#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_چهارم
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (۵۹)
(موسى) گفت: وعدگاه (ما و) شما، روز زينت (روز عيد) و در وقت چاشت (نيمروز) كه همهى مردم جمع شده باشند.
🌠 موضوع: زمان مسابقه
❓سوال : هدف حضرت موسی (ع) از انتخاب زمان مسابقه در «يَوْمُ الزِّينَةِ» چه بود؟
يكى از بهترين كارهاى حضرت موسى عليه السلام اين بود كه از عيد ملى، يك روز و يك اجتماع هدفدار و متعالى ساخت و چنان كرد كه در آن روز، همهى ساحران با ديدن معجزه او تغيير فكر و عقيده دادند.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
⬅️ ویژگی زمان مسابقه«يَوْمُ الزِّينَةِ»
۱_ روز تعطیلی و عید تا امکان حضور همه مردم باشد.«يَوْمُ الزِّينَةِ»
۲_وسط روز، تا از مکان های دورتر هم قابل مشاهده باشد.«ضُحًى»
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_هشتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۸سوره بقره
👈وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ.
و آنها (به پیامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است چنین نیست، بلکه خداوند به سبب کفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همین دلیل چیزى درک نمى کنند)، پس اندکى ایمان مى آورند.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
قُلُوبُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
نَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
غُلْفٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بَلْ: حرف ابتدا و اضراب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَعَنَ: فعل ماضی، مبنی برفتح
هُمُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
اللَّهُ: لفظ جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُفْرِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بِکُفرِهِم: جار و مجرور، متعلّق به «لَعَنَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَلِيلًا: حال برای فاعل «یُومِنونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مَا: حرف زائد، مبنی بر سکون، موکّد «قلیلاً»
يُؤْمِنُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو»، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_نود_و_هشتم
✅ موضوع : اقسام فاعل
👈تعریف فاعل : اسم مرفوعی است که فعل را انجام داده یا فعل به آن إسناد داده میشود و قبل از آن فعل تام یا شبه آن آمده باشد.
🔹فاعل به دو صورت میآید:
۱. اسم ظاهر (صریح)
۲. ضمیر (بارز یا مستتر)
مثال۱ : خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ...
(خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده...)
🍃 در این آیه شریفه، لفظ جلاله «اللَّهُ»، فاعل و مرفوع برای فعل «خَتَمَ» از قِسم «اسم ظاهر» میباشد.
مثال۲ : ...وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ...
(... و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید...)
🍃 در آیه فوق فاعل در فعلهای «قُولُوا» ، «أَقِيمُوا» و «آتُوا»، ضمیر بارز و متصل «واو» میباشد و به دلیل اینکه ضمایر مبنی هستند، اعراب تمام فاعلها، محلا مرفوع عنوان میشود.
مثال۳ : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً...
(کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ ...)
🍃در آیه ۲۴۵ سوره بقره، فاعل افعال «يُقْرِضُ» و «فَيُضَاعِفَ» ضمیر مستتر «هُوَ» میباشد. با این تفاوت که مرجع ضمیر «هو» در «يُقْرِضُ» به شخص قرض دهنده برمیگردد و مرجع ضمیر «هو» در «فَيُضَاعِفَ» به لفظ جلاله «اللَّهَ» اشاره دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۸۸ سوره مبارکه بقره:
🌱فاعل «قَالُوا» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع
🌱فاعل «لَعَنَ» ⬅️ لفظ جلاله «الله» و مرفوع
🌱فاعل «يُؤْمِنُونَ» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_امام_زمانم🥀
زمیڹ بہار را بہانہ ميڪند،
و زنده ميشود...
و مڹ براے زندگي
تو را بہانہ ميڪنم
و چشمـانم را ڪہ هر صبــح
براے زودتر دیدنت،
بیـدار ميشوند.
سلام بہانہ زندگيام طلوع ڪڹ
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸 امام زمانت را بشناس!
💠 امام رضا علیه السلام میفرمایند:
"ما من احد من شیعتنا یمرض الاّ مرضنا لمرضه، ولا اغتمّ إلاّ اغتممنا لغمّه، ولا یفرح إلاّ فرحنا لفرحه..."
✅ هیچ یڪ از شیعیان ما، مریض نمیشود، مگر این که ما نیز در بیمارے آنان بیمار میشویم و محزون نمیشوند، مگر این که ما نیز در غم آنان محزون میشویم و شادمان نمیگردند، مگر این که ما نیز به خاطر شادے آنان شادمانیم. و هیچ یڪ از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یڪ از شیعیان ما که بدهے از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهدهے ما است....
امام زمانت در بیمارے تو بیمار است و در حزنت محزون!
🛑 تو در حزن مولایت چگونهای؟
📚 بحار الانوار، ج 6٨
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
3.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_صوتی
✍ راز انتظار و یار امام زمان (عج)
شدن در سوره یوسف‼️
🎤 #استاد_عالی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#حکمت_نهج البلاغه
#حکمت_هفدهم_بخش_دوم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
۳-عمل به سنت
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علی علیه السلام فرمود:« الْخِضَابُ هَدْيُ مُحَمَّدٍ ص وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ؛ خضاب و رنگ بستن هديه محمد (ص) است و از سنت میباشد».
البته همانطور که عرض شد، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله این سنت نسخ شد؛ زیرا شرایطی که خضاب را الزامی می کرد تغییر نمود، پس در سنت نیز نسخ هست؛ همانگونه که در قرآن نیز وجود دارد.
۴ ـ زیادی قوه جماع
اسلام آیین محبت و خانواده دوستی است و به مسلمانان سفارش می کند، چونان یهود و نصاری از زنان کناره گیری نکنند. خضاب به روایاتی مایه آرامش زنان و عفت ایشان است. می توان گفت سفارش رسول اکرم صلی الله علیه و آله به خضاب کردن، در این مهم هم نقش بسزایی داشته است.
امام کاظم علیه السلام فرمود: فِي الْخِضَابِ ثَلَاثُ خِصَالٍ مَهْيَبَةٌ فِي الْحَرْبِ وَ مَحَبَّةٌ إِلَى النِّسَاءِ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاهِ؛
خضاب را سه اثر باشد هيبت است در نبرد، و دوستى است با زنان و قوت جماع است.
۵-عفت زنان
به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله علت خارج شدن زنان یهود از عفت ژولیدگی مردانشان بود.
امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم از پدرانش خبر داد كه زنان يهود از عفت بيرون رفتند و به فساد كشيده شدند، و چنين نشدند مگر به كم توجهى شوهران به آرايش و نظافت خود.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese-nooralyaghin