*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_هفتم
◀️ دوطفلان مسلم بن عقیل
✍ طِفْلان مُسْلِمْ عنوانی که در برخی منابع تاریخی برای اشاره به دو نوجوان از کاروان اسرای کربلا به نامهای محمد و ابراهیم به کار برده شده که پس از شهادت امام حسین(ع)، به دست یکی از لشکریان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند.
⬅️ درباره نام پدر این دو نوجوان و چگونگی فرار آنها در منابع تاریخی اختلاف نظر وجود دارد. شیخ صدوق در کتاب امالی، آنان را دو فرزندان مسلم بن عقیل میداند که در کوفه زندانی شدند و از آنجا فرار کردند؛
↩️ در مقابل، طبری و خوارزمی آنان را فرزندان جعفر طیار یا عبدالله بن جعفر معرفی کردهاند که بعد از واقعه روز عاشورا از کربلا به سمت مسیب فرار کردند.
آرامگاهی در شهر مُسَیِّب نزدیک کربلا است که آن را به طفلان مسلم منتسب میکنند.
⬅️ محمد و ابراهیم
↩️از تاریخ تولد و زندگی محمد و ابراهیم با عنوان طفلان مسلم بن عقیل اطلاعی در دست نیست و تنها در برخی منابع تاریخی از جمله امالی شیخ صدوق، مقتل الحسین خوارزمی، و تاریخ طبری به ماجرای اسارت و شهادت دو نوجوان از همراهان امام حسین(ع) پس از واقعه کربلا اشاره شده است.
⬅️ شرح ماجرای قتل طفلان مسلم
↩️ بر اساس گزارش شیخ صدوق و خوارزمی، بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری و اسارت اهل بیت(ع)، دو پسر کوچک به نام محمد و ابراهیم از لشکر عبیدالله بن زیاد فرار کردند. آنها بعد از مدتی پیادهروی به خانه زنی که شوهر او عبدالله بن قطبه طایی نبهانی، از لشکریان ابن زیاد بود، پناه بردند؛ ولی با وجود تلاش آن زن در مخفی کردن محمد و ابراهیم،
سرانجام به دست شوهر آن زن افتادند. آن مرد دو کودک را کنار فرات برد و سر از تنشان جدا کرد و پیکرشان را در فرات افکند و سرهای آن دو را برای دریافت جایزه، نزد ابن زیاد برد.😭
👈 ابن زیاد پس از شنیدن ماجرا، دستور به قتل آن مرد داد و در همان جای قتل کودکان او را کشتند.
یالیتنا کنا معکما فافوز فوزا عظینا🤲
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادوهشتم
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳).
✅ موضوع: قیود حرمت نکاح با ربیبه
❓ قیود مربوط به نکاح با ربیبه در آیه مورد بحث از چه نوعند؟
✍ اگر كسی با زنی ازدواج كند كه از شوهر قبلیاش دختری دارد، به آن دختر ربيبه گفته ميشود؛
👈 زيرا اين دخترها غالباً تحت كفالت و تدبير شوهر جديد تربيت میشوند.
👈 نكاح با دختران زنهای مقاربت شده، بر شوهر اين زنان حرام است: (ورَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ)
🔸 اين حكم(حرمت ازدواج با ربائب) همه دختران زن از شوهر قبلیاش را شامل میشود؛ چه دخترانی كه در دامن شوهر جديد تربيت شده و دخترانی كه از پيش، بزرگ بودهاند و زندگی جدايی دارند، به گونهای كه، اطلاق ربيبه به معنای ياد شده درباره آنها صدق نمیكند؛ چون تحت تربيت و تدبير همسر جديد نبوده اند؛ ليكن حكم حرمتْ، مطلق است، بنابراين عنوان «ربيبه» به معنای لغوی و تعبير «فی حُجورِكُم» قيد غالبیاند؛ يعنی مفهوم ندارند و همه دختران كوچك و بزرگ از شوهر قبلی بر همسر جديد محرم اند و ازدواج با آن ها حرام است.
⬅️ حرمت نكاح با «ربائب» قيدی دارد كه آن را از ساير محرّمات نسبی، رضاعی و سببی ممتاز میكند، زيرا نشر حرمت در آن ها با صرف عقد و صدق عنوانِ مادر، دختر، خواهر و...پيدا میشود و هيچ يك مقيَّد به نكاح لغوی نيست و تنها صِرف حصول يكی از عناوين معهود از راه عقد شرعی، سبب حرمت است؛ خواه آميزش حاصل شده باشد يا نه؛ امّا نشر حرمت درباره ربيبه مقيّد به نكاح لغوی است(و رَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنَّ فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم)؛ يعنی ازدواج با ربيبه زنهای مقاربت شده حرام است، پس حكم حرمت درباره ربيبه به جهت اين قيد با اصناف يادشده ديگر تفاوت دارد.
🔸 گفتنی است كه موضوع اصلی يعنی دختر زن در اين بخش از آيه شريفه با ۳ قيد همراه شده است:
۱. عنوان ربيبه؛
۲. قيد«في حُجورِكُم»؛
۳. قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ».
◀️ دو قيد نخست، غالبیاند و مفهوم ندارند؛ يعنی حرمت نكاح همه دخترها را شامل میشود؛
◀️ امّا قيد سوم مفهوم دارد(قید احترازی)؛ يعنی شرط حرمت است كه اگر نباشد، ازدواج با ربيبه حلال است، چنان كه تصريح فرمود:(فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم)
🔸 بدون نكاح لغوی، نكاح با ربيبه عيناً حرام نيست، هرچند جمع ميان مادر و دختر حرام است، بنابراين اگر بخواهد با ربيبه ازدواج كند، بايد از مادر جدا شود.
⬅️ سرّش اين است كه محرّمات ياد شده در آيه شريفه دو قسمند:
◀️ برخی از آنها ذاتاً محرّم اند؛ مانند مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله و...
◀️ بعضی فقط جمعاً حرامند؛ مثل خواهرزن.
👈 ربيبه نيز جمعاً حرام است نه عيناً، پس معنای قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ» اين نيست كه ربيبه زن نكاح نشده مطلقاً حرام نيست، تا با روايات منافات داشته باشد، بلكه بر اساس روايات، چنين ربيبهای جمعاً حرام است نه عيناً؛ يعنی اگر مادری كه نكاح(لغوی)نشده است بميرد يا طلاق داده شود، اين مرد ميتواند با ربيبه او ازدواج كند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
🥀از ما زمینیان به شما آسمان ، سلام
مولای دلشکسته، امام زمان سلام...
🥀این روزها هزار و دو چندان شکسته ای
حالا کجای روضهی جدّت نشسته ای؟...
تو را فقط از خدا طلب میکنیم
تو را این جهان فقط کم دارد
خدایا بحق سیدالشهدا باقی مانده غیبت امام را برما ببخش
#امام_زمان
#اللهمعجللولیکالفرج
#السَّلامُ_عَلَیْکَ_یا_اَباعَبْدِاللَّه
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🥀زنان عاشورایی
📚قسمت اول
👈ام سلیمان
✍کنیه اش ام سلیمان است. کنیز امام حسین «علیه السلام» که آن حضرت وی را هزار درهم خرید و در خانه ام اسحق (مادر فاطمه صغری) همسر امام، خدمت می کرد. سپس با ابو رزین ازدواج کرد و سلیمان از او به دنیا آمد. سلیمان غلام امام حسین «علیه السلام» بود.
سلیمان پیک امام حسین به سوی رؤسا و اشراف بصره بود که عبید الله بن زیاد دستور داد گردنش را بزنند. سلیمان همان است که در زیارت ناحیه مقدسه نامش آمده است. ام سلیمان به همراه مولایش امام حسین «علیه السلام» راهی کربلا شد. همسرش نیز از اصحاب امام حسن «علیه السلام» بود. ام سلیمان زنی عالم، فاضل و نیکوکار بود که همراه مولایش امام حسین «علیه السلام» راهی کربلا شد و جزو اسیران واقعه عاشورا گردید. وی تمام مصایب را در راه خدا تحمل کرد.
👈فُکهیه
زوجه عبد الله بن اریقط بود. وی در خانه رُباب، همسر امام حسین «علیه السلام» خدمت می کرد. از عبد الله فرزند پسری آورد به نام قارب که در کربلا به شهادت رسید. فکهیه نیز همراه رباب در زمین کربلا به سلک اسیران به شام رفت.
👈حُسنیه
یکی از جواری حضرت سید الشهداء است، امام حسین «علیه السلام» او را از نوفل بن حارث بن عبدالملک خرید. وی به ازدواج مردی به نام سهم درآمد و مُنحج از او متولد گردید. حسنیه به امام زین العابدین «علیه السلام» خدمت می کرد تا اینکه به همراه سید الشهداء «علیه السلام» و فرزندش منجح به کربلا آمد. منجح در کربلا به شهادت رسید. حسنیه با اهل بیت «علیهم السلام» در مصایب آن شریک و یاور و غمخوار آنان بود.
📚پایان قسمت اول زنان عاشواریی
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_هشتاد_و_پنجم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ تعارض (مجموع دو خون وپاکی وسط)
(مساله ۴۸۳و۴۸۵)
👈اگر پس از چند روز ،بار دیگر خون ببیند😱 در صورتی که خون کمتر از سه روز نباشد وفاصله خون از ده روز کمتر باشد؛😭دو صورت دارد:👇👇👇
🔹الف)مجموع خون اول ودوم وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر نباشد⬅️ مجموع ایام(خون اول ودوم وپاکی وسط ) حیض است.👌
🔹ب)مجموع خون اول ودوم وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر باشد،در این فرض ،مساله چند صورت دارد:↪️
✅ تعارض وقتیه _عددیه 👇👇👇
1⃣ تمام یا مقداری از یکی از خونها در ایام عادت باشد ⬅️ آن خون حیض وبقیه استحاضه است.
2⃣ مقداری از خون اول ومقداری از خون دوم در ایام عادت است👇👇👇
🍃الف: روزهای خون اول در ایام عادت کمتر از ۳روز باشد ↪️
👈بایددر هر دو خون وپاکی وسط ،کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و وظایف مستحاضه را انجام دهد(م۴۸۳)
🍃ب)روزهای خون اول در ایام عادت ،کمتر از ۳ روز نباشد وبا خون دوم در ایام عادت وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر نباشد↪️
👈مجموع روزهای عادت،حیض وخونهای قبل وبعد از آن استحاضه است.(م۴۸۳)
3⃣ دو خونی که یکی با وقت عادت مطابقت دارد ودیگری با عدد↪️
👈 باید در هر دو خون ،احتیاط نماید( م۴۸۵،اختلافی)
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ دو خونی که یکی وقت دارد ودیگری عدد
👇👇👇
📚قول اول ایات عظام امام خمینی رحمتالله، امام خامنهای حفظهالله،سبحانی،نوری،..
👈 در هر دو خون احتیاط کند.
📚قول دوم آيات عظام مکارم،وحید،...
👈 خون واقع در وقت عادت حیض است وخون دیگر استحاضه.
📚قول سوم آیتالله سیستانی:خون واقع در وقت عادت حیض است وخون دیگر استحاضه✍ مگر اینکه خون دوم واجد صفات حیض بوده وقبل از اتمام ده روز از ابتدای خونریزی شروع شده باشد که در این صورت ابتدای خون دوم تا روز دهم ادامه حیض سابق است .
📚قول چهارم آیتالله زنجانی:اگر مجموع خونها بدون محاسبه پاکی وسط بیشتر از ده روز نباشد از زمانی که خون دیده به تعداد عدد عادتش حیض است وپس از آن تا روز دهم مستحب است استظهار کند(یعنی تا ده روز صبر کند وبه احکام حائض عمل کند تا حال او روشن شود)واگر جمع خون ها بیش از ۱۰ روز باشد مستحب است تا روز دهم استظهار کند وبعد ازآن استحاضه است.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🕊🌹🕊
اے بهارے ترین آینہ هستے
یوسف ڪنعانے من،سلام
آقا جانم...
بیا و اذان عشق بخوان
تا جهان سراسر مسلمان شود
بیا و «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ....» را فریاد ڪن...
چشم انتظار ماندهام؛
من سر خوشم از لذت این
چشم بہ راهے
و چشم انتظار مےمانم...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام آقاے مهربانم صبحت بخیر مولاے من
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حفظ چادر،حفظ دین و مذهب است
شیوه زهرا (س)درس زینب (س) است
حفظ چـادرنَصِّ قرآن کریم
قفل جنّت رابُـود تنها کلید
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin