☕️سـلام صبحتون بخیر
🍁روزتون
🌼متبرك به نگاه خدا
☕️دلتون گرم از آفتاب امید
🍁ذهنتون پراز افکار ناب
🌼قلبتون مملو از مهربانی
☕️دست تون
🍁سرشاراز بخشندگی
🌼آرزوهاتون برآورده
و دعاهاتون مستجاب🍂🍁
☕️صبح تون
🌼سرشـار از خیـر و برکت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تشنه ام...
تشنه ی لحظه ای تورا دیدن...
این تشنگی به درازا کشیده است
دیگر مرا قرار نیست...
برگرد که این عطش می کشد مرا...
امیدغریبانتنهاکجایی!؟
اللهمعجللولیکالفرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ دعای توصیه شده امام صادق علیه السلام برای ظهور در قنوت نمازها
🔵 امام صادق علیهالسلام این ذکر قنوت را به اصحابشان سفارش کردند و فرمودند امیرالمؤمنین در قنوت نماز درباره فرج امام عصر (عج) اینگونه دعا می کردند:
🌕 اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَیْكَ (فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ إِمَامِنَا) وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ كَثْرَةَ أَعْدَائِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا فَفَرِّجْ ذَلِكَ اللَّهُمَّ بِعَدْلٍ تُظْهِرُهُ وَ إِمَامِ حَقٍّ نَعْرِفُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
🔺 بار خدایا، ما به تو شکایت میکنیم از فقدان پیامبرمان و غایب بودن اماممان و کمی افرادمان و زیادیِ دشمنانمان و دست به هم دادنشان علیه ما و افتادن فتنهها در میانمان؛ پس ای پروردگار، گشایش اینها را با عدالتی که آشکار کنی و امام بر حقّی که میشناسیم فراهم کن، ای خدای حق اجابت فرما
📚 مستدرک الوسائل ج ۴ ص ۴۰۰
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایت جالب و عجیب استاد عالی از داستان شیخ جعفر مجتهدی(ره):
🔸 شیخ جعفر یکی از ۳۰ نفری بود که در هر عصر از همراهان امام زمان عج هستند!! مقام معظم رهبری فرمودند من خودم از شیخ جعفر کرامت دیده ام!
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور»
#قسمت_پنجم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بخش اول: برنامه های طراحی شده پیش از آشوبها
❇️برخی اقدامات سرویس های جاسوسی صورت گرفته، پیش از آشوبها و زمینهسازی برای آشوبها به شرح ذیل بوده است:
۱-تأسیس شبکه «سازمان های همدستان»
۲-مصادیق تلاش آمریکاییها برای شکلگیری و بحرانسازی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی:
👈الف) برگزاری نشست حقوق بشر اسلو
👈ب) القای بحران کارآمدی
👈ج) مطالبه سازی کاذب؛ با هدف پنهان کردن تأثیر تحریمهای ظالمانه
👈د) تمرکز بر اقشار به اصطلاح به حاشیه رانده شده
۳- دوره های آموزش جنگهای ترکیبی و براندازی نرم
۴- نقش اندیشکدهها و مؤسسات آمریکایی و غربی از جمله:
👈الف) مؤسسه اعانه ملّی برای دموکراسی و نهادهای وابسته نظیر مؤسسه دموکراتیک ملّی و مؤسسه بینالمللی جمهوری خواهی
👈 ب) مرکز آمریکایی برای همبستگی کارگران
👈 ج) بنیاد جامعه باز
👈 د) خانه آزادی
👈 ه ) صندوق ژرمن مارشال آمریکا
👈 و) بنیاد دموکراسی در ایران
👈ز ) مرکز بینالمللی برای انتقال دموکراسی
۵- زنجیرههای ارتباط مالی سرشبکه های خارجی با مزدوران داخلی
۶- شناسایی و سازماندهی شبکه اراذل و اوباش
۷- سندیکا سازی و پیوند آنها به یکدیگر
۸ – تشدید و ترکیب سیاست فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن
۹- حمایت از گروهکهای تروریستی و تلاش برای ائتلاف آنها!
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
در روزهای آتی بهطور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد.
با ما باشید....
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅ موضوع :شک در انجام غسل.
الف)اگر کسی شک کند که غسل کرده یا نه⬅️ طبق قاعده استصحاب(یقین دارد باید غسل انجام می داده و شک دارد که غسل کرده یا نه ، بنا را بر یقین میگذارد)باید غسل کند.
ب)اگر بعد از غسل شک کند ، که غسل او درست بوده یا نه ⬅️ طبق قاعده ی فراغ(بعد از تمام شدن غسل به صحت و درستی آن شک کند نباید اعتنا نماید)لازم نیست دوباره غسل نماید.
ج)کسی که جنب شده ، بعد از نماز شک کند غسل کرده یا نه⬅️ (طبق قاعده فراغ)نماز هایی را که خوانده صحیح است ،ولی برای نماز های بعد (طبق قاعده ی استصحاب )باید غسل کند
⁉️سوال. چگونه می توان چند غسل را با یک نیت انجام داد؟✍
اگر غسل های متعددی به گردن کسی جمع شود ،چه همه آن ها واجب باشد چه مستحب وچه مختلف (واجب ومستحب)⬅️ اگر به نیت همه آنها یک غسل کند،صحیح است😍واز همه آنهاهر چه باشند کفایت می کند(مساله۳۸۹).
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ شک در انجام غسل بعد از نماز
🌸در این مورد نظر فقها متفاوت است👇
🗒 قول اول : آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه، امام خامنهای حفظهالله، مکارم،مظاهری،زنجانی↪️
نمازی که خوانده صحیح است و برای نماز های بعد باید(زنجانی :احتیاط واجب)غسل کند.
🗒 قول دوم:ایات عظام خویی ، تبریزی ، سیستانی⬅️ اگر در وقت نماز است اعاده کند(سیستانی:احتیاط لازم اعاده کند.)و اگر وقت گذشته قضا لازم نیست.
🗒قول سوم:آیت الله وحید⬅️ نمازی را که خوانده اگر وقت باقی است اعاده کند و اگر وقت نماز گذشته ،قضا نماید.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ
سلام و توجه صبحگاهی یعنی یاریم کن امروز مراقب اعمالم باشم که از تو جدا نشوم...
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام على (عليهالسلام):
لاتَطلُب سُرعَةَ العَملِ وَ اطلُبْ تَجويدَهُ ؛ فَإنَّ النّاسَ لايَسألونَ في «كَمْ فَرَغَ مِنَ العَمَلِ»؟ إنَّما يَسألونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ
❇️ به دنبال سرعت در انجام دادن كار مباش؛
بلكه كيفيّت خوب را بجوى.
مردم نمیپرسند: «در چند روز كار را به پايان برده است؟»
بلكه در پى خوبى و نيكويى محصول كارند.
📚شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۶۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
مداحی آنلاین - ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت.mp3
925.7K
♨️ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت
👌سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
@moassese_nooralyaghin
🌷 به خاطر وجود خانواده شهیدان
🔹حضرتآیتالله خامنهای:
ملت ایران به خاطر همین شهادتطلبیها عظمت پیدا کرد؛ به خاطر چه چیزی؟ به خاطر شهید. به خاطر صِرف جنگ نیست؛ جنگ خیلی جاها هست؛ به خاطر این فداکاریها است که در آن شهید از آب درمیآید؛ به خاطر این #خانوادهها است؛ خانوادههای شهیدان، این پدرها، این مادرها؛ به خاطر اینها است.
🗓 ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_نهم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه
✅ انتقادات وارد شده بر شیخ
◀️ انتقاداتی نیز بر شیخ طوسی وارد کردهاند، مانند:
🔸 اعتماد به مصادر نامعتبری :
🔸مانند نسخۀ مصحَّف رجال کشی یا الفهرست ابن ندیم،
🔸 درآمیختن روایات کتابهای معتبر با روایات کتابهای نامعتبر که موجب رواج روایات کتابهای نامعتبر گردید،
🔸 تأویل روایات معارض با یکدیگر
🔸و تحمیل در تطبیق دادن آنها،
🔸 و برگزیدن روشهای متفاوت علمی در آثار گوناگونش.
✅ وفات
👈شیخ طوسی در ۲۲ محرّم سال ۴۶۰ در غری (نجف) درگذشت. سال وفات او را آخر محرّم سال ۴۵۸ و سال ۴۶۱ نیز نوشتهاند.
🏴 حسین بن مهدی سلیقی و محمد بن عبدالواحد عین زربی و ابوالحسن لؤلؤی او را در همان شب غسل دادند و در خانۀ خود او به خاک سپردند.
این خانه بعدها مسجد شد و اینک از مشهورترین مساجد نجف، نزدیک باب شمالی صحن علوی و معروف به باب طوسی، است.
روحش شاد وراهش پررهروباد🌹
پایان
🍃 🍃┄┅••🌸✻🌸••┅┄🍃🍃
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_دوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.
موضوعات آیه ۱ :
۱- محتوای سوره
۲- معراج پیامبر
۳- مقام عبودیّت
۴- علم مطبوع و مسموع
۵- حجاب های نور و ظلمت
۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ
۷- هدف از أَسْرَى
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈انواع احادیث معراج از منظر علامه طبرسی :
1-روايـاتـى كـه بـه حـكـم تـواتـر قـطـعـى اسـت ، مـانـنـد اصل موضوع معراج .
2-احـاديـثـى كـه قـبـول آنـها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان .
3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى ميتوان آنها را تـوجـيه كرد، مانند احاديثى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است يا بهشت و دوزخ برزخى ).
4- روايـاتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است ، مانند رواياتى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خـدا را آشـكـارا ديـد، بـا او سـخـن گـفـت ، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى بـاشـد بـلكـه مـخـالف دليـل عـقـل و نـقـل اسـت ، و بـدون شـك ايـن گـونـه روايـات مجعول است .
👈بهشت و جهنم مشهود پیامبر در معراج
در هر صورت مسئلهی معراج به نوعی با مبحث بهشت و جهنم نیز گره خورده است که آیا بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی بوده، یا نمادین و تمثال آن بوده است. اگر واقعی بوده آیا بهشت و جهنم برزخی بوده، یا بهشت و جهنم قیامتی؟
آنچه به صورت اجمال میتوان گفت این است که معراج پیامبر(ص) هم جسمانی است و هم روحانی. به نظر میرسد با این نگاه جامع، بسیاری از گزارشها از جمله مسئلهی شهود جهنم و بهشت، قابل پذیرش است.
در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1-بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است. به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است. علامه طبرسی معتقد است روایاتی که بیان رؤیت بهشت و جهنم میکند، با ضوابط و اصولى که در دست داریم مخالف است، ولى مىتوان آنها را توجیه کرد، مانند اینکه منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان بوده است
2-مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم واقعی است، ولی مقصود بهشت و جهنم برزخی است نه آخرتی و قیامتی.
در تفسیر نمونه چنین آمده است: «گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند.
تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(ص) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛ زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۵۱ سوره بقره
وَ إِذْ واعَدْنا مُوسي أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمونَ
و آنگاه كه با موسى چهل شب قرار گذاشتيم آنگاه در غياب وى شما گوساله را [به پرستش] گرفتيد در حالى كه ستمكار بوديد (۵۱ بقره)
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب
اتّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
موسی: مفعولٌبه اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
اربعین: مفعولٌ به ثانی و منصوب، علامت نصب «یاء»
لیلةً: تمییز برای «اربعین» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ثُمّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عِجلَ:مفعولٌبه اول برای «اتخذتم» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری.
(مفعولٌبه دوم محذوف است؛ تقدیر آن: ثمّ اتَّخذتُمُ العِجلَ معبوداً)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بعدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
من بعد:جار و مجرور، متعلق به «اتخذتم»
ه:ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع
ظالمون: خبر برای «انتم» و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_پنجاه_و_ششم
✅ موضوع: تمییز
👈تعریف: اسمی است جامد و نکره که بعد از اسم یا نسبت مبهمی آید و ابهام آن را برطرف کند.
مثال۱: «رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَباً»
(دیدم یازده ستاره)
🍃در این مثال «كَوكَباً» تمییز است که رفع ابهام از عدد «أَحَدَ عَشَرَ» میکند.
مثال۲: «لَدَيَّ هِكْتَار أَرْضاً»
(یک هکتار زمین دارم.)
🍃 در این مثال «أَرْضاً» تمییز است و از کلمه «هِكْتَار» رفع ابهام میکند.
🔹️اقسام تمییز:
تمییز بر دو قسم است:
الف) تمییز ذات
تمییز ذات برای برطرف کردنِ ابهام پاره ای از اسماء می آید اقسام گوناگون دارد
۱.تمییز برای عدد
مثال: قَرَأْتُ خَمْسِين صَفْحَةً.
(پنجاه صفحه خواندم.)
🍃در این مثال «صَفْحَةً» تمییز و رفع ابهام از عدد «خَمْسِين» میکند.
۲.تمییز برای جنس
مثال: عِندي خاتَمٌ ذهباََ.
(نزد من انگشتری از جنس طلا است.)
🍃دراین مثال «ذهباََ» تمییز و رفع ابهام از جنس «خاتَمٌ» میکند.
۳.تمییز برای مقدار:
مثال: «فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ»
(پس هر كس به قدر ذره اى كار نيك كرده باشد (پاداش) آن را خواهد ديد)
🍃دراین مثال «خَيۡرٗا» تمییز و رفع ابهام از «مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ» میکند.
ب)تمییز نسبت
تمییز جمله یا نسبت ابهام جمله ماقبل خود را برطرف میکند.
مثال: هُوَ أَكْثَرْ مِنِّي صَبْراً.
(صبر او بیشتر از من است.)
🍃 در این مثال«صبراً» تمییز است و ابهام جمله ماقبل خود را برطرف کردهاست.
مثال: «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا»
(و از زمين چشمهها شكافتيم)
🍃در این مثال «عُيُونًا» تمییز و ابهام جمله ماقبل را برطرف کرده است.
📌نکته:اصل آن است که تمییز جامد باشد لیکن در پاره ای از موارد مشتق استعمال میشود.
مثال: «کَفی بِالْمَوْتِ واعِظاً»
(بهترین پنددهنده برای انسان، مرگ است.)
🍃در این مثال «واعِظاً» تمییز و مشتق میباشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۵۱ از سوره بقره:
«لَيْلَةً» تمییز و از کلمه «أَرْبَعِينَ» رفع ابهام کرده است.
تمییز در این آیه از نوع«تمییز ذات» میباشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، ونحو متوسطه ونحو سرآغاز و موسوعه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور»
#قسمت_ششم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بخش اول: برنامه های طراحی شده پیش از آشوبها
❇️برخی اقدامات سرویس های جاسوسی صورت گرفته، پیش از آشوبها و زمینهسازی برای آشوبها به شرح ذیل بوده است:
❇️نمونه نخست (شیوه نوین آمریکا)
👈تأسیس شبکه «سازمان های همدستان»
👈دولت تروریستی آمریکا پس از ناامیدی از مقابله با ملّت بزرگ ایران در عرصه های نظامی وتحریمهای ظالمانه و غیر انسانی،
در سالهای اخیر با بکارگیری شبکهای خبیث از سازمانهای موسوم به "همدستان" برای شبکهسازی و نفوذ در بخش های اجتماعی سرمایه گذاری نموده است.
👈سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در پوشش فعالیتهای حقوق بشری و ترویج دموکراسی، با اختصاص میلیاردها دلار بودجه در سال تلاش کردند عناصر مستعد را شناسایی و به شبکههای همسو و غربگرا متصل نمایند. این شبکه نفوذی به عنوان پیاده نظام تغییرات اجتماعی، وظیفه ایجاد مطالبات کاذب، انحراف در مطالبات مردمی و تحریک عمومی برای ایجاد نارضایتی را برعهده دارند.
👈👈 در سالهای اخیر بخشهایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف، شناسایی و با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور مورد برخورد قرار گرفتند. با ضربه به زنجیره تأمین مالی و شناسایی عناصر این شبکه نفوذی در رسانهها و سایر بخشها، پروژه محوری دولت دژخیم آمریکا در دولت ترامپ برای ایجاد اعتراضات گسترده با شکست روبرو شد.
👈 با این حال دشمن طی ماه های اخیر با صرف بودجه مضاعف و به کارگیری روشهای متنوع تلاش نمود تا مجدداً زمینه شکل گیری اغتشاش ها را فراهم نماید.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
در روزهای آتی بهطور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد.
با ما باشید....
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_سوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
✅موضوع : مقام عبودیّت
مهم ترین کلمه در آیه 1 سوره اسری؛کلمه عَبْدِهِ است .
در بیان جایگاه و مقام ومنزلت عبد همین بس که در عبارت (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ)
خداوند می فرماید پاک و منزه است پروردگاری که عبدش را به اسراء برد و از عناوین دیگری همچون پیامبر، رسول یا .... استفاده نمی کند. از طرفی هر روز تمام مسلمانان جهان در نماز میگویند «اشهد ان محمد عبده و رسوله» و قبل از مقام رسالت، عبودیت پیامبر (ص) را بیان می نمایند.
👈👈عبودیت افتخار انسان است و خداوند متعال به انسانی مقام معراج را داد که کلام، رفتار، گفتار و نیت او را دید و شنید.( إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ)
و انسانی با چنین زمینه ای را نه تنها به معراج و اسراء برد بلکه به مقامی بالاتر از همه پیامبران و ملائکه رساند و چون پیامبر خدا به سدره المنتهی نائل شد جبرئیل گفت ای رسول خدا پیش رو! سزاوار نیست که من بر این جا گذر کنم
✅ حدیث عبودیّت
با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ در آیه یک سوره اسراء می توان به حدیث عبودیت اشاره نمود. در مصباح الشّریعة آمده است:
قالّ الصَّادِقُ علیهالسّلام: العُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ؛ فَما فُقِدَ مِنَ العُبودِیَّةِ وُجِد فِى الرُّبُوبِیَّةِ، وَ ما خَفِىَ مِنَ الرُّبُوبِیَّةِ أُصیبَ فى العُبودِیَّة؛
بندگى گوهرى است که باطن آن ربوبیت است؛ پس هر چه از بندگى به دست نیامده باشد، در ربوبیت یافته مىشود. و هر چه از ربوبیت پوشیده و پنهان باشد، در بندگى حاصل مىگردد.
👈👈انسان این قابلیت را دارد که تدریجا وجود خود را تا بالا برد که در وجود خدا فنا شود.
انسان با اطاعت الهی می کوشد تا در وجود خدا
کاملا ذوب شود. گویی از خودش وجودی ندارد. امام حسین (ع)، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا(س)، و سایر اهل بیت علیهم السلام در وجود خدا ذوب شدند لذا هر چه از دست می دادند نمیدیدند. منظور از ذوب شدن در وجود خدا این نیست که خدا می شوند بلکه خدایی میشوند.
✅ چرا باید بنده خوب خدا شویم؟
با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ و مقام عبودیّت در نزد خداوندمتعال این سوال مطرح هست که چرا بندگی کنم ؟
خداوند متعال در سوره شعراءمی فرماید:الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ
خداوند متعال انسان را آفرید و او را متنعم به هزاران نعمت کرد و همه هستی را مسخر انسان به عنوان اشرف مخلوقات نموده است. لذا وظیفه انسان در برابر این همه لطف، رحمت و نعمت از جانب خداوند چیزی جز عبودیّت نیست.
👈 عبودیت گوهری است که هرکس نمی تواند به این گوهر دست یابد. باید مراحلی را طی کند تا عبد واقعی شود.
✅ارتباط آیه 1 سوره اسراء (بِعَبْدِهِ) با وضع کنونی انسان معاصر
زمانی که ما فقط خودمان و عمل خودمان را می بینیم لذا دچار این توهم میشویم که در مسیر طاعت الهی بسیار زحمت و مشقت کشیده ام و تکبر، غرور و خودخواهی ما را احاطه می کند و منت می گذاریم؛ حال آنکه باید عمل را پشت سرمان بگذاریم تا به آن نگاه نکنیم.
نباید بگوییم من برای خانواده ام یا مردم یا دین خدا خیلی کار کرده ام. اگر این چنین بگوییم یعنی من عمل خودم را می بینم. اما اگر بخواهیم عبد و بنده خوب خدا شویم و به خاطر رضای خدا کار کنیم نباید عمل خود را ببینیم .
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin