فضیلت منتظران در بیان پیامبر اکرم (ص)
🔵 ابن عباس از رسول خدا صلوات اللَّه عليه روايت می کند که فرمود :
عليّ بن أبى طالب پس از من امام امّت و خليفه من بر آنها خواهد بود و قائم منتظرى كه زمين را پر از عدل و داد نمايد همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد از فرزندان اوست و قسم به خدايى كه مرا بشير و نذير مبعوث فرمود كسانى كه در دوران غيبتش بر اعتقاد بدو ثابت باشند از كبريت احمر كميابترند، آنگاه جابر بن- عبد اللَّه انصارىّ برخاست و پيش آمد و گفت: آيا قائمى كه از فرزندان توست غيبت دارد؟ فرمود: به خدا چنين است تا در آن غيبت مؤمنان باز شناخته شده و كافران نابود شوند، اى جابر! اين امر از امور الهى و سرّى از اسرار ربوبى و مستور از بندگان خدا است، مبادا در آن شكّ كنى كه شكّ در امر خداى تعالى كفر است.
📚 کمال الدین ، ج ۱ ص ۲۸۷
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
01_moraghebat_mah_rajab_aminikhaah.ir.mp3
25.74M
مراقبتهای ماه رجب
استاد امینی خواه
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_هفتم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طبرسی رحمت الله علیه
◀️اوضاع سیاسی و اجتماعی
⬅️صاحب مجمع البیان در دوره حکومت سلجوقیان میزیسته است که معاصر با: شاهان طغرل،
آلب ارسلان،
برکیارق،
محمد بن ملکشاه
و سنجر بن ملکشاه بوده
👈 و با خلفای عباسی:
القائم،
المقتدی،
المستظهر،
المسترشد،
الراشد
و المقتضی بوده است.
↩️ اوضاع مذهبی جهان اسلام عصر طبرسی بدین گونه بوده که در مشرق بلاد اسلامی همه پیرو اصحاب ابوحنیفه و در مغرب مالکی، در سرزمین چاچ (شهری در ماورالنهر، تاشکند امروزه) و نیشابور شافعی و در اقور (جزیرهای میان دجله و فرات) و رحاب (ناحیهای در آذربایجان و دربند) اصحاب حدیث بودند.
در روزگار شیخ، شیعیان زیدیه، اسماعیلی و اثنی عشری شهرت و اهمیت داشتند.
↩️طغرل و وزیرش کندی به شیعیان آزار و اذیت میرساندند، ولی آلب ارسلان و وزیرش نظام الملک این فشارها را کاهش دادند. بزرگان و علماء شیعه، غالبا از خاندان سلجوقی با احترام یاد میکردند
🍃 این خاندان مجالس تعزیه و سوگواری برای مصایب اهل بیت (علیهالسّلام) را آشکارا برگزار مینمودند. شیعیان آن عصر بیشتر در ری، قم، کاشان، آبه، ورامین، ساری، سبزوار، مشهد و.... ساکن بودند.
زبان علمی عربی بود و خواجه نظام الملک با علماء و فضلا حشر و نشر داشته و به نشر و ترویج علوم و معارف در شهرهای بزرگی مثل بغداد، اصفهان، طوس، هرات و... همت میگمارد، به طوری که ما در این دوره شاهد حضور علماء و بزرگانی فراوانی هستیم که از جمله آنها میتوان به خطیب بغدادی، غزالی، خواجه انصاری، زمخشری، انواری، علامه قزوینی و... اشاره نمود.
👌امین الاسلام به غیر از تفسیر در علوم دیگری مثل نحو، حساب، جبر و مقابله، شعر و ادبیات، استاد زمان خویش بوده است. سرانجام پس از عمری پربرکت در شب عید قربان سال ۵۴۸ ه. در روستای سبزوار به دیار حق شتافت و جنازه مطهرش را به مشهد رضوی انتقال دادند و در جوار امام هشتم شیعیان (علیهالسّلام) به خاک سپردند.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_شصتوپنجم
«إِنَّمَا اَلتَّوْبَةُ عَلَى اَللّٰهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ اَلسُّوءَ بِجَهٰالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولٰئِكَ يَتُوبُ اَللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَ كٰانَ اَللّٰهُ عَلِيماً حَكِيماً؛
توبه، نزد خداوند، تنها براى کسانى است که از روى نادانى مرتکب گناه مى شوند، سپس به زودى توبه مى کنند؛ اینانند که خدا توبه شان را مى پذیرد، و خداوند داناى حکیم است.» (توبه،۱۷)
✅ مراد از «قریب»
7⃣ دليل اينكه مراد از كلمه «قريب» در عبارت «ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ» قبل از پيدا شدن علامتهاى مرگ است چیست؟
✍ قید قریب به ما مى فهماند عامل ارتكاب عمل زشت اگر جهالت باشد تا آخر زندگى انسان دوام نمى يابد و صاحبش را از اين كه روزى به تقوا و عمل صالح بگرايد نوميد نمى سازد و مانند معاند و لجوج بر عمل زشت خود ادامه نمى دهد، بلكه به زودى از آن عمل منصرف مى شود پس مراد از كلمه «قريب» عهد قريب و يا ساده تر بگويم فاصله نزديك است و منظور اين است كه گنه كار قبل از پيدا شدن علامتهاى آخرت و فرا رسيدن مرگ توبه كند.
👈 و گرنه صرف توبه فائدهاى ندارد هر معاند لجوج هر قدر هم عناد و لجاجت داشته باشد وقتى به مرگ خود نزديك مى شود در اثر ديدن وزر و وبال اعمال ننگينش از كرده خود پشيمان مى شود و از آنچه كرده بيزارى مى جويد، اما اين ندامت به حسب حقيقت ندامت نيست ، به دليل اينكه اگر فرضا از آن وبال مخصوص نجات يابد و مثلا مرگش فرا نرسد و بيماريش بهبودى يافته از لبه پرتگاه مرگ برگشته، زندگى سالم خود را بازيابد، دوباره به همان لجاج و عنادش و به همان اعمال زشتش برمى گردد،
👈 همچنان كه قرآن در اين باره فرموده : وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
🔸 بنابراین با توجه به آیه وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ، مراد از كلمه «قريب » قبل از پيدا شدن علامتهاى مرگ است.
8⃣ در چه صورت عبارت «ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ» کنایه از عدم سهل انگاری در امر توبه است؟
✍ آيه ۱۷ دو قيد دارد: «بجهاله» و «ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ». اگر هر دو قيد احترازى در نظر گرفته شود :
1⃣ گناهكارى دو جور است: يكى از روى جهالت و ديگرى از روى عناد .
2⃣ توبه هم دو جور است: يكى بدون درنگ و يكى پس از ديدن نشانه هاى مرگ
به این ترتیب آن توبه اى قبول است كه بدون درنگ باشد و آن گناهى توبه مى پذيرد كه ناشى از جهل باشد. بنابراين جمله «ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ» كنايه است از اينكه وقتى گناهى از آنان سر مى زند در توبه كردن امروز و فردا و سهل انگارى نمى كنند و فرصت را از دست نمى دهند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 أیْنَ الرجبیّون؟
🎉 حلول ماه مبارک رجب، ماه مولای متقیان، امیرالمؤمنین علی علیه السلام مبارک باد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin