•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷 🏴
#جلسه_هشتاد_و_نهم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ مضطربه
(مساله ۴۹۴)
✍مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ،ولی عادت معینی پیدا نکرده است.
مضطربه 😔اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را دارد وکمتر از ۳ روز وبیشتر از ۱۰ روز نباشد،همه حیض است .واگر بیشتر از ۱۰ روز خون ببیند😭 ،باید به ترتیب به صفات وعدد خویشان ویا عدد روایت رجوع کند که شرح آن در جدول ذیل آمده است ↪️
✅ مضطربه خون بیشتر از ده روز ببیند👇
🔹 الف) خونها همه یکسان است ↪️
رجوع به عدد خویشان یا روایت
👈عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای خون به مقدار عدد روایت
👈 عدد خویشان یکسان است⬅️ شروع حیض : ابتدای خون 👇👇👇
👈 عدد خویشان کمتر از ۷ (مثلا ۵ روز) ↪️
به تعداد عدد خویشان (۵) حیض وتا روز هفتم احتیاط کند.
👈عدد خویشان بیشتر از ۷ (مثلا ۹ روز) ↪️
۷ روز حیض وتا عدد خویشان (۲روز) احتیاط کند.
💧💧💧💧💧💧
🔹 ب)خونها مختلف است↪️
رجوع به صفات 👇👇👇
👈خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️
از ابتدای خون صفت دار ،حیض
👈خون صفت دار کمتر از ۳ روز یا بیشتر از ۱۰ روز باشد 👇👇👇
👈عدد خویشان یکسان است⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا جمع بین عدد خویشان وعدد روایت
👈عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای،خون صفت دار تا مقدار عدد روایت
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🍃منظور از جمع بین عدد وعدد روایت یعنی در ما به التفاوت عدد خویشان وعدد روایت(۷روز) باید احتیاط کرد👌 به تروک حائض واعمال استحاضه🤔 ،یعنی اگر عدد خویشان ۵روز است ۵روز حیض وتا روز هفتم باید احتیاط کرد یعنی روز ۶و۷ واجبات استحاضه را انجام داد ومحرمات حیض را ترک کرد.👌
✍نکته:قابل توجه است که این احتیاط (جمع بین عدد خویشان وعدد۷ )تنها در مضطربه است واین اختلاف مضطربه با وقتیه وعددیه است.👌
✅ ادامه دارد.....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_چهارم
#مدرس_زین_العابدین
#مؤسسه_نورالیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
❇️چگونه ممکن است حضرت موسی علیه السلام با آن همه شجاعتی که در همه عمرخود و در مبارزه بافرعونیان داشت از دیدن ماری بترسد؟
🌠🌠🌠🌠🌠
در آیه مورد بحث (به موسى دستور داده شد كه آن را بگير، و نترس ، ما آن را به همان صورت نخستين باز ميگردانيم )! (قال خذها و لا تخف سنعيدها سيرتها الاولى ).
در آيـه 31 سـوره قـصـص مـيـخـوانـيـم (ولى مـدبـرا و لم يـعـقـب يـا مـوسـى اقبل و لا تخف )(موسى با مشاهده كردن آن مار عظيم ، ترسيد و فرار كرد، خداوند بار ديگر فرمود: اى موسى بازگرد و نترس ).
🌠🌠🌠🌠🌠
👈مـسـاله تـرس مـوسـى بـراى جـمـعـى از مـفـسـران سـؤال انـگـيـز شـده اسـت كـه ايـن حـالت بـا شـجـاعـتـى كـه در مـوسى سراغ داريم و عملا در طـول عـمـر خود به هنگام مبارزه با فرعونيان به ثبوت رسانيد، بعلاوه از شرائط كلى انبياء است چگونه سازگار است ؟
👈👈در پاسخ به این سوال باید گفت: طبيعى هر انسانى است - هر قـدر هـم شـجـاع و نـتـرس بـاشـد - كـه اگـر بـبـيـنـد نـاگـهـان قـطـعـه چـوبـى تـبـديل به مار عظيمى شود و سريعا به حركت درآيد، موقتا متوحش مى شود و خود را كنار كـشـد، مـگـر آنـكـه در بـرابـر او ايـن صـحـنـه بـارهـا تـكـرار شـود، ايـن عـكـس - العـمـل طبيعى هيچگونه ايرادى بر موسى نخواهد بود وآیات فوق با آيه 39 احزاب كه مى گويد: الذيـن يـبـلغـون رسـالات الله و يـخـشونه و لا يخشون احدا الا الله : (كسانى كه ابلاغ رسالتهاى الهى ميكنند و از او مى ترسند، و از هيچكس جزاو ترسى ندارند) منافاتى ندارد، اين يك وحشت طبيعى زودگذر و موقتى در برابر يك حادثه كاملا بي سابقه و خارق عادت است .
💫💫💫💫💫💫💫
همچنین توجه به این مسئله نیز خالی از لطف نیست که شاید ترس موسی علیه السلام به خاطر آن بود که فرمان "القاها" را مثل فرمان "فخلع نعلیک" برای احترام میپنداشت اما همین که تبدیل به مار شد جا خورد
به نوعی می توان گفت: همین ترس، خود دلیلی بر معجزه بودن این واقعه است و گرنه ساحری که خودش می داند سحرش واقعیت ندارد از سحر و جادوی خود نمیترسد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام مولای_ما_مهدی_جان🏴
به چهلمین روز از شهادت جدتان نزدیک می شویم
دوباره به یاد روضه ی اربا اربا غم و اندوه بر قلب شریف و مهربانتان سایه افکنده...
ای کاش به حرمت این روزهای اشکبار خداوند ظهورتان را برساند....
بابی انت و امی یا صاحب الزمان...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
2.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓و عجل فرجهم یعنی چه؟!
🎙علامه حسن زاده آملی (ره)
@moassese_nooralyaghin
⬅️ اربعین، یک تجلّی از عصر ظهور است؛ یعنی نشان میدهد وقتی امام در روابط اجتماعی تجلّی کند، چه اتفاقی میافتد.
اُلفَتی که در اربعین اتفاق میافتد، اُلفَتِ حولَالإمام است؛ یعنی اُلفَتی که بر محور محبّت امام و ولایت امام اتفاق میافتد.
این اُلفَت میتواند به اُلفَت پایدار و ماندگار اجتماعی تبدیل شود.
#اربعین_مهدوی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_بیست_و_چهارم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت ابوالفضل علیه السلام
👈قسمت هفتم
⬅️ حضرت عباس چهارده ساله بودکه پدرش درواقعه محراب خونین کوفه دررمضان سال چهلم هجری به شهادت رسید.
😭او با چشمانی اشکبار و خاطری اندوهگین،شاهد دفن شبانه و پنهانی پدرش بوده است.او هرگز توصیه ای راکه پدرش در شب بیست ویک ماه رمضان در آستانه شهادتش به حضرت عباس کرد ، از یاد نبرد . آری امام از او خواست که در عاشورا و در کربلا برادرش حسین را تنها نگذارد.
↩️ پس از شهادت امام علی علیه السلام حضرت عباس سال های تلخ امامت برادرش حسن علیه السلام را هم تجربه کرد.
↩️ سالهایی که حیله گری های معاویه و ستم های امویان اوج گرفته بود و بسیاری از یاران وفادار امام علی و امام حسن علیه السلام ،از جمله حجر بن عدی و عمرو بن حمق به شهادت رسیدند.دورانی که وعّاظ در منبر ها معاویه را مدح و به حضرت علی علیه السلام ناسزا می گفتند .😔
👈وقتی امام حسن علیه السلام مسموم و شهید شد . حضرت عباس بیست وچهار سال داشت.شهادت امام حسن بار دیگر بنی هاشم راسوگوار کرد حضرت عباس نیز به همراه خاندان پیامبر در غم واندوه ازدست دادن برادرش متأثّر و اندوهگین شد .
🔹حضرت عباس چند سال بعد از شهادت پدرش ، در سن هیجده سالگی با لُبابه دختر عبداللّه بن عبّاس ازدواج کرد .
🔹عبداللّه راوی حدیث و از شاگردان لایق و برجسته حضرت علی علیه السلام بود و لبابه در محیطی عرفانی و مذهبی تولدو رشد یافته بود.
👈برخی تعداد فرزندان حضرت عباس را دو نفر به نامهای عبیدالله و فضل یا حسن و محمد، و برخی دیگر او را تنها صاحب یک فرزند، یعنی عبیدالله دانستهاند؛ بنا بر نقلی، حضرت عباس فرزند دیگری به نام قاسم یا محمد نیز داشتهاند. بر این اساس گفتهاند محمد و قاسم در روز عاشورا به شهادت رسیدهاند؛ ازاینرو نمیتوان گفت که فرزندان حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) در کربلا حضور نداشتند؛ چون یا بودند و به شهادت رسیدند و یا در قافله اسرا بودند و با توجه به سن کم نجنگیدند؛
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_سوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره
(قسمت اول آیه)
👈ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ...
اما این شما هستید که یکدیگر را میکشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون میکنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک مینمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بستهاید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه میدهید و آنان را آزاد میسازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود.
ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنْتُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
هَٰؤُلَاءِ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، خبر
تَقْتُلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(خبر دوم برای «أنتُم» و محلا مرفوع)
أَنْفُسَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُخْرِجُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
فَرِيقًا: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «فَرِيقًا» و محلا منصوب
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
دِيَارِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ دِيَارِ: جار و مجرور، متعلق به «تُخْرِجُونَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
تَظَاهَرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(جمله حالیه برای فاعل ، محلا منصوب)
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْهِمْ: جار و مجرور، متعلق به «تَظَاهَرُونَ»
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْإِثْمِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِالْإِثْمِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «تَظَاهَرُونَ» و محلا منصوب
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعُدْوَانِ: معطوف به «إِثْمِ» و مجرور بنابر تبعیت
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِنْ: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَأْتُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
أُسَارَىٰ: حال برای فاعل «يَأْتُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
تُفَادُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
مُحَرَّمٌ: خبر مقدم برای «إِخْرَاجُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «مُحَرَّمٌ»
إِخْرَاجُ: مبتدای مؤخّر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
↩️ آیه ادامه دارد...
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin