•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_بیست_و_ششم
✅ موضوع: احکام نماز
✅ محدود بودن وقت نماز
م(۷۴۹-۷۵۰)
🌷غیر مسافر
🌴 تا مغرب
👈به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد.
👈هر دو نماز را به نیت ادا بخواند.
👈کمتر از خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد.
👈نماز عصر را ادا ونماز ظهر قضا بخواند.
🌷غیر مسافر
🌴تا نیمه شب
👈به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد
👈هر دو نماز را به نیت ادا بخواند.
👈کمتر از خواندن پنج رکعت وقت دارد
👈نماز عشاء را ادا ونماز مغرب احتیاط واجب بدون قصد ادا وقضا بخواند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌷مسافر
🌴تا مغرب(غروب)
👈به اندازه سه رکعت وقت دارد
👈هر دو نماز ادا بخواند.
👈کمتر از خواندن سه رکعت نمازوقت دارد.
👈نماز عصر را ادا ونماز ظهر قضا بخواند.
🌷مسافر
🌴تا نیمه شب
👈به اندازه خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد
👈هر دو را به نیت ادا بخواند.
👈کمتر از خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد.
👈نماز عشاء را ادا ونماز مغرب بدون قصد ادا وقضا بخواند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈
✅ چنانچه بعد از نماز عشاء معلوم شود که به مقدار یک رکعت یا بیشتر وقت به نصف شب مانده است ⬅️ باید فورا نماز مغرب را به نیت ادا بخواند.
✅ نیت نماز در وقت محدود
کسی که به اندازه خواندن یک رکعت نماز وقت دارد ⬅️ باید نماز را به نیت ادا بخواند.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_سوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۷ سوره بقره
👈وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ.
مردم نادان اعتراض کردند که چرا خداوند با ما سخن نگوید، یا معجزهای (و کتابی مطابق میل ما) بر ما نمیآید؟ پیشینیان هم به مانند اینان (به نادانی) چنین سخنان میگفتند؛ دلهاشان (در نافهمی) به هم شبیه است. ما ادلّه رسالت را برای اهل یقین روشن گردانیدیم.
وَ : حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَالَ : فعل ماضی، مبنی بر فتح.
الَّذِينَ : اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَا : حرف نفی، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
يَعْلَمُونَ : فعل مضارع منفی مرفوع ، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَوْلَا : حرف تحضیض، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
يُكَلِّمُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمن ظاهری.
نَا : ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
اللَّهُ : لفظ جلاله، فاعل برای «يُكَلِّمُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
أَوْ : حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَأْتِي : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمن مقدر.
نَا : ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
آيَةٌ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
كَ : حرف جر، به معنای «مثل»، صفت برای «قولاً» محذوف
ذَٰلِكَ : اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
قَالَ : فعل ماضی، مبنی بر فتح
الَّذِينَ : اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ : حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قَبْلِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ قَبْلِ : جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، صله برای «الَّذِينَ»، محلی از اعراب ندارد.
هِمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مِثْلَ : مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
قَوْلِ : مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
هِمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
تَشَابَهَتْ : فعل ماضی، مبنی بر فتح
قُلُوبُ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
قَدْ : حرف تحقیق، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
بَيَّنَّا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الْآيَاتِ : مفعول به و منصوب. علامت نصب کسره به نیابت از فتحه
لِ : حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قَوْمٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
لِقَوْمٍ : جار و مجرور، متعلّق به «بَيَّنَّا»
يُوقِنُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_سوم
✅ موضوع: اعراب کلمه «قبل»
👈تعریف: ظرف زمان یا مکانی است که بر سبقت داشتن چیزی از چیز دیگری در زمان یا مکان دلالت میکند.
❗️یادآوری:
•هرگاه ظرف به اسم زمان اضافه شود ⬅️ ظرف زمان است.
مانند: سَأزوکَ قَبلَ المَساءِ.
•هرگاه به اسم مکان اضافه شود⬅️ ظرف مکان میباشد.
مانند: ساء قابلُک قبل المحطه.
⁉️«قبل» چه هنگام معرب است؟
۱. هرگاه مضاف الیه آن ذکر شده باشد.
مثال: ...وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا...(۱۳۰/ طه)
۲. هرگاه با حرف جر مجرور شده باشد.
مثال: وصلتُ الی المدرسهِ من قبلِ ان یحضرَ المعلِّم.
🍃علامت کسره در آخر قبل نشان دهنده علامت جر است.
۳. هرگاه مضاف الیه حذف شده باشد و لفظش در نیت باشد.
مثال: سَأُکافِئُکَ و أُکافِیء زیداً، ولکن سَأُکافِئُکَ ولکن سَأُکافِئُکَ قبلَ.
که در اصل بوده است: قبلَ مکافاتِ زید
در اینجا ظرف زمان «قبل» منصوب و فتحه ظاهری علامت نصب آن می باشد.
۴. هرگاه مضاف الیه لفظاً و معناً حذف شده باشد، که در این حالت تنوین میگیرد.
مانند: فَساغَ لیَ الشراب و کنتُ قبلاً اکادُ اغضُّ بالماءِ الجحیم
📌امّا هرگاه مضاف الیه «قبل» حذف شده و معنایش در نیت باشد.
مبنی بر ضمه و محلاً منصوب میباشد.
مانند: ...لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ... (۴/رم)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۱۱۸ سوره مبارکه بقره:
به دلیل آنکه «هم»، «مضاف الیه» برای «قبل» واقع شده، پس معرب بوده و مجرور به حرف جر شده است.
... «مِنْ قَبْلِهِمْ» ...
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
زیباترین دعا و
عاشقانه ترین کلامے که
بر زبان عاشقانتــ جارے میشود
دعا برای سلامتےتوستــ...
وقتے که میگوییم
خدایا نگه دارش باش
و در همه جا و همه وقت
از او محافظت کن....
خلاصه اش این است :
تــو تنها دلیل زنده بودن مایے
و اگر نباشے
ما هم نیستیم...
زیبا ترین دعاے هر عاشقے
دعا براے سلامتے معشوق است
دوستتدارم
و این دوست داشتن
هیچ گاه تکرارے نمیشود
وقتے که هر لحظه
در دلم عشقِ تو را مےپرورانم و
آروزے سلامتے تو را دارم
حضــــرتِ یــــار
حضرتِ خورشیـــد ....
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢سعی کنید دائم به یاد امامزمان(عجل الله) باشید...
سخنران :حجت الاسلام عالی
@moassese_nooralyaghin
✍ آیا امام زمان علیه السلام صدای ما را می شنوند؟
🔹 بر اساس آموزه های دینی یکی از شاهدان رفتار و گفتار ما امامان معصوم هستند. لذا امام زمان علیه السلام تمامی صحبت ها و صداهای ما را می شنوند
🔹 در زمان حضرت امام هادی(علیه السلام) شخصی نامهای نوشت از يکی از شهرهای دور که آقا من دور از شما هستم. گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم، به هر حال چه کنم؟
حضرت در جواب ايشان نوشتند:
«إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْك»
💫 اگر حاجتی داشته باشی لبت را حرکت بده،
📚 بحارالانوار ج ۵۳ ص ۳۰۶
🌕 مرحوم آيت الله بهجت (ره) میفرمودند:
👈 بين دهان تا گوش شما کمتر از يک وجب است. قبل از اينکه حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش حضرت رسيده است.او نزديک است، درد و دلها را میشنود، با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید.
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه
#حکمت_بیست_و_سوم_بخش_اول
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ، كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈سوال1) چرا امیرمومنان به عملگرایی به جای تفاخر به حسب و نسب تاکیددارد؟
در قرآن برای این مهم آیاتی ذکر شده که اثبات میکند حسب و نسب و پیوند های خویشاوندی در روز قیامت هیچ ارزشی ندارد و دلخوش کردن به آنها بی اساس است.
۱.نا کارآمدی نسب ها در قیامت
خداوند در آیه ۱۰۱ سوره مومنون می فرماید: فَإِذَا نُفِخَ فِي ٱلصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيَنهُم يَومَئِذ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ؛ هنگامی که در «صور» دمیده شود، هیچ یک از پیوندهای خویشاوندی در میان آنها در آن روز نخواهد بود؛ و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند (چون کاری از کسی ساخته نیست)!
در آن زمان دیگر نسبتها ارزش و اعتباری ندارند زيرا در دنيا به سبب نیازها و جلب منفعت و دفع ضرر انسان ها به یکدیگر محتاجند اما در قیامت هر کس به خود مشغول است و خویشان از هم فرار می کنند.(یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن أَخِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنِیهِ) (عبس آیه 34 الی 37)
در حدیثى از امام زین العابدین علیه السلام مى خوانیم: «خَلَقَ اللّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطاعَ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ کانَ عَبْداً حَبَشِیّاً، وَ خَلَقَ النّارَ لِمَنْ عَصاهُ وَ لَوْ کانَ وَلَداً قُرَشِیّاً؛ خداوند بهشت را براى کسى آفریده که اطاعت فرمان او کند و نیکو کار باشد هر چند برده اى از حبشه باشد، و دوزخ را براى کسى آفریده است که نافرمانى او کند هر چند فرزندى از قریش باشد.» (مناقب ابن شهرآشوب)
۲. انقطاع اسباب
تمام اسبابى که در دنیا بوسیله آنها ارتباط حاصل می شود از قبیل منزلت و مقام، خویشاوندى، دوستى، پیمان و قسم همه در قیامت از انسان قطع میگردد و این نهایت یأس و نومیدى است. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن) «..وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ .».(۱۶۶/ بقره)
اتکاناپذیر بودن اسباب دنیوی تا جایی است که در همین دنیا نیز با قرار گرفتن در تنگناها وگرفتاری های جانکاه، انسان از اسباب ظاهری قطع امید کرده و با بازگشت به فطرت دل را متوجه پروردگار خود کرده و رفع گرفتاریش را از قدرت مطلق طلب می کند حال آنکه گرفتاری ها و اضطراب ها در قیامت چنان هول انگیز است که قابل قیاس با مشکلات زندگی دنیایی نیست و نجاتبخش بودن اعمال نیک به عنوان تنها عامل مؤثر، بسیار ملموس است.
۳. درگرو عمل خویش
خداوند می فرماید: «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى، حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى؛ هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود.
این آيه در بیان این نکته است که در قيامت روابط خويشاوندى هيچ تأثيرى در سرنوشت انسان ندارد و بستگان بارى از دوش انسان بر نمىدارند.(تفسیر نور) لذا با عنایت به آیه( ..کل نفس بما کسب رهینه..)هر کس در گرو عمل خود است و باید پاسخگوی آنچه کسب کرده ،باشد.با توجه به مطالب فوق به خوبی روشن می شود که از دست هیچ کس و هیچ چیز در روز قیامت کاری برنمی اید و انسان باید مستقلا بر عمل خود تکیه بزند و نسبت به انجام اعمال صالح ودوام آنها نهایت تلاش و کوشش را نماید.
امام باقر علیه السلام: أبْلِغْ شيعَتَنا أنَّهُ لَنْ يَنالُ ما عِندَاللّه ِ إلاّ بِالْعَمَلِ. وَ أبْلِغْ شيعَتَنا إنَّ أعْظَمَ النّاسِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ، مَنْ وَصَفَ عَدْلاً ثُمَّ يُخالِفَهُ إلى غَيْرِهِ؛ به شيعيان ما، اين پيام را برسان كه: هرگز كسى به آن چه پيش خداست، نمى رسد، جز با عمل كردن. به شيعيان ما، اين پيام را برسان كه بزرگترين حسرت خور در قيامت، كسى است كه عدالت را توصيف كند، ولى خودش، در عمل مخالفت كند. (كافى 2/300/5(
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin