در محضر آیتالله میرباقری
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم! 📢 فقط خداست که
💥 انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنههای بزرگ برنخواهد آمد.
اگر در امتحانات کوچک تمرین نکنیم، در امتحانات بزرگ هم امید موفقیتی نیست.
💠 #استاد_میرباقری:
«اگر انسان در تردیدِ بین دنیا و آخرت در این کوچکها، تمرین و ریاضتی را با خودش شروع نکرد، امیدی نیست به اینکه در جایی که بین تمام دنیا و آخرت مخیر میشود، موفق باشد.
انسان میتواند وزنۀ دویستکیلویی را بردارد، ولی اگر از وزنههای کوچک تمرین نکرد، امیدی نیست که یکدفعه وقتی وزنههای سنگین را جلوی او میگذارند بتواند آنها را بردارد. برای مثال انسان میتواند یک خطاط ماهر و نمونه شود و خط زیبا داشته باشد، ولی چنانچه تمرین نکند، حتماً به آن منزلت نمیرسد.
اگر انسان در جایی که مخیر بین دنیا و آخرت میشود در کوچکها تمرین را شروع نکند و بین دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب نکند، بدون تردید در جایی که مسئلۀ دنیا و آخرت جدی میشود و تمام دنیای انسان مقابل تمام آخرتش قرار میگیرد که اگر بخواهد آخرت را انتخاب کند باید پا روی تمام دنیایش بگذارد، امیدی به این انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده نیست. نه اینکه مجبور است؛ مجبور نیست، ولی نقطۀ امید چندانی برای چنین انسانی نیست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
09010.mp3
29.29M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۲
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓چهارشنبه 1400/09/10
فلسفه اصول 013 16-09-00.mp3
21.2M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۳
🔹بازگشت ارجاع به "عرف" در محدود "مالانص فیه" به ارجاع به "امر کارشناسی" / تحلیل امر کارشناسی با لایه های پیشینی علم مدرن
🗓سه شنبه 1400/09/16
فلسفه اصول 014 17-09-00.mp3
19.86M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۴
🔹تحلیل ماهیت دولت مدرن
🗓چهارشنبه 1400/09/17
📢 ضرورت استنباط #حکمت_اجتماعی از آیات و روایات
استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«[متناظر با] همان بحث فلسفه اجتماعي که مرحوم علامه ميگويند، ما باید حکمت اجتماعي را مطرح کنیم. اینکه جامعه چگونه ديني ميشود؟
شما ميدانيد هم اعتقادات، هم احکام، هم اخلاق، فرع بر ولايت حقهاند. و تحققش هم فرع بر تولي است. در اخلاق بهترين بياني که هست، در حديث عقل و جهل است که تمام صفات حميده به وجود مقدس نبي اکرم عطا شده، به ديگران صفات حميده داده نميشود، قواي بندگي حضرتاند. خداي متعال امر فرمود «أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ»، «أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ»، «خَلَقْتُكَ خَلْقاً عَظِيماً وَ كَرَّمْتُكَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِي». بعد هم 75 لشکر برايش خلق کرد. تمام صفات حميده از ايمان، توکل، يقين، رضا، صبر، زهد، ايثار، تواضع، اينها از قواي نبي اکرماند. اگر کسي ذيل نبي اکرم قرار گرفت، متصف به اين اخلاق ميشود. اگر جامعهاي ذيل حضرت قرار گرفت، مناسبات انساني و اخلاقياش مناسبات اخلاق حميده ميشود. و اگر ذيل او قرار نگرفت، مناسباتش مناسبات اخلاق رذيله ميشود. و اگر ذيل او قرار گرفت، کمکم احکام و نماز و روزه و فروع محقق ميشود. اين را در روايات، عرض کردم هم در اخلاق بيان شده، هم در احکام. من چند تا روايت بخوانم. از اينها ميخواهم يک #حکمت_اجتماعي، و به نوعي يک فلسفه اجتماعي، استظهار کنيم که جامعه چگونه ديني ميشود. آيا جامعه با عمل به احکام، ديني ميشود يا با اخلاق، ديني ميشود يا با ولايت، ديني ميشود...»
(درس فلسفه اصول، جلسه ۱۰، تاریخ ۱۴۰۰/۹/۳)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4223
#حکمتهای_مضاف
☑️ @mirbaqeri_ir
حکمت و پیشرفت.MP3
2.77M
🎧 استاد میرباقری | الگوی پیشرفت بر اساس «حکمت» طراحی میشود. ۱۴۰۰/۹/۱۴
◀️ تفاوت حکمت مضاف با فلسفه مضاف
(کمکیفیت)
#حکمتهای_مضاف
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنههای بزرگ برنخواهد آمد. اگر د
💥 هم #ثروت طریقِ رسیدن به مقام بندگی است و هم #فقر.
خداوند به انسان عطا میکند که بنده شود، و از او میگیرد که بنده شود!
چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو،
اگر نتوانی با آنها خدا را به دست بیاوری؟
#استاد_میرباقری:
«هدف چیست؟ هدف این است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ».
خداوند چرا به کسی پول میدهد و میگوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمیتواند به کسی پول بدهد؟ این حرف یهودیها بود که میگفتند "ما هیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم. چرا؟ چون خدا میتواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟" خدای متعال این حرف را تخطئه میکند. درست است که خدا میتواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند، نه شما رشد میکنید و نه آن شخص. اینکه خدا میگوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه میشود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود.
خدا اصل است. ما برای بتپرستی نیامدهایم. اگر پول را از تو میگیرند برای این است که باز به خدا برسیم. پس، فیالواقع خداوند میفرماید نگاهتان را اصلاح کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من میدانم که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب میکنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا میکنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟
اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمیارزد؟».
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها)، که در زیارتنامۀ آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"در زیارت نامه مختصر ولی پرمغز حضرت زهرا(س) میخوانیم:
«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ»
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا(س) حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
◀️ #فراز_اول بیان کننده این است که حضرت زهرا(س) قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است. امتحانگیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا(س) را در این امتحان پایدار یافته است.
◀️ #فراز_دوم زیارت، نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم(ص) و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
◀️ #فراز_سوم زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا(س) دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره(س) محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
امتحان خداوند متعال متناسب با ظروف انسانها، متغیر است، گاهی این امتحان عمومی است، مانند عهد بندگی که در آیه «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» به آن اشاره شده، و انسان به این دنیا آمده است تا به این عهد عمل کند، لکن انسان بسیاری از چیزها از جمله این عهد را فراموش کرده، لکن آنانی که اهل راه هستند آرامآرام به وادی عهد میرسند و عهدهایشان به یادشان میآید.
عهدی نیز مخصوص خاصان درگاه خداست، که عهد اقامه بندگی در عالم است... لذا خداوند ایشان را در لباس بشر آفریده است تا با خاکیان همنشین شده و در عبور از عالم دنیا معبری برای بندگان خدا بزنند و آنان را از ظلمت و ضلال به سمت توحید هدایت کنند، لذا بلای ایشان معبر ما و همه کائنات است".
☑️ @mirbaqeri_ir
روضه قدیمی فاطمیه.mp3
4.81M
آيا بر در خانهاش - که آيه نور بر مناره آن است - آتش افروخته ميشود؟
(أتُضْرَمُ النارُ بِبَاب دَارِهـــــا/ وآيةُ النُــــــــــورِ على منارِها)
درِ خانه او درِ خانه پيامبر رحمت، و درِ درهاي نجات امت است
(و بابُها بابُ نبيِ الرحمــــــــةْ/ وبابُ أبوابِ نجاةِ الأمـــــــــــة)
(روضه قدیمی فاطمیه)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir