•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_هشتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۲۲ سوره بقره
👈يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ
اى بنىاسرائيل! نعمت مرا كه به شما ارزانى داشتم و شما را بر جهانيان برترى بخشيدم ياد كنيد.
يَا: حرف ندا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بَنِي: منادی مضاف و منصوب، علامت نصب «یاء»
إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
اذْكُرُوا: فعل امر، مبنی حذف نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نِعْمَت: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
يَ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
الَّتِي: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا منصوب، بدل از «نعمت»
أَنْعَمْتُ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «ت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عَلَي: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «أَنْعَمْتُ»
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ي: ضمیر متصل، مبنی، اسم «اَنَّ»، محلا منصوب
فَضَّلْتُ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
فَضَّلْتُکم: جمله فعلیه، محلا مرفوع، خبر «أَنَّ»
عَلَى: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعَالَمِينَ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء»
علی الْعَالَمِينَ: جار و مجرور، متعلق به «فَضَّلْتُکم»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_هشتم
✅ موضوع: انواع بدل
👈تعریف : تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع) نسبت داده میشود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است.
✔️بدل بر چهار نوع است:
۱. بدل کُل از کُل ۲. بدل جزء از کل
۳. بدل اشـتـمال ۴. بدل مـبـایـن
🔹 بدل کلّ از کلّ (مطابق):
تابعی است که در معنا با متبوع خود (مبدلٌمنه) مطابق و مساوی است.
مثال: إِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ...
🍃 در آیات شریفه فوق، «صِراطَ» دوم، بدل ، مساوی و مطابق «الصِّراطَ» اول است.
🔹 بدل جزء از کلّ
تابعی است که جزء یا قسمتی از مبدلٌمنه تلقّی میشود و این بدل، متصل ضمیری (مذکور یا مقدر) است که به مبدلٌمنه برمیگردد.
مثال۱: رأیتُ الطّلاّبَ عِشرینَ مِنهُم.
🍃 در جمله فوق، «عِشرینَ» بدل جزء از کل هست و «الطّلاّبَ» مبدلمنه آن است. ضمیر «هُم» متصل به بدل و به «الطّلاّبَ» برمیگردد.
مثال۲: وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً.
🍃در آیه مذکور، «مَن» بدل از «النَّاسِ» می باشد و ضمیر متصل به بدل مقدر می باشد.
تقدیر کلام : وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ مِنهُم إِلَیْهِ سَبِیلاً.
🔹 بدل اشتمال:
تابعی است که بر خلاف دو نوع دیگر، تنها بیانگر یکی از خصوصیات و متعلّقات آن است که مبدلٌمنه بر آن اشتمال دارد.
و این بدل مانند بدل جزء از کل، متصل ضمیری (مذکور یا مقدر) است که به مبدلٌمنه برمیگردد.
مثال۱ : يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ...
🍃 «قِتالٍ» بدل اشتمال از «الشَّهْرِ الْحَرامِ» است و ضمیر «ه» در «فيهِ» به مبدلٌمنه برمیگردد.
مثال۲ : قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ.
🍃«النَّارِ» بدل اشتمال از «الْأُخْدُودِ» و ضمیر متصل به بدل، مقدر است.
تقدیر کلام: النَّارِ فیهِ ذَاتِ الْوَقُودِ.
و گفته میشود که : در اصل «نارِهِ» بوده که «ٱل» جانشین ضمیر آن شده است.
🔹 بدل مباین:
در این نوع، بدل با مبدلمنه مغایرت دارد که به اعتبار نوع مغایرت بر سه قسم است:
۱. بدل غلط : آوردن این نوع از بدل مباین با هدف تصحیح اشتباهی که در جمله رخ داده است، صورت میپذیرد.
مثال: جاءَ کمالٌ، جمالٌ.
🍃 قصد گوینده آمدن «جمال» بوده ولی در ابتدا به غلط لفظ «کمال» را میآورد .
۲. بدل نسیان: بدلی است که با هدف تصحیح سهوی که به سبب فراموشی در بیان یکی از اجزای جمله رخ داده است، صورت میپذیرد.
مثال: سافَرَ سَعیدٌ مُحَمَّدٌ.
۳. بدل اضراب : بدلی است که ذکر آن پس از مبدلٌمنه، نتیجهی تغییر رأی گوینده و جایگزین کردن واژهای دیگر به جای مبدلٌمنه است که در این صورت، واژۀ دوم «بدل إضراب» نامیده میشود.
مانند اینکه در ابتدا خطاب به مخاطب خود بگوییم: «خُذِ القَلَمَ»؛ آنگاه بلافاصله رأی خویش را تغییر دهیم و پس از آن بگوییم: «الکِتابَ».
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه مورد ۱۲۲ سوره بقره:
«ٱلّتی» بدل کل از کل برای «نِعمَة» می باشد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
سلام مولایم
امروز روز توست
ما از خدا فقط تو را آرزو كرديم
تو را جان غربت حسين
فقط خودت را از خدا بخواه
ما جز تو چيزى از خدا نمیخواهيم...
بحق الحسین
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✅رهبر عظیم الشأن انقلاب امام خامنه ای؛
🔸وقتی از حضرت_زینب سؤال میشود که عاشورا را چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا».
🔹این همه مصیبت در چشم زینب_کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمهی اوست.
کار برای خدا اینجور است.
🔸لذا نام زینب و کار زینب امروز الگوست و در دنیا ماندگار است.
@moassese_nooralyaghin
✍ چرا به امام زمان لقب قائم داده اند ؟
🔹 از امام باقر علیه السلام پرسیدند:
👈مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آرى!
گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟
🔺 فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجهزنان گفتند:
اى اله و اى سید ما! آیا نمىنگرى که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه مىکنند؟ خداوند به آنان چنین وحى کرد:
اى فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتما از آنها انتقام خواهم گرفت، هر چند مدتها بگذرد،
آنگاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین (علیه السلام) را به فرشتگان نمایاند، در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مىخواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود:
با این شخص ایستاده (قائم) از آنها انتقام مىگیرم.
📚 بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۲۲۱
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
برگزاری مراسم سوگواری روز عاشورا در موسسه نورالیقین
هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین عصر روز سهشنبه مورخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ همزمان با عاشورای حسینی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین علیهالسلام و یاران شهیدش را با حضور جمع کثیری از بانوان ولایی برگزار نمود.
در این مراسم, عاشقان و منتظران امام زمان عج در عزای شهادت سرور و سالار شهیدان به سوگ نشسته و باران اشک چشم خويش را در مظلوميت آقا اباعبدالله الحسین علیهالسلام و يارانش, جاری ساختند.
▪️این مراسم با تلاوت قرآن کریم آغاز و با قرائت زیارت عاشورا و قرائت و شرح زیارت ناحیه مقدسه دنبال گردید.
▪️سپس استاد ارجمند سرکار خانم حسینی آلمرتضی به ایراد سخنرانی پرداختند (متن سخنرانی ایشان به زودی بارگزاری خواهد شد)
▪️در ادامه نمایشی از سخنان امام حسین علیهالسلام در شب عاشورا و برداشتن بیعت آن حضرت از اصحابش و اعلان ثابت قدمی و وفادارى اصحاب نسبت به آن حضرت و استقامت و پایدارى آنان تا آخرین قطرۀ خونشان اجرا گردید.
▪️روضه خوانی و مرثیه سرایی و نیز مراسم شیرخوارگان حسینی به یاد و نام حضرت علی اصغر علیهالسلام، توسط مداحان اهل بیت پایان بخش این مراسم معنوی بود.
و در انتهای مراسم از میهمانان اباعبدالله الحسین علیهالسلام پذیرایی صورت گرفت.
بی شک حضور بانوان در این مراسم پرفیض معنوی جلوهای از وابستگی عمیق به بینش حسینی علیهالسلام میباشد.
•••┈✾~🍃◾🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin