eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (۵۹) (موسى) گفت: وعدگاه (ما و) شما، روز زينت (روز عيد) و در وقت چاشت (نيمروز) كه همه‌ى مردم جمع شده باشند. 🌠 موضوع: زمان مسابقهسوال : هدف حضرت موسی (ع) از انتخاب زمان مسابقه در «يَوْمُ الزِّينَةِ» چه بود؟ يكى از بهترين كارهاى حضرت موسى عليه السلام اين بود كه از عيد ملى، يك روز و يك اجتماع هدفدار و متعالى ساخت و چنان كرد كه در آن روز، همه‌ى ساحران با ديدن معجزه او تغيير فكر و عقيده دادند. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⬅️ ویژگی زمان مسابقه«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۱_ روز تعطیلی و عید تا امکان حضور همه مردم باشد.«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۲_وسط روز، تا از مکان های دورتر هم قابل مشاهده باشد.«ضُحًى» ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۸۸سوره بقره 👈وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ. و آنها (به پیامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است چنین نیست، بلکه خداوند به سبب کفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همین دلیل چیزى درک نمى ‏کنند)، پس اندکى ایمان مى ‏آورند. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قُلُوبُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری نَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه غُلْفٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بَلْ: حرف ابتدا و اضراب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَعَنَ: فعل ماضی، مبنی برفتح هُمُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اللَّهُ: لفظ جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُفْرِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِکُفرِهِم: جار و مجرور، متعلّق به «لَعَنَ» هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَلِيلًا: حال برای فاعل «یُومِنونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مَا: حرف زائد، مبنی بر سکون، موکّد «قلیلاً» يُؤْمِنُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو»، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : اقسام فاعل 👈تعریف فاعل : اسم مرفوعی است که فعل را انجام داده یا فعل به آن إسناد داده می‌شود و قبل از آن فعل تام یا شبه‌ آن آمده باشد. 🔹فاعل به دو صورت می‌آید: ۱. اسم ظاهر (صریح) ۲. ضمیر (بارز یا مستتر) مثال۱ : خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ... (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده...) 🍃 در این آیه شریفه، لفظ جلاله «اللَّهُ»، فاعل و مرفوع برای فعل «خَتَمَ» از قِسم «اسم ظاهر» می‌باشد. مثال۲ : ...وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ... (... و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید...) 🍃 در آیه فوق فاعل در فعل‌های «قُولُوا» ، «أَقِيمُوا» و «آتُوا»، ضمیر بارز و متصل «واو» می‌باشد و به دلیل اینکه ضمایر مبنی هستند، اعراب تمام فاعل‌ها، محلا مرفوع عنوان می‌شود. مثال۳ : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً... (کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ ...) 🍃در آیه ۲۴۵ سوره بقره، فاعل افعال «يُقْرِضُ» و «فَيُضَاعِفَ» ضمیر مستتر «هُوَ» می‌باشد. با این تفاوت که مرجع ضمیر «هو» در «يُقْرِضُ» به شخص قرض دهنده برمی‌گردد و مرجع ضمیر «هو» در «فَيُضَاعِفَ» به لفظ جلاله «اللَّهَ» اشاره دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۸۸ سوره مبارکه بقره: 🌱فاعل «قَالُوا» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع 🌱فاعل «لَعَنَ» ⬅️ لفظ جلاله «الله» و مرفوع 🌱فاعل «يُؤْمِنُونَ» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🥀 زمیڹ بہار را بہانہ مي‌ڪند، و زنده مي‌شود... و مڹ براے زندگي تو را بہانہ مي‌ڪنم و چشمـانم را ڪہ هر صبــح براے زودتر دیدنت، بیـدار مي‌شوند. سلام بہانہ زندگي‌ام طلوع ڪڹ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام زمانت را بشناس! 💠 امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "ما من احد من شیعتنا یمرض الاّ مرضنا لمرضه، ولا اغتمّ إلاّ اغتممنا لغمّه، ولا یفرح إلاّ فرحنا لفرحه..." ✅ هیچ یڪ از شیعیان ما، مریض نمی‌شود، مگر این که ما نیز در بیمارے آنان بیمار می‌شویم و محزون نمی‌شوند، مگر این که ما نیز در غم آنان محزون می‌شویم و شادمان نمی‌گردند، مگر این که ما نیز به خاطر شادے آنان شادمانیم. و هیچ یڪ از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یڪ از شیعیان ما که بدهے از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده‌ے ما است.... امام زمانت در بیمارے تو بیمار است و در حزنت محزون! 🛑 تو در حزن مولایت چگونه‌ای؟ 📚 بحار الانوار، ج 6٨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* البلاغه ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ۳-عمل به سنت أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علی علیه السلام فرمود:« الْخِضَابُ‏ هَدْيُ مُحَمَّدٍ ص وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ؛ خضاب و رنگ بستن هديه محمد (ص) است و از سنت میباشد». البته همانطور که عرض شد، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله این سنت نسخ شد؛ زیرا شرایطی که خضاب را الزامی می کرد تغییر نمود، پس در سنت نیز نسخ هست؛ همانگونه که در قرآن نیز وجود دارد. ۴ ـ زیادی قوه جماع اسلام آیین محبت و خانواده دوستی است و به مسلمانان سفارش می کند، چونان یهود و نصاری از زنان کناره گیری نکنند. خضاب به روایاتی مایه آرامش زنان و عفت ایشان است. می توان گفت سفارش رسول اکرم صلی الله علیه و آله به خضاب کردن، در این مهم هم نقش بسزایی داشته است. امام کاظم علیه السلام فرمود: فِي الْخِضَابِ‏ ثَلَاثُ خِصَالٍ مَهْيَبَةٌ فِي الْحَرْبِ وَ مَحَبَّةٌ إِلَى النِّسَاءِ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاهِ؛ خضاب را سه اثر باشد هيبت است در نبرد، و دوستى است با زنان و قوت جماع است. ۵-عفت زنان به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله علت خارج شدن زنان یهود از عفت ژولیدگی مردانشان بود. امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم از پدرانش خبر داد كه زنان يهود از عفت بيرون رفتند و به فساد كشيده شدند، و چنين نشدند مگر به كم توجهى شوهران به آرايش و نظافت خود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese-nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا