◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#هجدهمتیر۱۴۰۳سورهبخشاول
🍃 «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» (نساء/۶۴)
روز دوشنبه مورخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ جلسه تفسیر تخصصی با تدریس استاد حسینی آلمرتضی تشکیل شد؛ ایشان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حسینابنعلی علیهالسلام و یاران با وفایشان اشارهای به موضوعات گذشته آیه ۶۴ نساء داشتند و فرمودند که در جلسات گذشته موضوعات ذیل از آیه ۶۴ سوره نساء توضیح داده شده است:
👈 از جمله:
۱-نبوت عام وخاص
۲-اطاعت بی قیدوشرط
۳-اذن تکوینی وتشریعی و نظر علما در مورد آنها
۴-حضور فیزیکی و معنوی پیامبر
۵-استغفار جواز لزوم آن
۶-توجیه استغفار پیامبر برای منافقین
۷-اغراء به جهل
۸-اذن الهی
۹-(ال) عهد و (ال) جنس
۱۰-قاعده نفی سبیل
۱۱-حرمت کتمان حقایق
۱۲-معانی موضوع و محمول در علوم مختلف
۱۳-تنزیه الانبیاء
۱۴-معنای نص و ظاهر آیات
۱۵-ابعاد عصمت انبیاء
۱۶-ویژگیهای تفسیر المنار و نویسندگان آن
✅ استاد محترم در ادامه بحث مطالبی در تکمیل مبحث ابعاد عصمت انبیاء از نظر صاحب المنار، مطرح کردند:
رشیدرضا نویسنده تفسیر المنار در مورد عصمت انبیاء معتقد است: انبیاء الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی و احکامی که از طریق وحی دریافت می کنند معصوم هستند نه در کارهای شخصی و امور اجتهادی مثل احکام حکومتی که از طریق وحی به دست نیامده چون ممکن است در این امور دچار خطا و اشتباه شوند.
و ما تنها در احکامی میتوانیم اطاعت مطلق داشته باشیم که از طریق وحی دریافت شده باشند؛ زیرا پیامبران در این حوزه معصومند ولی در احکامی که از راه اجتهاد به دست میآید معصوم نیستند؛ اگر چه خداوند آنها را کمک میکند خطا و اشتباه نکنند و به حق عمل کنند مانند:
- حکم آزادی اسراء و دریافت فدیه از آنها در برابر آزادیشان بوسیله پیامبر
- جنگ تبوک که پیامبر عذر منافقین را پذیرفت و به آنها اجازه داد در جنگ تبوک شرکت نکنند.
رشید رضا همچنین معتقد است اجتهاد خطاپذیر است ولی خطا در آن معصیت نیست مثلا کسانی که جنگ جمل را، راه انداختند کارشان برحسب اجتهاد بوده پس معصیت نبوده و چون اجتهاد کردند مستوجب ثواب هم هستند!!
✅جواب علامه جوادی آملی
1-درست است که بر مردم واجب نیست از احکامی که مختص پیامبر است اطاعت کنند مانند نماز شب و تعدد زوجات؛ ولی ما از طریق خبر از این افعال مطلع شدیم اگر ایشان در محدوده شخصی عصمت نداشته باشد در سایر موارد هم نمیشود به ایشان اعتماد کرد و به این ترتیب ایشان مقبولیت و اعتماد خود را در بین مردم از دست میدهد پس باید در این امور هم معصوم باشد.
قرآن کریم عصمت علمی و عملی پیامبر را در این آیات یادآوری میکند.
💫«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ....» 59نساء
💫«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ...» 64نساء
2-تمامی احکامی که از پیامبر صادر شده و به ما رسیده چه در جنگ بدر و چه در جنگ تبوک و غیره همه از وحی الهی سرچشمه میگیرد و به ایشان الهام شده است چه در قالب آیات قرآن، چه در قالب احادیث قدسی و یا روایات فقهی و حقوقی پس پیامبر هیچگونه اجتهادی ندارد.
💫««إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» 4نجم
سخن او جز وحى كه به او نازل مىشود، نيست.
علم پیامبران دانش حضوری است نه حصولی کسانی همچون پیامبر اسلام مکتب نرفته معلم بشر هستند. آنچه میگویند و عمل می کنند بر اساس وحی و یقین است نه ادله ظنی و اجتهادی
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#هجدهمتیر۱۴۰۳سورهبخشدوم
استاد آل مرتضی در ادامه شرح و تفسیر موضوع "ابعاد عصمت انبیاء و نقد نظریه رشیدرضا از صاحبان المنار" به چند مورد از ویژگی های تفسیر المنار اشاره داشتند:
✅ تفسیری که توسط شیخ محمد عبده انجام پذیرفته است، تفسیری است که سعی کرده بیشتر از روایات صحیح و امور عقلی روشن استفاده کند. در این تفسیر کمتر به مباحث الفاظ، اعراب و نکتههای بلاغی پرداخته بلکه به اموری که دیگران به آن نپرداختند بیشتر توجه کرده است.
تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن تأثیر گرفتهاند.
❇️ ویژگیهای تفسیر المنار
👈توجه به مشکلات کنونی مسلمانان
👈بررسی علل عقب ماندگی جوامع اسلامی
👈امکان ساخت جامعهای قوی و قدرتمند
👈 برانگیختن امت اسلام به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده
👈برخورد درست علمی با زندگی
👈 تأمین اسباب و علل تمدن اسلامی
👈 برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران و بطلان تفکر آنان از ریشه
❇️تفاوت روش تفسیری رشیدرضا با محمدعبده
تفسیری که توسط سید رشیدرضا ادامه داده شد، تفسیری است که اهتمام زیادی به روایات پیامبر و نقل از مفسران داشته است. او در تفسیرش سخت به اهل تصوف و افکار آنها حمله کرده و همچنین در جاهای متعدد به شیعه و عقاید آنها تهمتهای فراوانی وارد کرده است.
مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه بیان داشتند که محمدعبده بر خلاف رشیدرضا هرگز دشمن شیعه و اهل بیت و متعصب نبود. در حالیکه:
⬅️رشیدرضا متعصب و عقیده سلفیگری دارد و دشمن اهل بیت علیهم السلام است؛
⬅️عقاید شیعه را قبول ندارد و به آنها توهین میکند و پیرو روش ابنتیمیه و وهابیهاست؛
⬅️عقیده به عدالت کل صحابه دارد هرچند دچار خطا و معصیت شده باشند؛ مثل طلحه و زبیر
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
••••••༻﷽༺••••••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_نهم
✅موضوع: اعراب آیه ۱۲۳ سوره بقره
👈و اتّقُوا یوماً لا تجزِی نفسٌ عن نّفسٍ شیئاً و لا یُقبلُ مِنها عَدلُُ و لا تَنفَعُها شَفاعَهُُ و لا هُم یُنصرُون
و از آن روز بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه شفاعت پذیرفته میشود و نه یاری می شوند.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اتِّقُوا: فعل أمر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل«واو» مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
یَوماً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری (منصوب بنا بر ظرفیت هم جایز است)
لا: حرف نفی، مبنی برسکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَجزِی : فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر
نَفسٌ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَن:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نَفس: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَن نَفسٍ: جار و مجرور، متعلق به «تجزی»
شَیئاً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یُقبَلُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مجرور به حرف جر
مِنها: جار و مجرور، متعلق به «یقبل»
عَدلُُ: نائب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَنفَعُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
شَفاعَهُُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع: ضمه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
یُنصَرُونَ: فعل مضارع مجهول مرفوع، علامت رفع: ثبوت نون، ضمیر متصل «واو »، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_نهم
✅ موضوع: مقایسه فاعل و نائب فاعل
🍃تعریف فاعل: اسم مرفوع که فعلی، تامّ و معلوم یا شبه فعلی پیش از آن آمده و به آن اسناد داده می شود.
مثال: روایت معصوم :
لو یَعلَمُ النَّاسُ مَا فی زِیارَةِ الحُسینِ منَ الفَضلِ لَماتُوا شَوقاً
( اگر مردم می دانستند در زیارت امام حسین چه فضیلتی است از شدت اشتیاق می مردند.)
توضیح: در این روایت "الناسُ" اسمی مرفوع که پس از فعل تام و معلوم "یعلمُ" واقع شده و به آن اسناد داده شده، پس فاعل آنست.
🍃تعریف نایب فاعل: اسم مرفوعی که پس از فعل مجهول می آید و به آن اسناد داده می شود.
👈اگر فاعلِ فعل متعدی حذف و مفعول جانشین آن شود مفعول، مرفوع شده و به آن نایب فاعل گویند و فعل هم مجهول می گردد.
مثال: یُنصَرُ جَیشُ المُسلمین
(ترجمه: سپاه مسلمان یاری می شود.)
"جَیشُ" نایب فاعل فعل مجهول "یُنصَرُ" است که در واقع مفعول به فعل معلوم بوده .
🔹دلایل حذف فاعل
الف_ علم و آگاهی به آن، در اینصورت نیازی به ذکر آن نمی باشد.
مثال: خُلِقَ الْإِنسَانُ (انسان آفریده شد)
ب_ جهل و نادانی نسبت به آن، در اینصورت نمی توان آن را معین کرد.
مثال: سُرِقَ البَیتُ (خانه دزدیده شد)
ج_ به دلیل میل و رغبت به اخفا و پنهان کردن آن.
مثال: قُتِلَ اللِصُّ( دزد کشته شد)
🔹تمام احکامی که در فاعل و فعل معلوم اجرا می شود در مورد نایب فاعل و فعل مجهول جاری است،
که عبارتند از :
تقدم فعل، تامّ بودن فعل، اسناد به فعل
🔹فاعل و نایب فاعل بر دو نوع هستند:
۱_اسم ظاهر:
فاز المُجتَهِدَ(فاعل: المجتهدُ) /
أُکرِمَ الضَیفُ(نایب فاعل: الضیفُ)
۲_ضمیر بارز : ذَهَبُوا(فاعل: واو) /
قُتِلتُ(نایب فاعل: تُ)
یا مستتر: حَضَرَ(فاعل: هُوَ مستتر) / کُتِبَت(نایب فاعل: هِیَ مستتر)
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۱۲۳ سوره بقره
افعال: "لا تجزِی" و "لا تَنفَعُها" معلوم و "نفسٌ" و "شَفاعَةٌ" فاعل آنها هستند.
افعال: "لا یُقبلُ" و "یُنصرُون" مجهول و "عَدلٌ" و ضمیر بارز "واو" نایب فاعل آنها می باشند.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
سلام امام مهربانم
هر روز صبح
دریچه دلم گشوده میشود
سمتِ روشنایِ نگاهِ تو ...
انگار خورشید قسم خورده است
هر روز مرا با یادِ تو بیدار کند ...
خدایا
ما چشم انتظار آن
حجت چشم به راهان
و آن محبوب آمدنی
و آن عدالت محقق شدنی هستیم
او را در پناه خود محافظت فرما ...
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
▫️امام صادق علیهالسلام فرمودند
لاَ تَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ اَلَّذِي بَشَّرَ بِهِ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
شیعیان ما دچار غم همیشگی هستند تا زمانی که فرزندم که پیامبر صل الله علیه و آله مژده ظهورش را داده ظهور کند
🔸خدایا این غم را با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه ازین امت دور کن و توفیق صبر در زمان غیبت را به ما بده و مارا ازمنتظران حقیقی و شیعیان واقعی حضرت قرار بده
📚 دوران رهایی صفحه ۲۱۰
بحرمةالحسین اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
1.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷۱۲ اثر فوق العاده ذکر خدا گفتن ...!
🎙*استاد رفیعی
@moassese_nooralyaghin