دعا برای ظهور در تعقیبات مشترکه هر نماز
در کتاب «جمال الصالحین» از مولایمان امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
🌕 همانا از حقوق ما بر شیعیان ما این است که بعد از هر نماز واجب دست هایشان را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگویند:
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ،
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِحفَظ غَیبَةَ مُحَمَّدٍ،
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِنتَقِم لِابنَةِ مُحَمَّدٍ
ای پروردگار محمّد، فرج و گشایش امور آل محمّد را تعجیل فرما، ای پروردگار محمّد، محافظت کن (دین را در) غیبت محمّد، ای پروردگار محمّد، انتقام دختر محمّد را بگیر.
📚 صحیفه مهدیه، ص۲۷۱/مکیال ج۲بخش ۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_یازدهم
✍مروری برزندگانی عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله علیه
⬅️ یک نمونه از توقیعات
↩️ در یکی از نامهها که در اواخر ماه صفر سال ۴۱۰ از ناحیه مقدسه برای شیخ مفید ارسال شده امام چنین میفرمایند:
✍بسم الله الرحمن الرحیم،
اما بعد سلام بر تو ای دوستدار مخلص دین که در ولایت ما مخصوص به یقین گشتهای... پس از ستایش و حمد خداوندی که معبودی جز او نیست و درود به سید و مولی و پیغمبر گرامی ما حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خداوند توفیقت را در یاری از حق مستدام فرماید و پاداشت را در نشر علوم برای ما براستی زیاد و فراوان نماید...
👈بدان که ما رخصت یافتیم تا تو را به نامهنگاری مشرف ساخته و دستور دهیم احکام ما را به دوستانمان که نزد تو هستند برسانی،
خداوند آنان را به طاعت خود عزیز فرموده و به وسیله رعایت و حراست خود مهم آنان را کفایت فرماید،
🔸پس تو به یاری خدا واقف شو بر آن دشمنانی که از دین خدا بیرون رفتهاند. بدانچه اکنون برایت بیان میدارم و در رساندن آن به سوی آنان که اطمینان داری بر آن وجهی که برای تو مینویسم...
🍃ما اگرچه بر طبق آنچه خداوند برای ما و شیعیانمان مصلحت دانسته تا مادامی که دولت دنیا در دست فاسقان است جایمان از جای ستمگران دور است، ولی با این حال به احوال شما آگاهیم چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست و ما از پیش آمد ناگواری که برای شما اتفاق افتاده آگاه هستیم و این پیشامد بدان سبب شد که بسیاری از شما به سوی آنچه پیشینیان صالح از آن روگردان بودند متمایل گشته و بدان عهدی که از ایشان گرفته شده بود پشت پا زدند، گویا اینان نمیدانند که ما در فکر شما هستیم و از یاد شما بیرون نرفتهایم وگرنه بلای سختی به شما میرسید و دشمنان شما را مستاصل میکردند.
🔸 پس از خدا بترسید و در بیرون آمدن از فتنهای که بر سر شما و بر سر آنکه اجلش نزدیک شده سایه افکنده است به ما کمک کنید، و حفظ کنید خود را از آن فتنه کسی که به آرزویش رسیده باشد و آن فتنه نشانهای است برای حرکت کردن و اظهار نمودن شما امر و نهی ما برای همدیگر. خدا به پایان رساند نور خود را اگرچه مشرکان نخواهند...
🍃چون جمادی الاولی این سال در رسد
بدانچه در آن اتفاق میافتد پند گیرید و برای آنچه پس از آن میآید از خواب غفلت بیدار شوید به زودی از آسمان برای شما نشانه و آیت آشکاری ظاهر گردد و مانند آن نیز از زمین نمودار شود و در مشرق زمین جریان ناگوار و حزنآوری اتفاق افتد و مردمی که از اسلام بیرون هستند بر سر مردم عراق مسلط گردند و به کردار ناپسند آنها روزی بر مردم عراق تنگ گردد و پس از این جریان با نابود شدن مرد سرکش از اشرار اندوه بر طرف گردد و از نابودی او مردمان با تقوا و نیکان خشنود گردند برای آنان که در اطراف جهان اراده انجام حج را دارند وسائل آماده گردد و ما را نیز در آماده کردن وسائل حج به اختیار و توافق ایشان سهمی است که آن با نظم و ترتیب در کار آشکار گردد.
🔸پس هر یک از شما باید کاری کند که او را بدوستی و محبت ما نزدیک گرداند و از آنچه موجب سخط و ناراحتی ماست بپرهیزد زیرا کار ما چنین است که بطور ناگهانی در میرسد و هنگامی در آید که توبه او را سود ندهد و پشیمانی از گناه وی را نجات نبخشد.
🍃خداوند راه رستگاری را به شما الهام فرماید و در توفیق یابی به رحمتش درباره شما لطف نماید.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_سیوهفتم
✅ موضوع: مقایسه قسط و عدل
✍ علامه جوادی آملی در «تفسیر تسنیم، جلد ۱۷، صفحه ۲۴۱ میفرماید:
⬅️ «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا.....»
◀️ تعریف عدل
👈 عدل حالتی است بین افراط و تفریط، به گونه ای که در این حد وسط، زیادت یا نقصانی قرار نداشته و اعتدال کامل مراعات شده و به خاطر همین مفهوم است که از میانه روی، مساوات، ساز وارگی، و استقامت به «عدل» تعبیر گردیده است.
🔸 گذشته از آن که عدل، حالت بین افراط و تفریط تعریف شده، دارای نکته و ویژگی خاصی می باشد. حضرت مولا امیرالمؤمنین علی(ع) از آن چنین تعبیر نموده:
👈 الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا؛ عدل، هر چیز را به جای خود قرار می دهد. یعنی نتیجه و هدف عدل و شاخصه اصلی آن این است که هر چیز در جای خود قرار گیرد و هر کس بدانچه شایسته است برسد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
💥 اینكه مىگوییم خداوند عادل است، یعنى هم در نظام تكوین و طبیعت هر چیزى را تحت نظامى خاص و مناسب آفریده است:
«بالعدل قامت السموات و الارض؛ آسمانها و زمین بر اساس عدل استوارند». این حدیث از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. این تعبیر رساترین تعبیری است که درباره عدالت ممکن است بشود یعنی نه تنها زندگی محدود بشر در این کره خاکی بدون عدالت برپا نمی شود بلکه سرتاسر جهان هستی و آسمانها و زمین همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیزی در مورد مناسب خود برقرار هستند و اگر لحظهای، و به مقدار سر سوزنی، از این اصول منحرف شوند رو به نیستی خواهند گذارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ تعریف قسط
◀️ قسط از لغت اضداد است كه هم به معنی عدل میآيد(قِسط) و هم به معنای ظلم و تعدی(قَسط).
◀️ «قَسط» (به فتح اول) به معناي ستم است و «قاسط» به معناي ستمگر است.
👈 «وأنّا مِنَّا المُسلِمونَ ومِنَّا القاسِطون؛ و اینکه گروهی از ما مسلمان و گروهی ظالمند».
👈 «وأمَّا القاسِطونَ فَكانوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا؛ و امّا ظالمان آتشگیره و هیزم دوزخند»!
👈 از اين جهت به معاويه و پيروان ستمگر او «قاسطين» مي گويند.
◀️ «قِسْط» به كسر (فاءُ الفعل) به معناي جزء مساوي است. قِسط افزون بر آنكه به معناي عدل نزديك است، معناي سهم را هم دربر دارد و وصف آن چيزي است كه به چند جزء قسمت مي شود، 🔸 بنابراين «قِسط» به معنای سهم، «أقساط» به معنای سهام و «إقساط» و «تقسيط» به معنای تجزيه و تقسيم و سهم بندی است. «مُقسط» به كسي گويند كه قسمت و سهم صاحبان حق را مي پردازد.
«إنَّ اللهَ يُحِبُّ المُقسِطين»
ادامه دارد...↩️
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✨وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ﴿۲۱۷﴾
✨و بر خداى عزيز مهربان توكل كن (۲۱۷)
📚سوره مبارکه الشعراء
✍آیه۲۱۷
💓دوشنبه تون عالی و بینظیر
🌺امروزتون زیباتر از گل
💫و لحظه هاتون به زیبایی
💓تابلوی طبیعت
🌺آرزومندم دلی آرام
💫همراه با مهربانی
💓قدمی استوار و محکم
🌺و روزی پراز موفقیت
💫داشتـه باشیـد
💓روزتون زیبـا و در پنـاه خدا
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_مولای_مهربانم✋🏻
بهارِ جانها!
طراوت هدیهای است که
به یمن قدوم تو
نصیب زمین خواهد شد!
تو شکوفهی کدامین باغی
که با تو چهارفصل دنیا بهار میشود؟!
🌤الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حسین جانمـــ♡ـــــــ
🌸🍃 چه غریبانه دلم
میل تو دارد این صبح🍃🌸
هرروز سلامت
کنم ای عشق از اینجا
دلبسته ی ایرانم و دلتنگ عراقم
أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ کَرْبَلآءَ✋
عطـــر ظهـــــــــور🍃
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀ذکری که خداوند انسان را از مکر دیگران نجات میدهد
🎥استادعالی
#امام_زمان
🥀 #اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🥀
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بنام و با توکل به
اسم اعظمت
میگشاییم دفتر
امروزمان را
ان شاالله در پایان روز
مُهر تایید
بندگی زینت
دفترمان باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
درآڪہدردلِخستہتواندرآیدباز
بیـاڪہدرتنِمردهرواندرآیـدباز
بیاڪہفرقتِتوچشممنچناندربست
ڪہفتحِبابِوصالتمگرگشایدباز
حافظشیرازے
🏝چه روز خوبِ قشنگی است
روزی که بازآیید...
چه لحظهی نابِ معطری است
لحظه ای که ببینیمتان...
چه حس بیبدیلی است
پایان فراق...
آغاز زیستن
در دولت مرتضاییِ شما...
چقدر بیتابم...
بیقرار...
مشتاق...
چقدر تنهایم...
سردرگریبان...
دلتنگ...
خدا کند که بیایید🏝
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
صبحتون مهدوی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
رمز ظهور
امام مهدی علیهالسلام:
وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ.
🌸 اگر شیعیان ما -که خداوند توفیق طاعتشان دهد- در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، #همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما. علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
📚 الإحتجاج، ج۲ ص۳۱۵ بحارالأنوار، ج۵۳ ص۱۷۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السلام علیک یااباعبدالله
دلمنخواستپیامی برساند بهحسین
نامه از نزد غلامی برساند به حسین
پس به فطرس برسانید که از جانبِما
اول صبح سلامی برساند به حسین
اللهم ارزقنا زیاره الحسین(ع)
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت اول
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_دوازدهم
✍مروری برزندگانی عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله علیه
⬅️ مناظرات با علمای عامه
↩️ شهر بغداد که از مراکز مهم علمی عصر به شمار میرفت، در آن زمان مملو از فقها و متکلمان مذاهب مختلف بود.
🔸 پیروان مذاهب اهل تسنن که از نظر علم کلام آنهارا معتزلی و اشعری میگفتند، در مجامع عمومی و گاهی در حضور خلیفه مجلسها گرفته و هر کس برای اثبات مرام خود حجتها میآورد و دلیلها اقامه میکرد.
🍃علمای شیعه که تا آن روز به آن محافل راه نداشتند، با طلوع شیخ مفید در بغداد، نه تنها در مجامع آنها شرکت مینمودند،
بلکه "شیخ مفید" و "ابن معلم" یگانه عالم مبرّز و سخنوری بود که با نیروی علم و بیان و منطق محکم خود در تمام موارد بر همگان غلبه مییافت.
👈از خطیب بغدادی که همعصر شیخ مفید بوده است نقل شده که گفته است:
"او اگر میخواست میتوانست ثابت کند که ستون چوبی از طلاست"! علی بن عیسی رمانی و قاضی ابوبکر باقلانی قاضی القضاه بغداد، فاضل کتبی و ابوعمرو شطوی و ابوحامد اسفرائنی شافعی، قاضی عبدالجبار معتزلی و غیرهم از دانشمندان بزرگی بودند که اغلب اوقات مفید با آنها در بحث امامت و اصول عقائد به گفتگو میپرداخت و آنها را ملزم و محکوم میساخت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت دوم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_سی_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۳۱ سوره بقره
👈وَ عَلَّمَ ادَمَ الاَسماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلَئِکَهِ فَقالَ اَنبِئوُنی بِاَسماء هَوُلاءِ اِن کُنتُم صادِقینَ
و خداوند عالم همه اسماء را به آدم آموخت، سپس حقایق آن اسماء را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می گویید اسامی اینها را بشمارید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَلَّمَ: فعل ماضی (از افعال دومفعولی)، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، فاعل
ادَمَ: مفعول به اول برای «عَلَّمَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
الاَسمَاءَ: مفعول به دوم برای «عَلَّمَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُلَّ: تاکید معنوی برای اسماء و منصوب بنابرتبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَرَضَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه برای «عَرَضَ»
عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
المَلَئِکَهِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَلَی المَلَئِکَهِ: جار و مجرور، متعلق به «عَرَضَ»
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اَنبِئُو: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
ن: نون وقایه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
ي: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به اول برای «اَنبِئُو»
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَسمَاءِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر کسره ظاهری. مفعول به دوم و باواسطه برای «اَنبِئُو»
بِاَسمَاءِ: جار و مجرور، متعلق به فعل «اَنبِئُو»
هَوُلاءِ: اسم اشاره، مبنی بر کسر، محلا مجرور، مضاف الیه برای «اَسماء»
ان: حرف شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُنتُم: فعل ماضی، از افعال ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز «تُم»، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، اسم «کُنتُم»
صَادِقینَ: خبر «کُنتُم» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin