eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ آذر ۱۴۰۳
مداحی_آنلاین_کبوتر_مدینه_پر_نداره_سیب_سرخی.mp3
10.51M
کبوتر مدینه پر نداره خونم ستاره و قمر نداره 🎙حسین سیب سرخی به مناسبت وفات (س)🏴 @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
👆▪️ ⚫️زیارتنامه حضرت  سلام الله علیها⚫️ ▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ أَشهَدُ أَن لا إلهَ إلا الله وَحدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ وَ أَشهَدُ أنَّ مُحَمَّدَاً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ السَّلامُ عَلَیکَ یَا رَسُولَ الله السَّلامُ عَلَیکَ یَا أَمِیرَ الُمؤمِنین السَّلامُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ العَالَمِین السَّلامُ عَلَى الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدی شَبَابِ أَهلِ الجَنَّة السَّلامُ عَلَیکِ یَا زَوجَةَ وَصِیِّ رَسَولِ الله السَّلامُ عَلَیکِ یَا عَزِیزَةَ الزَّهرَاءِ عَلَیهَا السَّلام السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع فَاطِمَةَ بِنت حزَام الکلابیّةالمُلَقَّبةُ بِأُمّ البَنِین وَ بَاب الحَوَائِج أُشهِدُ اللهَ وَ رَسُولهُ أَنَّکِ جَاهَدتِ فی سَبِیلِ اللهِ إِذ ضَحّیتِ بِأَولَادَکِ دُونَ الحُسَین بنَ بِنتِ رَسُولِ الله وَ عَبَدتِ اللهَ مُخلِصَةً لَهُ الدِّین بِولائکِ لِلأَئِمَّةِ المَعصُومِین عَلَیهمُ السَّلام وَ صَبَرتِ عَلَى تِلکَ الرَزیَّةِ العَظِیمَة وَ احتَسَبتِ ذَلِکَ عِندَ الله رَبّ العَالَمین وَ آزَرتِ الإمَامَ عَلیَّاً فی المِحَنِ وَ الشَّدَائِدِ وَ المَصَائِب وَ کُنتِ فی قِمَّةِ الطَّاعَةِ وَ الوَفَاء وَ أنَّکِ أَحسَنتِ الکَفَالَة وَ أَدَّیتِ الأَمَانَة الکُبرى فی حِفظِ وَدیعَتَی الزَّهرَاء البَتُول الحَسَنِ وَالحُسَینِ  وَ بَالَغتِ وَ آثَرتِ وَ رَعَیتِ حُجَجَ اللهِ المَیَامِین وَ رَغبتِ فی صِلَةِ أَبنَاء رَسُولِ رَبِّ العَالَمین.  عَارِفَةً بِحَقِّهِم ،مُؤمِنَةً بِصِدقِهِم ،مُشفِقَةً عَلَیهِم  ،مُؤثِرَةً هَوَاهُم وَ حُبَّهُم عَلَى أَولَادکِ السُّعَدَاء فَسَلامُ اللهِ عَلَیکِ یَا سَیِّدَتی یَا أُمَّ البَنِین مَا دَجَى الَّلیلُ وَ غَسَق وَ أَضَاءَ النَّهَارُ وَأَشرَوَ سَقَاکِ الله مِن رَحِیقٍ مَختُومٍ یَومَ لایَنفَعُ مَالٌ وَ لابَنُون فَصِرتِ قدوَةً لِلمُؤمِنَاتِ الصَّالِحَاتِ لأَنَّکِ کَرِیمَة الخَلائِق عَالِمَةً مُعَلَّمَةً نَقیَّةً زَکِیَّةً فَرَضِیَ اللهُ عَنکِ وَ أَرضَاکِ و جَعَلَ الجنهَ منزلکِ و ماوآکِ وَ لَقَد أَعطَاکِ اللهُ مِن الکَرَامَات البَاهِرَات حَتَّى أَصبَحتِ بِطَاعَتکِ لله وَلِوَصیِّ الأَوصِیَاءوَ حُبّک لِسَیِّدَة النِّسَاء الزَّهرَاءِوَ فِدَائکِ أَولادکِ الأَربَعَة لِسَیِّدِ الشُّهَدَاء بَابَاً لِلحَوَائِج فاشفَعِی لِی عِندَ الله بِغُفرَانِ ذُنُوبِی وَ کَشفِ ضُرِّی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی فَإنَّ لَکِ عِندَاللهِ شَأنَاً وَ جَاهَاً مَحمُودَاً وَ السَّلامُ عَلَى أَولَادکِ الشُّهَدَاء العَبَّاس قَمَرُ بَنِی هَاشِم و بَاب الحَوَائِج وَ عَبدالله وَ عُثمَان وَ جَعفَر الَّذِینَ استُشهِدُوا فی نُصرَةِ الحُسَینِ بِکَربَلاء وَ السَّلامُ عَلَى ابنَتکِ الدُّرَّة الزَّاهِرَة الطَّاهِرَة الرَّضیَّة خَدِیجَة فَجَزَاکِ اللهُ وَ جزَاهُم الله جَنَّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهَارُ خَالِدِینَ فیهَا اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍعَدَدَ الخلائق التی حَصرُها لا یُحتَسَب او یَعُدُّ و تَقَبَّل مِنَّا یا کریم @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت یا وفات !؟ امام جعفر الصّادق علیه السلام: او ( ) آشکارا بنی امیه را لعن می‌کرد؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رساندند. 📓تنقیح المقال ج ۳ ص۷۰ 📓المحدثات الشیعه ج۲ ص۵۵۰ 📓زنان نابغه ص۱۵۰ 📓ام البنین ص۴۷۰ 📓ام البنین سیرتها و کراماتها ص۱۷۰ 📓اعلام النساء ص ۴۹۶ 📓وقایع الشیعه ص٨۵ @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑حضرت ام البنین علیهالسلام چگونه فرزندانش را تربیت نمود؟ 🎤حجةالاسلام بندانی نیشابوری ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ آذر ۱۴۰۳
. 『 هوالحڪیم』 «اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ياسِيِّدَةَ‌ نِساءِالْعالَمينَ» ✨وَاللَّهِ عَائِفَةًلِدُنْیَاکُنَّ،قَالِیَةً لِرِجَالِکُنَّ، لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ وَ شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ سَبَرْتُهُمْ... ✨من از دنیای شما سیر شده ام؛ از مردان شما کراهت دارم و به دورشان افکنده ام، پس از آنکه آزمایششان کردم... موسسه نورالیقین، هیئت صاحب‌الزمان‌عج برگزار می‌کند: «مسابقه بزرگ شرح خطبه عیادت و احادیث فاطمی» (خطبه حضرت زهرا(علیهاالسلام) در جمع زنان مهاجرين و انصار) (ویژه خواهران) (به‌صورت حضوری) 📆مهلت ثبت نام: تا ۲۵ آذر تمدید شد 📅 زمان مسابقه: ۲۸ آذر (مصادف با ۱۶ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶) 🏢 مکان مسابقه: به زودی اعلام خواهد شد ❇️ به نفرات برتر مسابقه، جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد. 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و‌ دریافت پی دی اف جزوه مسابقه با شماره‌ زیر تماس بگیرید: ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱ 🔹جهت ثبت نام در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: www.nooralyaghin.com ┄┅•🏴✻🏴••┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
*•═•••◈﷽◈•••═•* ↩️ ادامه جلسه قبل ✅ موضوع: توضیح مجازگویی ✍ مجاز به معنای استعمال کلمه در غیر معنای حقیقی خود همراه با قرینه صارفه از اراده معنای حقیقی است. مجاز به اعتبار علاقه ارتباط بین معنای حقیقی و مجازی به دو قسم استعاره و مجاز مرسل تقسیم می‌شود اگر علاقه‌ای بین معنای حقیقی و مجازی مشابهت باشد مجاز را استعاره و اگر غیر مشابهت مانند جزئیت کلیت و سببیت باشد آن را مجاز مرسل می نامند ⬅️ مجاز مرسل: 👈 مجاز مرسل عبارت است از استعمال لفظ در غیر معنای حقیقی، به سبب علاقه‌ای غیر از مشابهت، و به کمک قرینه ⬅️ انواع علاقه‌های مجاز مرسل: 1⃣ علاقه کلّیّت: به کار بردن کل و اراده جزء مانند: 👈 مثال: «یجَعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فىِ ءَاذَانهِم منَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ...»(بقره، ۱۹) 👈 در این آیه نام «الأَصابِع» به معنای انگشتان برای «أنامل» یعنی سر­انگشتان که از اجزای «أصابع» به­ کار رفته است؛ این نوع کاربرد از باب مجاز با علاقۀ کلیّت است. 👈 به دیگر سخن از باب اطلاق کل و ارادۀ جزء، با ذکر «أصابع»، «أنامل» را اراده کرده است 2⃣ علاقه جزئیّت: به کار بردن جزء و اراده کل. 👈 مثال: «... وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ»(بقره، ۴۳) ◀️ در این آیه تعبیر «وَارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ» مجاز مرسل با علاقۀ جزئیّه است، از تعبیر«رکوع»که جزء نماز است، «کل» نماز را اراده کرده است.یعنی با نمازگزاران نماز بگزارید. 3⃣ علاقه محلّیّت: به کار بردن محل و اراده حال. 👈 مثال: «فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ» (علق، ۱۷) ◀️ در این جا واژه «نادِی»(مجلس) مجازاً در معنای «اهل انجمن و مجلس» به کار رفته است. بنابراین «نادِی» محلّ و «اهل مجلس» حال است. 4⃣ علاقه حالیّت : به کار بردن حال و اراده محل. 👈 مثال: «...فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»(آل عمران،۱۰۷ ) ◀️ در آیۀ شریفۀ 107 آل عمران،  مراد از «رحمت» بهشتی است که رحمت در آن­جا می­‌گیرد و در لفظ «رحمت» مجاز مرسل از باب اطلاق حال و ارادۀ محل است یعنی در بهشت زیرا آنجا محل نزول رحمت­ها است. 5⃣ علاقۀ ­اعتبار ماکان: نامیدن چیزی به نام پیشین آن است. مثال: «وَءَاتُواْالْیَتَامَى أَمْوَالهمْ ...» (نساء، ۲) 👈 «الْیَتَامَى» جمع یتیم و یتیمة. یتیم آن است که ،پدر کودکى، قبل از بلوغ او بمیرد (راغب 1412: 889). ◀️ این کلمه نیز در قرآن مجید در معنای حقیقی و مجازی به­ کار رفته است. در معنای حقیقی. 👈 مثال: «... وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبى‏ وَالْیَتَامَى‏ وَالْمَسَاکِینِ وَ...»(بقره،۸۳) ولی در آیۀ ۲ نساء کلمۀ «الْیَتَامَى» در معنای مجازی آمده است. به سخن دیگر کلمه «یتامى» نسبت به زمان گذشته به­ کار رفته و گرنه موقعى که مى‏‌خواهیم دختران یتیم را تزویج کنیم دیگر یتیم نیستند چون بالغ شده‏‌اند؛ بنابراین این آیه مجاز مرسل به اعتبار ما کان است. این مجاز بودن در جایی است که ما دلالت یتیم را به کودکی که در زمان یتیمی به سر می­‌برد، حقیقت بدانیم و اطلاق یتیم پس از زمان بلوغ  را مجاز بدانیم. 6⃣ علاقۀ اعتبار مایکون : نامیدن چیزی است به اسم آن­چه در آینده به آن می­رسد. 👈 مثال: «وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا ...» (بقره، ۲۴۰) ◀️ منظور از کلمۀ «یُتَوَفَّوْنَ» در این آیه این است که مشرف به موت و در حال احتضار باشند، تا بتوانند وصیت کنند و پیداست که منظور از «یتوفون» کسانى­که مرده‏اند نیست زیرا شخص مرده نمى‏تواند فرمان دهد یا نهى کند و وصیت نماید (طبرسى‏، 1372،ج‏2‏:602). ◀️ در این آیه شخص مشرف به مرگ، متوفّی نامیده شده که نامیدن چیزی به اسم آینده آن است بنابراین در این آیه مجاز مرسل با علاقۀ مایکون وجود دارد. 7⃣ علاقۀ مسبّبیّت: به کار بردن مسبب و اراده سبب. 👈 مثال: «هُوَ الَّذی یُریکُمْ آیاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُمْ مِنَ السَّماءِ رِزْقاً...»(غافر، ۱۳) ◀️ در این آیه شریفه مقصود از «رزق» سبب رزق یعنی «باران» است. بنابراین نوع مجاز در آن اطلاق مسبب بر سبب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد. برای شما از آسمان (به وسیله باران) روزی  نازل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند». 8⃣ علاقۀ سببیت: به کار بردن سبب (علت) و اراده مسبب (معلول). 👈 مثال: «وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ...»(اعراف، ۵۷) ◀️ مراد، ارسال ابرها است؛ ولی به جای آن، سبب آن یعنی «ریاح» را ذکر کرده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۲۵ آذر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۶ آذر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 مهربان خـــدای من ✨بوی ناب بهشت می‌دهد  همه‌ی نامهای قشنگت... 🌸هوای دلم سبک می‌شود  با زمزمه‌ی نامهای زیبایت... نفس می کشم در هوای ✨ مهربانیهای نابت.... 🌸روزی زیبا و پربار را با توکل  بر اسم اعظمت آغاز میکنیم .. بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم ✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو ‍
۲۶ آذر ۱۴۰۳
سلام مولای ما، مهدی جان صبح ، چه دل انگیز است وقتی که طلوع با سلام بر شما ، آغاز می شود . روز ، چه بربرکت است وقتی حلاوت یاد شما در آن جاری است . زندگی چه برامید است وقتی گرمای دلنشین نگاه شما در آن احساس می شود . ... و غم چه واژه ی دوری است وقتی باران زلال نام قشنگتان ، بر دلم می بارد ... چقدر خوشبختم که شما را دارم ... ┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
۲۶ آذر ۱۴۰۳
🥀 نسبت به ظهور ناامید نباش ✍ بر اساس تعدادی از روایات، «ظهور امام زمان علیه‌السلام به صورت ناگهانی و در زمانی که انتظار آن نمی‌رود، رخ خواهد داد»؛ و دیگر روایات تصریح دارند «امر او در یک شب اصلاح خواهد شد!» 👈 سوال شد «ای رسول خدا صلی‌الله علیه و آله! پس قائم علیه‌السلام چه موقع خروج خواهد کرد»؟ فرمودند: «إِنَّمَا مَثَلُهُ کَمَثَلِ السَّاعَهًِْ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَةً.» «مَثَل او مثل رستاخیز است، این مطلب بر آسمانها و زمین گران آمده و به طور ناگهانی بر شما فرود می‌آید» 📚بحار الأنوار، ج۳۶، ص۳۴۱ 🌷 پس همیشه امیدوار باش! چرا که تحقق ظهور در زمانی است که انتظار آن نمی‌رود!!! @moassese_nooralyaghin
۲۶ آذر ۱۴۰۳