eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1_477518744.MP3
4.54M
💠 سلسله جلسات 34 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 4⃣3⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @moassese_nooralyaghin
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 4⃣3⃣ ✌️دو عبارت زیبای دیگری که در زیارت عاشورا می توانیم به آن اشاره کنیم: 💠«اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلی لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ ..» 👈این عبارت در زیارت عاشورا درباره معاویه لعنت الله علیه و پدرش ابی سفیان وارد شده که هر دو از سردمداران بنی امیه بودند و از سرسخت ترین دشمنان اسلام و از دشمنان سرسخت پیامبر بزرگوار بودند‌. همچنین خود معاویه که در طول دوران زندگی خودش چقدر جسارت‌ها به مقام آقا امیرالمومنین علی (ع) و چقدر نسبت به آقا امام حسن مجتبی (ع) و ده سال هم در زمان امام حسین (ع)، نسبت به اهل بیت سختگیری های زیادی کرد. 👥 و این دو شخصیت یعنی هم معاویه، هم پدرش ابی سفیان مورد لعن پیامبر و همچنین لعن در زیارت عاشورا واقع شدند. البته از سوی خداوند متعال هم در قرآن ‌لعن شدند، شما در 📖 سوره اسراء آیه [60] نگاه کنید از بنی امیه به شجره ملعونه تعبیر شده. 💠«وَجیهاً .. فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ» 👈وجیه به معنای آبرومند است، شخص محترم، معتبر، محبوب. 🔸«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ» در زیارت عاشورا به این نکته وقتی اشاره می کند، یعنی ما در زیارت عاشورا طالب این مقام بلند مرتبه و بزرگی هستیم که در پیشگاه خدا به واسطه ی توسل و تمسک به سیدالشهداء این عمل شکل می‌گیرد. لذا تقاضا می کنیم ما نه در آن دنیا، حتی در این دنیا به یک مقامی برسیم که اهل بیت از ما راضی باشند یعنی امام زمان ما‌. و ان شاءالله در آن دنیا به مقامی برسیم مقامی که اهل بیت، از آن جایگاهی که انسانها می رسند لذت ببرند و بگویند اینها از یاران ما، از انصار ما، از دوستداران ما و از محبین ما بودند. ✅ان شاءالله تلاش می کنیم هم آن دشمنان اسلام که بسیار بسیار نسبت به اهل بیت سختگیری و اذیت کردند، از آن شجره ملعونه بنی امیه گرفته تا بعضی از دشمنان امروزی که همان روش تفکرات بنی امیه را امروزه دنبال می کنند همه ی آنها را لعن و نفرین کنیم و از آن طرف مقام آبرومندی که مقام بسیار رفیعی باشد از خدای تبارک و تعالی خواهانیم، آن هم به واسطه ی حضرت سیدالشهداء. ان شاءالله به این مقام نزدیک می شویم. ۳۴ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◾️آجَرَکَ الله یَا مولای یا صَاحِبَ الزَّمان بمصاب استشهاد جَدِّک و ساعدالله قلبک الشریف فی مصیبة جدک المظلوم الشهید، و لعن الله اعدائکم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف ▪️ عظم الله اجورنا و اجورکم @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️امام حسن عليه السلام فرمودند: ✨آن‌چه به من مى‌رسد زهری است که با دسیسه به کامم ریخته می‌شود و با آن کشته می‌شوم اما هیچ روزی مانند روز مصیبت تو نیست ای اباعبدالله. 📚الأمالى صدوق،صفحه۱۷۷ 🏴 شهادت غریبانه، سید شباب اهل الجنة مُعزّالمؤمنين، کریم آل الله حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، خدمت امام زمان(عجل الله فرجه) وهمه شیعیان و محبین اهل‌بیت(ع) تسلیت و تعزیت باد. الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* إقاله ✍ علامه جوادی آملی در تفسیرتسنیم، جلد ۱۷،صفحه ۲۶۶ می‌فرماید: ⬅️ «عقد نكاحْ لازم است و اين لزوم از سنخ حكم است نه حق، ازاين رو قابل إقاله نيست و نيز نمی‌توان آن را با شرط خيار متزلزل كرد؛ بر خلاف لزوم عقد بيع كه از سنخ حق است، لذا هم با تَقايُل طرفين منحلّ می‌شود و هم می‌توان با شرط خيار آن را منحلّ كرد. البته شرط خيار غير از خيار تخلّف شرط است.» ⬅️ «إقاله» در لغت به معنای مسامحه و نادیده انگاشتن امری می‌باشد. ◀️ «إقاله» در اصطلاح به معنی فسخ عقد از طرف معامله کنندگان بعد از پشیمانی یکی از دو طرف معامله و درخواست فسخ از جانب او و قبول این درخواست از طرف دیگر می‌باشد. به این کار، تقایل نیز گفته می شود. ‌‌ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ⬅️ تفاوت فسخ و إقاله 1⃣ حق فسخ يك‌سويه است و تنها دارنده آن مى‌تواند آن را به كار بندد؛ هرچند طرف ديگر ناراضى باشد. اما در اقاله دو طرف عقد براى فسخ معامله باید با يكديگر توافق كنند و به آن رضايت دهند. 2⃣ إقاله با نبود هيچ خيار و حق فسخى به كار بسته مى‌شود و در واقع مستقيل (خواهان إقاله) نباید حق خيار داشته باشد.زيرا اگر وى خيارى داشت، ديگر به إقاله معامله نيازمند نبود و خيار خود را به كار مى‌گرفت. 3⃣ همچنین برخلاف حق فسخ و خيارات كه نيازمند سبب قانونى (شرعى) يا قراردادى است، إقاله به سبب ويژه‌اى نياز ندارد و هرگاه دو طرف، بر نقض و ازاله (از بین رفتن) معامله رضايت دهند، معامله و قرارداد نيز از بين مى‌رود و پايان مى‌پذيرد. 4⃣ فسخ از ایقاعات به شمار می‌آید اما إقاله از عقوداست. 5⃣ إقاله عقدی است همراه با توافق و رضایت به همراه اراده طرفین و موضوع آن از بین رفتن عقد نخست است؛ در حالی که فسخ به علت قانونی است و شاید رضایت طرف دیگر حائز اهمیت نباشد. 6⃣ إقاله را می‌توان با توافق طی سند عادی یا رسمی اجرا کرد اما در فسخ حکم دادگاه منبعث از جواز قانونی اصل صحت آن است. 7⃣ إقاله با انعقاد عقد دوم صورت می‌گیرد اما فسخ عقد دوم ندارد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم🌱 🍀خدایا برای مردم کشورم صبحی سرشار از صفا و صمیمیت قرار بده 🌸و امروزبرایتان دعا مے کنم کہ گلهای وجود نازنینتان هیچگاه پژمرده نشود 🌿شاپرکهای باغچه دلتان هرگز محتاج مرهم نباشند 🌿خورشیدتان هیچگاه غروب نکند الهی آمین 🤲 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
🖤🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨ 🍃قسم دهیم خدا را به حق عمۀسادات که در فرج به اجابت رسد دعایِ ماه صفر برای آن که فقط اندکی شبیهِ تو باشم سیاه پوش شدم مثلِ تو برایِ ماه صفر السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
♥️ ..... کمی طراوت باران، کمی نسیم حرم سلام صبح من و فیض مستقیم حرم أَلسلامُ عَلى المَدفُونینَ بِلا أَکفان سلام بر آن دفن شدگان بدون کفن 【ع】 عطـــر ظهـــــــــور🍃 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 شخصی به آیت الله بهجت و آیت الله اراکی نامه می نویسد که من می خواهم عشقم به (عج) زیاد شود، چه کار کنم ؟! ▫️هر دو در جواب می نویسند ‌... 🎙حجت السلام عطـــر ظهـــــــــور🍃 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_479357766.MP3
3.7M
💠 سلسله جلسات 35 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 5⃣3⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @moassese_nooralyaghin
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 5⃣3⃣ 🔹سبک زندگی در زیارت عاشورا 👌خُب می دانید که زندگی پیامبر بزرگوار اسلام و سایر معصومین علیهم السلام به ویژه سیره قیام و شهادت آقا امام حسین و اصحاب باوفای ایشان یک الگو و نمونه‌ای برای زندگی و طرحی برای زیستن الهی و مُردن سعادتمندان است. 👈به نوعی متد زیستن علاوه بر تأمین سلامت حیات دنیوی و جسمانی و روحانی انسان، آن حیات برزخی و‌ اخروی انسان را تضمین می کند، سعادت ابدی را برای انسان به ارمغان می آورد. سبک زندگی اهل بیتی نه تنها حیات بخش افراد است، که بتواند بشر را هم در یک مسیر درستی قرار بدهد، که از این غفلت و رخوت و ستم پذیری و تباهی از این جامعه تلاش کنیم دور بشویم. 👈ما در زیارت عاشورا از خداوند بهره‌مندی از چنین حیات طیبه ای و چنین سبک زندگی و زیستی را مسئلت می‌داریم و از آنجا که مرگ نیز یکی از حلقه های حیات و از 🌿مراحل سیر تکامل انسان است، چگونه مُردن را نیز از خداوند درخواست می کنیم و عرضه می داریم؛ «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»✨ ☝️همچنین در زیارت عاشورا از خداوند رسیدن به مقام معیت با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت را تقاضا می کنیم، که این معیت یعنی همراهی و همانند سازی و همسان سازی خودمان، به نوعی یک زندگی داشته باشیم که در اخلاق و منش و بینش مورد پسند اهل بیت باشیم. «اَنْ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ اَنْ یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِِ».✨ 📖در بخش دیگری از زیارت عاشورا نیز نمونه ای از سبک زندگی ولایی که نقشه راهی برای تعامل با انسانها با محوریت محبت اهل بیت اشاره دارد، آنجا که می‌فرماید؛ «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْْ» 🔸ان شاءالله که زندگی خوبی داشته باشیم و بتوانیم زندگیمان را براساس سبک زندگی اهل بیت که در زیارت عاشورا اشاره شده است به نحو احسن دنبال بکنیم. ۳۵ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• چهل_ و_چهارم ✅موضوع: احکام غسل جنابت (قسمت پنجم ) ✅ ورود شخص جنب به مسجد ورود شخص جنب به مساجد در دو صورت مانعی ندارد:✍ 1⃣ عدم توقف اختیاری یا اجباری ،اگر از یک در به داخل برودواز در دیگر خارج شود. 2⃣ برای برداشتن چیزی برود (در این مورد رعایت ورود از یک در وخروج از در دیگر لازم نیست.) ✅حکم جنب وزن حائض در زیارتگاه های ائمه اطهار علیهم السلام ❤️نظر فقها در این مورد متفاوت است.❤️ 🌷قول اول:ایات عظام امام خمینی رحمت الله علیه،امام خامنه ای حفظه‌الله، خوئی، سیستانی،تبریزی،فاضل...... احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکند(اگر چه اولی آن است که حکم مسجد الحرام ومسجد پیامبر را در حرم امامان رعایت نماید. 🌷قول دوم:آیات عظام مظاهری،اراکی،مکارم... توقف در مساجد وحرم امامان حرام است ولی اگر از یک در مسجد یا حرم داخل شود واز در دیگر خارج شود مانعی ندارد. 🌷قول سوم: ایات عظام بهجت،گلپایگانی،صافی،وحید.....احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه‌ است؛اگر چه از یک در داخل واز در دیگر خارج شود(بهجت:همچنین در رواقها) 🌷قول چهارم :آیت‌الله زنجانی:رفتن یا ماندن در حرم امامان حرام است؛اگر چه از یک در داخل واز در دیگر خارج شود. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ⁉️سوال .مراد از حرم کدام محدوده می باشد؟✍ مراد از حرم همان گنبد مبارک وجایی است که به آن حرم ومشهد شریف گفته میشود،ولی ساختمانهای ملحق به آن وشبستان ها حکم حرم را ندارد .از ضریح تا فاصله ۱۱/۵متر حائر یا حرم اهل بیت است.🍃 📚توضیح المسائل مراجع عظام امام خامنه ای حفظه‌الله، اجوبه الاستفتائات ص۸۶،س۴۲۴🍃 ایت الله سیستانی دام ظله 🍃 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
با نام و یاد خدا میتوان بهترین روز را برای خود رقم زد... پس با عشق وایمان قلبی بسم الله الرحمن الرحیم الهی به امید تو ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبحت‌بخیرمولای‌من 🏝هر کجای زندگی را که نگاه می‌کنم، هر صفحه‌ی عمرم را که ورق می‌زن ، هر گوشه‌ی دلم را که سرک می‌کشم ... جای معطر شما خالیست. انگار همیشه، میان تمام دلخوشی‌ها، بغضی مدام گلوی شادی‌هایم را می‌فشرده است ... انگار، نبودنتان هرگز نمی گذارد که این دم ، نوش شود بیایید و مثل عطر بهارنارنج، کام جان‌ها را مصفا کنید🏝 الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج روزتون‌مهدوی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوران غیبت امام زمان ارواحنافداه تجلی دوران صلح امام مجتبی علیه سلام پذیرش صلح توسط امام مجتبی علیه سلام و این دوره ی ده ساله بهترین درسنامه برای متتظران در دوران غیبت است ... 1⃣ صلح امام مجتبی عامل حفظ جان امام و معدود شیعیان در آن عصر و زمان بود،، غیبت امام زمان ارواحنافداه نیز عامل حفظ جان امام و معدود شیعیان در دوران غیبت است 2⃣ دوران صلح با معاویه بزرگترین مظلومیت و غربت برای امام مجتبی علیه سلام بود،، دوران غیبت نیز اوج غربت و مظلومیت امام زمان ارواحنافداست 3⃣ عامل خانه نشینی و مظلومیت امام مجتبی،نشناختن امام و جایگاه امامت، عدم وفای بعهد و غفلت شیعیان،،، و عامل خانه نشینی و مظلومیت امام زمان ارواحنافداه، نشناختن امام وجایگاه امامت، عدم وفای بعهد و غفلت شیعیان است 4⃣ صلح امام مجتبی علیه السلام مقدمه ای برای آشکار شدن باطن حکومت های طاغوتی و ظالمانه ی بنی امیه بود غیبت امام زمان ارواحنافداه نیز زمینه ای برای آشکار شدن ضعف حکومت های بشری در عدم برپایی عدل جهانیست 5⃣ صلح امام مجتبی مقدمه ی قیام و حرکت کربلایه سیدالشهداء علیه سلام و غیبت امام زمان مقدمه ی قیام و اتمام راه نیمه تمام سیدالشهداء از کربلا به کوفه ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_480910107.MP3
5.3M
💠 سلسله جلسات 36 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 6⃣3⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @moassese_nooralyaghin
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 قسمت 6⃣3⃣ 💠در چند بخش درس های اخلاقی از زیارت عاشورا می توانیم بگیریم و به نوعی ما آن دوستی با دوستان اهل بیت و دشمنی با دشمنان اهل بیت را باید سرلوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. 💢زیارت عاشورا در نگاه اول سند ظلم ستیزی و استکبار ستیزی مستمر امامان شیعه و پیروان امامان در طول تاریخ است و امروزه هم باید همین طور باشد. اما از دیدگاه دیگر می توانیم یک منبعی سرشار از مباحث تربیتی و اخلاقی ببینیم، که برای تقویت بنیان اخلاقی و منش خدا‌پسندانه مؤمنین از جایگاه ویژه ای بتوانیم برخوردار باشیم. 📖ما در متن زیارت عاشورا، با تدبر به درس های اخلاقی متعددی دست پیدا می‌کنیم که هر کدامشان جای بحث زیبایی دارد و هر کدامشان یک منبعی می‌شود برای خودسازی و تکامل مفید انسان که بتواند به آن مقام عبودیت و بندگی نزدیک بشود👇👇 1⃣- درس اول سلام 🔹🔷سلام یکی از آداب اسلامی است. برای شروع ارتباط دوستانه بین ما و‌ دیگران. در زیارت عاشورا زائر ضمن اهدای سلام به محضر امام حسین (ع) و یارانشان، با این روش به نوعی انس بیشتر دارد پیدا می کند. لذا سلام کردن اولین نکته درس اخلاقیست که ما می توانیم از زیارت عاشورا بگیریم. 2⃣- خود زیارت است 🔸🔶زیارت به معنای ایجاد ارتباط معنوی با روح امام و ارواح اولیای الهی و یا دیدار چهره به چهره با امام است. در فرهنگ تشیع زیارت با عنوان یکی از راهکارهای ارتباط با امام است و آنگاه به صورت راهی برای ارتباط مثبت با مؤمنین است. زیارت عاشورا این فرهنگ را به مرور در زندگی زائر سیدالشهداء و‌ یارانشان نهادینه می کند. 3⃣- احترام و اکرام نسبت به خوبان  🔹🔷زیارت عاشورا آموزش اکرام خوبان و بزرگوارانی چون امام حسین و ‌اصحاب ایشان را می دهد. و ما در ضمن این زیارت یاد می کنیم همیشه نسبت به خوبی ها و خوبان به دیده اکرام و احترام نگاه کنیم و آنها را تکریم کنیم و چقدر نسبت به آنها احترام می گذاریم. لذا این احترام و اکرام به خوبان نکته ی بسیار زیبایی است. اگر کسی به ما خوبی کرد باید خوبی کنیم و جبران کنیم و‌ بیشتر به او توجه کنیم. 4⃣- زنده نگه داشتن یاد شهدا و‌ آزادی خواهان  🔸🔶شهید انسان مصلح و‌ عارفی است که عزیزترین سرمایه خود یعنی جان خود را برای جلب رضای حق و یاری دین و‌ اصلاح امور فدا کرده. در فرهنگ دینی نگاهی که داریم می بینیم جایگاه شهدا جایگاه بسیار رفیعی است و عملا در زیارت عاشورا احترام به مقام شهید و زنده نگه داشتن یاد شهدا می کند. همان طوری که در دعای عهد اشاره می کنیم «وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» یعنی ما هم مثل شهدا باشیم، سابقه مان را با گناه خراب نکنیم چرا که تمام عزیزانی که در کربلا بودن و امام حسین (ع) را یاری کردن همه ی آنها داری حُسن سابقه بودن و این درس بسیار بزرگی است. ۳۶ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۴۰ بقره 👈يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ ای ﺑﻨﻲ‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ، ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﻳﻢ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ داده ام ﺑﻪ‌ﻳﺎد ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪی ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ‌ﺍم، ﭘﺎﻳﺒﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ داده ام ﭘﺎﻳﺒﻨﺪ ﺑﺎﺷﻢ. ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺣﺴﺎب ﺑﺒﺮﻳﺪ. یَا: حرف ندا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بني: منادای مضاف و منصوب، علامت‌ نصب «یاء» ( اسم ملحق به جمع مذکر) إسرائيلَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غير منصرف بدلیل علمیت و عجمیت) اُذکُرُوا: فعل امر حاضر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نِعمتِ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر (اسم مضاف به ياء متکلم) ي: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه الَّتي: اسم موصول، مبنی، بدل از «نعمت»، محلا منصوب بنابر تبعیت اَنعَمتُ: فعل ماضي، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «تُ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ علیکُم: جار و مجرور، متعلق به «اَنعمتُ» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اَوفُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. عهدِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری ي: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ اليه بِعهدِی: جار و مجرور، متعلق به «أوفُوا» اُوفِ: فعل مضارع مجزوم بالطلب، علامت جزم حذف حرف عله. ضمیر مستتر «أنا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. عهدِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ اليه بعهدِکم: جار و مجرور، متعلق به «اُوفِ» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اِیَّايَ: ضمیر منفصل، مبنی، مفعولٌ به مقدم برای فعل مقدر «ارهبو» و محلا منصوب فَ: فاء زائده، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. (قول دیگر: فاء جواب شرط مقدر) اِرهَبُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ن: نون وقايه ِکسره نون: نیابت از «یاء» متکلم محذوف، مفعولٌ به •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا