eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام تمام دلخوشی ام،مهدی جان(عج) تمام خوبی ها مرا یاد تو می اندازد بهار و عطر دلنشینش، آفتاب و تشعشع حیاتبخشش، آب و حقیقت زلالش، باران و ترنم زیبایش ... تو مفهوم واقعی همه ی دوست داشتنی هایی و زندگی در نگاه و یاد و نام تو جاری است هرکس تو را دارد ، داراست حتی در نهایت فقر و هرکس تو را ندارد، فقیر است حتی در نهایت ثروت شکر خدا که تو را دارم ♡ ♡ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔵 شاد کردن دل امام زمان علیه السلام 🌺 آیت الله بهجت(ره): 🌕 وقتی دل مؤمنی را شاد كنید، خدا از لطف، مَلکی را خلق می‌کند که آن ملک، شما را از بلاها و تصادفات و ... حفظ ‌می‌كند. این که می‌بینید در برخی تصادفات بعضی‌ها محفوظ می‌مانند در حالی که به نفر کناری آن‌ها آسیب وارد می‌شود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در مسرّت اهل ایمان نقش داشته است. 📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨۴. 🌸 حالا فکر کن اگه کاری کنم که دل امام زمان رو شاد بکنه، چی میشه ... @moassese_nooralyaghin
🔴 شرط قیام امام عصر در بیان امام صادق علیه السلام 🔵 شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمی‌کنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتی‌که بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو، در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ مرا با آتش سوزان، از من درگذر، ... حضرت فرمودند: تو را بخشیدم، 🔺 در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ بنام «هارون مکی» وارد شد در حالی‌که یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آن‌حضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ... هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد. 🔹 امام ـ علیه السّلام ـ شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن. مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است. امام ـ علیه السّلام ـ از مرد خراسانی سئوال کرد: «از این‌ها در خراسان چند نفر پیدا می‌شود؟ مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک‌ نفر هم نیست. 🔶 امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می‌دانیم. 📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳ @moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن علیـه‌السلام در روز یڪشنبـه 【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزه‌ات سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته‌اند ای مولای من ای امیرمؤمنان امروز روز یکشنبه است و آن روز تو و بہ نام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد ✧✾════✾✰✾════✾✧ 🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء سـلام الله عليهـا 【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده آزمودت آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد آورده‌اند صابرم و از تو می‌خواهم که اگر تو را تصدیق کرده‌ام تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد گردانى و گواه باش که من پشت‌گرم به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله علیهم اجمعین هستم @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَي هَـؤُلاء شَهِيداً؛ پس چگونه خواهد بود آنگاه كه از هر امّتى گواهى (از خودشان) بيآوريم و تو را نيز بر آنان گواه آوريم؟!»(نساء، ۴۱) ✅ موضوع: شهادت ❓کلمه شهادت به چه معناست و چه تفاوتی میان «تحمل شهادت» و «ادای شهادت» وجود دارد؟ ✍ كلمه «شهادت» در اصل به معناى معاينه يعنى به چشم خود ديدن، و يا به گوش خود شنيدن، و يا با ساير حواس خود حس كردن است. ⬅️ شهادت‌ دو مرحله‌ دارد: مرحله تحمّل‌، و مرحله‌ اداء. ◀️ مثلاً اگر انسانی بخواهد در موضوعی گواهی دهد اوّل‌ بايد برود و آن‌ موضوع‌ را ببيند و خصوصيّاتش‌ را كه‌ در مورد گواهی لازم‌ است‌ بالعيان‌ ادراك‌ كند و مشاهده‌ نمايد؛ و پس‌ از آن‌ بيايد نزد قاضی شهادت‌ دهد؛ آن‌ رفتن‌ و ديدن‌ و اطّلاع‌ پيدا كردن‌ بر آن‌ قضيّه‌ را ميگويند: 👈 تحمّل‌ شهادت‌، ◀️ و سپس‌ كه‌ نزد قاضی آن‌ را بازگو می‌كند می‌گويند: 👈 اداء شهادت‌. 🔸 نکته قابل توجه اینکه آیات مربوط به شهادت از علم گسترده و همه جانبه «شاهدان» پرده برمی‌دارد و اينكه شاهدان امت‌ها از كارهای ظاهری و باطنی آنان آگاه می‌باشند، ◀️ زيرا «اَداِء» شهادت، فرع «تَحمُلّ» آن است و شهادت به حكم اين كه به معنی شهود و حضور است مستلزم آن كه شاهد نزد مَشهُود بِهْ (كاری كه بر وقوع آن شهادت می‌دهد) نوعی حضور داشته باشد، اكنون سؤال می‌شود آيا با علم عادی می‌توان بر جميع اعمال يك فرد كه به صورت پنهان و آشكار در تمام مدت عمر خود انجام داده است شهادت داد؟ 🔸 بنابراين، پيامبران در پرتو احاطه بر افعال ظاهری و باطنی افراد به چنين شهادتی موفق می‌شوند. ⬅️ از اين جا می‌توان پايه‌ گستردگی علم پيامبران و احاطه‌ غيبی آنان را نسبت به امت‌های خود به دست آورد و بر خلاف انديشه گروهی از كوته‌فكران كه علم انبياء (ع) را به دائره محدودی منحصر می‌كنند اين آيات بر خلاف انديشه آنان گواهی می‌دهد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثۀ اندوه‌بار معدن طبس بسم الله الرحمن الرحیم حادثه‌ی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه‌ی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد. سیدعلی خامنه‌ای اول مهر ۱۴۰۳ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◈﷽◈ 🍃فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ 💫روز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با روز ۱۲ ربیع الاول و همزمان با نخستین روز از هفته وحدت جلسه تدریس تفسیر تخصصی با شرح و تفسیر ادامه آیه ۶۵ سوره نساء برگزار شد. استاد محترم حسینی آل مرتضی ابتدا مروری بر مباحث جلسه گذشته داشتند سپس موضوع مهم اجتهاد در برابر نص را مورد دقت و بررسی قرار داده و در ادامه به مناسبت هفته وحدت به مبحث مهم اتحاد و ضرورت آن در جامعه اسلامی پرداختند. مدیریت محترم موسسه نورالیقین فرمودند یکی از اختلافات مهم بین شیعه و سنی مسئله اجتهاد در مقابل نص است که به دست عده‌ای همچون عمر، معاویه و ابن تیمیه بدعت گذاری شده است. آنها در حقیقت به دنبال راهی بودند تا بواسطه آن خطاها و اشتباهات خود را توجیه کنند و به این وسیله مقاصد خود را عملی کنند. ❇️معنای نص واژه نص در لغت یعنی هر کلامی که صریح و آشکار باشد و تنها دارای یک معنی بوده و قابل تأویل نباشد در اصطلاح یعنی گفتار صریح خداوند وسخنان روشن رسول (ص) که توسط راویان اخبار و احادیث به ما رسیده است و محدثان و راویان بزرگی اعم از شیعه و سنی در منابع معتبر خود آورده‌اند. مانند: حدیث تقلین. ❇️معنای اجتهاد اجتهاد در لغت به معنای سعی و کوشش و در اصطلاح به معنای استنباط احکام شرعی است. ❇️اجتهاد در مقابل نص اگر کسی بخواهد در برابر کلام آشکار خدا و رسول (ص) سعی کند نظر شخصی خود را اعمال کند و نصوص را نادیده گرفته و آن را در حاشیه قرار دهد به این کار در اصطلاح اجتهاد در برابر نص گفته می‌شود. 👈علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی نویسنده کتاب النص و الاجتهاد درکتاب خود چنین می‌نویسد: اجتهاد در مقابل نص عبارتند از مقدم داشتن نظر شخصی بر فرمان خدا و رسول «صلی الله علیه وآله». سپس در توضیح بیشتر می‌نویسد: اجتهاد در اصطلاح به معنای اعمال رأی و استنباط حکم است. اجتهاد درصورتی برای مجتهد و افراد مطلع اسلامی مجاز است که مطابق با کتاب و سنت باشد و نظر مجتهد از این دو منبع سرشار سرچشمه بگیرد و در جهت مخالف نص صریح نباشد. علامه شرف الدین حدود صد مورد اجتهاد در مقابل نص را در کتاب خود می آورد تعدادی از صحابه و فقهای اهل سنت را که در زمان پیامبر یا پس از پیامبر نظر خود را بر نص مقدم داشتند معرفی می‌کند. مصداق بارز اجتهاد در مقابل نص آن بود که خلیفه دوم گفت: متعتان کانتا علی (عهد) رسول الله و انا محرّمهما؛ « دو متعه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله حلال بود، من آنها را حرام نمودم، هرکس بدان عمل کند، مورد عقاب قرار می‌گیرد ...» ❇️ مخالفت با اجتهاد در برابر نص مخالفان اجتهاد در برابر نص علاوه بر دلایل عقلی به دلایل نقلی از آیات قرآن و روایات شیعه و اهل سنت استدلال کرده‌اند. بعضی از علما مانند آیت‌الله سبحانی با استناد به آیه اول سوره حجرات «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ...» و توجه به لزوم تسلیم در برابر فرمان خدا و رسول، اجتهاد در برابر نص را جلو‌ افتادن و تقدّم بر آنان می‌داند. همچنین آیة الله مکارم شیرازی، در تفسیرآیه ۶۵ سوره نساء اجتهاد در برابر نص را مخالف هر نوع اجتهاد و اظهارنظر در برابر نص حکم خدا و رسولش می‌داند. بر‌اساس آیه ۳۶ سوره احزاب «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ..» مؤمنان حق انتخاب و مخالفت در برابر خواسته خدا و رسول‌الله (ص) را ندارند و هر نظر و اجتهادی در برابرشان حرام است. 👈استاد آل مرتضی در این باره فرمودند: کسی نمی‌تواند حکم صریح قرآن و سنت را نپذیرد و حلال خدا را حرام کند و بالعکس. اجتهاد در برابر نص به موضوع نسخ ارتباط دارد و ناسخ متعه زنان و متعه حج در قرآن بیان نشده است و بعد از پیامبر (ص) نیز نسخ اتفاق نیفتاده است، چرا که: آیه ۲۴ نساء نص صریح قرآن در مورد متعه زنان است. «.. فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ... و آیه ۱۹۶ سوره بقره نص صریح قرآن در مورد متعه حج است. فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ... بنابراین مسلمانان بر طبق آیه ۶۵ باید در برابر دستورات خداوند و پیامبر اکرم (ص) در قول و عمل تسلیم محض باشند، وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا. پیامبر اسلام (ص) از ما وحدت را خواسته اند و تحقق این امر هر چقدر هم مشکل باشد باید آن را اطاعت نمود. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
◈﷽◈ 💫استاد آل مرتضی در ادامه مبحث به مناسبت اولین روز از هفته وحدت فرمودند تحقق وحدت در جامعه اسلامی و تداوم آن یکی از مسائل مهمی است که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است. امام زمان (عج) یکی از دلایل تأخیر در ظهور خودشان را چنین روایت می‌کند: 🍃لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. خداوند متعال در آیه ۴۶ انفال می فرماید : 🍃وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ اگر شما مسلمانان مدام با یکدیگر بر سر مسائل مختلف اعتقادی وسیاسی واقتصادی منازعه کنید وحدت نداشته باشید دشمن از این تفرقه سوء استفاده کرده بر شما مسلط می‌شود. 👈مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۶ را با توجه به مشترکات موجود که بین ما شیعیان و اهل تسنن وجود دارد، همچون خدای واحد، قبله واحد، پیامبر واحد، مشترکات در اصول و فروع دین، سال انسجام ملی نامیدند. 👈شهید مطهری در کتاب حج درمورد لزوم وحدت بین مسلمین از علامه کاشف الغطا مفسر بزرگ شیعی چنین روایت می‌کند: بُنِيَ الأِسلامُ عَلي كَلِمَتَينِ، كَلِمَةِ التَّوحيدِ، وَ تَوحيدِ الكَلِمَةِ يعنى اسلام دو ركن دارد و اگر يكى از آنها نباشد اسلامى هم در كار نيست. ✨ اول) توحيد: يعنى توجه به خداوند تبارك و تعالى در همه حال (توجه قلبى و توجه ظاهرى) ✨ دوم) وحدت و يگانگى بين مسلمين و جامعه‌ اسلام. از نظر اين روايت شريف محور اسلام و انقلاب اسلامى بر پايه‌ توجه به خداوند و وحدت امت اسلام، استوار است. اگر كسى ظاهراً الله بگويد و توحيد را قبول داشته باشد ولى به وحدت و اتحاد مسلمين ضربه بزند مسلمان نيست، و اگر كسى شعار وحدت بدهد ولى توجه به خداوند تبارك و تعالى نداشته باشد اين هم مسلمان نيست. 👈شهید مطهری تاکید می کند که اگر این سخن علامه محقق شود مدینه فاضله بوجود می آید. 👈استاد آل مرتضی درادامه ضمن یاد آوری یکی از آثار و برکات هفته وحدت که موجب استحکام بین روابط بین شیعه و سنی می‌شود فرمودند : ایده نامگذاری هفته وحدت در ابتدا بوسیله رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۵۶ شمسی، هنگامی که درسیستان و بلوچستان تبعید بودند صورت گرفت، ایشان به علمای اهل سنت آن منطقه پیشنهاد داد که در فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات شیعه مجالس جشن برگزار شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله منتظری پیشنهاد نامگذاری این مدت به هفته وحدت را مطرح کردند، سپس امام خمینی (ره) در سخنرانی روز ۸ دی ۱۳۶۰ شمسی از این اصطلاح استفاده کردند و از آن سال به بعد، این هفته به طور رسمی به نام هفته وحدت نامیده شد و به این وسیله مردم ایران و مسلمانان جهان به اتحاد و یکپارچگی دعوت شدند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 صد_و_چهل_ و_ یکمموضوع: احکام قبله (قسمت سوم) ✅ موارد حرمت رو به قبله بودن 👈هنگام دفع ادرار و مدفوع باید طرف جلو بدن یعنی شکم و سینه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد و احتیاط واجب آن است که بچه را برای این کار رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند، ولی اگر خود بچه بنشیند،لازم نیست جلوی او را بگیرند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ موارد کراهت رو به قبله بودن ۱-در حال پوشیدن شلوار ۲-در حال جماع (همبستری) ۳-در هر حالی که منافات با شأن قبله داشتن •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ رعایت قبله در نماز مستحبی ⁉️سوال.آیا لازم است نمازهای مستحبی رو به قبله باشد؟ 👈نماز مستحبی را می‌شود در حال راه رفتن وسواری خواند و اگر انسان در این دو حال ،نماز مستحبی بخواند لازم نیست رو به قبله باشد. آیت الله بهجت: در حال کار کردن در منزل علی الاحوط قبله باید در نماز مستحبی مراعات شود. نکته:علی الاحوط در رساله به معنای احتیاط است که اگر به همراه فتوا بیاید احتیاط مستحب میشود واگر بدون فتوا باشد احتیاط واجب است. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهربان‌‌ترین پدر رویای شیرین دولت کریمه‌‌ی شما آنچنان در دلم خانه کرده که با هر بار زمزمه‌ی دعای کوتاه اللهم عجل لولیک الفرج کامم شیرین می‌گردد و آرزوی آمدنتان در دلم جوانه می‌زند ... سلام ای صاحب دنیا کجایی اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
کاری کنید امام زمان به دیدن شما بیاید. 🔵‌‌ خدمت آیت الله حق شناس عرض میکردند دعا کنید امام زمان را ببینیم. ایشان می فرمودند: شمر هم امام زمان خود (امام حسین علیه السلام) را دید اما بر سینه او نشست و سر از بدنش جدا کرد. شما کاری کنید امام زمان به دیدن شما بیایند. مهم حال فعلی افراد است که در جهت حق و شرع حرکت کنند و وظایف خود را انجام دهند، اگر نه دیدن و ملاقات با بزرگان و حتی معصومین دلیل بر صداقت و درستی فرد نیست. 📚 آیت الله حق شناس @moassese_nooralyaghin
دعا کننده برای فرج محبوب ترین افراد نزد خداوند 🔹 دعا کننده برای تعجیل در فرج و ظهور مولایمان صاحب الزمان علیه السلام محبوب ترین افراد نزد خدای تعالی است. 🔹 زیرا که او به عموم مومنین نفع رسانیده، و نیز شادمانی و سرور را بر ائمه اطهار و خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد ساخته است. 📚 مکیال المکارم ج اول ص ۴۸۶ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.61M
جنايات اسرائيل در لبنان و وعده الهی به خاموشی آتش ظالمان 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «ذات اقدس الهی يك وعده زنده برای ابد داد فرمود: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾ ـ اين درباره اسرائيلی هاست. در قرآن كريم ـ فرمود هر وقت اين یهود خائن[اسرائیل] آتشی روشن كرد خدا شخصاً خاموش كرد... اسرائيل اگر در برابر مردم مظلوم لبنان جنگنده دارد، در برابر خدا چه دارد؟! فرمود خدا اين آتش را خاموش كرد. جهانی عليه ايران هشت سال آتش روشن كردند، ﴿أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾؛ ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾از خدا راستگوتر كيست... ۷۵/١/٣١ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالروز درگذشت عالم رباتی، سالک توحیدی دانشمند و روحانی ذی فنون، دانشمند عصر حاضر، آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت می‌گوییم. @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۳۱ سوره بقره 👈 إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ‌. (بخاطر بياوريد) هنگامى را كه پروردگار ابراهيم به او گفت: تسليم شو. گفت: در برابر پروردگار جهانيان تسليم شدم. إِذْ: ظرف زمان، مفعول فیه برای «اصطفیناه» در آیه سابق قَالَ: فعل ماضی، مبنی برفتح. لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر لَهُ: جارو مجرور متعلق به «قال» رَبُّ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه أَسْلِمْ: فعل امر مخاطب، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر«انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قَالَ: فعل ماضی، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أَسْلَمْتُ: فعل ماضی، مبنی سکون. ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری لِرَبِّ: جار و مجرور متعلق به «اسلمتُ» الْعَالَمِينَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• #موضوع : اقسام فاعل 👈تعریف فاعل : اسم مرفوعی است که فعل را انجام داده یا فعل به آن إسناد داده می‌شود و قبل از آن فعل تام یا شبه‌ آن آمده باشد. 🔹فاعل به دو صورت می‌آید: ۱. اسم ظاهر (صریح) ۲. ضمیر (بارز یا مستتر) مثال۱ : خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ... (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده...) 🍃 در این آیه شریفه، لفظ جلاله «اللَّهُ»، فاعل و مرفوع برای فعل «خَتَمَ» از قِسم «اسم ظاهر» می‌باشد. مثال۲ : ...وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ... (... و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید...) 🍃 در آیه فوق فاعل در فعل‌های «قُولُوا» ، «أَقِيمُوا» و «آتُوا»، ضمیر بارز و متصل «واو» می‌باشد و به دلیل اینکه ضمایر مبنی هستند، اعراب تمام فاعل‌ها، محلا مرفوع عنوان می‌شود. مثال۳ : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً... (کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ ...) 🍃در آیه ۲۴۵ سوره بقره، فاعل افعال «يُقْرِضُ» و «فَيُضَاعِفَ» ضمیر مستتر «هُوَ» می‌باشد. با این تفاوت که مرجع ضمیر «هو» در «يُقْرِضُ» به شخص قرض دهنده برمی‌گردد و مرجع ضمیر «هو» در «فَيُضَاعِفَ» به لفظ جلاله «اللَّهَ» اشاره دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۳۱ سوره مبارکه بقره: 🌱فاعل «قَالَ» ⬅️ اسم صریح «رَبُّ» و مرفوع 🌱فاعل «أَسْلِمْ» ⬅️ ضمیر مستتر «انتَ» و محلا مرفوع 🌱فاعل «قالَ» ⬅️ ضمیر مستتر «هوَ» و محلا مرفوع 🌱فاعل «أَسْلَمْتُ» ⬅️ ضمیر بارز «تُ» و محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام مهربانی ها باور دارم یکی از همین صبح ها که بی هوا و خسته چشم باز کنم بوی نرگس در همه عالم دمیده است ، آمدن برازنده ی توست . . ‌. ▪️من‌زنده‌ام‌به‌عشق‌تویاصاحب‌الزمان ▫️تعجیل در ظهورش صلوات ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
یادداشت دفاع مقدس.... انجام تکلیف ✍قبل از عملیات کربلای ۴ بچه ها حدود دو ماه رزم شبانه اجرا می‌کردند یعنی با لباس غواصی عرض اروند را با تجهیزات و لباس غواصی در آن هوای سرد می رفتند و بر می گشتند. 👈 حدود چهار پنج ساعت طول می کشید خدا می داند اگر انگیزه های الهی نبود هیچکس جرات نمی کرد پاشو در رودی بگذارد 🥀که حدود ۸۰۰ متر عرض، سی متر عمق و۶۰ کیلومتر سرعت داشت. ولی بچه های غواص گردان کوثر لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب قم آنقدر روحیه بالای داشتند که به راحتی این تمرینات را در دل تاریکی شب انجام می دادند. وقتی روز موعد رسید بچه ها از خوشحالی سر از پا نمی شناختند ولی در ساعت نزدیک به عملیات همهمه ای پخش شد که عملیات لو رفته است. در حالی که فرمانده داشت عملیات را تشریح می کرد یکی از نوجوانان گردان پرسید برادر می گن عملیات لو رفته آیا باز هم باید عملیات انجام بشه، فرمانده تبسمی کرد و گفت ما مامور به تکلیف هستیم نتیجه هرچی شد ما پیروزیم تکلیفِ خط قرمز بچه های جنگ بود با شنیدن این جمله رزمندگان گفتند تمام، و با علم بر اینکه احتمال برگشت آنان کم بود به دل اروند خروشان زدند و آسمانی شدند. آیا امروز تکلیف را اینگونه معنا می کنیم؟ برای شهید شدن باید شهید زندگی کنیم کجائید ای شهیدان خدایی یاد و نام شهدای دفاع مقدس بویژه شهدای غواص گرامی باد . دکتر علی محمدی 🌱 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا