✴️برای سلامتی خود درشب نیمه شعبان بین نماز مغرب وعشاء بدون تکلم و روگرداندن ازقبله این دعا را۲۱ (بیست و یک )مرتبه بخوانید و تا سال دیگر خود را بیمه نمائید.
(بسم الله الرحمن الرحیم)
🌹اللهم اِنّک علیمٌ حلیمٌ ذو اَناة ولاطاقَةَ لَنٰا بحُکمکَ یا الله ُ یا اللهُ یا اللهُ اَلاَمٰانُ اَلاَمٰانُ الامان مِنَ الطّٰاعُونِ والوَبٰاءِ وَ مَوتِ الفُجأَةِ وَ سُوءِ القَضٰاءِ وَ شَمٰاتَةِ الاَعدٰاءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذابَ اِنّا مُومِنونَ اِنّا موقِنُونَ بِرَحمتِکَ یٰا اَرحَمَ الراحِمینَ🌹🌹
👌این دعا را زودتر در کانال قرار دادیم که دوستان تا شب #نیمه_شعبان عطر سلامتی را به عزیزان خود برسانید . و به اشتراک بگذارید. پس همه سهیم باشیم التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج امین 🙏🙏🙏
📚عنوان الکلام آیتالله فشارکی به نقل از سید بن طاووس
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_هفتم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ عباس قمی رحمت الله علیه
⬅️ تواضع وفروتنی
↩️ از دیگر ویژگیهای ایشان تواضع بسیار و همه جانبهای بود که از خود نشان میداد. در خانه، مدرسه و خیابان هر کسی را که میدید - چه کوچک و چه بزرگ - احترام میکرد.
👈در نزد علما و از بین آنان بویژه در حضور کسانی که با حدیث و اخبار اهل بیت علیهمالسلام سر و کار داشتند، اوج فروتنی و تواضع را به نمایش میگذارد.
🍃هیچگاه در مجالسی که وارد میشد در صدر نمینشست و هرگز خود را بر دیگران مقدم نمیداشت.
👌وی از خودستایی و خودپسندی بشدت احتراز میکرد و به هیچوجه غرور نداشت. محدث قمی با اخلاص و زاهد بود. نقل است
«در یکی از سالها مرد نیکوکاری از محدث قمی خواهش میکند که قبول کند بانی مجلس محدث شود و تعهد میکند که مبلغ پنجاه دینار عراقی به ایشان تقدیم کند. در آن موقع هزینه محدث در هر ماه سه دینار بوده است. محدث قمی میگوید: «من برای امام حسین (علیهالسلام) منبر میروم نه برای دیگری
و بدینگونه آن وجه را نپذیرفت.
⬅️ امر به معروف و نهی از منکر
↩️ ازدیگر ویژگی ایشان بود. او خود هرگز گرد گناه نمیگشت و در ذهنش هم فکر گناه را جای نمیداد. از منکرات ناراحت میشد و دیگران را از ارتکاب آن باز میداشت. کسی جرأت غیبت در محضر او نداشت و از دروغگفتن ناراحت میشد.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_پنجم
((اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ، اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک))
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
موضوع:درخواست بخشش از سوی پروردگار
⁉️چرابنده تقاضای بخشش ازفراوانی فضل خداوند متعال دارد؟
↩️ در این بخش از مناجات شعبانیه ، دلایل ذیل را به عنوان علت درخواست توبه ذکر کرده است
در این فراز امام علی علیه السلام درمناجاتش دو نکته مهم و لطیف عرفانی قابل تامل را با ذات اقدس الهی درمیان می گذارد؛
1⃣ امام العارفین امیرالمؤمنین علیه السلام ازحق تعالی درخواست می کند که در قیامت و در مقام محاسبه اعمال، به دلیل کمبود و نقصی که در اعمال بنده و عبدش وجود دارد باوی رفتار نکند چرا که بنده عاصی خود را دست خالی دیده و شایسته عفو وگذشت نمی بیند، بلکه ازموضع خدائیش که آمیخته از جود و رحمت واسعه است با عبدش معامله کند،
2⃣همانگونه که به حکم قرآنی درمسیرزندگی دنیوی یکی از اسباب موفقیت درامو مادی ومعنوی ((توکل)) بر ذات باریتعالی است، یعنی در دستیابی به هرکار مادی یامعنوی بعد از تلاش وهمت وبکار گرفتن اسباب ومسببات بایست نتیجه کار به ذات اقدس الهی سپرد، چراکه
«و مَنْ یَتَوَکَّلُ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر که به خداوند توکّل کند، خدا او را کفایت میکند.:طلاق: ۳
👈👈درمسائل اخروی نیز باید این چنین بود که پس از اعتراف به لغزش ها وتوبه ازگذشته خویش، عفو وگذشت ازاین خطا ها درعالم آخرت را بایست به ذات اقدس الهی سپرد وبه وی توکل نمود، چراکه بعید است حق تعالی باان رحمت واسعه اش عبد این چنینی را دراین لحظه سخت که محتاج به عفو اوست مورد عفو قرار ندهد
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هفتاد_و_یکم
✅ موضوع:اعراب آیه ۶۵ سوره بقره
👈وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِين.
و شناختهايد آن گروه را كه در آن روز شنبه از حد خود تجاوز كردند، پس به آنها خطاب كرديم: بوزينگانى خوار و خاموش گرديد.
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَ: لام جواب قسم محذوف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَدْ: حرف تحقیق، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَلِمْتُمُ:فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر متصل و بارز «تُم»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌبه
اعْتَدَوْا:فعل ماضی، مبنی بر ضمه مقدر. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع ،فاعل
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْكُمْ:جار و مجرور، متعلّق به «کائنین» مقدر، حال برای فاعلِ «اعتدوا»
فِي:حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
السَّبْتِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
فِي السَّبْتِ: جار و مجرور، متعلّق به «اعْتَدَوْا»
ف:حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قُلْنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَ:حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لَهُمْ: جار و مجرور، متعلّق به «قُلْنَا»
كُونُوا: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، اسم «کانَ»
قِرَدَةً: خبر «کان» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
خَاسِئِينَ: صفت برای «قِرَدَةً» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، (اعراب آیات بر مبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هفتاد_و_یکم
✅موضوع: معانی حرف جرّ «فی»
👈«فی»، حرف جرّ اصلی است که اسم ظاهر و ضمیر را مجرور می کند و چند معنای مشهور دارد.
۱. ظرفیت (معنای اصلی)
الف- حقیقی
مثال: هُو الذی خَلَقَ لکم ما فی الارضِ جمیعاً.
🍃او کسی است که همه آنچه را در زمین است برای شما آفرید.
ب- مجازی معنوی
مثال: وَلَکم فی القِصاصِ حیاةٌ
🍃برای شما در قصاص مایه زندگی است.
۲- معنای فرعی
الف. معیت: به معنای «مَع»
مثال: فَخَرَجَ علی قومِهِ فی زینَتِهِ.
🍃آن گاه قارون روزی با زیور وتجمّل بسیار بر قومش در آمد.
ب.تعلیل: به مفهوم «لَ»
مثال: ...قالت فذالِکُنَّ الّذی لُمتُنَّنی فِیهِ.
🍃... گفت این است غلامی که مرا به علت محبت او ملامت کردید.
ج. استعلاء: معادل حرف جرّ «عَلیٰ»
مثال: وَلاصَلَّبَنَّکُم فی جذُوعِ النّخلِ.
🍃شما را بر تنه های درخت خرما به دار می آویزیم.
د. انتهای غایت: معادل «إلیٰ»
مثال: جائتهُم رُسُلُهم بالبیّنات فَرَدّوا ایدیَهُم فی افواهِهِم.
🍃فرستادگانشان دلایل آشکار برایشان آوردند ولی آنان دستهایشان را به نشانه اعتراض بر دهانهایشان نهادند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۶۵ سوره بقره:
حرف جرّ «فی» در «مِنکم فِی السَّبتِ»
در معنای ظرفیت مجازی است:
کسانی از خودتان را که در روز شنبه از حکم خدا تجاوز کردند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امـیـدوارم
سهـم امروزتـون از زنـدگی
سلامـتی ،عشق و آرامش 🕊
رضایت و نگاه لطف خدا باشه
امیدوارم حـال دلتون خـوب❄️
و زندگیتون غرق در خوشبختی باشه🕊❄️
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin