
محمدکریمی با اشاره به کودکانی که بستری در #بیمارستان و یا مرگ بر اثر کرونا در خانودههایشان رخ داده، اظهار کرد: این موضوع حتما باید با فهم کودکانه برای آنان توضیح داده شود. باید به آنها بگوییم که این بیماری برای برخی از گروهها و افراد قابل تحمل نیست، ولی قرار نیست که اتفاقات بد برای همه رخ دهد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49947/preview/
🔶 برای غلبه بر ترس ناشی از "کرونا" چه کنیم؟
◽ میگنا- دکتر علیاصغر احمدی با اشاره به موضوع مهارت #غلبه بر ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: شرایط کنونی کشور، شرایطی گذراست که در آیندهای نزدیک، تنها آموختهها و آموزههایی که از این شرایط به دست خواهیم آورد، باقی میماند.
این روانشناس افزود: باید دقت کنیم مبادا در شرایطی که بروز ویروس #کرونا جامعه جهانی را دچار مشکل کرده است، با رفتار نامناسب و غیرمعقول برای خود و فرزندانمان نتایج منفی را ایجاد کنیم.
♦ احمدی با تأکید بر اثرگذاری رفتار والدین بر فرزندان گفت: رفتار والدین در مواجهه با شرایط #بحرانی و شرایط مخاطرات کنونی در خاطر بچهها خواهد ماند و باعث آثار سوء در آنها خواهد شد. بنابراین با توجه به شرایط امروز و بحران ویروس کرونا باید توجه کنید که به دنبال ایجاد آثار ناخوشایندی در ذهن فرزندانتان هستید یا تصمیم دارید این شرایط را به شرایط مثبت در ذهن آنان تبدیل کنید.
♦ پژوهشگر حوزه آموزشوپرورش و عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی جهان و ایران در مواجهه با ویروس کرونا، وجود ترس بهعنوان یک واکنش طبیعی مورد تایید است، گفت: ترس بهعنوان یک غریزه بشری است که اگر با رویکرد نادرستی با آن مواجه شویم مشکلات جدیدی را برای ما و اطرافیانمان به همراه خواهد داشت.
♦ احمدی ادامه داد: برای مثال ما از آتش میترسیم چون با آثار زیانآور آتش در زندگی آشنا هستیم. ولی اگر در مسئلهای با ابهام مواجهه شویم و ندانیم از چه چیزی میترسیم ممکن است اضطراب بر ما غلبه کند. وجود ترس بهصورت عاقلانه میتواند بهعنوان یک امر طبیعی برای ما و فرزندانمان مؤثر باشد؛ درصورتیکه #ترس غیرمعقول، بهصورت منفی عمل کرده و میتواند باعث ایجاد آثار سوء رفتار در فرزندانتان شود.....👇👇
http://www.migna.ir/news/49946
🔶 عدم مدیریت استرس خانواده با شیوع کرونا و آسیب روانی به کودکان
میگنا- آماندا گوردون، روانشناس بالینی در استرالیا، با توجه به توصیه های اخیر سازمان بهداشت جهانی برای حفظ بهزیستی روحی و روانی طی این بحران به والدین پیشنهاد می کند که با #کودکان بر اساس سن آنان صحبت شود و برای کودکان فضای امن برای کشف احساساتی مانند ترس و غم و اندوه فراهم شود.
اگر کودکان از دیدن افرادی که ماسک استفاده می کنند، نگران شدند، باید توضیح دهیم که دلیل این کار مهربانی است تا از بیمار شدن دیگران پیشگیری کنند.
ما نباید اجازه دهیم که کودکان مضطرب، به وسواس فکری و اجباری مبتلا شوند و بی دلیل و بیش ازاندازه دست های خود را بشویند.
ما باید کودکان را از شستن بیش ازاندازه و غیرمعقول دست ها منع کنیم و به زندگی معمول خود ادامه دهیم.
اگر ما ترس خود را کنترل کنیم، فرزندان ما نیز دچار وحشت نمی شوند.
اگر ما بتوانیم یک زندگی عادی داشته باشیم، فرزندان ما نیز زندگی عادی خواهند داشت.
ما نباید در مورد قرنطینه با کودکان صحبت کنیم، کودکان می توانند با یکدیگر بازی کنند، فقط باید موارد بهداشتی لازم را رعایت کنند و اگر محدودیتی در نظر گرفتیم به آنان خاطر نشان کنیم که برای سلامت آنان تلاش می کنیم.
ما باید رفتار خودمان را نیز موردتوجه قرار دهیم، به خصوص زمانی که از اخبار مربوط به ویروس صحبت می شود.
همه باید روشی معقولانه اتخاذ کنیم بدون اینکه موجب نگرانی کودکان شویم.
نکته اصلی این است که والدین نباید از رسانه بیش ازاندازه استفاده کنند، چون انتقال دهنده اخبار به کودکان می شوند، والدین خوب و باذکاوت، همان کاری را انجام می دهند که پیش ازاین انجام می دادند.
هنگام صحبت با نوجوانان تعطیلی مدارس می تواند کمی ترسناک باشد.
اطمینان از تعامل اجتماعی خوب بین بچه ها بسیار مهم است.
اگر بچه ها بیمار نباشند بازهم می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
وی هشدار می دهد، محیطی فراهم نکنید که کودکان احساس ترس کنند، این مورد شامل بهداشت شخصی آنان نیز می شود.
این روانشناس توصیه می کند: "خود را کنترل کنید تا فرزندان شما احساس درماندگی نکنند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49952/preview/
🔶 ارسال گزارش مهمترین اقدامات ضد کرونایی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به رئیس جمهور
◽ میگنا- دکتر محمد حاتمی؛ طی نامهای اهم فعالیتهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ج.ا.ا را از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون را به استحضار ریاست جمهوری رساند.
♦ در این نامه 10 بندی، ضمن اعلام آمادگی 30 هزار عضو سازمان نظام جهت مقابله با استرس و اضطراب ناشی از وحشت ویروس کرونا تأکید شده است که آرامش مردم، عادیسازی زندگی، سبک زندگی جدید، خودمراقبتی، اوقات فراغت خانواده ها و کودکان، گروههای در معرض خطر و امید آفرینی برنامههایی است که توسط روانشناسان و مشاوران در حال اجرا است.
♦ روانشناسان و مشاوران آماده هر گونه همیاری با ستاد ملی مقابله با بحران کرونا هستند و اکنون از طریق سامانههای 4030، 137 و سایر سامانههای فعال در حال خدمترسانی به مردم جامعه هستند.
♦ دفاتر و مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره کشور نیز به صورت تلفنی، مجازی و حضوری با حفظ توصیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شبانه روزی در حال فعالیت هستند.
♦ راهاندازی گروه مجازی در واتسآپ توسط سازمان و به اشتراک گذاشتن تجربیات روانشناسان و مشاوران با احساس وظیفه ملی، دیگر اقدامی است که طی آن مدافعان سلامت روان، نقش تاریخی خود را ایفاء میکنند.
♦ مطمئناً این مجاهدت اعضاء سازمان در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد و در آینده عمق و جایگاه رفیع سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای حاکمیت و مردم بیشتر روشن خواهد شد.
♦ تولید بستههای آموزشی، پیامهای آموزشی، مصاحبه با رسانهها، روشها و تکنیکهای مقابله با استرس ویروس کرونا توسط روانشناسان و مشاوران آموزش داده میشود.
♦ دکتر محمد حاتمی در این نامه تأکید کرده است که اگر امکانات لازم در اختیار سازمان قرار گیرد، روانشناسان و مشاوران در آرامش دهی به جامعه بیش از این فعال خواهند شد......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49953/preview/
🔶 انگیزههای روانی خرید جنونآمیز در روزگار کرونا
میگنا- یکی از عوارض اپیدمی #کرونا این است که مردم به شکل غیرعادی و بیش از نیاز خرید میکنند. در فروشگاهها دستمال توالت، پاستا، صابون و مواد ضدعفونی کمیاب شده است. چرا؟ پرفسور اندی یاپ انگیزه روانی این پدیده را توضیح میدهد.
ویروس کرونا یک دشمن نامرئی است که دیده نمیشود. وقتی انسان دشمن خود را نبیند به وضعیتی نامطمئن دچار میشود؛ پس برای این که نشان دهد بر دشمن خود مسلط است و بر او کنترل دارد، سعی میکند ضعف خود را از راههای دیگری جبران کند. خرید بیشتر یکی از راههای این جبران ضعف است.
به گفته پرفسور یاپ، مردم بیشتر خرید میکنند، چون از ویروس ترس دارند. آنها با خرید کالاهای گوناگون به خود میباورانند که در برابر ویروس مجهز هستند و به سادگی مغلوب نخواهند شد. آنها بیش از حد نیاز خود ماسک و مواد ضدعفونی میخرند، چون خیال میکنند با داشتن این چیزها میتوانند بار دیگر "دشمن" خود را به زیر کنترل در آورند.
♦ فقدان کنترل، زمینه نگرانی
پرفسور یاپ درباره پژوهشهای تازه توضیح میدهد: «مطالعاتی که ما در سه چهار سال اخیر انجام دادیم نشان میدهد که روانشناسی نقش فقدان کنترل را در نارساییهای روانی، مانند پانیک و استرس، دستکم گرفته است. تحقیقات ما نشان داد که مردم در حالت از دست دادن کنترل، بیش از پیش #خرید میکنند؛ یعنی کالاهایی میخرند که گمان میکنند حس کنترل آنها را بازسازی و ترمیم میکند.»
به نظر این استاد روانشناسی، برای بازسازی حس کنترل راههای بهتری وجود دارد که از همه مهمتر اطلاعات درست است: «مردم باید در جریان باشند که چه نوع ویروسی در کمین آنهاست، چگونه ممکن است به آنها سرایت کند و چه امکاناتی برای مقابله با آن دارند.»......
http://www.migna.ir/news/49957
🔶 دلبستگی ناایمن منجر به احساس بیقراری در فرد میشود
میگنا دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی، در خصوص #اضطراب ناشی از شرایط بحران، اظهار کرد: گاهی اوقات اضطراب منشأ درونی دارد بدین معنا که عامل# زیستی، تغییرات #هورمونی و نیز مشکلات زیستی باعث #نگرانی و دلواپسی افراد میشود که اضطرابهای کنشی و سرشتی نام دارند اما گاهی اوقات اتفاقات محیطی باعث میشود که سطح نگرانی فرد افزایش پیدا کند و اضطراب #واکنشی و موقعیتی پیدا کند.
♦ اتفاقاتی که اخیراً در جامعه ما رخ میدهد بیشتر از نوع دوم است و مردم ما بیمار نیستند که در سرشت و زیست آنها اتفاقی افتاده است بلکه بیشتر اتفاقات بیرون و خصوصاً فضای داغ شایعات است که #اضطراب را برای مردم ایجاد کرده و باعث شده که گاهاً در مورد رفتارهایی که باید در حوزه پیشگیری و خودمراقبتی انجام دهند، افراط و تفریطهایی دیده میشود؛ چراکه وقتی سطح اضطراب بالا میرود ناخودآگاه کارکردهای اجتماعی تحت تأثیر قرار میگیرد و فرد در رفتارهای خودتنظیمی، هیجانی و دچار افراط و تفریطهایی میشود.
♦ رئیس پلیکلینیک تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: امروزه بیشتر اتفاقاتی که رخ میدهد از نوع دوم، اضطرابهای واکنشی است و به اتفاقات بیرونی مربوط میشود. افرادی که در جامعه و در شرایط خاص قرار میگیرند نسبت به یکدیگر بیاعتماد میشوند، بخشی از آن به شرایطی برمیگردد که اکنون در آن قرار داریم اما قسمت اصلی و عمده، راهکارها و سبکهای تربیتی ماست.
♦ در جامعهای که مردم احساس امنیت میکنند ناخودآگاه سطح اعتماد آنها بالا میرود، اما زمانی که در فضایی قرار میگیرند که احساس امنیت نمیکنند و اکنون چنین شرایطی حاکم است، ناخودآگاه احساس امنیت به خطر میافتد و سطح اعتماد هم پایین میآید.
♦ سلطانی کوهبنانی با اشاره به اینکه «اگر بخواهیم خیلی تخصصی به این موضوع نگاه کنیم»، مطرح کرد: این امر به سطح دلبستگی افراد به هم برمیگردد که اگر سطح دلبستگی افراد ایمن باشد در جامعه احساس خوشایندی دارند، اما اگر سطح #دلبستگی افراد ناایمن باشد احساس میکنند در جامعهای حضور دارند که هیچ کس نکات مهم را رعایت نمیکند و ناخودآگاه دو واکنش را از خود بروز میدهد که اگر کسی رعایت نمیکند پس چرا من رعایت کنم و دوم اینکه کارها و فعالیتهای روزمره را افراطی انجام میدهیم.
♦ وی ادامه داد: ما معمولاً این دو واکنش را در جامعه که سطح ایمنی بالایی ندارند مشاهده میکنیم و افرادی که سطح دلبستگی ایمنی بالایی دارند، #امید به زندگی آنها بالاست زیرا احساس امنیت میکنند و این افراد رفتارهای خود مراقبتی سالمی را بیشتر از خود بروز میدهند......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49960/preview/
🔶 چگونه می توان وحشت و هراس ناشی از کرونا را مدیریت کرد؟
◽ میگنا- «شاید باید این شرایط را شرایط خرید وحشت بنامیم. در حالی که این یک واکنش قابل درک برای یک وضعیت نامشخص است اما تاثیر بزرگی بر زندگی افراد میگذارد و میتواند تأثیر عمیقی بر زنجیرههای تأمین نیز داشته باشد. برای مثال یک مادر که فرزندی معلول دارد میگوید برای مدیریت شرایط فرزند خود، در تلاش است تا به دارو دسترسی پیدا کند. همچنین بیم آن وجود دارد که این بیماری بر آسیب پذیرترین اعضای جامعه تأثیر بگذارد: افرادی با درآمد کم، مستمری بگیران و افراد دارای معلولیت یا بیماریهای مزمن. چرا این اتفاق میافتد؟»
♦ وحشت درباره ویروس کرونا کاملاً طبیعی است و ممکن است انگیزه انباشت و ذخیره کالا واکنش منطقی به نظر برسد اما مهم است که بدانید خرید وحشت باعث بدتر شدن وضعیت میشود. نه فقط به این دلیل که سهمیهای که به افراد تعلق میگیرد کم است و افراد دیگر نمیتوانند به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. بلکه به این دلیل که این موضوع در بلند مدت برای همه جامعه مضر است.
♦ در همین زمینه، نیک بلکبرن، روانشناس در این خصوص به هافینگتون پست معتقد است: افراد در تلاشاند با خرید وسایل، اضطراب خود را برطرف کنند، اما وقتی به مغازهها میروند، احتمالاً #اضطراب بیشتری را تجربه میکنند، زیرا وسایل کمی در دسترس هستند. سپس این اضطراب وجود دارد که به دلیل این نوع رفتار از سوی دیگران انتقادهایی جدی دریافت کنید. درواقع دیگران به شما بگویند که چرا این کار را کرده اید. بلکبرن خاطرنشان میکند: "این راهی نیست که افراد وحشت زده احساس بهتری داشته باشند. "
♦ اضطراب ممکن است باعث افزایش انباشت کالا شود، اما هانزا پانخانیا، یک درمانگر ۲۵ ساله و عضو انجمن روان درمانی انگلیس معتقد است که این امر نیز به علت احساس ناتوانی، ترس و از دست دادن کنترل انجام میشود. او توضیح میدهد: «وقتی مردم وحشت میکنند این یک "ژست برای کنترل اوضاع" است. افراد برای کمک به خود در شرایطی که احساس ناتوانی میکنند، چنین رفتاری انجام میدهند. وقتی هیچ تصویر بزرگتری نداریم، میخواهیم در «دنیای خرد» خانه و زندگی روزمره خود را کنترل کنیم و در این حالت، مردم این کار را با خریدن وسایل انجام میدهند. عنصر ترس نیز وجود دارد. قابل درک است که برخی از مردم از Covid-۱۹ درگذشته اند، اگرچه فقط تعداد کمی از آنها در انگلستان زندگی میکنند. علاوه بر این، مردم میترسند از فروش غذا و مواد غذایی خودداری شود، بنابراین غریزه اصلی بقا فعال میشود که اگر غذا نخوریم میمیریم.»
♦ او ادامه میدهد: «ااخبار با تعداد افرادی که میمیرند یا احساس بیماری میکنند اشباع شده است. گوش دادن به این نوع اخبار، روز به روز بیشتر باعث میشود غریزه بقا ما تحریک شود. به طور کلی انسانها در برخورد با عدم اطمینان خیلی خوب نیستند و این روش اطمینان آنهاست. "....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49962
🔶 توصیههایی برای شناخت و مدیریت ترس از کرونا
1- در مواقع بحران، سطح #هیجانات منفی افزایش پیدا میکند و مردم با هیجاناتی چون ترس، اضطراب و غم روبرو می شوند و ممکن است این هیجانات بر روی منطق آنها نیز اثر بگذارد و توانایی شناختی و عقلانی را تحت تاثیر قرار دهد.
2- هیجانات اگر به خوبی کنترل نشود منجر به ضعف سیستم ایمنی شده و میتواند جسم را نیز درگیر کند و سلامتی را از میان ببرد.
3- مردم وقتی دچار هیجانات منفی میشوند، سعی می کنند این هیجانات و اضطراب ها و خشم را مرور کنند و در باره آن حرف بزنند تا از میزان استرس بکاهند. اگر چه این روش خوبی برای کنترل استرس است اما وقتی هیجانات مهار نشود و در فضاهایی مانند فضای مجازی به صورت منفی بزرگ و گسترده شود، موجب بروز شایعات و نگرانیهای بیشتری میشود.
4- وقتی شایعات گسترش پیدا میکند، مردم ممکن است به دلیل نگرانی، رفتاری نامعقول از خود نشان دهند و به جای استفاده از روشهای علمی در مقابله با ویروس، از روشهای هیجانی استفاده کنند که تبعات بیشتری در گسترش نگرانی و هیجانات دارد.
5- افراد باید بتوانند هوش هیجانی خود را در این شرایط بحرانی به کار بگیرند و در مورد احساساتشان در قالبی سازماندهی شده حرف بزنند و با بیان ابعاد مختلف مساله و پذهیز از تمرکز بر جنبه های منفی بر هیجانات و نگرانیهای بیش از اندازه غلبه کنند.
6- برای مقابله با استرس ناشی از #کرونا از رویکرد دوریجویی (بی اهمیت دانستن موضوع و بدون رعایت بهداشت، زندگی عادی را دنبال کردن)، خودمهارگری (اعتماد به نفس کاذب مبنی بر توان مقابله با بیماری بدون نیاز به ملاحظات بهداشتی و درمانی) و دوری گریزی (پنهان شدن و قطع ارتباط با همه و تعطیل کردن زندگی) پرهیز کنیم.
7- در مقابل با بهره گیری از رویکردهای خویشتن داری، مسئولیتپذیری، حمایت اجتماعی و حل مدبرانه میتوان مانع از بیماری های روانشناختی ناشی از شیوع کرونا ویروس در خود و اطرافیان شد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49964/preview/
🔶چگونه با کودکان درباره کرونا صحبت کنیم؟
🔻کودک را ترغیب کنید احساساتش را بیان کند و شما هم پذیرای احساسات او باشید.
🔻سعی نکنید که مدام به کودکتان بگویید؛ "نگران نباش" " چیزی نیست"
🔻در عوض اجازه بدهید و حتی از او بخواهید احساساتش را بیان کند و شرایط او را درک کنید، احساس کودک را انکار نکنید و آن را بی ارزش ندانید.
کانال روانشناسی ایتا
@Mignair
🔶 عوارض بیشتر اعتیاد بر زنان نسبت به مردان
میگنا- از دلایل افزایش آمار اعتیاد در زنان، عوارض اعتیاد و تفاوتهای ترک اعتیاد زنان نسبت به مردان می توان به نکات زیر توجه کرد:
🔻 برخی پژوهشها نشان میدهد که اعتیاد در زنان رو به افزایش است.
🔻 براساس تحقیقات حدود ۱۰ درصد مراجعان به مراکز درمان اعتیاد، زن هستند.
🔻 مسائل اجتماعی، مسائل روانی، آگاهی کم، باور اشتباه نسبت به مصرف مواد مخدر، استفاده بیش از حد از مسکنها و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و تغییرات فرهنگی از عوامل موثر در گرایش زنان به مصرف مواد مخدر است.
🔻 امروزه برخی افراد جامعه بر این موضوع متمرکز شدهاند که زنان باید اندام مناسبی داشته باشند، از همین رو برخی زنان به سمت کشیدن سیگار و مصرف مواد محرک متمایل میشوند. در این میان برخی دیگر از زنان نیز برای تفریح و اوقات فراغتشان به سمت کشیدن قلیان روی میآورند، این درحالیست که قلیان به مراتب وابستگی سریعتری نسبت به بعضی از مواد مخدر دارد.
🔻 همچنین# استرس و #خلق منفی نیز از عوامل موثر در اعتیاد است. زنانی که از نظر روانی دارای خلق منفی و استرس هستند، بیشتر از مردان به سمت #مصرف مواد مخدر گرایش پیدا میکنند. در این میان وجود تفاوتهای ژنتیکی بین زنان و مردان نیز باعث میشود، آنها زودتر از مردان وابسته به مواد مخدر شوند، اما در عین حال مسائل محیطی و اجتماعی نیز بسیار مهمتر از مسائل ژنتیکی است.
🔻 برخی تحقیقات نیز نشان داده زنانی که در سن پایین ازدواج میکنند، به ویژه اگر ازدواجشان اجباری و با رضایت خودشان نباشد احتمال گرایش به #مواد-مخدر آنها نیز بیشتر است.
🔻 مصرف مواد مخدر در بدن زنان به گونهای اثرگذاری دارد که آنها سریعتر از مردان و با مصرف ماده بسیار کمی به آن وابستگی پیدا میکنند، البته #وابستگی آنها نیز شدیدتر از وابستگی مردان به مواد مخدر است.
🔻 برخی پژوهشها نیز حاکی از آن است که زنانی که به مصرف مواد مخدر گرایش دارند به طور متوسط نسبت به مردان سن کمتری دارند و از آنجایی که در سنین کم احتمال آسیبپذیری و تغییرات مغز بیشتر است، وابستگی آنها نیز شدیدتر خواهد بود.
🔻 زنانی که مخدر #شیشه مصرف میکنند نسبت به مردان بیشتر و با شدت بیشتری دچار تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب، قفل شدن فک، بیاشتهایی و... میشوند، تشدید عوارض مواد #مخدر در زنان نسبت به مردان موجب شده تا اهمیت درمان اعتیاد در آنها بیشتر باشد.
🔻 ترک اعتیاد در زنان و مردان متفاوت است؛ به طور مثال پزشکان برای تجویز داروهای #ترک اعتیاد برای مردان محدودیتی ندارند، اما در زنان به ویژه زنان باردار محدودیتهایی وجود دارد. براین اساس پزشکان هنگام تجویز دارو برای زنان باردار دارای اعتیاد به مواد مخدر، داروی #متادون که نسبت به سایر #داروهای ترک اعتیاد برای این افراد بیضررتر است را تجویز میکنند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49967/preview/
🔶 چرا نباید در روزهای کرونایی به مسافرت رفت؟
♦این پیام را نشر دهید 👇
▪ آیا میدانید احتمال ابتلا به بیماری کرونا در مسافرت چندین برابر بیشتر می شود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت باید به طور مکرر بنزین به اتومبیل خود بزنید که احتمالا شانس ابتلا شما به این ویروس در تماس با تجهیزات و وسایل پمپ بنزین، بیشتر خواهد شد؟
▪آیا میدانید در هنگام مسافرت باید در اتوبوس یا هواپیمایی سوار شوید که احتمالا شانس ابتلا شما به علت تماس با سطوح مختلف این وسایل نقلیه، بیشتر خواهد شد؟
▪ آیا میدانید در هنگام مسافرت، دسترسی شما به سرویسهای بهداشتی تمیز کمتر خواهد شد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، امکان شستوشوی مکرر دستان شما کمتر خواهد شد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، دسترسی شما به غذاهای سالم و فاقد هرگونه آلودگی کمتر میشود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، مجبور به صرف غذا در بیرون خواهید بود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، قادر به ضدعفونی کردن کامل میوهها نخواهید بود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، احتمال دارد هتل و خانههای کرایهای قبل از شما، پذیرای یک بیمار با تشخیص کووید۱۹ نبوده بوده باشد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، به واسطه حضور در مکانهای توریستی و پرتجمع شانس ابتلای شما به کرونا بالا خواهد بود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، شما ناخواسته با افراد ناآشنای متعددی مواجه خواهید شد که ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، بسیاری از تنقلات و خوراکیها خریداری شده را نمیتوانید به صورت مناسب شسته یا ضدعفونی کنید؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، احتمالا میزان تماس شما با سطوح آلوده بیشتر خواهد شد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، به واسطه خستگی و مختل شدن خواب، لمس مکرر صورت و چشمها اتفاق میافتد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، شما امکان شستوشوی مناسب وسایل و دستان خود را ندارید؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، تمرکز شما برای رعایت نکات پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا کمتر میشود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، در صورت ابتلا یکی از اعضا خانواده، شانس ابتلا دیگر اعضا به واسطه تماس خیلی نزدیک در خودرو یا اتوبوس و هواپیما بیشتر خواهد شد؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، در صورت ابتلا یکی از اعضا خانواده، مراقبت و بهبودی آن فرد دشوار خواهد بود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، در صورت ابتلا یکی از اعضا خانواده، از حمایت دیگر بستگان کمتر برخوردار خواهید بود؟
▪️آیا میدانید در هنگام مسافرت، در صورت ابتلا افراد بزرگتر، کودکان با شرایط دشواری مواجه خواهند شد؟
🔻 آیا میدانید تمیزترین و ایمنترین محل برای عدم ابتلا شما به بیماری کرونا، منزل شماست؟.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49968/preview/
🔶 فقدان تیم آموزشی روان شناسی و جامعهشناسی در تلویزیون
میگنا- در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی وقتی حرف از ستاد یا قرارگاه برده میشود، یک باره نگاهها به سمت خط مقدم مبارزه می رود. در حالیکه خط مقدم با تمام قوا باید ساماندهی شده و عملیات امداد ونجات نیز تسریع شود، اما در حوزه اطلاعرسانی و ایجاد تعادل روانی درجامعه که در معرض امواج مختلف قرار دارد، باید تمام قد و با تمام قوا وارد شد.
♦ تلویزیون به دلایل مختلف نتوانست در جلب افکار عمومی موفق عمل کند و موجب ریزش مخاطبانش شد، همچنین متاسفانه برخی مردم اخبار و رویدادها وحتی میزگردهای بررسی #عواقب آسیبپذیری اجتماعی در ایام بحرانی را از شبکههای خارجی دنبال میکنند، در این موارد جای نقد و نظر بسیاری وجود دارد.
♦ تلویزیون که باید از نگاه معمار انقلاب حضرت امام خمینی ( ره ) دانشگاه عمومی باشد، براثر غفلت و قصور چندین ساله حتی از وجود چهرههای علمی منتقد محروم شد. اگر درشبکه چهار سیما حضور جامعه شناسانی داریم به جهت رفع تکلیف و غیره است.
🔻 جامعه امروز در میانه بحران شیوع کرونا، از فقدان یک تیم آموزشی قوی در دو حوزه #جامعهشناسی و #روانشناسی در تلویزیون و رادیو رنج میبرد.
🔻 توصیههای ایمنی در مقابله با ویروس کرونا و میزگردهای علمی بسیار بسیار خوب هست، اما رادیو وتلویزیون تا چه میزان به #آسیبپذیری روانی جامعه احاطه دارد؟
🔻 در چیدمان برنامههای آموزشی خود در ساعات پر بیننده نقش بزرگان حوزه روانشناسی اجتماعی و جامعهشناس که سالها مردم از صدا و تصویرشان خاطرات بسیار خوبی دارند، کجاست؟
به گروههای مرجع در این شب و روزهای سخت که یک بیماری جهانی، روح و روان جامعه را میآزارد، بیش از همه زمانها نیاز داریم.
♦ کلمه به کلمه استادانبزرگ ونامآوری چون گلزاریها و افروزها در این زمانه برای مخاطب راهگشاست. مردم انتظار دارند میزگردهای علمی در دو حوزه جامعه شاختی و روانشناسی در #مقابله با حوادث وبحرانها را از قاب تلویزیون کشور خودشان ببینند.
🔻 این ایام آزمون بزرگ برای همه مدیران کشور هست در کل حاکمیت نه فقط دولت و قوه مجریه،به نیاز اصلی این زمانه سخت پاسخ قانع کننده دهیم....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49970/preview/
🔶 فقدان تیم آموزشی روان شناسی و جامعهشناسی در تلویزیون!
میگنا- در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی وقتی حرف از ستاد یا قرارگاه برده میشود، یک باره نگاهها به سمت خط مقدم مبارزه می رود. در حالیکه خط مقدم با تمام قوا باید ساماندهی شده و عملیات امداد ونجات نیز تسریع شود، اما در حوزه اطلاعرسانی و ایجاد تعادل روانی درجامعه که در معرض امواج مختلف قرار دارد، باید تمام قد و با تمام قوا وارد شد.
♦ تلویزیون به دلایل مختلف نتوانست در جلب افکار عمومی موفق عمل کند و موجب ریزش مخاطبانش شد، همچنین متاسفانه برخی مردم اخبار و رویدادها وحتی میزگردهای بررسی #عواقب آسیبپذیری اجتماعی در ایام بحرانی را از شبکههای خارجی دنبال میکنند، در این موارد جای نقد و نظر بسیاری وجود دارد.
♦ تلویزیون که باید از نگاه معمار انقلاب حضرت امام خمینی ( ره ) دانشگاه عمومی باشد، براثر غفلت و قصور چندین ساله حتی از وجود چهرههای علمی منتقد محروم شد. اگر درشبکه چهار سیما حضور جامعه شناسانی داریم به جهت رفع تکلیف و غیره است.
🔻 جامعه امروز در میانه بحران شیوع کرونا، از فقدان یک تیم آموزشی قوی در دو حوزه #جامعهشناسی و #روانشناسی در تلویزیون و رادیو رنج میبرد.
🔻 توصیههای ایمنی در مقابله با ویروس کرونا و میزگردهای علمی بسیار بسیار خوب هست، اما رادیو وتلویزیون تا چه میزان به #آسیبپذیری روانی جامعه احاطه دارد؟
🔻 در چیدمان برنامههای آموزشی خود در ساعات پر بیننده نقش بزرگان حوزه روانشناسی اجتماعی و جامعهشناس که سالها مردم از صدا و تصویرشان خاطرات بسیار خوبی دارند، کجاست؟
به گروههای مرجع در این شب و روزهای سخت که یک بیماری جهانی، روح و روان جامعه را میآزارد، بیش از همه زمانها نیاز داریم.
♦ کلمه به کلمه استادانبزرگ ونامآوری چون گلزاریها و افروزها در این زمانه برای مخاطب راهگشاست. مردم انتظار دارند میزگردهای علمی در دو حوزه جامعه شاختی و روانشناسی در #مقابله با حوادث وبحرانها را از قاب تلویزیون کشور خودشان ببینند.
🔻 این ایام آزمون بزرگ برای همه مدیران کشور هست در کل حاکمیت نه فقط دولت و قوه مجریه،به نیاز اصلی این زمانه سخت پاسخ قانع کننده دهیم....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49970/preview/
@Mignair
💯دلیلی نداره شما بعد از دعوا زنگ بزنید یا برید پیش خانوادتون کل ماجرا رو تعریف کنید
- اولاً که اونا خیلی یک طرفه قضاوت میکنن.
- دوماً آدمِ توى قلبتونو پیش خانوادتون خراب می کنید.
- شما بعد یه مدت کوتاه آشتی می کنید و همه چی رو فراموش می کنید. اما خانوادتون یادشون نمیره و دیدشون نسبت به زندگی شما عوض میشه و از این به بعد منتظر باشید تو زندگی دونفرتون دخالت کنند چون شما خودتون این اجازه رو بهشون دادید...
.
@Mignair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به خودمان رحم کنیم!
امیدوارم خیلی دیر متوجه نشویم که چرا اینقدر بر خانه ماندنمان تاکید میشود، کمی فکر کنیم...
#در_خانه_بمانیم
@Mignair
🔔📃 پنج گام اساسی برای هدف گذاری مؤثر (SMART):
1️⃣ معیّن و مشخص: Specific
2️⃣ قابل اندازهگیری: Measurable
3️⃣ دستیافتنی: Attainable
4️⃣ واقعبینانه: Realistic
5️⃣ زمانبندیشده: Timely
✍️ این مدل شما را یاری میکند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آنها نداشته باشید:
1️⃣ اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده، شش ماه آینده یا سال آیندهی خود را تعیین کنید، باید آنها را صریح و روشن مطرح کنید. این کافی نیست که بگویید: “میخواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.” این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟
2️⃣ هدفهایتان باید قابل اندازهگیری باشد. باید بتوانید اندازه بگیرید که چهقدر به سمت هدفتان پیش رفتهاید.
3️⃣ هدفهای دستیافتنی، عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیر قابل دسترسیاند.
4️⃣ در انتخاب هدف واقعبین باشید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آنها امکانپذیر باشد.
5️⃣ هدفها باید قابل زمانبندی باشند. اغلب مشاهده میشود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمیگزینند و به روی کاغذ میآورند، اما آن را در پوشهای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمیکنند. وقتی هدفی را برمیگزینید، باید با استفاده از یک جدول زمانبندیشده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامهی راه ترغیب میشوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد.
@Mignair
🔶 هویت اجتماعی کودکان را چگونه شکل دهیم؟
میگنا- هر کودکی دارای #هویت_اجتماعی است و به همین دلیل نیز میتواند نقشهای متفاوتی را در جامعه نسبت به دیگران درک کند، فرقی هم نمیکند که این نقشها از طریق کدام موقعیت اجتماعی، فرهنگی یا قومیتی، عقاید و... بروز پیدا میکند. کودک میتواند بسته به شرایط خود احساس هویت و غرور، عزتنفس و همینطور سازگاری با هویت اجتماعیاش را به دست آورد.
◽ با این حال اگر هویت اجتماعی کودک با سرعت زیادی تغییر پیدا کند، مورد تهدید قرار بگیرد و یا حتی سرزنش شود میتواند باعث بروز افسردگی و سرخوردگی در کودک شود که همین موضوع نیز پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
◽ طبیعتاً برای داشتن هویت اجتماعی فرد به اطرافیان خود نیاز خواهد داشت تا بتوانند او را تائید کرده و یا رفتارهایش را انکار یا رد کنند؛ بنابراین میتوان گفت که اطرافیان ما میتوانند علاوه بر تأثیر در هویت اجتماعیمان بر #احساسات ما نسبت به خودمان نیز تأثیر بگذارند.
برای مثال اگر کودکی احساس خجالت داشته باشد و خود را دائماً از اطرافیانش دور نگه دارد میتواند نشاندهنده این باشد که اطرافیانش او را تنها گذاشته و آغوش گرمی به سویش دراز نمیکنند؛ بنابراین هویت اجتماعی کودک دقیقاً برگرفته از برخورد او با نقش اجتماعیاش بوده و میتواند در شرایطی مانند خجالتی بودن فرد و همینطور عقبنشینیاش از جامعه به طور کامل تحت تأثیر قرار بگیرد. به دنبال همین هم هست که فرد میتواند احساسات متفاوتی از جمله رضایت، احساس تنهایی، ناامیدی، امید و یا هر چیز دیگری را تجربه کند.
◽ به طور کلی میتوان گفت که هویت اجتماعی به فرد این امکان را میدهد که خود را به عنوان جزئی از گروه بشناسد و بتواند در دنیای اجتماعی احساس تعلق پیدا کند. به همین دلیل نیز این هویتها میتوانند نقش مهمی را در شکلگیری #شخصیت فرد ایجاد نمایند.
◽ هر چه فرد با گروههای مشخصتری ارتباط برقرار کند میتواند شاهد تأثیرات بسیار آن در رابطه با احساسات و همینطور شخصیت خود باشد. عضویت در چنین گروههایی بسته به چگونگی توجه خود فرد و همینطور اعضای گروه به تواناییهای او میتواند درصد اهمیت متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین به دست آوردن جایگاهی مطلوب در یک گروه میتواند به افراد کمک کند تا احساساتی اعم از اطمینان، رضایت و همینطور رضایت بیشتری را تجربه نمایند.
◽ بر اساس نظر محققان، برخی از دیگر مزایای هویت اجتماعی شامل این موارد میشوند:
این موضوع میتواند به تقویت عدالت و مراقبت از دیگر حمایتهای اجتماعی کمک کند.
هویت اجتماعی کمک میکند تا نیازهای روانی همچون عزتنفس از سوی دیگران تأمین گردد.
این مقوله میتواند در بروز احساس تعلقخاطر فرد به گروههای اجتماعی تأثیرگذار باشد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49975/preview/
👤 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:
🔶 بیمارستانها برای پیک بعدی کرونا آماده باشند
میگنا- دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و دکتر داوود یادگارینیا فوق تخصص بیماریهای عفونی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی تعطیلات، راههای شیوع بیشتر کرونا و گذران اوقات فراغت پرداختند.
♦ حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا را جدی بگیریم، افزود: آمار مبتلایان به کرونا در برخی از شهرها کاهش نیافته، بلکه مسافرتهای غیرمنطقی موجب پخش بیماران در دیگر شهرها شده است.
♦ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اگر استرس، استرس حاد شود روی سیستم ایمنی اثر منفی میگذارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط، نحوه تعامل والدین با کودکان، نسبت به ۲ ماه پیش باید متفاوت باشد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49978/preview/
🔶 چیزهایی که در سال نو به آنها «نه» خواهیم گفت
▫ میگنا- اخیرا مطلبی خواندم که میگفت: «نه» گفتن مهمتر از «بله» گفتن است. توجیهش هم این بود که بله گفتن به چیزهای غیر ضروری در نهایت باعث میشود نتوانید توجه کاملتان را معطوف چیزهایی کنید که باید واقعا مهم هستند. آن مطلب، دنیای من را زیرورو کرد. چون احساس میکنم شبیه ماشین ِ «بله» شده بودم، انگار وظیفه داشتم به تمام درخواستها و دستورهای ریز و درشت جواب مثبت بدهم. از جزئیترین کارهای بچهها گرفته تا وقتگیرترین کارهای خانه و بیرون خانه.
▫ اما حالا شروع کردهام به فهمیدن اینکه بله گفتن چگونه آرام آرام، اما بیچون و چرا نابودم میکند؛ بنابراین تصمیم گرفتهام در سال جدید به خیلی چیزها نه بگویم.
۱. درست کردن تختخواب دخترم
۲. صبحانه نخوردن
۳. سرزنش خودم
۴. وسواس چک کردن گوشی
۵. اینکه به همسرم بگویم وقت حرف زدن با او را ندارم
۶. برای رابطه با همسرم برنامه داشته باشم
۷. هر شب به بچههایم ناگت ندهم
۸. داوطلب شدن برای انجام تمام فعالیتهای مدرسه بچهها
۹. دیروقت شام خوردن
۱۰. بعد از شب بخیر گفتن به بچهها، دوباره به اتاقشان سر بزنم
۱۱. لباس پوشاندن به بچهها
۱۲. اینکه اجازه بدهم بچهها با من به حمام بیایند
۱۳. در مورد بازیهای کامپیوتری و تلویزیون تماشا کردن بچهها زیاد سختگیری نکنم
۱۴. به خودم فشار نیاورم که آدم کاملی باشم
۱۵. اینکه فکر کنم نیازی به استراحت کردن ندارم...... ادامه مطلب در لینک زیر👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49976/
🔶 ۶ شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا
میگنا- مهنوش صفائی افزود: در کنار حفظ سلامتی جسمی که با رعایت موازین بهداشتی و درمانی ارایه شده از سوی پزشکان و مسوولان امر محقق میشود هموطنان باید جنبههای روحی و روانی شرایط کنونی را بخوبی درک کنند تا هرچه بهتر پذیرای واقعیت باشند و برای مقابله درست با آن آماده شوند.
♦ استفاده از مهارت تفکر انتقادی نخستین شیوهای است که بر اساس آن از فاجعه انگاری درباره کووید-۱۹ برای خود و دیگران جلوگیری خواهد شد، با استفاده از این مهارت بر حقایق تمرکز میکنیم نه داستانهای وحشتآور و جعلی؛ کسانی که در این #مهارت قوی هستند، میتوانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و همین روش از میزان اضطراب و ترس آنان خواهد کاست.
♦ برای اجرای این شیوه شخص با طرح سوالاتی مانند حقایق و جزییات درباره #کرونا کدامند، آیا فقط بر روی یک جنبه قضیه تأکید میشود، جنبههای دیگر قضیه کدامند، آیا من به صورت هیجانی در یکی از سناریوهای احتمالی یا یک چیز جزیی گیر گرفتار نشدهام؟ و یافتن پاسخ برای آن فکر و ذهن خود را فعال تا حد زیادی بر استرس غلبه میکند.
♦ این روانشناس استفاده از مهارت چشمانداز را دومین راهکار نامید و گفت: مهارت چشمانداز یعنی داشتن تصویری کلی در ذهن. چشمانداز به این معنی نیست که جای نگرانی نیست، ولی این مهارت کمک میکند تا یک قدم به عقب برداریم و ببینیم ممکن بود حقیقتی بدتر برای برای من و اطرافیانم رخ میداد. در مورد ویروس کرونا، داشتن چشمانداز یعنی مقایسه جمعیت یک شهر، استان یا کشور با میزان مبتلا شدگان یا موارد جدید و بررسی پاسخهای آن که کمک میکند حقایق را بیشتر مد نظر قرار دهیم.
♦ وی استفاده از مهارت احتیاط را سومین مورد از پنج شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا ذکر کرد و افزود: در این روش فرد اگرچه احتیاط و موازین بهداشتی را در اولویت قرار داده است، اما شجاعت خود را از بین نمیبرد و راهکارهای عقلانی و کارشناسی را در زندگی روزمره به کار میبندد.
♦ مدیر مرکز مشاوره نیکآوین اصفهان تصریح کرد: مهارت خود تنظیمی چهارمین روش است، در پیروی از عادات سلامتی مانند شستن دست، دست ندادن باید منضبط بود و همچنین وسوسههایی مانند سفر رفتن را مدیریت میکنیم، گزینههای بد را کاهش داده و به سلامتی به صورت درازمدت و با اهمیت مینگریم تا عادات سلامت و مدیریت وسوسه در ما قویتر عمل کند.
♦ صفائی استفاده از مهارت تعادل را پنجمین روش دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه دانستن خوب است ولی زیاد خبر شنیدن فرد را خسته، وحشتزده و ناراحت میکند، بهتر است خلاصه اخبار را دنبال شود و بطور کلی در دریافت اطلاعات و اخبار باید تعادل داشت....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49982/preview/
🔶 ناراحتی هم ارزشمند است
میگنا- درطول زندگی، ما با #واقعیتهای دردناک بسیاری مواجه میشویم مثل #شکستهای عاطفی، طردشدن، دشواریهای مالی، بیماری، #مرگ، ازدستدادن و …، بهعلاوه بسیاری از ما هنوز کولهباری از #غمها و تجربیات تلخ گذشته را با خود حمل میکنیم. بسیاری از این #تجربیات_تلخ مربوط به دوران کودکی ما هستند، آن زمان خیلی برایمان مهم نبودند، اما اکنون که درک بیشتری از وقایع داریم تلخی آن وقایع برایمان بیشتر شده است. در زمان کودکی بهخاطر زندهبودن و رفع نیازمان به دیگران وابسته بودیم و بدون افرادی که حامیانمان بودند، یعنی پدر و مادرمان، احساس میکردیم زندگیمان درمعرض خطر قرار گرفته است و اگر این حامیان بهنوعی #رفتار کرده باشند که حس کرده باشیم درمعرض تهدید قرار گرفتهایم، #احساس ترس شدیدی را باتماموجودمان درک کردهایم و این تجربیات دردناک درطول سالیان زندگی همواره با ما بودهاند.
♦ بیشتر ما بهمحضاینکه احساس ناراحتی میکنیم و یا حتی حس میکنیم اتفاقی ممکن است موجب بروز ناراحتی ما شود، سعی میکنیم آن را سریعا دفن کنیم تا فرصت ابراز پیدا نکند. در دوره کودکی یا #نوجوانی برای فرار از ناراحتی، خود را با بازی و فعالیتهای مختلف سرگرم میکنیم و گاهی خودمان را به نادانی میزنیم تا با این شیوه از ناراحتی فرار کنیم اما اگر آن مسئله واقعا مسئله مهمی باشد و والدین به آن بیتوجهی کنند، همین که ببینند فرزندشان خودش را با کاری سرگرم کرده است و ظاهرا به موضوع ناراحتکننده اهمیتی ندهند و خیالشان راحت شود، این مسئله در روح و روان آن کودک باقی میماند و در بزرگسالی در موقعیتی خاص به شکلی خاص بروز میکند و آن زمان یافتن ریشه این رفتار یا مشکل بسیار دشوار است؛ چون معمولا خودش نیز نمیداند که مشکل فعلیاش ریشه در کدام رخداد دوران کودکیاش دارد. کودکان باید اجازه داشته باشند احساسات خود را درک و احساس کنند و آنها را بیرون بریزند، والدین باید به کودکان کمک کنند تا آنها بتوانند بهتر با احساساتشان ارتباط برقرار کنند و آنها را بشناسند. با این کار کودک از احساساتش درس میگیرد، این درسها در بزرگسالی در موفقیت فرد بسیار تاثیرگذار هستند. وقتی والدین به کودک اجازه میدهند احساساتش را بشناسد به او کمک میکنند بیاموزد به روشی مسئولانه با مسائل زندگی برخورد کند.
♦ والدین با حمایت از احساسات کودکان میتوانند به رشد ذهنی و عاطفی فرزندانشان کمک کنند. به همین دلیل چند نمونه از رفتارهای حمایتی از احساسات کودکان را نام میبرم تا بیشتر با این رفتارها آشنا شوید:
▪ #همدردی: مانند اینکه من هم در کودکی جوجهای داشتم که بسیار به آن علاقهمند بودم، ولی گربه جوجه مرا خورد؛ به همین دلیل الان میتوانم درک کنم که از مرگ گربهات چه احساسی داری.
▪ #گوشکردن فعال: وقتی کودک صحبت میکند در چشمانش نگاه کنید، خودتان را به کار دیگری سرگرم نکنید. زبان بدنتان بهگونهای باشد که گویی مهمترین اخبار را میشنوید.
▪ #کنجکاوی: وقتی کودکتان درمورد ماجرایی برایتان صحبت کرد، چند روز بعد درمورد نتیجه آن اتفاق از او سوال بپرسید تا متوجه شود که او و مشکلاتش برای شما اهمیت دارند.
▪ #تشویق به ابراز احساسات: تو کاملا حق داری، من هم اگر جای تو بودم همینقدر ناراحت میشدم. هیچ مسئلهای نیست اگر میخواهی گریه کنی، بیا در آغوش من و هرقدر خواستی گریه کن تا احساس کنی سبک شدهای.
▪ #شناسایی دقیق احساسات: عزیزم میدانم که از این وضعیت احساس ناخوشایندی داری، اما برایم بیشتر توضیح بده که الان از این اتفاق #عصبانی هستی یا غمگین.
▪ وقتی کودک میبیند که احساساتش برای شما مهم هستند و بیرونریختن آنها موجب ناراحتی شما نمیشود، میآموزد که با خود و احساساتش صادق باشد و آنها را ابراز کند. وقتی کودک میبیند اجازه دارد احساساتش را بیرون بریزد احساس امنیت خاطر میکند و همین موضوع موجب میشود به شما نزدیکتر شود. این کار در دوران نوجوانی نیز به حفظ ارتباط شما با #فرزندتان کمک میکند و موجب میشود شما بتوانید بر فرزندتان نفوذ داشته باشید، حتی بیشتر از گروه دوستان و همسالانش. بدون شک فرزندتان نیز وقتی با شما احساس نزدیکی کند، نظر شما را درمورد مشکلاتش میپرسد و از شما راهنمایی میگیرد و به این ترتیب دیگر نگران تاثیر منفی غریبهها بر فرزندتان نخواهید بود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49985/preview/
🔶 درباره اریک فروم
◽ میگنا- اریک فروم از جمله افرادی است که در زمینه #عشق و مطالعه علّی و روانشناختی آن فعالیت بسیاری انجام داده است تا جایی که یکی از قدرتمند ترین و بهترین تئوری های روانشناختی را درباره عشق مطرح می کند. بنابراین یکی از مهمترین اندیشههای #فروم درباره عشق و چیستی آن بوده است. وی در کتاب هنر عشق ورزیدن می گوید: علت اینکه می گویند در عالم عشق هیچ نکته آموختنی وجود ندارد، این است که مردم گمان می کنند که مشکل عشق مشکل معشوق است و نه مشکل استعداد. مردم دوست داشتن را ساده می انگارند و برآنند که مساله تنها پیدا کردن یک معشوق مناسب یا محبوب دیگران بودن است. هیچ فعالیتی، هیچ کار مهمی وجود ندارد که مانند عشق با چنین امیدها و آرزوهای فراوان شروع شود و بدین سان به شکست بینجامد. وی به وضوح عشق ورزیدن را یک هنر می داند و می گوید: اولین قدم این است بدانیم که عشق ورزیدن یک هنر است، همانطور که زیستن هنر است. اگر ما بتوانیم یاد بگیریم که چگونه می توان عشق ورزید، باید همان راهی را انتخاب کنیم که برای آموختن هر هنر دیگر چون موسیقی، نقاشی، نجّاری، یا هنر طبابت یا مهندسی بدان نیازمندیم.
♦ نظریههای #روانکاوی او مانند آلفرد آدلِر و کارن هورنای نزدیک به نظریات زیگموند فروید فیلسوف مشهور است. #فروید معتقد بود که انسانها بهصورت انعطافپذیر توسط نیروهای #غریزی زیستی شکل نمیگیرند. اریک فروم بخشی به این نظریه اضافه کرد. او معتقد بود که #عناصر اجتماعی و فرهنگی بر #شخصیت انسان تأثیر میگذارند و به همین شکل بوده است که انسانها در طول تاریخ تکاملیافتهاند. او معتقد بود، # تعارضهای شخصی ما از انواع جوامعی که میسازیم، ناشی میشوند.
♦ افراد بشر به اعتقاد فروم در عین حال که برای #آزادی و #خودمختاری مبارزه می کنند، خواهان ارتباط و #وابستگی به دیگران نیز هستند. شیوه بر طرف کردن این تضاد که فرد هم می خواهد آزاد باشد و هم نیاز به ارتباط و وابستگی به دیگران دارد، وابسته به ساختار اقتصادی جامعه است.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49977
🔶 کرونا و ذهن آگاهی
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
◽ میگنا- با توجه به اینکه این روزها اخبار #کرونا فضای جامعه را بسیار ملتهب کرده و با شیوع لحظه ای آن نگرانی و اضطراب افراد رو احاطه کرده لزوم استفاده از تکنیک های روانشناسی در شرایط فعلی بیش از پیش احساس می شود. اگرچه داشتن روحیهای مثبت در عین ناکامیها یا تلخیهای این روزهای زندگی دشوار است اما باید توجه داشته باشیم که کرونا یک درد مشترک است بنابراین باید هم به خود و هم به دیگران کمک کنیم برای روبه رو شدن با اثرات منفی روانشناختی آن مجهز شویم و خود را قوی سازیم.
♦️یکی از روش های روانشناختی مفید در مقابله با استرس بیماری که به آرام شدن و کاهش نگرانی ها کمک میکند استفاده از تمرینات ذهن آگاهی است. با استفاده از این تمرین ها سیستم پاراسمپاتیک فعال می شود و منجر به احساس آرامش می شود و با کاهش استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
♦️ ذهن آگاهی تمرینی برای آگاه شدن از زمان «حال» و «حضور در لحظه» است و به ما کمک میکند تا برای آرامش و دور کردن نگرانیها و استرس ها با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطهای عمیق و واقع گرایانه برقرار کنیم و ذهنمان را از بودن در لحظه حال آگاه نگه داریم.
♦ در اینجا یکی از روش های ذهن آگاهی آموزش داده می شود که با صرف زمان کم و با تکرار زیاد طی روزهای مختلف میتواند اثرات مثبتی را بر سلامت ذهن و بدن شما بر جای بذارد. لطفا با دقت و تمرکز تمرین را شروع کنید:
مکانی ساکت و راحت برای خود پیدا کنید. روی صندلی یا روی زمین بنشینید. چشمانتان را ببندید و به آرامی توجه تان را بسمت بالا و پایین شدن نفستان در قفسه سینه و شکمتان بیاورید. یک نفس عمیق بکشید و به هوایی که داخل ریه هایتان میفرستید و خنکی که در گلویتان احساس می کنید توجه کنید سپس به آرامی نفستان را خارج کنید توجه داشته باشید که تنفس عمیق را به درستی اجرا کنید در تنفس صحیح هنگام دم قفسه سینه بالاتر می آید و هنگام بازدم شکم مقداری بالاتر قرار می گیرد. 2 الی 3 دقیقه به ریتم نفس کشیدنتان که همواره مانند موج های دریا وارد و خارج می شود توجه کنید. ممکنه در هنگام تمرین تنفس افکار، نگرانی ها و احساساتی سراغتون بیاد نگران نباشید این چیزی عادی است که ذهن بیشتر وقت ها انجام می دهد مهم این است که شما تمرکزتان را از آن افکار، احساسات و نگرانی ها مجددا به سمت نفس کشیدنتان برگردانید. بعد از انجام چند تنفس میتوانید به آرامی چشمانتان را باز کنید.
شما می توانید هر زمان که احساس نگرانی و اضطراب در مواجهه با کرونا و اخبار مربوط به آن داشتید با استفاده از بهترین نعمت الهی که خداوند در اختیارمان قرار داده یعنی تنفس به راحتی اضطراب را مدیریت کنید و از احساس آرامشی که بعد از تمرین بر شما پدیدار میشود لذت ببرید. سعی کنید در طول روز حداقل 5 بار تمرین ذهن آگاهی تنفس رو انجام دهید و از پیامدهای مثبت آن بهره ببرید.
تندرست و مانا باشید
✍دکتر زهرا شهابی نژاد
لینک مطلب👇👇
http://www.migna.ir/news/49987/preview/
🔶 درگذشت دختر دانشجوی روانشناسی دانشگاه علامه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا
◼ باعرض تاسف سها- دانشجوی ترم 6 رشته روانشناسی دانشگاه علامه ( از اهالی گرمسار) بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
⚫ کمپین دانشجویی دانشگاهیان دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان «سفیران آگاهی» درگذشت هم کلاسی و هم دانشگاهی خود را به خانواده، دوستان و خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی تسلیت می گوید....👇👇
http://www.migna.ir/news/49990/preview/