✅ تحول در تحصيل (65) (*)
⚠️ سند شصت و پنجم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔺یک طلبه مستعد می تواند یک مدرسه را زنده کند. می گویند مرحوم آشیخ محمد علی شاه آبادی، هفت سال در قم بودند. زمانی که به تهران برمی گشت، می گفت: من در این هفت سال، یک نفر طلبه تربیت کردم. آنهم امام بود.
اگر یک نفر را تربیت کنید، می تواند یک جماعتی را تغییر بدهد. دنیایی را عوض کند. شما روی طلبه های مستعد، خیلی سرمایه گذاری کنید. یعنی وقتی دیدید طلبه استعداد دارد، به او میدان بدهید. فرصت تدریس بدهید.
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ به ضرس قاطع اثبات شده است که مفیدترین کلاس های حوزه یا دانشگاه، آن کلاسی است که حضور و غیابش اختیاری است، و حاضران فقط به خاطر عشق به استاد و علم، سر جلسه حاضر، و محو ِ جمال و کمال استاد می شوند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ استاد شفیعی کدکنی
🔺استاد باید اینطوری جاذبه داشته باشه.
#نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ استاد شفیعی کدکنی 🔺استاد باید اینطوری جاذبه داشته باشه. #نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری ————————————
⚠️ حضور و غیاب اجباری، با نفسِ علم آموزی منافات دارد. نظم ظاهری و جمعیت بالا در کلاس با انواع فشار و تهدید، ملاک فضیلت نیست. اینکه طلبه را به زور، بر سر کلاس بنشانیم، به سخره گرفتن علم است. طلبه ای که به زور در کلاس می نشیند و از تعطیل شدن، مسرور می شود، و هنوز به این درک نرسیده است که وظیفه اش چیست، باید بداند که به درد طلبگی نمی خورد و هم وقت خود را تلف می کند و هم وقت دیگران را. چه فائده دارد، طلبه را به زور در کلاس نگه داریم و او یا در حال چک کردن بورس و سایت های خبری باشد یا رُمان بخواند، یا مدام به ساعت نگاه کند که چه موقع کلاس تمام می شود؟
بگذاریم هر کسی واقعاً احساس می کند علم آموزی تلف وقت است، نیاید! بگذاریم کلاس ها خلوت شود. اشکالی ندارد. اگر به توصیه امام خمینی رحمة الله علیه عمل کردیم و طلاب کوشا و با استعداد را پر و بال دادیم، در نهایت موجب پر رونقی کلاس ها خواهد شد. اسلام نیز با جمعیت فراوان اما بیسواد و بی تعهد، هرگز در جامعه گسترش پیدا نمی کند.
#نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ به ضرس قاطع اثبات شده است که مفیدترین کلاس های حوزه یا دانشگاه، آن کلاسی است که حضور و غیابش اختی
✅ تحول در تحصيل (66) (*)
⚠️ سند شصت و ششم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔺در حوزه آزاد (که حضور و غیاب نمی شود)، وقتی می گوییم: فردا هر کس خواست بیاید، تقریبا همه می آیند، ولی در مدرسه تحت برنامه (که حضور و غیاب اجباری است)، تقریباً هیچ کس نمی آید!! دلیلش این است که در حوزه آزاد که حضور و غیاب ندارد، خود طلبه بر اساس تعهدی که دارد، شرکت می کند (بنابراین کسانی که گمان می کنند حضور و غیاب اجباری، نظم می آورد، در اشتباهند).
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ ما گمان کردیم هر چه بیشتر طلبه جذب کنیم و کتاب ها را ساده تر کنیم و حضور و غیاب اجباری راه بیاندازیم، علم و ایمان و اخلاق طلبه ها بالاتر می رود و جامعه بیشتر به سمت دینداری پیش می رود. نمی دانستیم که دقیقاً باید بر عکس، عمل می کردیم!
یعنی چطور؟
🔺جذب کردن افرادی که واقعا دنبال علم اند (ولو اندک باشند) نه اینکه به خاطر حضور و غیاب، سر کلاس حاضر شوند!
🔺 پر و بال دادن به طلاب مستعد و کوشا (بنا بر توصیه امام) تا تربیت کننده واقعی باشند نه مصنوعی.
🔺اختیاری کردن حضور در کلاس (تا کسانی که واقعا عاشق علم هستند، شناسایی شده و خدمات فقط به آنها ارائه شود)
🔺تدریس کتب قوی علمی به طلاب نه روز به روز ضعیف کردن کتب.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست دام عزه:
🔺طلبه اگر بخواهد مبلّغ خوبی هم بشود، باید فهم مجتهدانه داشته باشد.
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه:
🔺یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است.
🔺کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ همینکه طالب علم، تحت نظر استاد فن، تلاشگر و فعال بوده و استادش، شخصیت علمی و اخلاقی اش را تأیید کند، کفایت می کند. هیچ نیازی به این همه امتحان دادن و نمره و استرس و فشار نیست.
اشتباه مهلک ما آن بود که محوریت را از استادان گرفتیم... .
چه کسی هویت ما را از ما گرفت؟
در قدیم، تنها ملاکِ فضیلت طلاب، تایید استاد فن بود. علامه حسن زاده رحمة الله علیه کجا این همه امتحان دادند؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ سیستم!
🔺 به برخی آقایان که اعتراضاتی در خصوص سیستم روش صنعتی می شود، می گویند: طلبه خودش باید فعال باشه و کتب قوی بخونه. ملاک خود شخص است.
🔹اما این یک مغالطه آشکار است. بله، طلبه باید خودش جوشان باشد، اما وقتی سیستمی که طراحی شده است، موجب شده تا بسیاری از همین جوشش ها، به خاموشی بگراید، نباید سیستم را اصلاح کرد؟!
طلبه تا می آید کتب سنتی را شروع کند، آنقدر سرش با کلاس و امتحان و ... گرم می شود که اصلا وقت نمی کند وارد کتب قوی شود!
#اصلاح_سیستم
#اصلاح
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ نتیجه نظر سنجی
🔺 نتایج نظر سنجی نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد مخاطبان، از ترویج روش سنتی پر انگیزه تر شده اند. 25 درصد نیز هیچ تاثیری نپذیرفته اند.
🔹تنها 9 درصد نا امیدتر شده اند. باید گفت، انتشار نقدها، هرگز نباید موجب نا امیدی شود چرا که راه حل جایگزین وجود دارد و آنهم چیزی نیست جز: پیروی از علمای سلف.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 کسی که حدود دو سال از وقت خود را، بر سر خواندن این کتاب بگذارد و با دقت مباحثه کند، بسیاری از فنون اجتهاد را فرا می گیرد و کثیری از اسرار علمی بر او هویدا خواهد شد. کتب جدید، هرچقدر هم نمودار داشته باشند یا چاپ رنگی شده باشند، توانایی ندارند حتی با یک صفحه از این کتاب، مقابله کنند.
#اجتهاد_همین_جاست
#روش_سنتی
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نقدی جدی بر ساده سازی متون
نویسنده: استاد یوسف زاده گیلانی دام عزه
منبع: کانال تلگرام نویسنده
——————————————————————————
اين نقد متوجه مسئولين تهيه و تدوين متون آموزشى حوزوی است كه بسيار سطحى نگرند و به بهانه ی ساده سازی مطالب، دست به آثار ادبا می برند و بی سواد می پرورند!
غافل از این نکته بس باریک که اساسا بنای حوزه های علمیه از قدیم بر جذب نوابغ بوده است و فقط نوابغ و نخبگان به حوزه ها راه می یافتند و هر یکی از آنان برای شهری و کشوری کافی بود!
مگر ابن سینا خروجی حجره و حوزه نبود؟
مگر ملاصدرا حوزوی نبود؟
مگر سعدی دانش آموخته حوزه علمیه نظامیه بغداد نبود؟
مگر حافظ از مدرسه علمیه شیراز پرآوازه نشد؟
مگر خواجه نصیرها و علامه حلی ها و محقق تفتازانی ها طلبه نبودند؟
مگر ادیب نیشابوری ها و حکیم سبزواری ها از نسل حوزه ها نبودند؟
مگر شعرانی ها و طباطبایی ها و مطهری ها و جعفری ها و حسن زاده ها از کنج حجره ها و حوزه ها برنخاستند؟
آری،اینان خروجیِ حوزه های علمیه بودند و مغنی اللّبیب و مقامات حریری و مطوّل خواندند و یک تنه کار صدها مؤلف و محقق و محشّی را می کردند... .
اینان هم اگر از اول به صرف ساده و نحو ماده (به تعبیر استاد حسن زاده) بسنده می کردند و از مطوّلات گریزان بودند، و مانند دانشگاه ها دنبال ساده سازی کتاب ها بودند و از سرِ بى مایگی، آثار بزرگان را_با بهانه های واهی و عناوینی گوناگون_ تلخیص مى كردند و زخمى و ضايع مى ساختند، بى هيچ تردید به جایی نمی رسیدند... .
باری، بنای هزارساله حوزه های علمیه بر پایه ی کيفيت بود و جذب مخاطبانی خاص و نابغه و نخبه،که هر یکی از آنان،هزاران بود!
نه، جلب نفرات و جمع آوری سیاهی لشکر
چه؛
سياهى لشکر نیاید به کار
یکی مرد جنگی بِهْ از صد هزار
آری، سلف صالح ما خردمند بودند و همه ی جوانب را می دیدند و مخصوصا کتاب ها و آثاری ژرف را محور تعلیم و تعلم قرار می دادند تا هر کسی به راحتی وارد حوزه ها نشود!
عشق از اول سرکش و خونی بوَد
تا گریزد آن که بیرونی بوَد
و البته کم مایگانی هم که به هیچ قیمتی بیرون نمی رفتند، از طلبگی طرْفی نمی بستند و جذب امور جانبی و فرعی می شدند...
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ کسی که مباحثه نمی کند، ذهنش تک بعدی رشد می کند و وجوه مختلفی از آن علم بر او مخفی می ماند، لذا عموم کسانی که مباحثه نمی کنند، فرضاً خیلی هم با استعداد باشند، مقلّد باقی می مانند و قدرت تحلیل و جوابگویی به سوالات و دفاع روشمندانه را ندارند.
مباحثه را جدی بگیریم، خصوصا در کتب سنتی که دقت های ویژه ای در آنها نهفته است که جز با مباحثه، درک نمی شوند.
مباحثه حتی در کتبی هم که در حد روزنامه هستند و ضعیف شده اند، توصیه می شود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ ناخونکِ علم!
علم، مانند غذای روی گاز نیست که یکباره از راه برسیم و ناخونک بزنیم و رهایش کنیم.
عالم حقیقی، مانند آن آشپزی است که ابتدا بهترین مواد اولیه را تهیه می بیند، سپس با دقت و وسواس، مواد را با هم مخلوط می کند و با صبری مثال زدنی، منتظر می شود تا به پختگی برسد.
ناخونک زدن کجا و آشپز شدن کجا ...
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ برگی از نصائح آیت الله جوادی آملی در خصوص تحصیل علوم حوزوی
دلّال علم شدن:
https://www.mehrnews.com/news/4500433
یک وجب سینه و این همه علم؟
https://www.aparat.com/v/PzCbI
متوجه نشدن شاگردان
https://www.aparat.com/v/1yYwh
✅ علم کاریکاتور نیست
⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن در جامعه است، اما اینکه این فهم و تبلیغ، در لایه فقهی صورت پذیرد یا کلامی یا فلسفی یا ... در مراحل بعد است. لذا، طلبه اگر سودای رسیدن به این هدف مبارک را دارد، باید ابزارهای بسیار قدرتمندی برای خود تهیه ببیند تا ذهنش بسیار تیز و گیرا باشد و فهم مجتهدانه داشته باشد. از همین روست که خواندن ادبیات، منطق و اصول به عنوان مهمترین ابزارهای فهم، اهمیتِ ویژه پیدا می کند.
کسی که این علوم سه گانه را کاریکاتوری بخواند، ولو ذهنش پر از اطلاعات ِ مختلف باشد، نمی تواند ثقلین را فهم کند. اساساً بنای حوزه های علمیه، بر فهم مجتهدانه است نه تلنبار کردن اطلاعات در ذهن!
کتب سنتی، بر خلاف کتب صنعتی، این حُسن را دارند که ما را به فهم مجتهدانه می رسانند.
#کتب_سنتی بخوانیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن د
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمنا (فرض باطل کنیم که فقه، نیازی به فهم ادبی عمیق ندارد)، اما آیا وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن (بالمعنی الأخص) است؟
خیر! وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن بالمعنی الأعم است؛ یعنی درک دقیق ثقلین.
لذا به عنوان مثال، فرق صرف ساده با شرح تصریف و شرح نِظام، این جا خودش را نشان می دهد.
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش):
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa
در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰
https://eitaa.com/darsvabahs