eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بزرگ پروردگارا.خدای من با توانگری آبرویم را نگهدار و به تنگدستی حرمتم را از بین مبر🙏 👈 که بر اثر آن از کسانی روزی بخواهم که روزی خوار تو هستند و از بندگان پست و بدکردار تو عطا و بخشش طلبم و در نتیجه، به ستایش آن که به من بخشیده و نکوهش آن که از من دریغ کرده است، گرفتار شوم. ⭐ حال آن که بخشیدن و نبخشیدن در حقیقت به دست توست. 📓(صحیفه سجادیه، از دعای 20) ┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من امام زمانم✋🌸 🏝شکر خدا که صبحم با سلام بر شما به خیر می‌شود... و قلبم با نام شما جلا می.یابد... شکر خدا که عطر یاد شما در لحظه هایم جاری است... شکر خدا که دوستتان دارم... و دلتنگتان هستم ... شکر خدا که مرغ دلم اسیر کوی شماست.... شکر خدا که شما را دارم ...🏝 ⚘فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ و به درستى که او هدایتگر و هدایت شده و قیام کننده ی ره یافته، و پاک و پرهیزگار و پاکیزه و بی عیب، و خشنود و پسندیده و شکیبا و سپاسگذار و کوشاست،⚘ 📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج🙏 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع ششم ⬅️نوع ششم: در معجزات آن حضرت است در مستولى شدن بر شیاطین و جنیان و ایمان آوردن بعضی از ایشان و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چند امر: 💫ایمان اوردن جنیان ↩️اوّل: على بن ابراهیم روایت کرده است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم از مکه بیرون رفت با زید بن حارثه به جانب بازار عُکاظ که مردم را به اسلام دعوت نماید، پس هیچ کس اجابت آن حضرت نکرد، پس به سوى مکه برگشت و چون به موضعى رسید که آن را (وادى مجنّه) مى گویند به نماز شب ایستاد و در نماز شب تلاوت قرآن مى نمود، پس گروهى از جن گذشتند و چون قرائت آن حضرت را شنیدند بعضى با بعضى گفتند: ساکت شوید. چون حضرت از تلاوت فارغ شد به جانب قوم خود رفتند، انذارکنندگان گفتند اى قوم ما! به درستى که ما شنیدیم کتابى را که نازل شده است بعد از موسى در حالتى که تصدیق کننده است آن چه را که پیش ‍ از او گذشته است، هدایت مى کند به سوى حق و به سوى راه راست؛ اى قوم! اجابت کنید داعى خدا را و ایمان آورید تا بیامرزد گناهان شما را و پناه دهد شما را از عذاب الیم؛ پس برگشتند به خدمت آن حضرت و ایمان آوردند و آن جناب ایشان را تعلیم کرد شرایع اسلام، و حق تعالى سوره جن را نازل گردانید و حضرت والى و حاکمى برایشان نصب کرد و در همه وقت به خدمت آن حضرت مى آمدند و امر کرد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را مسائل دین را تعلیم ایشان نماید و در میان ایشان مؤمن و کافر و ناصبى و یهودى و نصرانى و مجوسى مى باشد و ایشان از فرزندان جن اند. 📓 (بحارلانوار) ۱۸/ ۸۹ـ۹۰٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸امام علی علیه السلام فرمودند: ⚘ كانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ الله وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ. أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ الله (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ.⚘ بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد. ⬅️آن امان كه برداشته شد، رسول الله (ص) بود ⬅️و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. 📖 نهج البلاغه (حکمت 88 ) ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز بزرگداشت شیخ مفید☘ ✍در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی یافت می شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان از خود به جای گذاشته اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد. شیخ مفید در آیینه کلام رهبری 👈مقام معظم رهبری به مناسبت برگزاری کنگره جهانی شیخ مفید، در پیامی از مقام والای این عالم و دانشمند فرزانه تجلیل کرد. در متن این پیام آمده است: «شیخ مفید در سلسله علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سرآمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه جریان علمیِ رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه، تا امروز در حوزه های علمی شیعه امتداد یافته است و با وجود بر کنار نماندن از تأثرات تاریخی و جغرافیایی و مکتبی، ویژگی های اصلی و خطوط سیاسی آن همچنان پابرجا مانده است. شیخ مفید نقش مؤثر و تعیین کننده ای در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت علیهم السلام ، بنیان گذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه، آفرینش شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام داشت» روحش ویادش گرامی باد🌹 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: إعراب آیه ۶ سوره بقره 👈انَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏. کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد. اِنَّ: حرف مشبهه بالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد. الّذینَ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم إنَّ کَفَروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل (جمله صله برای «الّذین» و محلی از اعراب ندارد.) سَواء: خبر مقدم ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. هِم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَیهِم: جارومجرور ، متعلّق به «سَواء» ءَ: همزه تسویه، مبنی بر فتح، محلی از إعراب ندارد. اَنذَرتَ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تَ»، مبنی ، محلا مرفوع ،فاعل هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب ، مفعولٌ‌به برای «اَنذَرتَ» (این جمله به تأویل اِنذارُهُم می رود که مبتدای مؤخر است برای «سَواء» است.) أمْ: متصله عاطفه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَم: حرف جازم، مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد. تُنذِرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر « أنتَ» ،مبنی ،محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی ،محلامنصوب، مفعولٌ‌به برای « تُنذِر» (سَواء عَلَیهِم ءاَنذَرتَهُم اَم لُم تُنذِرهُم: جمله معترضه ومحلی از اعراب ندارد) لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد. یُؤمِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (لا یُومِنون: خبر إنّ، محلا مرفوع) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع أَم 👈 یکی از حروف عطف، حرف «أمْ» می‌باشد که بر دو قسم است: ۱.متصله ۲.منقطعه 🔹«أَم» متصلّه: حرفی است که ماقبل و مابعد آن به هم متصل باشند. به گونه ای که هر یک نیازی به دیگری داشته باشد؛ و پس از موارد ذیل میآید: الف) بعد از همزه تسویه و داخل بر جمله مؤوّل به مصدر می آید: این جمله و جمله معطوفٌ‌علیه بر آن، یا فعلیه یا اسمیه و یا مختلفند. مثال۱: سَوَاءٌ عَلَیهِم ءَاَنذَرتَهُم اَم لَم تُنذِرهُم لا یُومِنُون. {۶/بقره} 🍃دو جمله فعلیه «اَنذَرتَهُم» و «لَم‌تُنذِرهُم» با حرف «أم» به هم عطف شده‌اند. (تأویل مصدر👈سواءٌ عَلَیهم الإنذارُ و عَدَمُهُ.) مثال۲: وَ لَستُ اُبالی بَعدَ فَقدیَ مالِکًا / أَمُوتیَ ناءٍ أَم هُوَ الآن واقِعُ. (قول شاعر) 🍃دو جمله اسمیه «أَمُوتیَ ناءٍ» و «هُوَ الآن واقِعُ» ، با حرف «أم» بر هم عطف شده اند. مثال۳: سواءٌ عَلَیکُم أَدَعَوتُمُوهُم اَم اَنتُم صامتون. {۱۹۳/أعراف} 🍃جمله فعلیه «أَدَعَوتُمُوهُم» بر جمله اسمیه «اَنتُم صامتون » عطف شده است که دو جمله مختلف می باشند. نکته: گاهی همزه از استفهام حقیقی خارج شده و به چند معنای دیگر می‌آید؛ همزه تسویه، یکی ازآن موارد است که بعد از کلمه «سواء» یا «ما اَدری» وغیره می‌آید. دراین حالت جمله بعد از همزه تسویه، به تأویل مصدرمی‌رود. ب) بعد از همزه استفهام که همراه با «اَم»، طلب تعیین و تشخیص می کنند. مثال۱: أَ أَنتُم اَشَدُّ خَلقًا أمِ السَّمَاءُ بناهَا. {۲۷/نازعات} مثال۲: أَ أَنتُم تَخلُقُونَه أم نَحنُ الخَالِقُونَ. {۵۹/واقعه} نکته: حرف «أم» که برای تعیین است، بر خلاف «أم» بعد از همزه تسویه، جوابی را طلب میکند. . 🔹«اَم» منقطعه (منفصله): بر خلاف «أم» متصله، ماقبل و مابعدش از نظر معنا، متصل نیستند و بعد از همزه استفهام و تسویه قرار نمی‌گیرد و مانند «بَل»، همیشه معنای اِضراب و ترقی میدهد و فقط برای عطف جمله ها می‌باشد؛ و در جایگاههای ذیل می‌آید: الف) بعد از خبر محض: مثال: تَنزِیلُ الکِتَابِ لارَیبَ فیه مِن رَبِّ العَالَمِین * اَم یَقُولُونَ افتراهُ.. . {۲/سجده} 🍃 شبه جمله «مِن رَبِّ العَالَمِین» بامتعلّق محذوف، خبر برای «تَنزِیلُ» می‌باشد که «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. ب) بعد از همزه غیر استفهام: مثال: أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِهَا اَم لَهُم اَیدٍ یَبطِشونَ بِها... {۱۹۵/أعراف} 🍃در این آیه شریفه، همزه منفصله برای انکار و به منزله نفی است. ج) بعدازاستفهام به وسیله غیر همزه: مثال: هل یَستَوِی الأعمی والبصیرُ أم هل تَستَوِی الظُلُماتُ والنّورُ. {۱۶/رعد} 🍃 در این مثال «هل» از ادات استفهام (غیر همزه) می‌باشد و «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا