eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۹سوره بقره 👈رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الحکیم پروردگارا! در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیز، که آیات تو را بر آنان بخواند، و آنان را کتاب و حکمت بیاموزد، و [از آلودگی های ظاهری و باطنی] پاکشان کند؛ زیرا تو توانای شکست ناپذیر و حکیمی. رَبَّ: منادای مضاف به تقدیر حرف ندا و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اِبعَث: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. فی: حرف جر، مبنی بر سکون ، عامل، محلی از اعراب ندارد. هم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر فیهِم: جارو مجرور، متعلق به «ابعث» رسولاََ: مفعول به اول و منصوب ، علامت نصب فتحه ظاهری مِن: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر منهم: جارو مجرور متعلق به عامل مقدر، نعمت برای «رسولاً» و محلا منصوب یَتلوا: فعل مضارع مرفوع .علامت رفع ضمه مقدر، ضمیر مستتر «هو»، مبنی ، محلا مرفوع، فاعل عَلی‌ٰ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ علیهِم: جارو مجرور، متعلق به «یتلُوا» آیاتِ: مفعول به و منصوب، علامت نصب کسره به نیابت از فتحه کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یُعلِّمُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. هم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اول الکتابَ: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری. و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الحکمهَ: عطف به «الکتاب» و منصوب بنابر تبعیت. و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یُزکّی: فعل مضارع مرفوع .علامت رفع ضمه مقدر، ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. هم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به. انَّ: حروف مشبهه بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. کَ:: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» انت:ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، موکد و محلا منصوب بنابر تبعیت. العزیز: خبر اول «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری الحکیم: خبر دوم «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ✅ موضوع: فعل ثلاثی مجرد و اوزان آن 🔹️فعل از لحاظ حروف اصلی دو نوع است: الف)مجرد: اولین صیغه ماضی آن تنها سه یا چهار حرف اصلی دارد( نَصَرَ، زَلزَلَ) ب) مزید: به حروف اصلی اولین صیغه ماضی یک یا چند حرف اضافه شود(جَمَعَ👈اِجتَمَعَ) 🔹️اوزان فعل ثلاثی مجرد: فعل ثلاثی شش وزن دارد که از اختلاف حرکت حرف دوم ماضی و مضارع مشخص می‌شود: ۱) فَعَلَ یَفعِلُ مانند :ضَرَبَ، یَضرِبُ ۲) فَعَلَ یَفعُلُ مانند : قَتَلَ یَقُتُلُ ۳) فَعَلَ یَفعَلُ مانند : جَعَلَ یَجعَلُ ۴) فَعِلَ یَفعَلُ مانند: سَمِعَ یَسمَعُ ۵) فَعِلَ یَفعِلُ مانند: وَرِثَ یَرِثُ ۶) فَعَلَ یَفعِلُ مانند: حَسُنَ یَحسُنُ نکته: وزن های ثلاثی مجرد بی قاعده اند با این وجود دانشمندان صرف روش هایی برای شناخت آنها- بدون نیاز به فرهنگ لغت- گذاشته اند که ما در این مبحث به نکات باب (فَعَلَ یَفعُلُ) پرداخته می‌شود: 🔹️فَعَلَ یَفعُلُ: عین‌الفعل ماضی کسره و عین الفعل مضارع فتحه می باشد؛ مانند: قَتَلَ یَقُتُلُ اما در بعضی موارد طبق قاعده می‌باشد: الف)فعل اجوف واوی و ناقص واوی باشد: قَوَمَ ⬅️ قَامَ ⬅️ یَقُومُ دَعَوَ ⬅️ دَعَا ⬅️ یَدعُو مثال: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ 🍃«يَتْلُونَهُ» فعل مضارع ناقص واوی بر وزن یَفعُلُ ب)معنای رقابت دهد: مثال: سَابَقَنِی فَسَبَقتُهُ اَسبُقُه. ج)فعل مضاعف ومتعدی مانند: مَدَّ یَمُدُّ مثال: وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ. 🍃«يَمُدُّهُمْ» فعل متعدی ومضاعف بر وزن یَفعُلُ •••┈✾~💠~✾┈••• ✅در آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره: فعل مضارع «یتلو» ناقص واوی بر وزن «فَعَلَ یَفعُلُ» (تَلَوَ یَتلُو) •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم مهدے_جان شوقِ دیدارِ تو سر رفت زِ پیمانه ما کِی قدم می‌نهی ای شاه به ویرانه ما؟! ما هنوز ای نفست گرم، پر از تاب و تبیم سر و سامان بده بر این دلِ دیوانه ما صبحت بخیر همه هستی قلبم ┄┄┄┅•-🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🎆‍ : 🕊امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 🍃همه ی ادیان و مذاهب از روی زمین برداشته می شوند و جز دین خالص(اسلام) باقی نمی ماند. به خدا سوگند که همه ناهماهنگی ادیان و مذاهب از بین می رود و فقط یک دین در سرتاسر جهان حکومت می کند چنان که خداوند(در قرآن) می فرماید: ان الدین عند الله الاسلام /فقط دین در نزد خدا اسلام است و بس .(آل عمران/19) 📗(بحارالانوار ج52 ص 336 ) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سختی فعالیت منتظران برای امر ظهور 🔵 امام صادق عليه السلام فرمودند : 🟢 اگرقرار بود کارها برای مهدی به خودی خود درست شود، کار برای رسول خدا درست می شد و دندانهایشان نمی شکست و صورتش زخم برنمی داشت. هرگز چنین نیست، به خدا سوگند تا وقتی شما آماده نشوید و برای آمدنش تلاش نکنید و عرق و خون از پیشانی شما نچکد کار او سامان پیدا نمی کند. 📚 الغیبة النعمانی ص ۲۸۳ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 《مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ.》 《از كفّارات (سبب هاى آمرزش) گناهان بزرگ،دادرسى ستمديده و شاد نمودن غمگين است.》 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 👈سوال2) تفاوت های گناهان کبیره و صغیره در آینه آیات و روایات چگونه انعکاس یافته است؟ گناهان بر دو قسم می باشند و قسم دیگری برای آن شمرده نشده است؛ 1- کبیره 2- صغیره. این تقسیم بندی در قرآن صورت گرفته است. در آیه 49 سوره کهف آمده: «وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا؛ و کتاب اعمال نیک و بد خلق را پیش نهند، آن گاه اهل عصیان را از آنچه در نامه عمل آنهاست ترسان و هراسان بینی در حالی که (با خود) گویند: ای وای بر ما، این چگونه کتابی است که اعمال کوچک و بزرگ ما را سر مویی فرو نگذاشته جز آنکه همه را احصا کرده است؟! و در آن کتاب همه اعمال خود را حاضر بینند و خدا به هیچ کس ستم نخواهد کرد.» گناهان کبیره و صغیره تفاوت های محسوسی باهم دارند که به برخی از آن ها اشاره می شود: ▪️برای گناهان کبیره وعده آتش جهنم داده شده است اما گناهان صغیره وعده عذاب ندارد. مثلا صحبت دنیوی در مسجد و لعن کردن انسان و حیوان مثالهایی برای گناه صغیره می باشد. (مثالهای بیشتری آورده شود) امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «الْکَبَائِرُ الَّتِی أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَیْهَا النَّارَ؛ منظور از کَبَآئِرَ(گناهان کبیره) اعمالی است که خداوند آتش جهنّم را بر آن‌ها واجب گردانیده است». (کافی، ج۲، ص۲۷۶) مثل ترک نماز بدون عذر زراره گوید: «از امام صادق علیه السلام درباره‌ی گناهان کبیره پرسیدم». فرمود: «آن‌ها در کتاب خدا هفت مورد است: کفر به خدا، آدم‌کشی، نافرمانی پدر و مادر، خوردن ربا بعد از دانستن (ربا بودن مال)، خوردن مال یتیم به ناحق، فرار از جهاد. مرتدشدن پس از ایمان‌آوردن». عرض کردم: «این‌ها بزرگترین گناهانند»؟ فرمود: «آری»، عرض کردم: «گناه به ناحق خوردن یک‌درهم از مال یتیم بزرگتر است یا ترک نماز»؟ فرمود: «ترک نماز». عرض کردم: «شما که ترک نماز را از کبائر نشمردی»؟ فرمود: «نخستین چیزی که به تو گفتم چه بود»؟ عرض کردم: «کفر». فرمود: «تارک نماز کافر است، یعنی ترک‌کننده‌ی نماز بدون علّت و عذر».( الکافی، ج۲، ص۲۷۸) ▪️در مورد گناهان کبیره گفته شده آثاری را به دنبال دارند که گناهان صغیره آن آثار را ندارند. از نظر فقهای شیعه، مرتکب گناهان کبیره از عدالت فردی ساقط می شود. ▪️همچنین حاکم اسلامی موظف است مرتکب کبائر را در مواردی که حد مشخص شده است حد بزند و در غیر آن تعزیر کند بر خلاف گناهان صغیره.(التوحید، ابومنصور الماتریدی، ص380) ▪️همچنین در حرمت و ممنوعیت گناه کبیره نص یا اجماع محقق شده است ولی درباره گناهان صغیره چنین نص و اجماعی وجود ندارد. (ر.ک: عیون اخبار الرضا، ص591) ▪️مرتکب گناه صغیره از گستره ایمان خارج نمی شود تا وقتی که از طاعت های بزرگ چیزی را ترک ننماید و مترکب گناه کبیره نگردد. زیرا خداوند در سوره نساء آیه 31 می فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ؛چنانکه از گناهان بزرگی که شما را از آن نهی کرده‌اند دوری گزینید، ما از گناهان دیگر شما درگذریم». (تفسیر ابن کثیر، ج2، ص285) ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه‌نورالیقین مرکز‌‌تخصصی‌تفسیروعلوم‌قرآنی @moassese_nooralyaghin