eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍گوش کن تا بدانی مهم ترین وظیفه منتظران امام مهدی (عجل الله )چیه⁉️ 🌱سخنرانی مقام معظم رهبری سلامتی وتعجیل درفرج مولاصاحب الزمان عجل الله صلوات بفرست @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن چشمه 💫جوشنده اکسیر حیـات 🌸انگیزه خلقت است و آییـنه ذات بشنو که 💫فرشتگان همه می گویند بر خاتـم انبیـا محــمّد صلوات 🌸اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم ‍
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. در ادامه سلسله جلسات طرح رضوان که در تاریخ سوم آذر مصادف با 21 جمادی الاولی برگزار شد، استاد آل مرتضی مدیریت محترم موسسه نورالیقین، به شرح آیات 68 الی 80 سوره مبارکه مؤمنون پرداختند. ✍️ آیات ۶۸ الی ۷۴: علل اعراض منکران 💫آیه ۶۸ أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الْأَوَّلِي ⬅️ نخستین عامل : تعطیلی اندیشه منکران در محتوای دعوت پیامبر تعقل و اندیشه نکردند. «أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ» ⬅️دومین عامل: ادعای جدید بودن دعوت پیامبر در آیه ۶۸ خداوند متعال می فرماید: آیا مطلبی برای آنها آمده است که برای نیاکانشان نیامده است؟ 👈در حالی که محتوای دعوت تو از نظر اصل و اساس همان محتوای دعوت همه پیامبران است. 💫آیه ۶۹ أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ ⬅️علت سوم اعراض: انکار پیامبر(ص) با وجود شناخت او ﻣﮕﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؟ 👈در حالی که رسول گرامی اسلام(ص) بین آنها به «محمد امین» معروف بود و به عقل و دانش او معترف بودند. ✅با توجه به ایام شهادت خانم فاطمه زهرا علیهاالسلام استاد آل مرتضی به این مهم اشاره کردند، که مردم به صداقت پیامبر اکرم ایمان داشتند، اما بعد از ایشان وصیت ایشان مبنی بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را فراموش کردند و از کلام رسول خدا روی گرداندند. 💫آیه ۷۰ أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءَهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ ⬅️علت چهارم اعراض: تهمت جنون به پیامبر(ص) ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻧﻮﻋﻲ ﺩﻳﻮﺍﻧﮕﻲ ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺖ ؟ ﺷﺨﺺ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﻰﺷﻨﺎﺳﻴﻢ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻓﻜﺮ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ، ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺟﻨﻮﻥ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ. 👈ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻔﻰ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺎﻧﻪ‌ﺟﻮﻳﻰ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ:" ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ" ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ (ﺑَﻞْ ﺟﺎءَﻫُﻢْ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ). ﻋﻴﺐ ﻛﺎﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻛﺮﺍﻫﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ! (ﻭَ ﺃَﻛْﺜَﺮُﻫُﻢْ ﻟِﻠْﺤَﻖِّ ﻛﺎﺭِﻫُﻮﻥَ) ✔️در واقع منکران، چون از احکام خداوند غافلند، و جهاد در راه دین، برایشان مشقت انگیز است، لذا از حق اعراض می‌کنند. 👈علت غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز، اعراض مردم از حق بود. با وجودی که از پیامبر شنیده بودند: «عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيثُمَا دَارَ : علی با حقّ است و حق با علی. حق به دور علي مي‌گردد، نه اين که علي به دنبال حق باشد» ولی وصیت رسول گرامی اسلام را زیر پا گذاشتند و خلافت و امامت ایشان را نادیده گرفتند. 💫آیه۷۱ وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ ✍️تضاد حق پرستی با هوی پرستی ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺗﺎﺑﻊ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﻣﺮﺩم ﮔﺮﺩﺩ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺍﻫﻠﺶ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﻣسأﻟﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﺸﻜﻞ ﻧﻴﺴﺖ ﺯﻳﺮﺍ: ⬅️1- ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺳﻬﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ شود ﻧﺘﻴﺠﻪﺍﻯ ﺟﺰ ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﮔﻰ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ⬅️2- ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ ﻫﻮﺱ ﺁﻟﻮﺩ ﻣﺮﺩم، ﻏﺎﻟﺒﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ (ﻗﻄﻊ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﺗﻨﺎﻗﻀﻬﺎﻳﺶ) مفسده انگیز است. ⬅️3- ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ ﻫﻮﺱ ﺁﻟﻮﺩ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻳﻚ ﺑﻌﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻧﮕﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺳﺖ، لذا فساد انگیز است. 💫آیه ۷۲ أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ⬅️عامل پنجم اعراض: اتهام به دنیاخواهی پیامبر ﻳﺎ ﻣﺰﺩﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﻲ [ ﻛﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺩﻋﻮﺗﺖ ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﺳﺖ ؟ ] ⬅️ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺍﮔﺮ ﻳﻚ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻋﻮﺗﺶ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺗﻘﺎﺿﺎﻯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺍﺟﺮ ﻣﺎﺩﻯ ﻛﻨﺪ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪﺍﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺟﻮﻳﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﻭﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺩﻛﺎﻧﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻠﺐ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﺩﻯ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ است. ✍️ ﺻﻔﺎﺕ ﺭﻫﺒﺮ ⬅️ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﻣﺮﻣﻮﺯﻯ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ" ﺃَمْ ﻟَﻢْ ﻳَﻌْﺮِﻓُﻮﺍ ﺭَﺳُﻮﻟَﻬُﻢْ ﻓَﻬُﻢْ ﻟَﻪُ ﻣُﻨْﻜِﺮُﻭﻥَ"، ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﻨﺪ. ⬅️ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﻮﺳ‌ﻬﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻧﻴﺎﻯ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﻰﭘﺴﻨﺪﺩ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ (ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻰ ﺑﺎﺷﺪ) ﺻﺤﻪ ﻧﻤﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ⬅️ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻣﻜﺘﺐ ﺣﻖ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻧﺎﺧﻮشایند ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺜﻴﺮﻯ ﺑﺎﺷﺪ. ⬅️ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﺧﻮﻳﺶ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻣﺎﺩﻯ ﻧﻤﻰﻃﻠﺒﻨﺪ. ⬅️ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺤﺮﻭمیت‌ها ﻣﻰﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻰ ﻣﺎﺩﻯ ﺑﻪ ﻛﺴﻰ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻤﻰﻛﻨﻨﺪ. ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. 💫آیه ۷۳ وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيم ✍صراط مستقیم ⬅️ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﻄﻊ ﻭ ﻳﻘﻴﻦ ﺗﻮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻰ. ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻰ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﻙ ﺩﻗﺘﻰ ﺻﺎﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ. 👈ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮﻳﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﻚ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﻯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﭗ ﻭ ﺭﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻰ- ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ. مصداق بارز صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام است. ✅اهل بیت علیهم السلام «هُم دَرَجات» هستند. در واقع میزان و سنجش اعمال، سیره ائمه معصومین است که اعمال دیگران با معیار آنان سنجیده می شود. مومنان راستین نیز می توانند مراتب کمال را پله پله بپیمایند تا به مقام «لهم دَرَجاتٌ عِندَ رّبهم» نایل آیند. 💫آیه ۷۴ وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ ✍انحراف از صراط مستقیم ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ مستقیم ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺍﻧﺪ .…. ⬅️ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﻭﻯ ﻋﺪم ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﻖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. مصداق حقیقی منحرفان از حق کسانی هستند که ولایت امامان معصوم را نمی پذیرند. 💫ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ علیه السلام ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: " ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺩﻳﻨﻰ ﻭ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﻭﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﺘﺶ ﻭ ﺻﺮﺍﻁ ﻭ ﻃﺮﻳﻖ ﻭ ﺟﻬﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺭﺳﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﺎ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺻﺮﺍﻁ ﺣﻖ ﻣﻨﺤﺮﻓﻨﺪ". ❓❓ﭼﺮﺍ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؟ ﻛﺪﺍم ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ؟ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ " ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ" ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺬﻣﺖ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، مانند: ﻭَ ﻟﻜِﻦَّ ﺃَﻛْﺜَﺮَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻟﺎ ﻳَﺸْﻜُﺮُﻭﻥَـ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﺳﻢ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 115 ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎء ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺩﺭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻘﻰ ﺟﺰ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻣﻰ ﺑﺮﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ، ﻭ ﺑﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻰ ﺩﺍﺭﺩ. 👈ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺎﺭﺽ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎﻯ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻬﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﺋﻤﻪ ﻫﺪﻯ ﺍست . 👈ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻭ ﺍﻟﺰﻣﻮﺍ ﻣﺎ ﻋﻘﺪ ﻋﻠﻴﻪ ﺣﺒﻞ ﺍﻟﺠﻤﺎﻋﺔ: " ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﺎ ﺁﻥ ﮔﺮﻩ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺭﻫﺎ ﻣﻜﻨﻴﺪ" . ⬅️ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻌﻀﻰ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺗﻀﺎﺩﻯ ﺗﺼﻮﺭ ﺷﻮﺩ. 👈ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻓﻜﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺩﻣﻮﻛﺮﺍﺳﻰ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﻣﻮﻛﺮﺍﺳﻰ ﺑﺮ ﺁﺭﺍء ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺷﺪﻳﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 👈ﻭﻟﻰ ﺑﺎ ﻛﻤﻰ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻭ ﻣﻔﻬﻮم ﻭﺍﻗﻌﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ: ✅ﺟﺎﻥ ﻛﻠﺎم ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ، ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺤﺘﺮم ﻭ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﺮﺩ. ❌ﻭﻟﻰ ﺍﮔﺮ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﺑﻴﺨﺒﺮ، ﻳﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺿﻠﺎﻟﺖ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﻣﻰ ﻛﺸﺪ. ⬅️ﺭﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻥ ﻳﻚ" ﺩﻣﻮﻛﺮﺍﺳﻰ ﺳﺎﻟﻢ" ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺨﺴﺖ ﻛﻮﺷﺶ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮﺩﻩ ﻫﺎﻯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﺭﺍ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺸﺒﺮﺩ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺩﻣﻮﻛﺮﺍﺳﻰ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﮔﻤﺮﺍﻩ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ. 👈انسان دارای دو بعد روحانی و جسمانی است، غرب همه چیز را منحصر در عالم مادی می داند. ⬅️ مادی گرایان می‌گویند هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همه چیزها از ماده تشکیل شده‌اند. ✅در حالی که در فرهنگ قرآن هم به بعد جسمانی انسان و امور دنیوی اهمیت داده شده: يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ...؛» 31/اعراف و هم انسان را به کسب فضایل اخلاقی و تقویت عقل و قلب که از ابزار روح است، فرا می خواند. ⬅️یکی دیگر از مکاتب غرب، رئالیسم است. رئالیسم یعنی اصالت واقعیت خارجی. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. ✅اسلام رئالیسم عقلانی را قبول دارد فیلسوفان اسلامی معتقدند غیر از جهان مادی، حقایقی وجود دارد که بهره آنها از واقعیت کمتر از مادیات نیست؛ بلکه بیشتر و والاتر است. بالاترین موجود، وجود حق تعالی است که در عین مادی نبودن، واقعیت بخش هر امر واقعی است. اگر عقاید فلاسفه غربی با دین اسلام و قرآن تعارض نداشته باشد قابل قبول است.   ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. ✍ﻃﺮﻕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺳﺎﺯﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺑﻬﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﺣﻖ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﺍﺯ ﺩﻋﻮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻰ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ۷۵ الی ۸۰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻕ ﺍﺗﻤﺎم ﺣﺠﺖ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺭﺳﺎﺯﻯ با ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ‌ﮔﻮﻳﺪ. 💫آیه ۷۵ ﻭَ ﻟَﻮْ ﺭَﺣِﻤْﻨﺎﻫُﻢْ ﻭَ ﻛَﺸَﻔْﻨﺎ ﻣﺎ ﺑِﻬِﻢْ ﻣِﻦْ ﺿُﺮٍّ ﻟَﻠَﺠُّﻮﺍ ﻓِﻰ ﻃُﻐْﻴﺎﻧِﻬِﻢ یَعمَهون ✍بیدارسازی از طریق نعمت ⬅️ﮔﺎﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ‌ﺳﺎﺯﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﻰ" ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻧﻌﻤﺘ‌‌ﻬﺎ ﻭ ﺑﺮﻃﺮﻑ کردن ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺑﻠﺎﻫﺎ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻟﻄﻒ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﺁﻟﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﻃﻐﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻣﻰ‌ﻭﺭﺯﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﺩﻯ ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﻣﻰﻣﺎﻧﻨﺪ. 💫آیه ۷۶ (ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﺃَﺧَﺬْﻧﺎﻫُﻢْ ﺑِﺎﻟْﻌَﺬﺍﺏِ ﻓَﻤَﺎ ﺍﺳْﺘَﻜﺎﻧُﻮﺍ ﻟِﺮَﺑِّﻬِﻢْ ﻭَ ﻣﺎ ﻳَﺘَﻀَﺮَّﻋُﻮﻥَ). ✍بیدارسازی از طریق بلا ⬅️ﮔﺎﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﮔﻮﺷﻤﺎﻟﻰ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﺸﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺑﻠﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺍﻧﻘﻴﺎﺩﻯ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺗﻀﺮﻉ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. 💫آیه ۷۷ ﺣَﺘَّﻰ ﺇِﺫﺍ ﻓَﺘَﺤْﻨﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺑﺎﺑﺎً ﺫﺍ ﻋَﺬﺍﺏٍ ﺷَﺪِﻳﺪٍ ﺇِﺫﺍ ﻫُﻢْ ﻓِﻴﻪِ ﻣُﺒْﻠِﺴُﻮﻥَ . ما به مجازات‌های ﺑﻴﺪﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻰ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺘﺸﺎﻥ،" ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭﻯ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﺸﺎﺋﻴﻢ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻠﻰ ﻣﺎﻳﻮﺱ ﮔﺮﺩﻧﺪ" ⬅️ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺩﺍﺭﺩ: 👈ﻣﺠﺎﺯﺍت‌هاﻯ ﺗﺮﺑﻴﺘﻰ: ﻫﺪﻑ این اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﺘﻰ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﻛﺐ ﻏﺮﻭﺭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ. 👈ﻣﺠﺎﺯﺍت‌هاﻯ ﭘﺎﻛﺴﺎﺯﻯ ﻭ ﺍﺳﺘﻴﺼﺎﻝ: ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ و هدف ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﺷﻮﻧﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺎم ﺣﻖ ﺣﻴﺎﺕ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﺭﻫﺎﻯ ﺭﺍﻩ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻨﺎﺭ ﺯﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ. ✍ ﺫﻛﺮ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ و ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺣﺲ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ 💫آیه ۷۷ ﻭَ ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻯ ﺃَﻧْﺸَﺄَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟﺴَّﻤْﻊَ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺑْﺼﺎﺭَ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﻓْﺌِﺪَﺓَ ﻗَﻠِﻴﻠًﺎ ﻣﺎ ﺗَﺸْﻜُﺮُﻭﻥَ ﺍﻭ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻗﻠﺐ (ﻋﻘﻞ) ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻛﻤﺘﺮ ﺷﻜﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﺪ" 👈وجوب عقلی شکر المنعم: عقل حکم می کند کسی که به ما محبت و لطف کرد از او تشکر کنیم. انَّ المُحِبَّ لِمَن اَحبَّ مطیعٌ ⬅️ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ (ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻋﻘﻞ) ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺍﺻﻠﻰ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﺴﻰ ﺭﺍ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺭﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻏﻴﺮ ﺣﺴﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﻋﻘﻞ. ❓❓ﭼﺮﺍ ﻧﻌﻤﺖ ﮔﻮﺵ ﺑﺮ ﭼﺸﻢ ﻣﻘﺪم شده است؟ ✅ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﮔﻮﺵ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰﺍﻓﺘﺪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻣﺪﺗﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﭼﺸﻤ‌‌ﻬﺎﻯ ﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﺭﺣﻢ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺁﻣﺎﺩﮔﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﺪ ﻣﺪﺗﻬﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺗﺪﺭﻳﺠﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﺭ ﻋﺎﺩﺕ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﮔﻮﺵ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻌﻀﻰ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺟﻨﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﻨﻮﺍﻳﻰ است. 💫آیه ۷۹ وَهُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭی ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ ـ آیه ۸۰ وَهُوَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ ، ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟ ❓❓چرا خداوند متعال ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ" ﻣﺮﮒ ﻭ ﺣﻴﺎﺕ" را ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ " ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ " ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ؟ ✅ زیرا ﻧﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﻰ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺟﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﻧﻮﺭ، ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﻰ ﺟﻨﺐ ﻭ ﺟﻮﺵ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺎﻯ ﻇﻠﻤﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻣﻮﺷﻰ ﻣﻰﮔﺮﺍﻳﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺎ ﻧﻮﺭ ﺣﻴﺎﺕ ﺣﺮﻛﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻇﻠﻤﺖ ﻣﺮﮒ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﻰشوند ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﺪﺭﻳﺠﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: استفتائات وقت نماز ⁉️سوال؟ 👈 دلیل مذهب شیعه در مورد وقت نمازهای روزانه چیست؟ 👈 همانگونه که میدانید اهل سنت،با داخل شدن وقت نماز عشاء ،نماز مغرب را قضا میدانند و همچنین در مورد نماز ظهرو عصر هم به همین ترتیب است ،لذا معتقدند که وقتی وقت نماز عشاء داخل شد و امام جماعت برای خواندن آن بپاخاست مأموم نمیتواند همراه او نماز مغرب و عشاء را در یک زمان بجا آورد. دلیل شیعه اطلاق آیات قرآنی و سنت شریف است،به اضافه روایاتی که بخصوص دلالت بر جواز جمع دارند. نزد اهل سنت هم روایاتی وجود دارد که دلالت بر جواز جمع بین دو نماز در وقت یکی از آن دو میکند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ در قران مجید در دو آیه هنگامی که سخن از اوقات‌ نماز به میان می‌آید، فقط سه وقت برای نمازهای شبانه روز ذکر شده با این حال جای تعجب است چرا گروهی از این برادران اسرار در وجوب پنج وقت دارند. 👈فضیلت داشتن پنج وقت جای انکار نیست ،رعایت پنج وقت نیکوست اما اختلاف نظر در وجوب آن است که معتقدیم مطابق آیات ،سنت پیامبر رعایت پنج وقت واجب نیست. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 سلام آرزوی چشمانم 💐 اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ روز خود را با سلام بر مولای عزیزمان آغاز کنیم السلام علیک یا صاحب الزمان ┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
هر کس باید دنبال راهی برای ارتباط با حضرت حجت باشد 🔹 آیت الله بهجت (ره) : 🔵 هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت- عجل الله تعالی فرجه الشریف- و فرج شخصی خویش پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک. عده ای بوده اند که گویا حضرت غائب - عجل الله تعالی فرجه الشریف- در پیش آنها حاضر و ظاهر بوده است، مثل این که با بی سیم با آن حضرت ارتباط داشتند و جواب از ناحیه ی او می شنیدند. ... 🔹 با این که ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی امر اختیاری ما است، به خلاف ظهور و فرج عمومی، با این حال چرا به این اهمیت نمی دهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم و از این مطلب غافل هستیم، ولی به ظهور و دیدار عمومی آن حضرت اهمیت می دهیم، و حال این که اگر برای فرج شخصی به اصلاح خود نپردازیم، بیم آن است که در ظهور آن حضرت از او فرار کنیم، چون راهی که می رویم راه کسانی است که اهم و مهمی قائل نیستند. 📚 در محضر بهجت (ره) ،ج۲،ص۱۳۳ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا