eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام امام زمانم مهدی جان🌸✋ ☘عالم‌بہ‌عشق‌روۍتوبیدارمۍشود هـرروزعا‌شقان‌توبسیار مۍشود☘ ☘وقتے‌سلام‌مۍدهمت‌درنگاہ‌من تصویرمھربانےتو‌تڪرارمیشود☘ اللهم‌عجݪ‌لولیڪ‌الفرج🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد ⭐معجزات نوع هفتم ⬅️ نوع هفتم: در معجزات حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم است در اخبار از مَغْیبات. فقیر گوید: که ما را کافى است در این مقام آن چه بعد از این ذکر خواهیم کرد از اخبار امیرالمؤمنین علیه السلام از غیب؛ زیرا که آن چه امیرالمؤمنین علیه السلام از غیب خبر دهد از پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم اخذ کرده و از مشکات نبوت اقتباس کرده: لکن ما به جهت تبرک و تیمن به ذکر چند خبر اکتفا مى کنیم: 🔆 غیب گویی پیامبراز اشرفی های عباس ↩️ اوّل: حِمْیَرى از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم در روز بدر اشرفى هائى که عباس همراه داشت از او گرفت و از او طلب (فدا) نمود. او گفت: یا رسول اللّه من غیر این ندارم. فرمود: پس چه پنهان کردى نزد ام الفضل زوجه خود! عباس گفت: من گواهى مى دهم به وحدانیت خدا و پیغمبرى تو؛ زیرا که هیچ کس حاضر نبود به غیر از خدا در وقتى که آن را به او سپردم، پس حق تعالى فرستاد که «بگو به آن ها که در دست شما هستند از اسیران که اگر خدا بداند در دل شما نیکى، به شما خواهد داد بهتر از آن چه از شما گرفته شده است». 📓 سوره انفال (۸)، آیه ۷۰٫ و آخر عباس ‍ چنان صاحب مال شد که بیست غلام او تجارت مى کردند که کمتر آن چه نزد هر یک بود بیست هزار درهم بود. 📓 (قرب الاسناد) حمیرى ص ۱۹، حدیث ۶۶، 🔆خبر از عمر ابوسفیان ↩️دوم: ابن بابویه و راوندى روایت کرده اند از ابن عباس که ابوسفیان روزى به خدمت حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم آمد و گفت: یا رسول اللّه! مى خواهم از تو سؤالى بکنم؟ حضرت فرمود: که اگر مى خواهى من بگویم که چه مى خواهى بپرسى؟ گفت: بگو! فرمود: آمده اى که از عمر من بپرسى که چند سال خواهد شد. گفت: بلى، یا رسول اللّه. حضرت فرمود: که من شصت و سه سال زندگانى خواهم کرد. ابوسفیان گفت: گواهى مى دهم که تو راست مى گوئى. حضرت فرمود: که به زبان گواهى مى دهى و در دل ایمان ندارى! ابن عباس گفت: به خدا سوگند که چنان بود که آن حضرت فرمود، ابوسفیان منافق بود یکى از شواهد نفاقش آن بود که چون در آخر عمر نابینا شده بود روزى در مجلسى نشسته بودیم و حضرت على بن ابى طالب علیه السلام در آن مجلس بود پس مؤذن اذان گفت: چون اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمّدَا رَسُولُ اللّهِ گفت. ابوسفیان گفت: کسى در این مجلس هست که از او باید ملاحظه کرد؟ شخصى از حاضران گفت: نه. ابوسفیان گفت: ببینید این مرد هاشمى نام خود را در کجا قرار داده است. پس حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: خدا دیده تو را گریان گرداند اى ابوسفیان، خدا چنین کرده است او نکرده است؛ زیرا که حق تعالى فرموده است: «وَرَفَعْنالَکَ ذِکْرَکَ». و بلند کردیم از براى تو نام تو را. ابوسفیان گفت: خدا بگریاند دیده کسى را که گفت در این جا کسى نیست که از او ملاحظه باید کرد و مرا بازى داد. 📓 (قصص الانبیاء) راوندى ص ۲۹۳، حدیث ۳۹۴٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
قال الصادق (علیه‌السلام): ☘مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و عَمِلَ لِلّهِ و عَلَّمَ لِلّهِ☘ 👈 هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد. 📖(الذریعه الی حافظ الشریعه(شرح اصول کافی) ج۱،ص۵۶) ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
☘فرا رسیدن روز دانشجو،☘ 👈روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی، روز تأکید بر لزوم تقویت ایمان و اهمیت افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی ⭐بر تمامی دانشجویان مؤمن و پرتلاش ایران اسلامی گرامی باد. 💫روز دانشجو مبارک💫 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی (ع) می فرمایند : اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛ دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان. آیامی دانید : ⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است ⁉️اصلی‌ترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است ⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود ⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است ✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است. ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم. 👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : إعراب آیه ۷ سوره بقره 👈 خَتَمَ اللهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ. خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده‏‌اى است و براى آنان عذابى بزرگ است. خَتَمَ :فعل ماضی ،مبنی برفتح اللهُ: فاعل و مرفوع ، علامت رفع ضمه ظاهری عَلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قُلوبِ: اسم مجرور به حرف جر، عَلامت جر کسره ظاهری عَلی قُلُوبِ: جار و مجرور متعلّق به «خَتَمَ» هِم : ضمیر، مبنی، محلاً مجرور ، مضافٌ‌الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. عَلی: حرف جر ،مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. سَمعِ: اسم مجرور به حرف جر علامت جر کسره ظاهری عَلیٰ سَمعِ: جار و مجرور متعلّق به «خَتَم» هِم :ضمیر، مبنی، محلاً مجرور، مضافٌ‌الیه وَ: حرف عطف یا استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد. عَلی : حرف جر مبنی، بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. اَبصارِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری عَلی اَبصارِ : جار و مجرور متعلق به «جُعِلَ» یا «ضُرِبَ» محذوف، خبر مقدم برای «غشاوة»، محلاً مرفوع هِم : ضمیر، مبنی، محلاً مجرور، مضافٌ‌الیه غِشاوَةٌ: مبتدای موخر، علامت رفع ضمه ظاهری وَ: حرف عطف ، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد. لَـ : حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد. هُم: ضمیر، مبنی، محلاً مجرور به حرف جرّ لَهُم: جارو مجرور ، متعلق به افعال عموم (کان، وجد، ثبت) خبر مقدم، محلاً مرفوع عَذاب: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَظیم: نعت برای عَذاب مرفوع بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع:موارد وجوبی تقدم خبر بر مبتدا 👈اصل آن است که مبتدا، پیش از خبر، ذکر شود ولی در چند مورد «تقدیم خبر بر مبتدا» واجب میشود: 🔹️۱-اگر خبر، «جارومجرور» یا «ظرف» باشد و مبتدا «نکره»: مثال۱: فی الدّار رَجُلٌ. 🍃فی الدار: جار و مجرور و خبر مقدم، رجلٌ: اسم نکره ومبتدای موخر مثال۲: عندی قلمٌ. 🍃عند: ظرف و خبر مقدم قلمٌ:نکره و مبتدای موخر مثال۳: فَاَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه. 🍃وَجْهُ اللَّهِ: مبتداى مؤخّر ثَمَّ: ظرف و خبر مقدم 🔹️۲-اگر خبر از «اسماء صدارت طلب» باشد. مثال۱: کَیفَ عَلیٌّ؟ مثال۲: اَینَ الحُجَّهُ؟ 🍃در دو مثال بالا؛ «عَلیُّ» و «الحُجّهُ»: مبتدای مؤخر «کَیفَ» و «اَینَ»: اسم استفهام و خبر مقدم 🔹️۳-هرگاه در مبتدا «ضمیر» باشد که مرجع آن ضمیر، خبر باشد. 👈مبتدا با ضميرى همراه است كه مرجعِ آن ضمير، خبر ‌است. مثال۱: فی الدّارِ صاحِبُها 🍃در اصل جمله به صورت «صاحبها فِى الدارِ» بوده است. صاحِبُها: مبتدای مؤخر و ضميرش به «دارِ» برمی‌گردد. مثال۲:اَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ اَقْفالُها. 🍃اَقْفالُها: مبتدای مؤخر است و چون ضميرش به خبر (عَلى‏ قُلُوبٍ) برمی گردد پس خبر باید، مقدّم شود. 🔹️۴-هرگاه خبر به وسیله «اِلّا» یا «اِنَّما»، محصور در مبتدا باشد. مثال۱: ماقائمٌ الّا زَیدٌ. 🍃قائمٌ:خبرمقدم محصور زَیدٌ:مبتدای موخر محصورٌ فیه مثال ۲: اِنَّمافی الدّارِ زَیدٌ. 🍃فی الدار:خبر مقدم محصور زید: مبتدای موخر محصورٌ فیه مثال۳: اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ. 🍃وَلِيُّكُمُ: خبر مقدم و محصور اللَّهُ: مبتدای موخر و محصور فیه •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅باتوجه به توضیحات در آیه۷سوره بقره: 🍃«علَی اَبصار» و«لَهُم»:جار و مجرور و خبر مقدم هستند. 🍃«غِشَاوَةٌ»و «عَذَابٌ» مبتدای موخر می‌باشند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا