eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَقْرَبُوا اَلصَّلاٰةَ وَ أَنْتُمْ سُكٰارىٰ حَتّٰى تَعْلَمُوا مٰا تَقُولُونَ وَ لاٰ جُنُباً إِلاّٰ عٰابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضىٰ أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ أَوْ جٰاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ اَلْغٰائِطِ أَوْ لاٰمَسْتُمُ اَلنِّسٰاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مٰاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَفُوًّا غَفُوراً؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مى گویید؛ و[نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان آمیزش کرده اید و آب نیافته اید، پس بر خاکى پاک تیمم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.(نساء، ۴۳)» ✅ موضوع: حرمت توقف جنب در مساجد ❓حرمت توقف جنب در مساجد از نظر مفسران به چه نحو استدلال می‌شود؟ 1⃣ اگر مراد از «الصَّلاة» مسجد باشد اين آيه كريمه ابتدا از ورود انسان مست به مسجد نهی می‌كند؛ سپس حكم شخص جُنُب را به آن عطف می‌فرمايد: 💥 «ولاجُنُباً اِلاّعابِری سَبيل» پس جُنُب هم حق ندارد به مسجد رود، مگر گذرا و عبوری. در اين صورت مراد از «عابِری سَبيل» عبور از مسجد به صورت گذرا و عبوری است. 🔸 سُكْر، جنابت معنوی است كه گريبانگير روح می‌شود و معرفت، طهارت معنوی است. انسان مست، روحش جنب است و چون عاقل شود گويا غسل كرده است. ⬅️ جمله «ولاجُنُباً... » مربوط به جنابت ظاهری است كه در آن بدن آلوده می‌شود. جنابت، آلودگی تن است كه با غسل طاهر می‌شود. به هر تقدير كسی كه بخواهد نماز بخواند يا به مسجد برود بايد روح و بدنی پاك داشته باشد، پس نه مست و نه جنب حق ندارند وارد مسجد شوند. ◀️ غرض آنكه گاهی به لحاظ بدن و زمانی به لحاظ روح، قذارت (ناپاکی) پديد می‌آيد و تا طهارت از آن به دست نيايد، ورود به «صلات» جايز نيست. 2⃣ اگر مراد از «الصَّلاة» نماز باشد، آيه از نماز در حال مستی و جنابت نهی می‌كند 👈 و در اين صورت مراد از «عابِری سَبيل» مسافر است؛ يعنی در حال جنابت نماز نخوانيد تا غسل كنيد، مگر مسافر كه در صورت عدم دسترسی به آب می‌تواند تيمّم كند. 🔸 چنانچه مراد از «الصَّلاة» مكان نماز يعنی مسجد باشد كه روايتی هم مؤيّد آن است، معنای آيه روشن‌تر می‌شود، زيرا معنای آن چنين می‌گردد: در حال مستی وارد مسجد نشويد و در حالت جنابت نيز به مسجد نرويد مگر گذرا. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع : احکام نماز نماز به نیت اداء ⁉️سوال؟. چه مقدار از نماز اگر در وقت اداء واقع شود ،نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در این که این مقدار ،داخل وقت واقع شده یا خیر ،وظیفه چیست؟ پاسخ: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این که نماز،ادا محسوب شود،کافی است و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است يا خير، نماز را به قصد مافی الذمه بخوانید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ احراز دخول وقت ⁉️سوال ؟ سفارتخانه‌ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در خارج، جدول های زمانی برای تعیین اوقات شرعی پایتخت ها و شهرهای بزرگ تهیه می‌کنند. سوال این است که تا چه مقدار می توان به این جدولها اعتماد کرد؟ پاسخ: معیار در احراز دخول وقت،حصول اطمینان برای مکلف است ،و اگر برای او اطمینان به مطابقت این جدولها با واقع حاصل نشود ،باید احتیاط نموده و صبر کند تا یقین به داخل شدن وقت شرعی نماید. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• #موضوع: اعراب آیه ۱۴۱ سوره بقره 👈تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ. آنها گروهی بودند که درگذشتند، هر کار نیک و بد کردند برای خود کردند و شما هم هر چه کنید برای خویش خواهید کرد و شما مسئول کار آنها نخواهید بود. تِلْكَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلاً مرفوع، مبتدا أُمَّةٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری قَدْ: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. خَلَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل لَ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هَا: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ لَهَا: جار و مجرور، متعلّق به محذوف، محلاً مرفوع، خبر مقدم مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، مبتدای مؤخر كَسَبَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ لَکُم: جار و مجرور، متعلق به محذوف، محلاً مرفوع، خبر مقدم مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، مبتدای مؤخر كَسَبْتُم: فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر متصل و بارز «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. تُسْأَلُونَ: فعل مضارع مجهول مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر عَمّا: جار و مجرور، متعلّق به «تُسْأَلُونَ» كَانُوا: فعل ماضی ناقص، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» یَعلَمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اسم اشاره اسم اشاره اسمی است که به چیز معینی به وسیله اشاره محسوسی دلالت کند. هر گاه بخواهند شخصی یا چیزی را با اشاره حسی نشان دهند، اسم اشاره به کار می برود وشخص وشیء مورد اشاره را مُشارٌ الیه می نامند. اسم اشاره بر دو نوع است: ۱_ مشترک که برای اشاره به مکان وغیر مکان آورده شود. ۲_ مختص که برای اشاره به مکان است. اسم اشاره مشترک اسم اشاره مشترک بر سه قسم است: الف) قریب یا مرفوع است: ذا_ ذانِ_ اولاءِ. ذا_ تانِ_ اولاءِ. ویا اینکه منصوب ومجرور است: ذا_ ذَینِ_ اولاءِ. ذا_ تَینِ_ اولاءِ ب) متوسط یا مرفوع است: ذاکَ_ ذانکَ_ اولئِکَ. تیکَ_ تانِکَ_ اولئِکَ یا اینکه منصوب ومجرور است: ذاکَ_ ذینکَ_ اولئِکَ. تیکَ_ تینِکَ_ اولئِکَ ج) بعید یا مرفوع است: ذالکَ_ ذانکَ_ اولالِکَ. تلک_ تینِّکَ_ اولالِکَ. نکته۱:هاء تنبیه، نوعاََ بر اسم اشاره قریب به طور مطلق یعنی بر (مفرد، تثنیه و جمع) وارد می شود. مانند: هذا_ هذانِ_ هاتانِ_ هولاء همچنین هاء تنبیه بر اسم اشاره متوسط وارد می شود اما ورود هاء تنبیه بر اسم اشاره بعید ممتنع است . نکته ۲: کاف در«ذالکَ وتلکَ» حرف خطاب محسوب می شود پس هرگاه کاف خطاب« ک» به اسم اشاره نزدیک متصل شود، آن را متوسط، وهر گاه «لام وکاف» خطاب به آن متصل شود بر بعید دلالت می کند. اسم اشاره مختص اسم اشاره مختص، مخصوص اشاره به مکان است و سه قسم است: قریب: هُنا( اینجا) که در بسیاری از موارد، هاءتنبیه به آن اضافه می شود: ههُنا متوسط: هُناکَ( آنجا) بعید: هُنالِکَ، هَنّا، هِنّا، ثَمَّ، که همه به معنای آنجاست. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۴۱ بقره، «تلک» در عبارت( تلک اُمَّةٌ قَد خَلَت..» اسم اشاره بعید می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف ، مبادی العربیه ، سرآغازنحو واعراب القرآن الکریم) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸فرماندهٔ عشق یار محبوب تویی 💫معبود تویی کمال مطلوب تویی ای نام تو بهترین سرآغاز مرا 💫آرامش جان هر دل ‌آشوب تویی 🌸بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 💫الــهـــی بــه امــیــد تـــو
من ز خود هیچ ندارم ڪہ بدان فخر ڪنم هر چہ دارم همہ از نوڪرے خانہ توست جز در خانہ تو هیچ ڪجا خیرے نیست هرچہ خیر است آقاجان بہ در خانہ توست. سلام صبحت بخیر همہ ے دنیاے من ┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ان عدتم عدناkamyab..mp3
زمان: حجم: 3.61M
نشانه های ظهور (سفیانی ۶) 🔹آسیب چسب و قیچی . 🔸مطالعه موردی (عدتم عدنا بالسفیانی) متن اصلی 👇👇 ثُمَّ خَاطَبَ بَنِي أُمَيَّةَ فَقَالَ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. متن ذوقی 👇👇 إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ(الیهود) بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. البته مرگ بر صهیونیست تدریس_مهدویت @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا