◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#هجدهمتیر۱۴۰۳سورهبخشاول
🍃 «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» (نساء/۶۴)
روز دوشنبه مورخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ جلسه تفسیر تخصصی با تدریس استاد حسینی آلمرتضی تشکیل شد؛ ایشان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حسینابنعلی علیهالسلام و یاران با وفایشان اشارهای به موضوعات گذشته آیه ۶۴ نساء داشتند و فرمودند که در جلسات گذشته موضوعات ذیل از آیه ۶۴ سوره نساء توضیح داده شده است:
👈 از جمله:
۱-نبوت عام وخاص
۲-اطاعت بی قیدوشرط
۳-اذن تکوینی وتشریعی و نظر علما در مورد آنها
۴-حضور فیزیکی و معنوی پیامبر
۵-استغفار جواز لزوم آن
۶-توجیه استغفار پیامبر برای منافقین
۷-اغراء به جهل
۸-اذن الهی
۹-(ال) عهد و (ال) جنس
۱۰-قاعده نفی سبیل
۱۱-حرمت کتمان حقایق
۱۲-معانی موضوع و محمول در علوم مختلف
۱۳-تنزیه الانبیاء
۱۴-معنای نص و ظاهر آیات
۱۵-ابعاد عصمت انبیاء
۱۶-ویژگیهای تفسیر المنار و نویسندگان آن
✅ استاد محترم در ادامه بحث مطالبی در تکمیل مبحث ابعاد عصمت انبیاء از نظر صاحب المنار، مطرح کردند:
رشیدرضا نویسنده تفسیر المنار در مورد عصمت انبیاء معتقد است: انبیاء الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی و احکامی که از طریق وحی دریافت می کنند معصوم هستند نه در کارهای شخصی و امور اجتهادی مثل احکام حکومتی که از طریق وحی به دست نیامده چون ممکن است در این امور دچار خطا و اشتباه شوند.
و ما تنها در احکامی میتوانیم اطاعت مطلق داشته باشیم که از طریق وحی دریافت شده باشند؛ زیرا پیامبران در این حوزه معصومند ولی در احکامی که از راه اجتهاد به دست میآید معصوم نیستند؛ اگر چه خداوند آنها را کمک میکند خطا و اشتباه نکنند و به حق عمل کنند مانند:
- حکم آزادی اسراء و دریافت فدیه از آنها در برابر آزادیشان بوسیله پیامبر
- جنگ تبوک که پیامبر عذر منافقین را پذیرفت و به آنها اجازه داد در جنگ تبوک شرکت نکنند.
رشید رضا همچنین معتقد است اجتهاد خطاپذیر است ولی خطا در آن معصیت نیست مثلا کسانی که جنگ جمل را، راه انداختند کارشان برحسب اجتهاد بوده پس معصیت نبوده و چون اجتهاد کردند مستوجب ثواب هم هستند!!
✅جواب علامه جوادی آملی
1-درست است که بر مردم واجب نیست از احکامی که مختص پیامبر است اطاعت کنند مانند نماز شب و تعدد زوجات؛ ولی ما از طریق خبر از این افعال مطلع شدیم اگر ایشان در محدوده شخصی عصمت نداشته باشد در سایر موارد هم نمیشود به ایشان اعتماد کرد و به این ترتیب ایشان مقبولیت و اعتماد خود را در بین مردم از دست میدهد پس باید در این امور هم معصوم باشد.
قرآن کریم عصمت علمی و عملی پیامبر را در این آیات یادآوری میکند.
💫«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ....» 59نساء
💫«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ...» 64نساء
2-تمامی احکامی که از پیامبر صادر شده و به ما رسیده چه در جنگ بدر و چه در جنگ تبوک و غیره همه از وحی الهی سرچشمه میگیرد و به ایشان الهام شده است چه در قالب آیات قرآن، چه در قالب احادیث قدسی و یا روایات فقهی و حقوقی پس پیامبر هیچگونه اجتهادی ندارد.
💫««إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» 4نجم
سخن او جز وحى كه به او نازل مىشود، نيست.
علم پیامبران دانش حضوری است نه حصولی کسانی همچون پیامبر اسلام مکتب نرفته معلم بشر هستند. آنچه میگویند و عمل می کنند بر اساس وحی و یقین است نه ادله ظنی و اجتهادی
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#هجدهمتیر۱۴۰۳سورهبخشدوم
استاد آل مرتضی در ادامه شرح و تفسیر موضوع "ابعاد عصمت انبیاء و نقد نظریه رشیدرضا از صاحبان المنار" به چند مورد از ویژگی های تفسیر المنار اشاره داشتند:
✅ تفسیری که توسط شیخ محمد عبده انجام پذیرفته است، تفسیری است که سعی کرده بیشتر از روایات صحیح و امور عقلی روشن استفاده کند. در این تفسیر کمتر به مباحث الفاظ، اعراب و نکتههای بلاغی پرداخته بلکه به اموری که دیگران به آن نپرداختند بیشتر توجه کرده است.
تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن تأثیر گرفتهاند.
❇️ ویژگیهای تفسیر المنار
👈توجه به مشکلات کنونی مسلمانان
👈بررسی علل عقب ماندگی جوامع اسلامی
👈امکان ساخت جامعهای قوی و قدرتمند
👈 برانگیختن امت اسلام به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده
👈برخورد درست علمی با زندگی
👈 تأمین اسباب و علل تمدن اسلامی
👈 برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران و بطلان تفکر آنان از ریشه
❇️تفاوت روش تفسیری رشیدرضا با محمدعبده
تفسیری که توسط سید رشیدرضا ادامه داده شد، تفسیری است که اهتمام زیادی به روایات پیامبر و نقل از مفسران داشته است. او در تفسیرش سخت به اهل تصوف و افکار آنها حمله کرده و همچنین در جاهای متعدد به شیعه و عقاید آنها تهمتهای فراوانی وارد کرده است.
مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه بیان داشتند که محمدعبده بر خلاف رشیدرضا هرگز دشمن شیعه و اهل بیت و متعصب نبود. در حالیکه:
⬅️رشیدرضا متعصب و عقیده سلفیگری دارد و دشمن اهل بیت علیهم السلام است؛
⬅️عقاید شیعه را قبول ندارد و به آنها توهین میکند و پیرو روش ابنتیمیه و وهابیهاست؛
⬅️عقیده به عدالت کل صحابه دارد هرچند دچار خطا و معصیت شده باشند؛ مثل طلحه و زبیر
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
••••••༻﷽༺••••••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_نهم
✅موضوع: اعراب آیه ۱۲۳ سوره بقره
👈و اتّقُوا یوماً لا تجزِی نفسٌ عن نّفسٍ شیئاً و لا یُقبلُ مِنها عَدلُُ و لا تَنفَعُها شَفاعَهُُ و لا هُم یُنصرُون
و از آن روز بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه شفاعت پذیرفته میشود و نه یاری می شوند.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اتِّقُوا: فعل أمر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل«واو» مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
یَوماً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری (منصوب بنا بر ظرفیت هم جایز است)
لا: حرف نفی، مبنی برسکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَجزِی : فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر
نَفسٌ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَن:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نَفس: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَن نَفسٍ: جار و مجرور، متعلق به «تجزی»
شَیئاً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یُقبَلُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مجرور به حرف جر
مِنها: جار و مجرور، متعلق به «یقبل»
عَدلُُ: نائب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَنفَعُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
شَفاعَهُُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع: ضمه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
یُنصَرُونَ: فعل مضارع مجهول مرفوع، علامت رفع: ثبوت نون، ضمیر متصل «واو »، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_نهم
✅ موضوع: مقایسه فاعل و نائب فاعل
🍃تعریف فاعل: اسم مرفوع که فعلی، تامّ و معلوم یا شبه فعلی پیش از آن آمده و به آن اسناد داده می شود.
مثال: روایت معصوم :
لو یَعلَمُ النَّاسُ مَا فی زِیارَةِ الحُسینِ منَ الفَضلِ لَماتُوا شَوقاً
( اگر مردم می دانستند در زیارت امام حسین چه فضیلتی است از شدت اشتیاق می مردند.)
توضیح: در این روایت "الناسُ" اسمی مرفوع که پس از فعل تام و معلوم "یعلمُ" واقع شده و به آن اسناد داده شده، پس فاعل آنست.
🍃تعریف نایب فاعل: اسم مرفوعی که پس از فعل مجهول می آید و به آن اسناد داده می شود.
👈اگر فاعلِ فعل متعدی حذف و مفعول جانشین آن شود مفعول، مرفوع شده و به آن نایب فاعل گویند و فعل هم مجهول می گردد.
مثال: یُنصَرُ جَیشُ المُسلمین
(ترجمه: سپاه مسلمان یاری می شود.)
"جَیشُ" نایب فاعل فعل مجهول "یُنصَرُ" است که در واقع مفعول به فعل معلوم بوده .
🔹دلایل حذف فاعل
الف_ علم و آگاهی به آن، در اینصورت نیازی به ذکر آن نمی باشد.
مثال: خُلِقَ الْإِنسَانُ (انسان آفریده شد)
ب_ جهل و نادانی نسبت به آن، در اینصورت نمی توان آن را معین کرد.
مثال: سُرِقَ البَیتُ (خانه دزدیده شد)
ج_ به دلیل میل و رغبت به اخفا و پنهان کردن آن.
مثال: قُتِلَ اللِصُّ( دزد کشته شد)
🔹تمام احکامی که در فاعل و فعل معلوم اجرا می شود در مورد نایب فاعل و فعل مجهول جاری است،
که عبارتند از :
تقدم فعل، تامّ بودن فعل، اسناد به فعل
🔹فاعل و نایب فاعل بر دو نوع هستند:
۱_اسم ظاهر:
فاز المُجتَهِدَ(فاعل: المجتهدُ) /
أُکرِمَ الضَیفُ(نایب فاعل: الضیفُ)
۲_ضمیر بارز : ذَهَبُوا(فاعل: واو) /
قُتِلتُ(نایب فاعل: تُ)
یا مستتر: حَضَرَ(فاعل: هُوَ مستتر) / کُتِبَت(نایب فاعل: هِیَ مستتر)
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۱۲۳ سوره بقره
افعال: "لا تجزِی" و "لا تَنفَعُها" معلوم و "نفسٌ" و "شَفاعَةٌ" فاعل آنها هستند.
افعال: "لا یُقبلُ" و "یُنصرُون" مجهول و "عَدلٌ" و ضمیر بارز "واو" نایب فاعل آنها می باشند.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
سلام امام مهربانم
هر روز صبح
دریچه دلم گشوده میشود
سمتِ روشنایِ نگاهِ تو ...
انگار خورشید قسم خورده است
هر روز مرا با یادِ تو بیدار کند ...
خدایا
ما چشم انتظار آن
حجت چشم به راهان
و آن محبوب آمدنی
و آن عدالت محقق شدنی هستیم
او را در پناه خود محافظت فرما ...
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
▫️امام صادق علیهالسلام فرمودند
لاَ تَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ اَلَّذِي بَشَّرَ بِهِ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
شیعیان ما دچار غم همیشگی هستند تا زمانی که فرزندم که پیامبر صل الله علیه و آله مژده ظهورش را داده ظهور کند
🔸خدایا این غم را با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه ازین امت دور کن و توفیق صبر در زمان غیبت را به ما بده و مارا ازمنتظران حقیقی و شیعیان واقعی حضرت قرار بده
📚 دوران رهایی صفحه ۲۱۰
بحرمةالحسین اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷۱۲ اثر فوق العاده ذکر خدا گفتن ...!
🎙*استاد رفیعی
@moassese_nooralyaghin
🔴 دوستداران امام زمان محبوب خداوند
🔹 رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: «وقتی در شب معراج خداوند متعال امامان را به من نشان داد، عرض کردم: ای پروردگار! اینان کیانند؟ خداوند فرمودند:
🔺 هَؤُلاَءِ اَلْأَئِمَّةُ وَ هَذَا اَلْقَائِمُ مُحَلِّلٌ حَلاَلِي وَ مُحَرِّمٌ حَرَامِي وَ يَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِي يَا مُحَمَّدُ أَحْبِبْهُ فَإِنِّي أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ يُحِبُّهُ»
🔸 اینان امامان هستند، و این یک نیز قائم عجلالله فرجه است که حلال کنندهٔ حلال من و حرام دارندهٔ حرام من است، و از دشمنان من انتقام خواهد گرفت؛ ای محمد! صلیالله علیه و آله، او را دوست بدار! که من او را دوست دارم؛ و هرکس را که او را دوست دارد نیز دوست دارم.
📚 کمالالدين و تمام النعمه، ج ۱، ص ۲۵۲
@moassese_nooralyaghin
*•═•••●◈﷽●◈•••═•*
#آموزشی
#حکمتهای_نهجالبلاغه
#حکمت_بیست_و_سه_بخش_ششم
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ،كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او رابه جايى نخواهد رسانيد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
🥀سوال پنجم) ارزشمندی اعمال انسان بر چه اصولی پایدار است؟
اعمال صادره از جانب انسان منحصر به افعال فیزیکی و جسمی نیست بلکه شامل باورهای قلبی واصول اعتقادی می شود که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
▪️نیت
در همه عبادت ها, نیت را مى توان روح و قلب عبادت دانست, چرا که هر عبادتى باید با نیت و قصد قربه الى الله انجام شود؛ رسول اکرم (ص) فرمود: «انما الاعمال بالنیات؛ همانا کردارها بستگى به نیت ها دارند.»( بحارالانوار, ج 70,ص ۲۲۱)
نیت به قدرى مهم است و نقش اساسى در تغییر و تحول دارد که حتى اگر امور غیر عبادى را با نیت صحیح الهى انجام دهیم, همان امور, عبادت خواهد شد, پیامبر اکرم(ص) در نصایح خود به ابوذر فرمود: «یا اباذر لیکن لک فى کل شىء نیه حتى فى النوم والاکل اى ابوذر! باید براى هر چیزى حتى خوابیدن و خوردن داراى نیت باشى.»(بحار الانوار, ج 77, ص 84)
حقیقت همهی اعمال و عبادات وابسته به نیت است و رابطهی بین عمل ونیت مانند رابطهی جسم با روح بوده و هر عملی ریشه در نیت آن دارد؛ فعل ما هر چند که به ظاهر کامل و زیبا باشد، اگـر از نیت صــادقه نشــأت نگرفته باشـد ارزشی نداشته و ثوابی به همراه ندارد و به عکس، نیــت خیر حتی اگر به دلایلی منجر به عمــل نشود، سودمنــد بوده و پاداش به آن تعلق می گیـرد و انسان را در مواقف و مواقع نیاز جلو می اندازد. در واقع ارزش نیت ذاتیست ولی ارزش عمل تابع نیت است.
علی (عليهالسلام) نیز نیت را اسـاس و شالودهی عمـل و اعمال را میوه و نتیجهی نیتها می داند «النية اساس العمل، الاعمال ثمارالنیات» (غررالحکم و دررالکلم)
پیـامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در حــدیث مشهورشان فـرموده اند: «انّما الاعمال بالنیات و انّما لکل امرئ ما نوی»( یعنی جــز این نیست که اعمــال به نیــت است و در حقیقت بــرای هر انسانی همـان چیزیست که درنیت دارد. (بحار الانوار ج ۶۷ص ۲۱۱)
نیت تابع حالات نفسانی است و قبول و رد و کمالش مربوط به همان حالات نفسانی میباشد و نیت صحیح جز با بیرون کردن هوای نفس و محبت دنیا (تعلق به دنیا) و با تفکرات صحیح میسر نخواهد شد، زیرا دل فرمانروای بدن است و همه اعضا و جوارح محکوم فرمان او می باشند
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
مهر شما همان
ڪیمیایے است ڪہ
روزگار مرا قیمتے مےڪند...
من بہ اعتبار محبت شما
نفس مےڪشم
اے قرار دل بے قرارم...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام آرزوی زمین و زمان
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام زمان علیهالسلام دنبال این تیپ آدم هاست.
🔵 حاج عزت الله مومنی(ره):
🔹می خواهید رمز کار را به شما بگویم؟ برای خدا و در راه خدا کار "نسنجیده و بی توقع" انجام بده.
دست کسی رو بگیر
پول رهن کسی رو بده
به کسی محبتی بکن
خودت رو بشکن
غرور خود را زیر پا بگذار
اتاقی به کسی ، عروس و دامادی، خانواده نیازمندی، بده و پول نگیر یا نصف بگیر
غذایی بده
🔻ننشین زیر و روی کار را در بیار
نمی خواهد همه جوانب کار را بررسی کنی و نفع و ضررت را بسنجی
عمل کن
آره بابا جان، این رمز کار است.
🌕 اگر این طور آدمی باشی، خودشان به سراغ شما خواهند آمد. امام زمان علیه السلام دنبال این تیپ آدم هاست.
@moassese_nooralyaghin
آیتالله میرباقری: مؤمن باید اول صبح که بر میخیزد همّت و فکرش این باشد که کجای اردوگاه ولی خدا خالی است، خودش را در آنجا حاضر کند.
🔹 اگر این آمادگی و حالت انتظار وجود داشت انسان به نصرت ولی خدا موفق میشود، همینکه حضرت پرچم برداشت چنین شخصی آماده است؛ چون همه کارهایش را انجام داده است؛ نه اینکه وقتی جنگ شروع شد تازه به فکر نماز و روزههای قضا و به فکر قرضهایش باشد!
🔹حالا که سیدالشّهدا علیهالسلام به میدان آمده، وقت نماز قضا خواندن نیست؛ اینها را باید قبلاً میخواندی.
@moassese_nooralyaghin
زیارت عاشورا را آگاهانهتر بخوانیم
در زیارت عاشورا حدود هجده دعا داریم و متناسب با آن، هجده مقام از خدا میخواهیم
بعضی از این مقام ها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد
و اما آن مقامها:
✅مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است
✅مقام وجاهت عندالله
(آبرومندی نزد خدا)
اللهم اجعلنی عندک وجیها
✅مقام معِیَّت و همراهی با معصوم
ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة مع امام منصور
این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند
✅مقام حیات طیبه
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
✅مقام شهادت
و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده
✅مقام محمود
ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی
مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة؛ شفاعت به هر کس نمیرسد)
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم
✅مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
لقد عظمت الرّزِیّة… بک علینا… و اسئل الله بحقکم… ان یعطینی بمصابی بکم
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد
حکایت زیارت عاشورا، حکایت یکیشدن با اهلبیت علیهمالسلام است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم
✅مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
و بالبرائة من اعدائکم
✅مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد
اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) که اگر خانه دل جارو نکرده باشی در حقیقت لعن روزانه به خود میفرستی
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلاً تا قبل از ظهوراطلاع نداریم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم
اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد
✅مقام سِلم
انی سلم لمن سالمکم و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان
✅مقام حَرب
حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر
✅مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما در زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم
بابی انت و امی
✅مقام قربة الیالله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود
اللهم انی اتقرب الیک
✅مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
انی اتقرب الی الله و الی رسوله
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الیالله است
✅مقام معرفت اهلبیت
اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم
✅مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن و هر لحظه رنگ عوض نکردن
ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
ثبّت لی قدم صدق عندک معالحسین
✅مقام رجعت
که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد
رجعت فقط برای برخی مؤمنین و برخی کفار اتفاق میافتد
و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
طلب خونخواهی با امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف فقط در صورت رجعت برای ما مقدور خواهد بود
✅مقام درود و صلوات خدا
اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم
(یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم)
و لا جعله الله آخر العهد منی
(یعنی الیالابد باشد و محدود به حال نباشد.)
@moassese_nooralyaghin
🟢 شهیدی که هیچ کس را ندارد که برایش صلواتی بفرستد
🔵 شهید سیف الله شیعه زاده از شهدای بهزیستی استان مازندران که با یک زیر پیراهن راهی جبهه شد و هیچکس در جبهه نفهمید که او خانواده ای ندارد. کم سخن می گفت و با سن کم، سخت ترین کار جبهه یعنی بیسیم چی بودن را قبول کرده بود
سرانجام توسط منافقین اسیر شد برگه و کدهای عملیات را قبل از اسارت خورد و منافقین پس از شهادت رساندن وی، برای به دست آوردن رمز و کد های بیسیم سینه و شکمش رو شکافتند ولی چیزی نصیب آنها نشد ...
🌷 شادی روحش صلوات
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ۱۹ محرم، سالروز حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه به طرف شام در سال ۶۱ هجری قمری
#روایت_محرم
#محرم
┄┅═══••✾••═══┅
@moassese_nooralyaghin