eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره (قسمت اول آیه) 👈ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ... اما این شما هستید که یکدیگر را می‌کشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون می‌کنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک می‌نمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بسته‌اید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه می‌دهید و آنان را آزاد می‌سازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود. ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَنْتُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا هَٰؤُلَاءِ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، خبر تَقْتُلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل (خبر دوم برای «أنتُم» و محلا مرفوع) أَنْفُسَ: مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ‌الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُخْرِجُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل فَرِيقًا: مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «فَرِيقًا» و محلا منصوب مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دِيَارِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ دِيَارِ: جار و مجرور، متعلق به «تُخْرِجُونَ» هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ‌الیه تَظَاهَرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل (جمله حالیه برای فاعل ، محلا منصوب) عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَيْهِمْ: جار و مجرور، متعلق به «تَظَاهَرُونَ» بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْإِثْمِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِالْإِثْمِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «تَظَاهَرُونَ» و محلا منصوب وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْعُدْوَانِ: معطوف به «إِثْمِ» و مجرور بنابر تبعیت وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِنْ: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. يَأْتُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌ٌبه أُسَارَىٰ: حال برای فاعل «يَأْتُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر تُفَادُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌ٌبه وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا مُحَرَّمٌ: خبر مقدم برای «إِخْرَاجُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «مُحَرَّمٌ» إِخْرَاجُ: مبتدای مؤخّر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ‌الیه ↩️ آیه ادامه دارد... •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب جملات (جملات جواب شرط که مقترن به «فاء» یا «إذا» فجائیه نباشند) {در جلسه با اعراب جملات جواب شرط جازم آشنا شدیم و در این جلسه جملات جواب شرطی را بررسی می کنیم که محلی از اعراب ندارند.} 👈در بحث اعراب جملات جواب شرط به دو نکته باید توجه کرد: 1⃣ ادات شرط (که خود به دو دسته ی ادات شرط جازم و غیر جازم تقسیم می شود.) 2⃣ اقتران یا عدم اقتران جواب شرط به «فاء» یا «إذا» فجائیه ⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند و بر سر جواب «فاء» یا «إذا» فجائیه آمده باشد، جمله جواب شرط، محلا مجزوم است. مثال: «إن ینصُرکُم اللّه فَلا غالِبَ لَکُم» 🍃«إن» از أدات شرط جازم است و در ابتدای جمله جواب شرط «فاء» آمده است؛ بنابراین جمله «فلا غالب لکم» جمله جواب شرط و محلاً مجزوم می‌باشد. ⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند ولی بر سر جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نباشد، جمله جواب شرط، محلی از اعراب ندارد. مثال: ان تَنصروا اللهَ یَنصُرُکم و ... 🍃«إن» از ادات شرط جازم است ولی در ابتدای جمله جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست پس جمله «ینصرکم» محلی از اعراب ندارد. ⬅️اگر أدات شرط، غیر جازم باشند در هر صورت جمله جواب شرط، محلی از اعراب نخواهد داشت. مثال:و اِذا راءوا تجارهً او لهواً انفَضوا الیها 🍃چون «إذا» أدات شرط غیر جازم است، جمله جواب شرط «انفَضوا» محلی از اعراب ندارد. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره: جمله «تفادوهم» جواب شرطی است که مقرون به «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست و محلی از اعراب ندارد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀سلام حضرت مولا ، مهدی جان قرن هاست جهان ، سیاه پوش حسین است ،  زمین و زمان از گام های خسته و داغدار کاروان کربلا ، گریان است و عطر شقایق های عاشورا هنوز در پیچ تاریخ به مشام می رسد ... ... و این تکرار مداوم روضه ها جاری خواهد بود تا شما ای یگانه عدل گستر موعود ، بازآیید و انتقام آن خونِ بناحق ریخته ، آن خنجر بریده ، آن لب های عطشناک و آن صورت های کبود را بازستانید ... ... تا آرام گیرد قلوب عزاداران جد شهیدتان ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خواستم این اربعین را کربلا باشم ، نشد 🏴 از نجف، پای پیاده… کربلا باشم ، نشد زائران بین نمازی در حرم یادم کنید 🏴 هر نمازی خواستم در کربلا باشم ، نشد🏴 و امروز اربعین است می آید زینبی با قامتی از غم خمیده🏴 چهل روز است حسینش را ندیده🏴 زبان اشک تنها می تواند شرح حالش را بگوید🏴 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی را به صاحب عزا، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تمام عزادان حسینی تسلیت می‌گوییم.🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت‌نامه اربعین، نوعی عهدنامه است 👈اصل زیارت، حضور در محضر امام و تجدیدِ عهد با امام است، چه از دور، چه از نزدیک. مفاد زیارت‌نامه، مفاد عهدنامه است. این عهدنامه که در زیارت اربعین هست، خیلی لطیف است. شهود امام و مقامات امام و بعد هم عباراتی است که ما را به رجعت امام می‌رساند که «امری لامرکم سِلْم ونُصرَتی لکم مُعَدة» و ما را به نصرت و یاری و انتظار می‌رساند. 👈یعنی ما شهادت می‌دهیم که این جریان شما در ظهور ائمه و رجعت، ادامه‌دار می‌باشد. هدف ما از انتظار، این است که قلب، تسلیم باشد و دنبال رأی امام باشد و تمام یاری‌مان، برای امام آماده باشد. 🥀نتيجه زيارت اربعين، آنچنان كه در انتهای زيارت‌نامه اربعین آمده است تسليم قلب، تبعيت محضِ رأی انسان از امام و آماده بودن زائر برای نصرت حضرت است. انسان بايد به جايی برسد كه هيچ رأیی در برابر امر معصوم نداشته باشد. 📚آیت‌الله سیدمحمّدمهدی میرباقری ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا