•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_سوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره
(قسمت اول آیه)
👈ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ...
اما این شما هستید که یکدیگر را میکشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون میکنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک مینمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بستهاید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه میدهید و آنان را آزاد میسازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود.
ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنْتُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
هَٰؤُلَاءِ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، خبر
تَقْتُلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(خبر دوم برای «أنتُم» و محلا مرفوع)
أَنْفُسَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُخْرِجُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
فَرِيقًا: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «فَرِيقًا» و محلا منصوب
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
دِيَارِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ دِيَارِ: جار و مجرور، متعلق به «تُخْرِجُونَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
تَظَاهَرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(جمله حالیه برای فاعل ، محلا منصوب)
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْهِمْ: جار و مجرور، متعلق به «تَظَاهَرُونَ»
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْإِثْمِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِالْإِثْمِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «تَظَاهَرُونَ» و محلا منصوب
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعُدْوَانِ: معطوف به «إِثْمِ» و مجرور بنابر تبعیت
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِنْ: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَأْتُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
أُسَارَىٰ: حال برای فاعل «يَأْتُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
تُفَادُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
مُحَرَّمٌ: خبر مقدم برای «إِخْرَاجُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «مُحَرَّمٌ»
إِخْرَاجُ: مبتدای مؤخّر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
↩️ آیه ادامه دارد...
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_نود_و_سوم
✅ موضوع: اعراب جملات
(جملات جواب شرط که مقترن به «فاء» یا «إذا» فجائیه نباشند)
{در جلسه #شصت_و_هفتم با اعراب جملات جواب شرط جازم آشنا شدیم و در این جلسه جملات جواب شرطی را بررسی می کنیم که محلی از اعراب ندارند.}
👈در بحث اعراب جملات جواب شرط به دو نکته باید توجه کرد:
1⃣ ادات شرط
(که خود به دو دسته ی ادات شرط جازم و غیر جازم تقسیم می شود.)
2⃣ اقتران یا عدم اقتران جواب شرط به «فاء» یا «إذا» فجائیه
⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند و بر سر جواب «فاء» یا «إذا» فجائیه آمده باشد، جمله جواب شرط، محلا مجزوم است.
مثال: «إن ینصُرکُم اللّه فَلا غالِبَ لَکُم»
🍃«إن» از أدات شرط جازم است و در ابتدای جمله جواب شرط «فاء» آمده است؛ بنابراین جمله «فلا غالب لکم» جمله جواب شرط و محلاً مجزوم میباشد.
⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند ولی بر سر جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نباشد، جمله جواب شرط، محلی از اعراب ندارد.
مثال: ان تَنصروا اللهَ یَنصُرُکم و ...
🍃«إن» از ادات شرط جازم است ولی در ابتدای جمله جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست پس جمله «ینصرکم» محلی از اعراب ندارد.
⬅️اگر أدات شرط، غیر جازم باشند در هر صورت جمله جواب شرط، محلی از اعراب نخواهد داشت.
مثال:و اِذا راءوا تجارهً او لهواً انفَضوا الیها
🍃چون «إذا» أدات شرط غیر جازم است، جمله جواب شرط «انفَضوا» محلی از اعراب ندارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره:
جمله «تفادوهم» جواب شرطی است که مقرون به «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست و محلی از اعراب ندارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، نحو متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🥀سلام حضرت مولا ، مهدی جان
قرن هاست جهان ، سیاه پوش حسین است ، زمین و زمان از گام های خسته و داغدار کاروان کربلا ، گریان است و عطر شقایق های عاشورا هنوز در پیچ تاریخ به مشام می رسد ...
... و این تکرار مداوم روضه ها جاری خواهد بود تا شما ای یگانه عدل گستر موعود ، بازآیید و انتقام آن خونِ بناحق ریخته ، آن خنجر بریده ، آن لب های عطشناک و آن صورت های کبود را بازستانید ...
... تا آرام گیرد قلوب عزاداران جد شهیدتان
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
خواستم این اربعین را کربلا باشم ، نشد 🏴
از نجف، پای پیاده… کربلا باشم ، نشد
زائران بین نمازی در حرم یادم کنید 🏴
هر نمازی خواستم در کربلا باشم ، نشد🏴
و امروز اربعین است
می آید زینبی
با قامتی از غم خمیده🏴
چهل روز است
حسینش را ندیده🏴
زبان اشک
تنها می تواند
شرح حالش را بگوید🏴
🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی را به صاحب عزا، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تمام عزادان حسینی تسلیت میگوییم.🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ زیارتنامه اربعین، نوعی عهدنامه است
👈اصل زیارت، حضور در محضر امام و تجدیدِ عهد با امام است، چه از دور، چه از نزدیک. مفاد زیارتنامه، مفاد عهدنامه است. این عهدنامه که در زیارت اربعین هست، خیلی لطیف است. شهود امام و مقامات امام و بعد هم عباراتی است که ما را به رجعت امام میرساند که «امری لامرکم سِلْم ونُصرَتی لکم مُعَدة» و ما را به نصرت و یاری و انتظار میرساند.
👈یعنی ما شهادت میدهیم که این جریان شما در ظهور ائمه و رجعت، ادامهدار میباشد. هدف ما از انتظار، این است که قلب، تسلیم باشد و دنبال رأی امام باشد و تمام یاریمان، برای امام آماده باشد.
🥀نتيجه زيارت اربعين، آنچنان كه در انتهای زيارتنامه اربعین آمده است تسليم قلب، تبعيت محضِ رأی انسان از امام و آماده بودن زائر برای نصرت حضرت است. انسان بايد به جايی برسد كه هيچ رأیی در برابر امر معصوم نداشته باشد.
📚آیتالله سیدمحمّدمهدی میرباقری
#اهمیت_زیارت_اربعین
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin