✅ استوری خوب یک معلم در آرامش بخشی و توصیه ای که به دیگر همکارانش دارد.
✅ به نظر، همه ما در شرایط مشکل و بحران، نیاز به چنین راهبردی که این خانم معلم توصیه کرده، داریم؛ به جای دمیدن در جو ناامنی و هراس انداختن در دیگران، بهترین راهکار، مدیریت بحران و آرامش بخشی به اطرافیانمان و جامعه است؛ چرا که احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است.
✅ چقدر خوبهِ در شرایط حساس یار جامعه باشیم نه باری بر جامعه.
#بصیرت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 540 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. به یقین، تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مسأله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول آفرین، از دستاوردهای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به شمار میآید. انقلاب اسلامی با تمسک به این آموزه، برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد؛ هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پی گیری آرمانهای بلندش فرا میخواند. آموزه مهدویت نه تنها «هویت مهدوی» میسازد، بلکه رفتارها، کنشها و هنجارهای جدیدی را پدید میآورد.
پ ن: یادداشت از امیرمحسن عرفان
#مهدویت
#فرهنگ_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#آموزه_مهدویت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۴۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
معرفی کتاب "مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران"
👈اثر شایسته تقدیر در بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه را با 50 درصد تخفیف از پژوهان دریافت کنید
🔹امروزه یکی از مسائل مهم کشورها، تدوین خطمشیها و سیاستهای کلان در حوزههای مختلف جهت دستیابی به اهداف و آرمانهاست؛ به همین جهت سیاستگذاری - بهخصوص سیاستگذاری فرهنگی - اهمیت بسزایی در بهبود و پیشرفت امور ارزشی و اعتقادی جامعه دارد. سیاستهای فرهنگی ...
✍️نویسنده: رحیم کارگر
📚ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir/document/5993-مهدویت-و-سیاست-های-فرهنگی-ترویج-آن-در-جمهوری-اسلامی-ایران
#مهدويت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۴۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
#گفتگو
🔵 منتظران امام عصر (عج) در شرايط ظالمانه هرگز ظالم نميشوند
⬅️ گفتگو با استاد دکتر پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔺 انتظار تنها آگاهي نيست و كسي كه نسبت به يك ارزش، صرفا آگاهي داشته باشد، منتظر نيست، بلكه بايد احساس، عاطفه تعلق وجودي و گرايش نيز در وجودش يافت شود.
🔺در همه فرهنگها و تمدنها اميد به ظهور شخصي كه از يك بارقه الهي بهرهمند است و با ظهورش ابعاد متعالي انسان در صحنه زندگي اجتماعي ظاهر و بارز ميشود، وجود دارد و اين مساله همان مهدويت عامه است كه همه اديان و فرهنگها و حتي مكاتب به نحوي با آن درگير هستند.
🔺در دين اسلام، مهدويت عامه با تمام جزئيات در چهره مهدويت خاص، روشن و مبين است. ديگر اديان بيشتر بر علائم و شرايط ظهور منجي در آخرالزمان تاكيد كردهاند؛ به گونهاي كه مسيحيت به صورت خاص از عيسي (ص) به عنوان منجي بشريت سخن گفته است؛ اما اسلام معتقد به حضور مسيح (ص) در كنار مهدي موعود است.
🔺 اما در مكاتب مادي اين مساله به صورت فرا رسيدن يك شرايط مطلوب و آرماني كه در چارچوب نگاهها و ارزشهاي آنهامعنا پيدا ميكند، وعده داده شده است.
🔺 انتظار در شرايط ظلم و جور معنا پيدا ميكند؛ لذا ظلم و بيداد عامل منفي، و انتظار، عامل وجودي براي حضور و ظهور هستند و اين بيانگر ظرفيت مقاومت انسان در شرايط ظالمانه است؛ بنابراين ظلم و جور خود علت ظهور نبوده، بلكه شرط و زمينه وجودي انتظار و عاملي است كه حضور انتظار را براي گريز و برونرفت طلب ميكند.
🔺 وجود ظلم و بيداد، به ستيز با ظلم و انتظار براي عدالت معنا ميدهد؛ بنابراين با وجود ظلم به تنهايي منجي حضور پيدا نميكند؛ اما وقتي كه ظلم در جهان بيداد كند، اگر انتظار به آن ضميمه شود، انسانهايي كه تمناي ظهور منجي و تقرب به او را ميجويند پيدا ميشوند، آنگاه فرج نزديك ميشود.
🔺 در اصطلاحات جامعهشناختي از فرهنگ واقعي و آرماني سخن به ميان نميآيد و غفلت از آرمانها و فطرت حقيقي انسان در چنبره نوعي از واقعگرايي و نسبيت فرهنگي گرفتار شده است؛ اين در حاليست كه نگاه ديني به انسان، غير از واقعيات موجود و آرمانهايي كه در ظرف باور و آگاهي مردم و فرهنگ حضور دارند، از آرمانهايي سخن گفته كه انسان در فطرت، هويت و حقيقت خود به راستي طالب آن است؛ هرچند كه اصلا واقعيت نداشته باشند.
🔺 در جامعه مهدويت اين دسته از آرمانهاست كه در سطح تمدن و فرهنگ ظهور پيدا ميكنند؛ البته تحقق اجتماعي آرمانها به معناي تبديل حقيقت انسانها نيست؛ به دليل آن كه انسانها در زندگي خصوصي خود ممكن است كه مسير ايمان و كفر را پيش گيرند و ليكن فضاي غالب فرهنگي و تمدني، فضاي توحيدي است.
🔺 وجود احساس حضور منجي از اركان انتظار است و نميتوان گفت كه اين احساس در جامعه ما وجود ندارد، بدليل آن كه ما معتقديم كه اعمال ما دو بار در هفته به محضر امام عصر (عج) عرضه ميشود؛ لذا كسي كه با اين آگاهي زندگي ميكند در شرايطي هم كه به گناه ميپردازد، آن را به رسميت نميشمارد و از انجام آن شرمسار است و حضور اين شرم بخشي از فرهنگ واقعي جامعه ماست و نميتوان آن را انكار كرد.
پ ن: گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران / ۲۰ مهر ۱۳۸۲.
#انتظار
#مهدويت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۴۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ انسان کامل ( امام زمان عج ) میوه و ثمره نظام هستی.
پ ن: علامه حسن زاده آملی ره
منبع: کانال انسان شناسی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 540 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🔻در آستانهی نیمه شعبان، نسخهی الکترونیکی کتاب «نگاهی به نظریهی انتظار» رایگان شد.
🔹کتاب نگاهی به نظریهی انتظار در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی) نخستین بار در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
🔹این کتاب، شامل دستهبندی مطالب مربوط به انتظار فرج حضرت بقیةالله الاعظم (عج) است که در طول سالها در بیانات رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. در این کتاب سعی شده اهم مطالب مد نظر حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) در رابطه با مقوله انتظار فرج، در قالب هشت فصل به خواننده عرضه شود.
🔹گفتنیست در آستانهی ولادت حضرت قائم (عج)، نسخهی الکترونیکی کتاب «نگاهی به نظریهی انتظار» به صورت رایگان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته و مخاطبان میتوانند برای دریافت این کتاب، به سایت انتشارات انقلاب اسلامی به نشانی www.khameneibook.ir مراجعه نمایند.
#انتظار
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 540 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همینک مسیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به مسجد مقدس جمکران؛ جمعیت عظیم و حضور عاشقانه امت امام زمانی در روز بارانی نیمه شعبان. عید همه سروران عزیز مبارک.
تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات
@mirkhalili
🔵 معرفی کتاب
🔻 ۲۰ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع
مهدویت (دوران از ظهور)
📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/!k28
منبع: کانال نشریه معارف
#ظهور
#انتظار
#مهدویت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 540 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🍀نقش شاگردان محسن مهدی در بسط فلسفه سیاسی فارابی
👈خلاصه سخنرانی در کنگره جهانی فارابی (۱۱ اسفند ۱۴۰۱)
✍️ حجت الاسلام دکتر محسن رضوانی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔸استاد محسن مهدی، محیی و مفسر بزرگ فلسفه سیاسی فارابی در دوره معاصر است. حدود چهار ماه قبل (۳۰ آبان ۱۴۰۱) در مراسم بزرگداشت مقام علمی پرفسور محسن مهدی که به همت دبیرخانه کنگره جهانی فارابی برگزار گردید به نقش برجسته استاد محسن مهدی در احیای فلسفه سیاسی فارابی پرداختم. «تحقیق عربی میراث کمیاب فارابی»، «ترجمه انگلیسی آثار مهم فارابی»، «تفسیر بدیع محتوای فلسفه سیاسی فارابی» و «تربیت مدرسان و شاگردان علاقهمند به فلسفه سیاسی فارابی» محورهای چهارگانه احیای فلسفه سیاسی فارابی توسط استاد محسن مهدی است. در این نشست به طور خاص به محور چهارم یعنی نقش شاگردان محسن مهدی در بسط فلسفه سیاسی فارابی میپردازم. استاد محسن مهدی نسلی از اساتید برجسته را تربیت کرد که امروزه در محافل علمی غرب به بسط رهیافت وی در تفسیر فلسفه سیاسی فارابی میپردازند. «چارلز باترورث»، «میریام گالستون» و «جاشوا پرنز» مشهورترین آنها هستند.
🔹«چارلز ای. باترورث» شاگرد برجسته استاد محسن مهدی و در حال حاضر مشهورترین استاد فلسفه سیاسی اسلامی در غرب است. باترورث نویسنده پرکاری است و مباحث وی از جامعیت خوبی برخوردار است. نگارش بیش از بیست کتاب، یکصد مقاله و دویست معرفی و نقد، حاصل تلاش علمی وی تاکنون بوده است. عمده آثار وی در زمینه فلسفه سیاسی اسلامی است که به طور خاص در مواردی به فلسفه سیاسی فارابی میپردازد. اهمیت چارلز باترورث بیشتر در ترجمه آثار مهم فلسفه سیاسی فارابی است. باترورث با ترجمه انگلیسی برخی دیگر از آثار مهم فارابی، کار ناتمام استاد محسن مهدی را تکمیل کرد. آثاری که وی تاکنون ترجمه کرده عبارتند از: ترجمه کتاب الملة، ترجمه الجمع بین رأی الحکیمین، ترجمه فصول منتزعه، ترجمه احصاء العلوم، ترجمه سیاست مدنیه، و ترجمه تلخیص النوامیس؛ مجموعه ترجمه مذکور در دو مجلد (جلد اول در سال ۲۰۰۱ و جلد دوم در سال ۲۰۱۵) با عنوان نوشتههای سیاسی فارابی منتشر شده است. آنگونه که اطلاع یافتم جلد سوم این مجموعه هم در دست ترجمه است.
🔹«میریام گالستون» یکی دیگر از شاگردان محسن مهدی است که مباحثی تخصصی در زمینه فلسفه سیاسی اسلامی و بهویژه فلسفه سیاسی فارابی منتشر کرده است. کتاب سیاست و فضیلت: فلسفه سیاسی فارابی مهمترین منبع تخصصی گالستون است که درواقع رساله دکتری وی با راهنمایی محسن مهدی است. نویسنده در ابتدای کتاب یادآور می شود که نوشتجات محسن مهدی انگیزه بسیار مهمی بود که وی را بهسمت نگارش این کتاب سوق داد. نکته مهم و متمایز رهیافت گالستون آن است که وی مبانی فلسفه سیاسی فارابی را ارسطویی میانگارد؛ رهیافتی که میتوان حتی در ابتدای فصول کتاب ایشان هم مشاهده کرد. به نظر او عمده مفسران، فلسفه سیاسی فارابی را افلاطونی، و متأثر از همپرسه جمهوری افلاطون میدانند و کمتر مفسری است که در پرداختن به فلسفه سیاسی فارابی به بنمایههای ارسطویی آن توجه داشته باشد. بااینحال، استدلال گالستون چندان گویای تأیید مقصود وی نیست، بلکه برخلاف ادعای اولیه، درنهایت همانند مشهور مفسران، بیشتر بر جنبههای افلاطونی آموزه سیاسی فارابی تأکید دارد.
🔹«جاشوا پرنز» شاگرد کوشای استاد محسن مهدی است که امروزه بهصورت دقیق رهیافت استاد مهدی را دنبال میکند. پرنز تاکنون دو کتاب کاملاً تخصصی درباره فلسفه سیاسی فارابی نوشته که به نظر میرسد از نظم و دقتی بیش از آثار باترورث و گالستون دراینخصوص برخوردارند. علاوه آنکه ویژگی بارز مطالعه پرنز، رویکرد تطبیقی است؛ بدینمعنا که همواره تلاش میکند رهیافت غربی را با رهیافت فارابی بسنجد. نخستین کتاب پرنز متافیزیک بهمثابه خطابه است که به بررسی رساله تلخیص النوامیس فارابی میپردازد. اثر مهم دیگر جاشوا پرنز، کتاب فلسفهای اسلامی درباره ادیان فاضله است که به بررسی رساله تحصیل السعاده فارابی میپردازد. پرنز دلیل نگارش کتابی دیگر درباره فلسفه سیاسی فارابی را نیاز زمانه میداند و معتقد است امروزه بیش از هر زمان دیگر، فلسفه سیاسی فارابی زنده و بهروز است.
#فلسفه_سیاسی
#فلسفه_سیاسی_اسلامی
#محسن_مهدی
#محسن_رضوانی
#فارابی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 530 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
ayandeh o mahdaviat_behroozilak_01.mp3
5.19M
🔵 فایل صوتی جلسه اول نشست مهدویت و آینده پژوهی
🎧 حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
پ ن: از مجموعه درسگفتارهای مدرسه آفاق حکمت
#مهدویت
#آینده_پژوهی
#جلسه_اول
#غلامرضا_بهروزی_لک
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۴۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 عید نیمه شعبان بر خلاف ساير اعياد، عید نگاه به آینده است
◀️ بیانات رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۱۲ درباره عید ولادت حضرت امام زمان(عج)
✅️ پر کردن عالم از نعمت عدل و داد، فضیلتی در انحصار مهدی موعود
⬅️ شب میلاد امید تاریخ، شب میلاد مهدی موعود، شب ولادت آن کسی که مصداق وعدهی لایتخلّف الهی است، شب میلاد آن کسی که دربارهی او سخنی گفته شده است که دربارهی هیچ یک از پیغمبران و اولیای الهی و ائمه گفته نشده است و آن این است که «یَملَأُ اللَّهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً» دربارهی هیچ پیغمبری چنین چیزی گفته نشده؛ حتی دربارهی پیغمبر آخرالزمان. آن دست توانایی که میتواند همهی سطح عالم را از نعمت و عدل و داد برخوردار بکند، دست توانای اوست. خداوند این فضیلت بزرگ را برای او قرار داده است؛ نه برای دیگر اولیا، نه برای دیگر انبیا، نه برای دیگر برجستگان عالم و مقربان مقام حق، فقط او است که این تعبیر دربارهی او آمده است. امشب شب ولادت این بزرگوار است. خب، عید بزرگی است.
✅️ دو محصول «نگاه متوجّه به آینده» در عید میلاد مهدی موعود:
⬅️ اعیاد موالید ائمّه و موالید نبیّ اکرم و عید مبعث پیغمبر و بقیّهی اعیادی که ما داریم، یک فرق اساسی و جوهری با این عید دارد؛ در آن اعیاد، همهی نگاه به گذشته است؛ در این عید، همهی نگاه به آینده است. در اعیاد موالید ائمه یا عید بعثت، از حادثهای که در گذشته اتفاق افتاده است و البته اثرات آن مثل رودخانهی فیّاضی جریان در تاریخ دارد، تجلیل میکنیم؛ از گذشته تجلیل میکنیم؛ به گذشته متوجه میشویم، اگرچه آن گذشته در زندگی کنونی ما و در آیندهی ما هم اثر دارد؛ اما در این عید، همهی نگاه به آینده است؛ یعنی چه نگاه به آینده است؟ یعنی دو چیز را این نگاه با خود دارد: یکی امید، یکی تلاش. وقتی نگاه [متوجه] به آینده شد، اولین چیزی که محصول این نگاه است، امید است.
⬅️ دلهای افسرده در نهایت گرفتاری و تنگنا، یک روزنهی روشن و درخشانی به یک دنیای نورانی و بهشتآسا در مقابل چشمشان میبینند و به آینده امید دارند؛ میدانند قضیه اینجوری نخواهد ماند. حتّی آن وقتی که همهی دنیا از ظلم و جور پر شده باشد، یعنی همه جا را ظلم و جور فرا گرفته باشد، این روزنهی امید نه فقط بسته نمیشود بلکه حتی گشادهتر میشود؛ چون وعده کردند. حالا در یک دعا «بَعدَ ما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً» است؛ فرق چندانی با هم ندارند. هرچه ظلم بیشتر بشود، این امید زندهتر میشود؛ لذا معتقد به این امید، معتقد به عقیده مهدویت هرگز مأیوس و سرخورده و مانند اینها نمیشود. میگوید ممکن است من درک نکنم اما خواهد شد؛ ممکن است من خزی و خذلان ظالمان را نبینم، اما خزی و خذلان ظالمان حتمی است. این، امید است؛ این اولین چیزی است که از این اعتقاد منشأ میگیرد و در دل انسان ریشه میدواند، و طبعا تأثیرش را در زندگی میگذارد.
⬅️ دومی، تلاش [است]؛ تلاش. هر آیندهی قطعی متوقف به تلاش است. شما پای یک کوهی که قابل عبور است ایستادی، آیا رسیدن به آنجا ممکن است؟ بله. آیا رسیدن به آنجا قطعی است؟ بله؛ حتما کسانی به آنجا خواهند رسید؛ اما رسیدن به آنجا متوقف بر یک شرط است و آن، تلاش [است]؛ [باید]راه بیفتی.[اگر]بنشینی اینجا، نگاه کنی، تحسین کنی، خوشحالی کنی، کف بزنی برای کسانی که میروند، نخواهی رسید؛ تلاش لازم است. این دومین شرط است. البته در همهی کارهای بزرگ تلاش لازم است. چشم که به آینده بود، لازمهی قطعی این نگاه به آینده، ایجاد تکلیف تلاش و فعالیت و مجاهدت است. ما که معتقدیم به آن روز، باید تلاش کنیم تا آن روز تحقق پیدا کند، و تلاش ما میتواند انشاءالله آن را نزدیک بکند. این هم نکتهی دوّم در این حادثهی بزرگ است.
منبع: کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 پست جدید دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
#پوشش_مناسب
#برهنگی
#امنیت_بانوان
#گفتمان_سازی
#امنیت_خانواده
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 فضای مجازی در غرب و انقلاب اسلامی
◀️ حجت الاسلام دکتر حمید احمدی، مدرس حوزه و دانشگاه
✅️ درست است فضای مجازی در غرب در اختیار مدرنیته است ولی الزاما حاکمیت فضای مجازی در اختیار دولت ها نیست
✅️ ائتلافها در برابر تهدیدها شکل گرفت
✅️ در غرب، مصرف ارزش است...
منبع: کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
#فضای_مجازی
#حمید_احمدی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
ayandeh o mahdaviat_behroozilak_02.mp3
5.48M
#تشابهات_و_تمایزات_مهدویت_و_آینده_پژوهی
🔵 فایل صوتی جلسه دوم نشست مهدویت و آینده پژوهی
🎧 حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
پ ن: از مجموعه درسگفتارهای مدرسه آفاق حکمت
#مهدویت
#آینده_پژوهی
#جلسه_دوم
#غلامرضا_بهروزی_لک
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
اینکه هنوز عدهای بگویند #دین نیاز به #حکومت ندارد، حرف بسیار موهونی است
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم عمامه گذاری شصت تن از طلاب مدرسه حجتیه تبیین کرد:
امروزکه به برکت انقلاب، به برکت امام حکومت دینی تا حدّی محقق شده، تمام دشمنی دشمنان ایران و انقلاب که دنیا را دهکده جهانی دانسته و سودای ریاست بران را دارند فقط برای این است که شما چرا حرف از حکومت دین میزنید؟ چرا میگوئید خدا باید حاکم باشد؟ چرا میگویید قرآن باید محور باشد؟
حوزههای علمیه باید بفهمند و بفهمیم که امام چه ارمغانی برای ما آورد و چه خدمت بزرگی به ما طلبهها کرد؟ چه خدمت بزرگی به مردم و بشریت کرد، بحث این نیست که امام فقط حکومت فاسد و طاغوتی پهلوی را از بین برد، آنچه به ارمغان آورد حرکت درجهت عینیت بخشیدن به این آیات قرانی و تحقق حاکمیت دین است، اکنون رسالت شما طلاب برای رساندن پیام حوزههای علمیه امروز به خارج از کشور این است که مردم را بیدار کنید.
📎 ادامه خبر
🌐https://rasanews.ir/00349M
منبع: خبرگزاری رسا
#حکومت
#محمدجواد_فاضل_لنکرانی
#انقلاب_اسلامی
#دین_و_سیاست
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
1_232336206.pdf
364.1K
📜 دین، فرهنگ و فناوری
✍️ استاد حمید پارسانیا
🔹دین، فرهنگ و فناوری چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ در این پرسش، هر یک از نسبتهای دوگانۀ زیر، محل سؤال قرار می گیرند.
اوّل؛ دین و فرهنگ.
دوّم؛ فرهنگ و فناوری.
سوّم؛ دین و فناوری.
حضور دین در سطح حیات و زندگی انسانها، منحصر به زیست فردی و انسانها نمی شود. هر کس در قلمرو حیات فردی و اجتماعی خود، روش، مسیر و شیوه ای دارد و این روش، مسیر و شیوه، دین اوست.
#دین
#فرهنگ
#سیاست
#حمید_پارسانیا
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
💠متن زندگی و حواشی زندگی
📝یاد داشتی از دکتر محمد فنایی اشکوری
❤️زندگی متنی دارد و حاشیه هایی. موفقیت و سعادت انسان در گرو آن است که متن و حاشیه های زندگی در جای خود باشند. باختن زندگی جابجا شدن متن با حواشی است. تمام همت انسان باید مصروف کسب و حفظ متن زندگی باشد. اگر حاشیه های مطلوب هم حاصل شوند چه خوب، اما اگر متن حاصل بود و حواشی حاصل نشدند چه باک.
اگر بین متن و حواشی تعارض و تزاحم پیدا شود حواشی را باید فدای متن کرد.
🌸تراژدی زندگی آنجایی است که انسان چنان سرگرم حواشی شود که متن را از کف دهد. اینجاست که می گویند:
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است
🚶🏻گام نخست در راه موفقیت، تفکیک میان متن و حاشیه و تشخیص آنهاست.
🚶🏻♂️گام دوم اهتمام به کسب و حفظ متن.
🌺متن و حاشیه ممکن است براساس اختلاف جهانبینی ها جابجا شوند.
نگاه مادی و نگاه الهی در این زمینه متفاوت است.
متن ممکن است اجزاء و ارکان مختلف داشته باشد.
معنا و بی معنایی زندگی نیز در گرو رعایت جایگاه متن و حاشیه است.
حفظ متن زندگی گاه مستلزم چشم پوشی از حواشی است.
💠چند مثال ساده:
🔸کسی که برای بدست آوردن برخی تجملات زندگی، آرامش درونش را از دست می دهد، متن را به حاشیه باخته است.
🔹کسی که بخاطر مال و ثروت یا اعتبارات زوال پذیر و غیر اصیل با کسی ازدواج می کند بدون اینکه علاقه قلبی به خود او داشته باشد، او زندگی را باخته است و متأسفانه دیری نخواهد پایید که طعم تلخ انتخاب نادرستش را می چشد و آن اعتبارات حاشیه ای هرگز خلأ متن را پر نخواهند کرد.
👈و بالأخره کسی که عقبا را فدای دنیا می کند و بدست آوردن دنیا را به بهای از دست دادن عقبا طلب می کند دچار خسران مبین و غیر قابل جبران می شود.
📝متن زندگی را غایت قصوای حیات و به تعبیر پال تیلیش دغدغه نهایی (ultimate concern) انسان تعیین می کند.
▫️از نظر افلاطون و افلوطین غایت قصوا رسیدن به خیر اعلا (Supreme Good) و مشاهده مثل است.
▫️نزد سیسرون رومی نیز متن زندگی خیر اعلای حیات (Summum bonum) است.
▫️برای فیلسوفان مشائی سعادت حقیقی اتصال به عقل فعال و مشاهده معقولات است و متن زندگی تحصیل این اتصال است.
⬅️عرفان راستین کشف متن زندگی و فداکردن حواشی مزاحم است. در نگاه عرفانی متن اصلی زندگی باید کوشش برای تقرب به خدا، لقای او، فنای در او و بقای به او باشد. هر چیز که با این اصل تزاحم پیدا کند باید فدای آن شود. دغدغه عارف تحصیل رضای معبود محبوب است و لایخافون فی الله لومه لائم.
هر چه جز بار غمت بر دل مسکین من است
برود از دل من، وز دل من آن نرود
منبع: کانال دکتر فنایی اشکوری
#زندگی
#افلاطون
#محمد_فنایی_اشکوری
#فیلسوفان_مشائی
#عرفان
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵معرفی کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیمها و امیدها / تالیف دکتر علی دارابی / انتشارات امیرکبیر
⬅️ کتاب 7 فصل دارد.
⬅️ فصل اول به بیان مفاهیم، ادبیات و کلیات آینده نگری و آینده پژوهی اختصاص دارد.
⬅️ در فصل دوم: به اهمیت و جایگاه آینده پژوهی در جهان بینی اسلامی با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخته می شود.
⬅️ در فصل سوم به بررسی تحولات جهان در ٣٠ تا ۵٠ سال پیش رو و تاثیرات آن بر جامعه ایرانی تمرکز دارد.
⬅️ در فصل چهارم: چرایی پیدایش، دستاورد ها و چالش های انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار می گیرد.
⬅️ فصل پنجم کتاب به مبحث ارتباطات و رسانه ها اختصاص دارد، در این فصل به کار ویژه و نقش های مهم رسانه ها و ابعاد مختلف عصر رسانه توجه شده و با تمحض بحث در حوزه رادیو و تلویزیون به اهمیت و نقش رسانه ملی در آینده تحولات ایران و جهان پرداخته شده است.
⬅️ حوزه فرهنگ و جامعه و مباحث بنیادین آن مبحث فصل ششم را تشکیل می دهد. جنگ نرم، عرفان های انحرافی، خلقیات ما ایرانیان، مسائل مربوط به جمعیت، آسیب های اجتماعی، تولید علم و... از موضوعاتی مورد بحث در این فصل بشمار می آیند.
⬅️ و بالاخره فصل هفتم: به بحث سیاست و بازنمودهای داخلی و خارجی آن اختصاص دارد و در خاتمه، جمع بندی و رهیافت های پژوهشی ارائه شده است.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی👇👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
در دوران پهلوى، مستشاران و فرماندهان آمريكايى و انگليسى، نيروهاى مسلح ایران را فرماندهى و هدايت مى كردند.
✅ ویلیام سوليوان، سفير آمريكا در دوران پهلوى مى نويسد:
آمريكايىها توجه زيادى به نيروهاى مسلح ايران معطوف داشتند ... ميسيون نظامى آمريكا در ايران هم وضع منحصربه فردى داشت. تفاوت ميسيون نظامى آمريكا در ايران با هيئتهاى نظامى در ساير كشورهاى جهان اين بود كه پرسنل نظامى آمريكا در ايران عملًا جزو نيروهاى مسلح ايران به شمار مى آمدند و در اواخر سلطنت شاه به استثناى شش نفر از افسران ارشد آمريكايى، بقيه مستشاران و كاركنان آمريكايى نيروهاى مسلح ايران، حقوق بگير دولت ايران بودند. حقوق و مزايا، هزينه اياب و ذهاب و مخارج تحصيل فرزندان آنها از طرف دولت ايران تأمين مى شد و علايمى كه روى اونيفورم آنها دوخته مى شد، آنها را عضو خانواده نيروهاى مسلح ايران به شمار مى آورد.
منبع: ويليام سوليوان و آنتونى پارسونز، خاطرات دو سفير، ص 74.
#پهلوی
#نیروهای_مسلح
#ویلیام_سولیوان
#آنتونی_پارسونز
#میسیون_نظامی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔴قواعد زیست فیلسوفانه
🔶بتشکنی
🖊حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از ویژگیهای زیست فیلسوفانه را میتوان مبارزه با هرگونه «بت» و «بتپرستی» دانست. توضیح آنکه
انسانهای متعارف گرفتار اصنافی از بت و بتپرستیاند: از بتهای صوری و ظاهری گرفته تا بتهای اعتقادی و اندیشهای؛ از بتهای گرایشی گرفته تا بتهای کنشی و امثال آن. اغلب آدمیان بدون آنکه فرصت تأمل داشته باشند و یا حتی بدون آنکه به تأمل و تفکر احساس نیاز کنند بسیاری از آداب و رسومات اجتماعی، باورهای میراثی، هنجارهای اجتماعی و امثال آن را حق میدانند و تخلف از آنها را مجاز نمیشمارند!
اما فیلسوف راستین بدان دلیل که سرلوحه زندگی خود را عقل و استدلال قرار داده است، به صورتی بیطرفانه میکوشد همه مسائل را از دریچه عقل خود عبور دهد. از نگاه فیلسوف، «حق» آن چیزی است که بتوان برای آن «استدلالی معتبر» اقامه کرد.
فیلسوف راستین، یک بتشکن به معنای واقعی است: او سعی میکند هم «خود» را از پرستش بتهای ذهنی و اعتقادی و ارزشی نجات دهد و هم «دیگران» را. به همین دلیل، نه تنها انواع بتهای بیرونی و درونی را میشناسد؛ بلکه چگونگی شکستن آنها را نیز میداند. از نگاه فیلسوف، «پیروی کورکورانه» از هر باور یا ارزشی، (حتی اگر فیالواقع باور و ارزشی درست هم باشد) نوعی «بتپرستی ذهنی» است.
منبع: کانال استاد دکتر احمدحسین شریفی
#فلسفه
#فیلسوف_راستین
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 رهبر انقلاب در دیدار اخیر، خطاب به مسئولان: راه درست برای حل مشکلات اقتصادی مردم را پیدا و اجرا کنید
📲 #استوری_کلیپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
منبع: کانال پايگاه اطلاع رسانی دفترحفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
ayandeh o mahdaviat_behroozilak_03.mp3
5.25M
#نقش_آموزه_مهدویت_در_آینده_پژوهی_اسلامی
🔵 فایل صوتی جلسه سوم نشست مهدویت و آینده پژوهی
🎧 حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
پ ن: از مجموعه درسگفتارهای مدرسه آفاق حکمت
#مهدویت
#آینده_پژوهی
#جلسه_سوم
#غلامرضا_بهروزی_لک
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در طریق عشقبازان مشکل آسان کجا...
🔹 #مسعود_دیانی جملات هشدارآمیز آقا سید روحالله را میخواند دربارهی سستی پس از #انقلاب.
🔸او از نگرانی امام نسبت به سستی بعد از پیروزی و نشست بعد از فتح میگوید.آنجا که امام میگفت:
«وقتی که همه داریم با هم حرکت میکنیم که سد را بشکنیم خسته نمیشویم،سستی پیدا نمیشود.در این راه هرچه جلو میرویم قویتر میشویم.
اما وقتی که رسیدیم به یک جایی که سد را شکستیم و اعتقادمان این شد که الحمدلله پیروز شدهایم، آن وقت است که فرش زمین میشویم و سستی پیدا میکنیم و آرمانهایمان را فراموش میکنیم.
در وقت پیروزی بعد از انقلاب که باید برگردیم سراغ اینکه #زاغه_نشینها وضعشان چطور است؟ ادارهایها وضعشان چطور است؟ #مردم کوچه و بازار را باید چه کرد؟ #مدارس را باید چه کرد؟ بیحال و بیخیال میشویم!»
🔹و انگار این همهی دغدغهی او بود. مسعود دیانی با سورهاش، ما را به سیر در اعماق دین و تاریخ میبُرد، سختی راه رفته را نشانمان میداد و آرمانها را به یادمان میآورد، تا بلکه بیحال و بیخیال ننشینیم.
🔺انشاالله در بهشت رضوان، همنشین آقا سیدروحالله و مهمان اباعبدالله باشی. همین.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
حذف امریکا از مناسبات مهم منطقه خاورمیانه، با توافق ایران و عربستان در پکن
▪️شکست بزرگ رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف در منطقه
🔹خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دو جانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، دقایقی پیش اعلام شد؛ خبری که روایت پشت پرده آن نشان دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
کلید احیای این روابط در جریان سفر مهم سید ابراهیم رئیسی به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.
🔹این در حالی است که پیش از این عربستان سعودی درخواست احیای روابط دیپلماتیک با میانجی گری چین را مطرح کرد و این درخواست با استقبال و پذیرش ایران مواجه شد.
🔹پس از سفر رئیس جمهور به چین مذاکرات فشرده با نمایندگی دبیر شورای امنیت ملی از طرف ایران آغاز شد و امروز توافق نهایی با بیانیهای سه جانبه اعلام شد.
🔹نکته قابل توجه در این مذاکرات، حذف آمریکا از جایگاه پدرخواندگی روابط کشورهای منطقه و نقش فعال دو کشور بعلاوه چین در احیای روابط میان ایران و عربستان است.
🔹این توافق مهم در شرایطی بدست آمد که طی ماههای گذشته آمریکا با میدان داری رژیم صهیونیستی و حمایتهای رسانهای و جنگ روانی تلاش می کرد فضاسازی خاصی را در منطقه علیه ایران سامان دهد.
🔹در واقع توافق صورت گرفته یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی و سیاست امریکا مبتنی بر ایجاد شکاف و اختلاف در منطقه با هدف تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی به حساب میآید.
@mirkhalili
🔵 امام خمینی ره و فرهنگ سیاسی انتظار
✍ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان، رئیس سمت
🔸فرهنگ انتظار در سنت فکری امامیه به دلیل ورود در عصر غیبت امام زمان عج اهمیتی بس بالا و والایی دارد. بطوری که در روایات مأثوره بر فضیلت بی بدیل انتظار فرج تاکید زیادی شده است. در اینجا به ذکر دو حدیث ارزشمند بسنده می شود:
1. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ فضیلت مندترین عبادت ، انتظار فرج است ( کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج۱ ؛ ص۲۸۷)
2. امام علی علیه السلام فرموده است: انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید که محبوبترین کارها نزد خدا انتظارفرج است ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۰۶).
🔸 فرهنگ انتظار پیش از هر گونه توصیفی سیاسی است و نسبت وثیقی با امر سیاسی دارد. چون اساس آموزه انتظار بر این معنا استوار است که موعود آخر الزمان به اذن خدا در وقتش که علم آن عند الله است، ظهور می کند و بساط سلاطین جور و ظلم را که در سراسر جهان فراگیر شدهاند بر می چیند و حکومت عدل و داد الهی را در جهان می گستراند. بنابر این، فرهنگ انتظار فرج از اساس، فرهنگ سیاسی است و سیاست از آن جدایی ناپذیر است. این است که فرهنگ انتظار با حفظ سرشت سیاسی آن برای هر گونه حاکمیت غیر دینی و غیر مردمی بویژه برای اندیشه سیاسی سکولار بالقوه تهدید آمیز است.
🔸 بدنبال سلطه دولت های سکولار در جوامع مسلمان طبیعی بود که این دولت ها از ناحیه فرهنگ دینی/ سیاسی مردمان شان با چالش جدی مواجه خواهند شد. از این رو، از همان آغاز بلکه پیش از برآمدن دولت های سکولار، عرفی سازی فرهنگ سیاسی مسلمانان به اصلی ترین مأموریت نانوشته روشنفکران غربگرا تبدیل شده بود.
🔸 گرچه گفتمان خلافت در جهان اسلام ماهیت عرفی دارد؛ لکن چنین گفتمانی در اندیشه سیاسی سکولار جایگاهی ندارد. علی عبدالرازق مصری با تالیف کتاب " الاسلام و اصول الحکم" ( 1923 م ) از جمله نخستین روشنفکران عرب بود که کوشید با تفسیری سکولار از دین، گفتمان سیاسی خلافت را از سر راه دولت سکولار بردارد.
🔸اگر گفتمان خلافت علیرغم ماهیت عرفی گرایانه آن با گفتمان سیاسی سکولار نا سازگار است؛ این نا سازگاری در فرهنگ سیاسی انتظار که تعبیر دیگری از گفتمان سیاسی امامت است، به اوج خود می رسد. از این رو، روشنفکران غربگرای ایرانی تلاش زیادی در جهت سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار به عمل آوردند. اولین این اقدامات را می توان در نوشته های آخوند زاده تعقیب کرد.
🔸 این حرکت انحرافی یا سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار در پهلوی دوم به ثمر نشسته بود. بطوری که هویت سیاسی از این فرهنگ گرفته شد و مفهوم انتظار در بی عملی و صرف جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خلاصه شد. چنانکه سید جلال آل احمد در دو کتاب معروف و تاثیر گذارش؛ یعنی در " غربزدگی" ( 1376: 104) و " در خدمت و خیانت روشنفکری" ( 1357: 2/ 61 )، به ناکارآمدی فرهنگ انتظار در کنشگری اجتماعی شیعیان اشاره کرده است. البته به نظر می رسد که آل احمد توجهی به سیاست زدایی از فرهنگ انتظار داشته است. چون او التفاتی به محاسن این فرهنگ هم کرده است.
🔸 اگر گفته شود متحجرین مذهبی و حوزوی در کار سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار با روشنفکری غربگرا هم داستانی کردند، سخن نابجایی نیست. آنان فرهنگ انتظار را سیاست زدایی کردند و اینان هم بطور کلی این فرهنگ پر فضیلت را به بی عملی، سکوت و سازگاری با حکومت جور تفسیر کردند.
🔸یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی ره غبار زدایی و احیای فرهنگ سیاسی انتظار فرج است. ایشان با اجتهاد ملکوتی شان توانست غبار مهجوریت را از فرهنگ انتظار بزداید و آن را در مسیر حرکت ناب اسلام سیاسی و کنشگری شیعیان فعال سازی کند.
🔸 درباره راز این موفقت امام راحل اجمالاً می توان به این نکته اساسی اشاره کرد که امام خمینی توجه بنیادی به فلسفه سیاسی انتظار پیدا کرده بود. چنانکه تداوم این توجه ارزشمند را در خلف صالح ایشان می توان مشاهده کرد.
🔸 تشدید دشمنی و خصومت متحجرین و سکولارهای معارض با فرهنگ سیاسی انتظار از همین جهت است که قوت روزافزون اسلام سیاسی را بواسطه احیای فرهنگ انتظار مشاهده می کنند. طبیعی است که متحجر و سکولار، هر کدام به نحوی در صدد خاموش کردن این فرهنگ درخشان قرآنی برآمده اند. لکن این پندار غلط اتفاق نخواهد افتاد.
" يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" ( الصف : 8 )
پ ن: نگارش یادداشت در نیمه شعبان 1444/ 17 اسفند 1401
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇
@mirkhalili