eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فرمانده عشاق، دل آگاه حسین است بیراهه مرو، ساده ترین راه حسین است از مردم گمراه جهان راه مجویید نزدیک ترین راه به الله حسین استصلی الله علیک یا ابا عبدالله ☘ 🕌السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِالله الحسین وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِک عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَین(ع) ☘صلی الله علیک یاعلی بن موسی الرضا(ع) ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِــک ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* مروری برزندگانی‌ آقا ضياء الدين عراقي رحمت الله علیه ⬅️ علي، معروف به ضياء الدين، فرزند آخوند ملّا محمّد كبير سلطان آبادي عراقي در سال 1278 هـ . ق. در محلّة حصار قدم سلطان آباد اراك قدم به عرصة وجود نهاد. ↩️ ملّا محمّد، پدر آقا ضياء در عصر خود عالمي بزرگوار و فقيهي وارسته بود و در ميان شاگردان آية الله آقا محسن عراقي علاء المحدثين منشي خاص آخوند خراساني و آية الله سيد محمّد شفيع الدين جاپلقي مقام و مرتبه‌اي بلند در علم بود و به تقوا و پرهيزكاري شهرت داشت. در اجازه‌اي كه آقا شفيع به وي داده، او را به عنوان «عالم فاضل و محقق مدقق و از رؤسا و قضات مورد وثوق و اطمينان» ياد كرده است. ☀️آية الله اراكي از قول پدر خويش نقل مي‌كند: «آخوند كبير ارتزاقش از يك قطعه زميني در اطراف سلطان آباد اراك)بود كه زراعت مي‌كرد و نان سال خود و اهل عيالش از همان قطعه زمين بود. يك وقت كه حاصل آن زمين را در خرمن گاه جمع كرده بودند، در اطرافش هم خرمن‌هايي بوده است، كسي عمداً يا سهواً آتش روشن مي‌كند، باد هم بود و آتش افتاده بود توي خرمن‌ها، خرمن‌گاه است و خشك، به محض افتادن آتش خرمن‌ها آتش مي‌گيرد. اين خرمن، آن خرمن، تا آتش همه خرمن‌ها را مي‌گيرد. كسي به آخوند مي‌گويد: چه نشسته‌اي! نزديك است خرمن شما آتش بگيرد. آخوند ملّا محمّد تا اين را مي‌شنود عبا و عمامه را برمي‌دارد و قرآن را و به بيابان رو به آتش و در دستش هم قرآن؛ مي‌گويد: 👈اي آتش! اين نان خانواده و اهل عيال من است تو را به اين قرآن قسم! به اين خرمن متعرض نشو. 👌پدرم گفت: تمام آن قبه‌ها كه اطراف بود، خاكستر شد و اين يكي ماند. هر كس كه مي‌آمد، انگشت به دهان مي‌گرفت و متحير مي‌شد كه اين چه جور مانده؟! خبر نداشتند، من خبر داشتم، پدر مرحوم آقا ضياء همچو شخصي بوده است.» این مطلب ادامه دارد.. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت مخفی نگه داشتن قبر دختر پیغمبر و دفن شبانه ایشان چیست؟ 🔰 پاسخ: از امام صادق (ع) پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه (س) 👈 وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا... آنان (که حضرت را اذیت کرده بودند) بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. ✍ صاحب مدارك مى گويد‌: علت مخفى بودن محل دفن فاطمه (س) آن گونه كه مخالف و موافق نقل كرده‌اند اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان(ع) سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده‌ و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند. 🔰 علت مخفي ماندن قبر آن حضرت را مي توان در امور زير خلاصه كرد: 1⃣. اينكه، خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفيانه، دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفي بماند. 2⃣. با توجه به محتواي وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت؛ مي توان گفت كه مي خواستند با اين كار، افكار عمومي را بيدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكام زمانشان نسبت به ايشان و علي(ع) آگاه سازند، و لذا، اين سوال را که چرا قبر حضرت فاطمه(س) مخفي ماند را براي هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند. 📚 پی نوشت: 1 . الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين ، علل الشرايع، ج‏1، ص185 2.الموسوي العاملي، السيد محمد بن علي ، مدارك الأحكام في شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279، ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ «مخالفان ظهور» استاد پناهیان 💢 افرادی که دنبال مهدی فاطمه نیستند... ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰ سوره بقره 👈فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللُهُ مَرضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانوا یَکْذِبُونَ. در دل آنها بیماری (نفاق) است.پس خدا به کیفر نفاقشان بر بیماریشان افزود و برای آنان در برابر آنچه همواره دروغ میگفتند، عذابی دردناک است. فی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی ازاعراب ندارد. قلوبِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری فی قلوبِ: جار و مجرور، متعلق به افعال عموم (یکون)، محلا مرفوع، خبر مقدم هم: ضمیر متصل مجروری، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف‌الیه مرضٌ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری فَـ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی ازاعراب ندارد. زادَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل نصبی، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعولٌ‌به اول برای «زادَ» مرضاً: مفعولٌ‌به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: حرف عطف یا استیناف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی ازاعراب ندارد. لَـ: حرف جر، مبنی برفتح، عامل، محلی ازاعراب ندارد. هم: ضمیرمتصل جرّی، مبنی بر سکون، محلا مجرور لَهُم: جار و مجرور، متعلق به افعال عموم (یکون)، محلا مرفوع، خبر مقدم عذابٌ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری الیمٌ: نعت برای «عذابٌ» و مرفوع بنا بر تبعیت، علامت رفع ضمه ظاهری بِـ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول مشترک، مبنی بر سکون، محلا مجرور بما: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع بنا بر تبعیت، نعت دوم برای عذاب کانوا: فعل ماضی ناقص، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم کان یُکذِّبون: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• بر گرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس نحو و صرف تخصصی (اعراب آیات برمبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا) 📌توجه: هرگونه نشریاکپی برداری ازتمام یابخشی ازپیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مسوغات ابتدا به نکره 👈قاعده اولیه در مبتدا، معرفه بودن است؛ به گونه‌ای که اگر بخواهد نکره بیاید، نیاز به دلیل دارد و آن دلیل، همان مسوغات ابتدا به نکره است. الف) نکره مختص: یعنی نکره با شرایطی مختص خواهد شد و همین مختص شدن، مجوز ابتدا به نکره است. 🔹مختص شدن با وصف : مثال: وَ لَعَبدٌ مُؤمِنٌ خَیرٌ مِن مشرک. 🍃در آیه شریفه «عبد» مبتدا است و با آمدن صفت «مؤمن» مختص شده است. 🔹مختص شدن با اضافه : مثال: خَیرُ حِلیَةٍ حِلیةُالأدَب. 🍃در این جمله «خیر» با اینکه نکره است با آمدن مضاف‌الیه «حلیه» مختص شده است. 🔹مختص شدن با عمل : مثال۱: رَغبَةٌ فَی الْخَیرِ خَیرٌ. 🍃در این جمله «رَغبَةٌ» در «فِي الخَیر» عمل کرده و مختص شده است. مثال۲: إطعامٌ جَائعاً حَسَنَة. 🍃در مثال فوق «إطعام» در «جائعاً» عمل کرده و مختص گردیده است. 🔹مختص شدن با تصغیر : مثال: کُتَیِّبٌ هَذَّبَ أخلاقی. 🍃در مثال فوق مبتدا (کُتَیِّبٌ)نکره است اما به دلیل اسم مصغر بودن، مختص شده است. ب) عمومیت مبتدا : 🔹عمومیت داشته باشد یا «أل» عموم بر سر آن بیاید: مثال۱:کُلٌّ إلَینا رَاجِعونَ. 🍃در این مثال «کُلٌّ» از الفاظی است که معنای عمومیت می‌دهد. مثال۲:الإنسانُ خَیرٌ مِن بَهیمَة. 🍃در اینجا «ٱل» که بر سر «انسان» آمده، می‌رساند که عموم انسان‌ها مد‍ّ نظر است. 🔹بعد از ادات نفی و استفهام : مثال۱: مَا عَاقِلٌ فِي الدَّار. 🍃مبتدا(عاقِلٌ) به دلیل اینکه بعد از اداتِ نفی (ما) آمده، اراده عموم می‌کند و صحیح نیست که بگوییم: عاقلی در خانه نیست بلکه دو عاقل در خانه است. مثال۲: هَل أحَدٌ فِی ٱلدَّار. 🍃در مثال فوق، مبتدا (أحدٌ) بعد از اسم استفهام (هَل) آمده که افاده عموم می‌کند و مجوزی برای نکره بودن دارد. ج) دیگر موارد جواز نکره بودن مبتدا : 🔹اگر معنای دعا داشته باشد؛ مثال: سَلَامٌ عَلَیکَ. 🔹اگر معنای نفرین داشته باشد؛ مثال: وَیلٌ لِلمُطَفِّفِینَ. 🔹اگر بعد از ظرف یا جار و مجرور بیاید؛ مثال۱:عِندي مَال. مثال۲:لِکُلِّ عَالِمٍ هفوةٌ. 🔹اگر در صدر جمله ی حالیه باشد ‌؛ مثال: سَرینا وَ نَجمٌ قَد أضاءَ. 🔹اگر بعد از «لولا» یا «اذا» فجائیه باشد؛ مثال۱:لَولَا إجتهاد لَساد النّاس کُلُّهُم. مثال۲:خَرَجتُ فَاذَا صَدیقٌ یَنظُرُوني. 🔹اگر خبر شبه جمله و مقدم بر آن شود؛ مثال: عَلی أبصارِهِم غِشَاوَةٌ. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ با توجه به توضیحات مذکور در آیه 10 سوره مبارکه بقره: 🍃 در جمله «فَي قُلُوبِهِم مَرَضٌ» و همچنین «لَهُم عَذابٌ» خبر، شبه‌جمله و مقدم است. بنابراین مبتدا نکره است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بنام خداوند بخشنده مهربان🌷 چونکه صبح آمد وچشمم باز شد خلقـتم بـا خـالقم همـراز شد غرق رحمت میشود آنروز که صبح هم با نام "تو" آغــاز شد الهی به امید تو روزتون بزیبایی نام خدا صبحتون بخیر و یاد خدا🌷 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin