#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#آیات_۳۲_الی_۴۰
#بخش_دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : درخواست های حضرت موسی علیه السلام
۱- «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي»
به تنهايي نمیتوان مشكلات مملكت را حل كرد وزیر به كسي می گویند كه بخشي از سنگيني كارهاي مملكت را به عهده بگيرد
حضرت موسی عرض كرد «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي» آن هم هارون باشد در بين اهل من هم هارون باشد.
۲- «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي»
يعني معاونت و كمك را به وسيله هارون زياد كن.
۳- «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي»
او را شريك كار من قرار بده.
آن امرِ رسالت را كه به من سپردي او را شريك در اين كار قرار بده يعني در وحييابي شريك من است در ابلاغ وحي هم شريك من است.
موضوع : حدیث منزلت
اگر در حديث تبوك در جريان سفر تبوك وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) به حضرت امير(عليه السلام) فرمود: «يا علي! أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی » يعني تمام اين اوصافي كه وجود مبارك هارونِ برادر موساي كليم داشت وجود مبارك حضرت امير دارد منهاي مسئله نبوّت.
در مقام تشريع تنها گيرنده وحی پيامبر است از اين به بعد دو نفر ميرسانند.
زمانی كه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مطلبي را فرمودند بعد از آن ديگر همه مردم موظّفاند به ديگران ابلاغ كنند اين ديگر مخصوص حضرت امير نيست.
قبل از اينكه به مردم برسد (كلّ وحي را وجود مبارك پيغمبر ميگيرد) در اين محدوده وجود مبارك حضرت امير آگاه ميشود، امام علی علیه السلام يافته و گفته پيغمبر را كه هنوز به دست احدي نرسيده است به مردم ميرساند نه بعد از اينكه پيغمبر گفته به ديگران ميگويد.
اينكه ما در زيارت حضرت حجّت عرض ميكنيم «السلامُ عليك يا شريك القرآن براي اين است که:
- اهل بيت يك نورند
- و وجود مبارك حضرت امير وقتي به منزله هارون نسبت به موسي شد يعني اين دوازده امام به منزله هارون نسبت به موسي هستند
هارون(سلام الله عليه) «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» بود و امر پيغمبر قرآن است.
«شريك القرآن» معنايش اين نيست فرموده قرآن را اهل بیت به ديگران منتقل ميكنند، همه علما اين كار را ميكنند. اين احكامي كه اهل بيت ميگويند مثل آن است كه پيغمبر گفته باشد آنچه را كه ذات اقدس الهي داد فقط، فقط:
۱- پيغمبر ميگيرد
۲- در اين محدودهاي كه پيغمبر گرفته و هنوز به دست كسي نرسيده اهل بيت آگاه ميشوند و به ديگران ميرسانند.
حديث منزله ثابت ميكند كه قرآن و عترت دو جناح يك حقيقتاند و به هم مرتبطاند اگر كسي بگويد من حرف موساي كليم را قبول دارم حسبنا الكليم، مثل آن است كه بگويد حسبنا كتاب الله ديگر هارون را رها كرده ديگر حرف خدا را رها كرده است
اگر در حدیث ثقلین فرمود: «لن يفترقا» يعني قرآنِ منهاي عترت ديگر آن قرآن نيست چه اينكه عترتِ منهاي قرآن ديگر آن عترت نيست. اگر كسي بينشان جدايي انداخت يكي را گرفت و ديگري را ترك كرد در حقيقت هر دو را ترك كرده است.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موضوع : تسبیح و ذکر
«كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً»
راز موفقيّت ما سلاح نيست ما رازمان اين است و خدا هم دستور داد كه اينچنين باشيد«كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً»
براي اينكه فراعنه را از تخت پایین بكشيم باید:
۱- سبّوح و قدّوسگوي تو باشيم
۲- وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً
نظام سبّوح و قدّوس است كه نظام موفّق و پایدار است.
موضوع : تسبیح قبل از ذکر
تسبيح قبل از ذكر است اول ما بايد «لا إله» بگوييم بعد «إلاّ الله» را شكوفا كنيم. اول تسبيح بكنيم شرك را برداريم بگوييم «لا إله» ديگر فرعون و امثال فرعون سِمت الوهيّت ندارند بعد نام و ياد تو را بلندآوازه كنيم لذا تسبيح مقدّم بر ذكر شده است.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_نودوچهارم
«وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛
و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، میتوانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاهتر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵).
✅ وَ اللهُ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ
❓ عبارت «وَ اللهُ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ» به کدام موضوع اخلاقی اشاره دارد؟
✍ در جمله «مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ»، قيد ايمان، در متعلق حكم قيد شده است، و از آنجائى كه ايمان امرى قلبى است لذا كسى نمى تواند به حقيقت ايمان ديگرى اطلاع پيدا كند، چون براى اين آگاهى ميزانى مانند ميزان الحراره و ساير موازين مادى وجود ندارد،
🔸 چه بسا مردمى توهم كنند كه خداى تعالى با آوردن اين قيد كار مسلمانان را دشوار كرده، و بلكه اصلا جلو آن را گرفته، مسلمانان مكلف را دچار عسر و حرج ساخته،
👈 چون نمى توانند تشخيص دهند آيا زنى كه مى خواهند بگيرند ايمان قلبى دارد يا نه، لذا در اين جمله كه مى فرمايد: خدا به ايمان بندگان مؤمنش آگاه است به طور كنايه فهمانده، شما مكلفين مامور به تشخيص واقع و حقيقت ايمان زنان نيستيد، اين كار خدا است و بس.
👈 بلكه تنها ماموريد بر طبق اسباب ظاهرى عمل كنيد اسبابى كه نظير 👈شهادتين، و
👈 شركت در جماعت مسلمين، و
👈 انجام وظائف عمومى دين دلالت بر ايمان صاحبش مى كند،
💥 و همين ايمان ظاهرى معيار است نه ايمان باطنى.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهربان_من_سلام✋
دلم تنگ است ...هلاک یک دیدار ...
عطشناک یک لبخند ...
بیقرار یک صوت دل انگیز ...
نمیشود این جان خسته را با پایان
این انتظارِ طولانی، آرام کنی؟...
نمی شود این چشمان به راه مانده را
به جمال زهرایی ات روشن کنی ؟ ...
تو آن عزیزترین عزیز مصر وجودی
و من آن فقیرترین و بینواترین مشتاقِ
منتظر ...
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌹آیا امام زمان به تمام نقاط جهان سر میزنند؟
✍امام زمان،از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است،از همه جا و همه چیز اطلاع دارد؛به عبارت دیگر امام زمان هر گاه بخواهد همه چیز نزد او حاضر است و به تمام موضوعات خارجی اطلاع داشته و از آنها آگاهی دارد.[۱]
از طرفی دیگر،گاهی حضرت،مطابق مصالح خاص و یا عام،از طرف خداوند متعال مأمور به ملاقات،دستگیری و رفع گرفتاریها میشوند؛گاهی احساس میکنند که باید فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازند؛گاهی در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا گردد و یا شخصی توجیه شده و هدایت شود.از این رو حضرت هر مکان و زمانی را که مصلحت ببینند خود را در آنجا حاضر میکنند.
📚۱. کافی، ج۱، ص۲۶۲..
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا برخی نمازخوان ها اینهمه معصیت می کنند؟!
پس اثر نماز کجاست؟؟؟
🥀استاد_رنجبر
@moassese_nooralyaghin