•°🌱
چرا به امام حسن مجتبی علیهالسلام؛
کریم اهل بیت گفته میشه؟!
🍃 امام مجتبی(ع) در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.
📕 منتهی الآمال ج1، ص 417
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🏴 فرارسیدن سالروز شهادت جانسوز پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد.
🏴 پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند:
دو خصلت است که نیکتر از آن نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خدا.
🏴 امام حسن (ع) فرمودهاند:
والاترین مقام نزد خداوند، از آن کسی است که بیشتر از همه به حقوق مردم آشنا باشد و در ادای آن حقوق، بیشتر از همه کوشا باشد؛ و کسی که در برابر برادران دینی خود تواضع کند، خداوند او را از صدیقین و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) قرار میدهد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
🥀بسم رب الحسین🥀
❓جَون که بود وچه ویژگیهایی داشت؟
✍ جَونبنابیمالک یکی از همراهان امام حسین در روز عاشورا فردی سیاهپوست اهل نوبَه (منطقهای در آفریقا) و غلام فضل بن عباسبنعبدالمطلب بود که امام علی(علیهالسلام) او را به یکصد و پنجاه دینار خریده و زمانی که ابوذر غفاری به دستور عثمان به ربذه تبعید شد، او را به ابوذر بخشید و با ابوذر به ربذه رفت و تا وقتی ابوذر وفات یافت(سال۳۲قمری) با همه سختیها در آن بیابان برهوت کنارش ماند. بعد به مدینه بازگشت در خدمت حضرت علی (علیهالسلام) و سپس نزد فرزندش امام حسن (علیهالسلام) و پس ازآن همراه امام حسین (علیهالسلام) شد.
👈گویا او در تعمیر و آماده سازی اسلحه مهارت داشته و در نقلی از امام سجاد(علیه السلام) آمده است: شب عاشورا جَون در چادر امام حسین(علیه السلام) بود و شمشیر او را آماده میکرد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
✅در واقعه عاشورا:
👈 روزعاشورا پس از اقامه نماز جماعت، جَون از امام حسین(علیه السلام) اجازه گرفت تا به میدان برود
اما امام، جَون را از رفتن به میدان بازداشت و بیعتش را از او برداشت وفرمود:
تو مجبور نیستی به جنگ بروی، تو برای عافیت همراه ما آمدهای،خود را به زحمت مینداز!
جَون گفت: «من در راحتی با شما باشم و در سختی شما را تنهابگذارم؟!!
بخدا سوگند هرچند که بوی بدن من بد وحسب و نژاد من رفیع نیست ولی امام بزرگواری چون شمابوی مرا خوش و بدنم را مطهر و رنگ روی مرا سفید می کند و به بهشتم مژده می دهد!
بخدا سوگند از شما جدا نگردم تاخون سیاه من باخون شریف شما آمیخته گردد»!
بعد شجاعانه شروع به جنگ کرد واین گونه رجز می خواند:👇
بدکاران چگونه میبینند ضربت این سیاه را با شمشیری که در راه فرزندان محمد کشیده شده است؟ من با دست و زبان از آنان حمایت میکنم و با این کار، بهشت را در روز ورود به محشر امید دارم.
او ۲۵ نفر از دشمنان را به قتل رساند تا به شهادت رسید.
👈نقل شده که امام حسین(علیه السلام) بر بالینش آمد و برایش دعا کرد:
«اَللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ الأبرارِ وَ عَرِّف بَینَهُ و بَینَ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ»
خدایا! رویش را سفید و بویش را خوش گردان و با نیکان محشور کن و با محمد و آل محمد آشنا ساز.
👈علامه مجلسی روایتی را از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که:
بعد از واقعه عاشورا هر کسی کشته خود را از میدان بیرون می برد و به خاک می سپرد، اما جَون کسی را نداشت تا او را ازمیدان بیرون برد! به همین جهت پیکر پاره پاره او را پس از ده روز دیدند درحالی که بوی عطر و مشک از بدنش به مشام میرسید!
👈 نام او در زیارت الشهدا آمده است: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِیذَرٍّ الْغِفَارِی».
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
✅نکته ای قابل توجه و حائز اهمیت:
جَون به امام عرضه داشت:
«من در راحتی با شما باشم و در سختی شما را تنهابگذارم»؟!!
‼️هنوز هم صدای«هَل مِن ناصرِیَنصُرني؟» امام به گوش میرسد ، چرا که
«کُلُ أرضٍ کَربلا وکُلُ یومٍ عاشورا»
اکنون برای فراهم شدن زمینه ظهور امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیاز به وجود یارانی باوفا وفداکاری نظیر "جَون" هست که تا آخر با امامشان هستند و در هیچ شرایطی او را تنها نمیگذارند.
‼️زمانی میتوانیم ندای «هَل مِن ناصر» امام عصر را پاسخ گوئیم که ازسختی ها نهراسیم وهرگز ازیاری امام زمانمان دست برنداریم....
✏️ حسینی
گروه تحقیق و پژوهش موسسه نورالیقین
🏴یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه🏴
✨@moassese_nooralyaghin✨
امام علی (ع) می فرمایند :
اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛
دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان
آیامی دانید :
⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است
⁉️اصلیترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است
⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود
⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است
✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است.
ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم.
👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
┅═✧❁﷽❁✧═┅
#آموزشی
#إعراب_آیات
#جلسه_دوم
✅ موضوع: آیات ۲ و ۳ و ۴ سوره حمد
👈آیه ۲: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است.
ٱلحَمدُ : ٱل : جنس و یا استغراق، مبنی بر سکون،مختص اسم، محلی از اعراب ندارد.
حَمدُ : مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
لـِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل ، محلی از إعراب ندارد.
ٱللّٰهِ : اسم جلاله ، مجرور به حرف جرّ ، علامت جرّ کسره ظاهری
لِلّهِ : جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، خبر و محلاً مرفوع
رَبّ : اگر مصدر باشد 👈بدل از الله و مجرور بنابر تبعیت
اگر صفت مشبهه باشد 👈 نعت برای الله و مجرور بنابر تبعیت
علامت جرّ کسره ظاهری
ٱلعالَمینَ : ٱل : حرف تعریف جنس و یا استغراق و یا عهد ذهنی خارجی، مبنی بر سکون، مختص اسم، محلی از اعراب ندارد.
عالَمينَ : مضاف إليه و مجرور ، علامت جرّ «یاء»
┄┄┅••✻••┅┄┄
👈آیه ۳: الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
(خدایی که) بخشاینده و مهربان است.
ٱلرَّحمٰنِ : اگر اسم عَلَم باشد 👈 بدل از الله و مجرور بنابر تبعیت
اگر صفت مشبهه باشد 👈 نعت دوم برای الله و مجرور بنابر تبعیت
علامت جرّ کسره ظاهری
ٱلرَّحیمِ : نعت برای الرحمن
و یا نعت سوم برای الله و مجرور بنابر تبعیت
علامت جرّ کسره ظاهری
┄┄┅••✻••┅┄┄
👈آیه ۴:مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
مالک و فرمانروای روز پاداش و کیفر است.
مالِکِ : نعت دوم برای ٱلرَّحمٰن و مجرور بنابر تبعیت
و یا نعت چهارم برای الله و مجرور بنابر تبعیت علامت جرّ کسره ظاهری
يَومِ :مضاف إليه برای مالِک و مجرور ، علامت جرّ کسره ظاهری
ٱلدِّینِ : ٱل : حرف تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، مختص اسم، محلی از اعراب ندارد.
دینِ :مضاف إليه و مجرور ، علامت جرّ کسره ظاهری
┄┄┅••✻••┅┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی
┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┅═✧❁﷽❁✧═┅
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_دوم
✅ موضوع: مبتدا و خبر
🔹 قسمت اول
✍ تعریف مبتدا: اسم مرفوعی است که در ابتدای کلام قرار می گیرد و حکمی به آن نسبت داده می شود.
مانند: ٱلعِلمُ حَیاةٌ.
«ٱلعِلمُ» مبتدا و مرفوع و «حَیاةٌ» حکمی است که به مبتدا نسبت داده شده است.
🍃 مبتدا غالباً معرفه است تا خبر دادن درباره آن مفید باشد لذا چنانچه نکره باشد و افادهای نداشته باشد ،دراین صورت غالباً خبر ، مقدم می شود.
✍جایگاه مبتدا: ابتدای کلام است مگر اینکه نکره باشد که تحت شرایطی خبر بر آن مقدم می شود.
✍حکم مبتدا از نظر اعراب:
همیشه مرفوع است.
اگر از کلمات معرب باشد 👈 رفع آن به صورت اصلی یا فرعی (نیابتی)و یا تقدیری است.
اگر از کلمات مبنی باشد 👈 رفع آن محلّی است.
مثال۱: ٱلعَقلُ مَنفَعَةٌ.
ٱلعَقلُ ،مبتدا و مرفوع. علامت رفع آن اصلی(ضمه ظاهری) است.
مثال۲: ٱلمُؤمِنونَ صادِقُونَ.
ٱلمُؤمِنونَ، مبتدا و مرفوع. علامت رفع آن فرعی ( واو) است زیرا جمع مذکر سالم است.
مثال۳: ٱلتَّقویٰ یُعِزُّ.
ٱلتَّقویٰ مبتدا و مرفوع. علامت رفع آن تقدیری است زیرا اسم مقصور است.
مثال۴: هٰذا مِن فَضلِ رَبِّي.
هٰذا ، مبتدا و محلا مرفوع . علامت رفع آن محلی میباشد زیرا اسم مبنی است.
🍃نکته :گاهی مبتدا به صورت اضافه (همراه با مضاف الیه ) و گاهی همراه با تابع (صفت ،عطف بیان...) به کار می رود، لذا نباید مضافإلیه یا تابعِ مبتدا را با خبر اشتباه گرفت.
مانند: زَکٰوةُ ٱلْقُدرَةِ ٱلإنصافُ.
«زَکٰوةُ» مبتدا و مرفوع و «ٱلقُدرَةِ » مضافإلیه برای آن و «ٱلإنصافُ» خبر برای مبتدا میباشد .
┄┄┅••✻••┅┄┄
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┅═✧❁﷽❁✧═┅
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_دوم
✅ موضوع : مبتدا و خبر
🔹 قسمت دوم
✅ تعریف خبر : حکمی است که به مبتدا نسبت داده می شود.
✍ انواع خبر:
1⃣ خبر مفرد : منظور از خبر مفرد در مقابل جمله و شبه جمله می باشد و بر دو نوع است : جامد و مشتق
خبر مفرد جامد : خبری است که اسم جامد باشد.
مانند : نِسائُکُم حَرثٌ لَکُم .
دراین آیه «حَرثٌ» اسم جامدی است که خبرِ مفرد برای نساء واقع شده است.
خبر مفرد مشتق : خبری است که اسم مشتق (اسم فاعل ،اسم مفعول ،اسم تفضیل ،صفت مشبهه )باشد. مانند :إنَّما أنتَ نَذیرٌ
✍ مطابقت مبتدا وخبر
اگر خبر مشتق باشد، در دو چيز با مبتدا مطابقت دارد:
۱. عدد ( مفرد، مثني و جمع )
مانند: ٱلمُعلِّمُ مُشفِقٌ / ٱلمُعلمانِ مُشفِقانِ
۲. جنس ( مذکر و مونث)
ٱلمُعَلِّمونَ مُشفِقُونَ / ٱلمُعَلِّمَةُ مُشفِقةٌ
🍃اگر مبتدا و خبر هر دو معرفه باشند، ميان مبتدا و خبر، ضمير منفصل مرفوع مي آيد كه به آن ضمير فصل (عماد) گويند.
مانند : «هُم » در آیه «ٱلمُؤمِنونَ هُمُ ٱلمُفلِحُونَ»
2⃣ خبر جمله :خبر جمله بر دو نوع است :
جمله اسمیه : وَ لِباسُ ٱلتِّقویٰ ذٰلِکَ خَیرٌ.
در این مثال جمله اسمیه «ذٰلِکَ خَیرٌ» که خود شامل مبتدا (ذٰلِکَ)و خبر (خَیرٌ) است ، خبر برای «لِباسُ» میباشد .
جمله فعلیه : وَ ٱللّٰهُ یَقضِی بِالْحَقِّ.
جمله فعلیه« یَقضِی » خبر برای ٱللّٰه و محلاً مرفوع است.
3⃣ خبر شبه جمله : خبر شبه جمله نیز بر دو نوع است:
ظرف : یَدُ ٱللّٰهِ فَوقَ ٱیدِیهِم.
شبه جمله (ظرف) «فَوقَ» با متعلّق محذوفش، خبر برای «یَدُ» و محلا مرفوع
جار و مجرور : فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ.
شبه جمله(جارومجرور) «في قُلُوبِ» با متعلّق محذوفش ، خبر مقدم برای «مَرَضٌ» و محلا مرفوع
📌نکته: هرگاه خبر از نوع جمله و شبه جمله باشد اعراب آن محلی است.
┄┄┅••✻••┅┄┄
طبق توضیحات مذکور در آیه ۲ سوره حمد👇
✅ ٱلحَمدُ : مبتدای مفرد و مرفوع است و چون اسم معرب است رفع آن به صورت ظاهری میباشد.
لِلّهِ: جار و مجرور ، با متعلق مقدر و محذوف (ثابِتٌ) 👈خبر از نوع شبه جمله و محلا مرفوع است.
┄┄┅••✻••┅┄┄
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin