بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام على (عليهالسلام):
لاتَطلُب سُرعَةَ العَملِ وَ اطلُبْ تَجويدَهُ ؛ فَإنَّ النّاسَ لايَسألونَ في «كَمْ فَرَغَ مِنَ العَمَلِ»؟ إنَّما يَسألونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ
❇️ به دنبال سرعت در انجام دادن كار مباش؛
بلكه كيفيّت خوب را بجوى.
مردم نمیپرسند: «در چند روز كار را به پايان برده است؟»
بلكه در پى خوبى و نيكويى محصول كارند.
📚شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۶۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
مداحی آنلاین - ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت.mp3
925.7K
♨️ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت
👌سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
@moassese_nooralyaghin
🌷 به خاطر وجود خانواده شهیدان
🔹حضرتآیتالله خامنهای:
ملت ایران به خاطر همین شهادتطلبیها عظمت پیدا کرد؛ به خاطر چه چیزی؟ به خاطر شهید. به خاطر صِرف جنگ نیست؛ جنگ خیلی جاها هست؛ به خاطر این فداکاریها است که در آن شهید از آب درمیآید؛ به خاطر این #خانوادهها است؛ خانوادههای شهیدان، این پدرها، این مادرها؛ به خاطر اینها است.
🗓 ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_نهم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه
✅ انتقادات وارد شده بر شیخ
◀️ انتقاداتی نیز بر شیخ طوسی وارد کردهاند، مانند:
🔸 اعتماد به مصادر نامعتبری :
🔸مانند نسخۀ مصحَّف رجال کشی یا الفهرست ابن ندیم،
🔸 درآمیختن روایات کتابهای معتبر با روایات کتابهای نامعتبر که موجب رواج روایات کتابهای نامعتبر گردید،
🔸 تأویل روایات معارض با یکدیگر
🔸و تحمیل در تطبیق دادن آنها،
🔸 و برگزیدن روشهای متفاوت علمی در آثار گوناگونش.
✅ وفات
👈شیخ طوسی در ۲۲ محرّم سال ۴۶۰ در غری (نجف) درگذشت. سال وفات او را آخر محرّم سال ۴۵۸ و سال ۴۶۱ نیز نوشتهاند.
🏴 حسین بن مهدی سلیقی و محمد بن عبدالواحد عین زربی و ابوالحسن لؤلؤی او را در همان شب غسل دادند و در خانۀ خود او به خاک سپردند.
این خانه بعدها مسجد شد و اینک از مشهورترین مساجد نجف، نزدیک باب شمالی صحن علوی و معروف به باب طوسی، است.
روحش شاد وراهش پررهروباد🌹
پایان
🍃 🍃┄┅••🌸✻🌸••┅┄🍃🍃
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_دوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.
موضوعات آیه ۱ :
۱- محتوای سوره
۲- معراج پیامبر
۳- مقام عبودیّت
۴- علم مطبوع و مسموع
۵- حجاب های نور و ظلمت
۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ
۷- هدف از أَسْرَى
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈انواع احادیث معراج از منظر علامه طبرسی :
1-روايـاتـى كـه بـه حـكـم تـواتـر قـطـعـى اسـت ، مـانـنـد اصل موضوع معراج .
2-احـاديـثـى كـه قـبـول آنـها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان .
3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى ميتوان آنها را تـوجـيه كرد، مانند احاديثى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است يا بهشت و دوزخ برزخى ).
4- روايـاتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است ، مانند رواياتى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خـدا را آشـكـارا ديـد، بـا او سـخـن گـفـت ، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى بـاشـد بـلكـه مـخـالف دليـل عـقـل و نـقـل اسـت ، و بـدون شـك ايـن گـونـه روايـات مجعول است .
👈بهشت و جهنم مشهود پیامبر در معراج
در هر صورت مسئلهی معراج به نوعی با مبحث بهشت و جهنم نیز گره خورده است که آیا بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی بوده، یا نمادین و تمثال آن بوده است. اگر واقعی بوده آیا بهشت و جهنم برزخی بوده، یا بهشت و جهنم قیامتی؟
آنچه به صورت اجمال میتوان گفت این است که معراج پیامبر(ص) هم جسمانی است و هم روحانی. به نظر میرسد با این نگاه جامع، بسیاری از گزارشها از جمله مسئلهی شهود جهنم و بهشت، قابل پذیرش است.
در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1-بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است. به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است. علامه طبرسی معتقد است روایاتی که بیان رؤیت بهشت و جهنم میکند، با ضوابط و اصولى که در دست داریم مخالف است، ولى مىتوان آنها را توجیه کرد، مانند اینکه منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان بوده است
2-مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم واقعی است، ولی مقصود بهشت و جهنم برزخی است نه آخرتی و قیامتی.
در تفسیر نمونه چنین آمده است: «گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند.
تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(ص) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛ زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۵۱ سوره بقره
وَ إِذْ واعَدْنا مُوسي أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمونَ
و آنگاه كه با موسى چهل شب قرار گذاشتيم آنگاه در غياب وى شما گوساله را [به پرستش] گرفتيد در حالى كه ستمكار بوديد (۵۱ بقره)
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب
اتّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
موسی: مفعولٌبه اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
اربعین: مفعولٌ به ثانی و منصوب، علامت نصب «یاء»
لیلةً: تمییز برای «اربعین» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ثُمّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عِجلَ:مفعولٌبه اول برای «اتخذتم» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری.
(مفعولٌبه دوم محذوف است؛ تقدیر آن: ثمّ اتَّخذتُمُ العِجلَ معبوداً)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بعدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
من بعد:جار و مجرور، متعلق به «اتخذتم»
ه:ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع
ظالمون: خبر برای «انتم» و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin