eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نتیجه نظر سنجی 🔺 نتایج نظر سنجی نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد مخاطبان، از ترویج روش سنتی پر انگیزه تر شده اند. 25 درصد نیز هیچ تاثیری نپذیرفته اند. 🔹تنها 9 درصد نا امیدتر شده اند. باید گفت، انتشار نقدها، هرگز نباید موجب نا امیدی شود چرا که راه حل جایگزین وجود دارد و آنهم چیزی نیست جز: پیروی از علمای سلف. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 کسی که حدود دو سال از وقت خود را، بر سر خواندن این کتاب بگذارد و با دقت مباحثه کند، بسیاری از فنون اجتهاد را فرا می گیرد و کثیری از اسرار علمی بر او هویدا خواهد شد. کتب جدید، هرچقدر هم نمودار داشته باشند یا چاپ رنگی شده باشند، توانایی ندارند حتی با یک صفحه از این کتاب، مقابله کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نقدی جدی بر ساده سازی متون نویسنده: استاد یوسف زاده گیلانی دام عزه منبع: کانال تلگرام نویسنده —————————————————————————— اين نقد متوجه مسئولين تهيه و تدوين متون آموزشى حوزوی است كه بسيار سطحى نگرند و به بهانه ی ساده سازی مطالب، دست به آثار ادبا می برند و بی سواد می پرورند! غافل از این نکته بس باریک که اساسا بنای حوزه های علمیه از قدیم بر جذب نوابغ بوده است و فقط نوابغ و نخبگان به حوزه ها راه می یافتند و هر یکی از آنان برای شهری و کشوری کافی بود! مگر ابن سینا خروجی حجره و حوزه نبود؟ مگر ملاصدرا حوزوی نبود؟ مگر سعدی دانش آموخته حوزه علمیه نظامیه بغداد نبود؟ مگر حافظ از مدرسه علمیه شیراز پرآوازه نشد؟ مگر خواجه نصیرها و علامه حلی ها و محقق تفتازانی ها طلبه نبودند؟ مگر ادیب نیشابوری ها و حکیم سبزواری ها از نسل حوزه ها نبودند؟ مگر شعرانی ها و طباطبایی ها و مطهری ها و جعفری ها و حسن زاده ها از کنج حجره ها و حوزه ها برنخاستند؟ آری،اینان خروجیِ حوزه های علمیه بودند و مغنی اللّبیب و مقامات حریری و مطوّل خواندند و یک تنه کار صدها مؤلف و محقق و محشّی را می کردند... . اینان هم اگر از اول به صرف ساده و نحو ماده (به تعبیر استاد حسن زاده) بسنده می کردند و از مطوّلات گریزان بودند، و مانند دانشگاه ها دنبال ساده سازی کتاب ها بودند و از سرِ بى مایگی، آثار بزرگان را_با بهانه های واهی و عناوینی گوناگون_ تلخیص مى كردند و زخمى و ضايع مى ساختند، بى هيچ تردید به جایی نمی رسیدند... . باری، بنای هزارساله حوزه های علمیه بر پایه ی کيفيت بود و جذب مخاطبانی خاص و نابغه و نخبه،که هر یکی از آنان،هزاران بود! نه، جلب نفرات و جمع آوری سیاهی لشکر چه؛ سياهى لشکر نیاید به کار یکی مرد جنگی بِهْ از صد هزار آری، سلف صالح ما خردمند بودند و همه ی جوانب را می دیدند و مخصوصا کتاب ها و آثاری ژرف را محور تعلیم و تعلم قرار می دادند تا هر کسی به راحتی وارد حوزه ها نشود! عشق از اول سرکش و خونی بوَد تا گریزد آن که بیرونی بوَد و البته کم مایگانی هم که به هیچ قیمتی بیرون نمی رفتند، از طلبگی طرْفی نمی بستند و جذب امور جانبی و فرعی می شدند... ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ کسی که مباحثه نمی کند، ذهنش تک بعدی رشد می کند و وجوه مختلفی از آن علم بر او مخفی می ماند، لذا عموم کسانی که مباحثه نمی کنند، فرضاً خیلی هم با استعداد باشند، مقلّد باقی می مانند و قدرت تحلیل و جوابگویی به سوالات و دفاع روشمندانه را ندارند. مباحثه را جدی بگیریم، خصوصا در کتب سنتی که دقت های ویژه ای در آنها نهفته است که جز با مباحثه، درک نمی شوند. مباحثه حتی در کتبی هم که در حد روزنامه هستند و ضعیف شده اند، توصیه می شود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ ناخونکِ علم! علم، مانند غذای روی گاز نیست که یکباره از راه برسیم و ناخونک بزنیم و رهایش کنیم. عالم حقیقی، مانند آن آشپزی است که ابتدا بهترین مواد اولیه را تهیه می بیند، سپس با دقت و وسواس، مواد را با هم مخلوط می کند و با صبری مثال زدنی، منتظر می شود تا به پختگی برسد. ناخونک زدن کجا و آشپز شدن کجا ... ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ برگی از نصائح آیت الله جوادی آملی در خصوص تحصیل علوم حوزوی دلّال علم شدن: https://www.mehrnews.com/news/4500433 یک وجب سینه و این همه علم؟ https://www.aparat.com/v/PzCbI متوجه نشدن شاگردان https://www.aparat.com/v/1yYwh
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن در جامعه است، اما اینکه این فهم و تبلیغ، در لایه فقهی صورت پذیرد یا کلامی یا فلسفی یا ... در مراحل بعد است. لذا، طلبه اگر سودای رسیدن به این هدف مبارک را دارد، باید ابزارهای بسیار قدرتمندی برای خود تهیه ببیند تا ذهنش بسیار تیز و گیرا باشد و فهم مجتهدانه داشته باشد. از همین روست که خواندن ادبیات، منطق و اصول به عنوان مهمترین ابزارهای فهم، اهمیتِ ویژه پیدا می کند. کسی که این علوم سه گانه را کاریکاتوری بخواند، ولو ذهنش پر از اطلاعات ِ مختلف باشد، نمی تواند ثقلین را فهم کند. اساساً بنای حوزه های علمیه، بر فهم مجتهدانه است نه تلنبار کردن اطلاعات در ذهن! کتب سنتی، بر خلاف کتب صنعتی، این حُسن را دارند که ما را به فهم مجتهدانه می رسانند. بخوانیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن د
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمنا (فرض باطل کنیم که فقه، نیازی به فهم ادبی عمیق ندارد)، اما آیا وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن (بالمعنی الأخص) است؟ خیر! وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن بالمعنی الأعم است؛ یعنی درک دقیق ثقلین. لذا به عنوان مثال، فرق صرف ساده با شرح تصریف و شرح نِظام، این جا خودش را نشان می دهد.
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
🔶🔹میراث علمی سلف (نام قبلی: محو ِ نحو) از حدود مهرماه 1398 با حدود 100 نفر عضو کار خود را آغاز کرد و اکنون در آستانه ورود به سال 1401، امید است که این راه مبارک، با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بنده که از کارِ خود خبر دارم و لایق نیستم اما در این مدت، کرامت ها و مرحمت های بیشماری از سوی خداوند، ائمه معصومین علیهم السلام و روح پرفتوحِ علمای سلف مشاهده شد و فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشتیم. عده ای مشفقانه تشویق یا نقد کردند، و عده ای مغرضانه و طلبکارانه، بر ما تاختند. هر دو گروه را خداوند خیر دهاد! (لله دَرُّهُم). 🔺امیدواریم شما مخاطبان گرامی در پایان سال، ما را از نقدها و نظرات خود بی بهره نسازید، چرا که بسیاری از پیشرفت ها و پختگی های مطالب، حاصل ترتیب اثر دادن به همین نقدها بود. آی دی ارتباطی: @hm1370 سال نو پیشایش مبارک! 🌸🌺🍀 وبگاه و کانال میراث علمی سلف
چندی پیش اطلاعیه ای در کانالهای حوزوی پخش شد که طلبه ای وارد فروش و تجارت ساعت مچی شده است. کسب روزی گرچه مستحسن و گاه واجب است، اما طلبه، به چه هدفی طلبه شد؟ آیا اگر قرار بود وارد تجارت ساعت مچی شود، بهتر نبود از همان اول، به سراغ چنین گرایشی می رفت؟ شاید کسی جواب دهد که طلبگی، آورده مالی اندکی دارد، لذا برخی مجبور به کار می شوند. این جواب، مکفی نیست چون اولا او قبل از ورود به حوزه باید محاسبه می کرد که آیا می تواند با این شرایط ادامه دهد یا وسط کار، تحمل نمی کند و به تجارت روی می آورد؟ دوما اگر واقعا شرایط را می دانسته ولی به مشکلات شدیدی که قابل تحمل نیست مبتلا شده، پس وظیفه مسئولانی چون سازمان اوقاف چیست که طلاب کوشا را حمایت کنند تا فقط متمرکز در وظیفه خودشان باشند؟