بنام و با توکل به
اسم اعظمت
میگشاییم دفتر
امروزمان را
ان شاالله در پایان روز
مُهر تایید
بندگی زینت
دفترمان باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
درآڪہدردلِخستہتواندرآیدباز
بیـاڪہدرتنِمردهرواندرآیـدباز
بیاڪہفرقتِتوچشممنچناندربست
ڪہفتحِبابِوصالتمگرگشایدباز
حافظشیرازے
🏝چه روز خوبِ قشنگی است
روزی که بازآیید...
چه لحظهی نابِ معطری است
لحظه ای که ببینیمتان...
چه حس بیبدیلی است
پایان فراق...
آغاز زیستن
در دولت مرتضاییِ شما...
چقدر بیتابم...
بیقرار...
مشتاق...
چقدر تنهایم...
سردرگریبان...
دلتنگ...
خدا کند که بیایید🏝
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
صبحتون مهدوی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
رمز ظهور
امام مهدی علیهالسلام:
وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ.
🌸 اگر شیعیان ما -که خداوند توفیق طاعتشان دهد- در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، #همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما. علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
📚 الإحتجاج، ج۲ ص۳۱۵ بحارالأنوار، ج۵۳ ص۱۷۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السلام علیک یااباعبدالله
دلمنخواستپیامی برساند بهحسین
نامه از نزد غلامی برساند به حسین
پس به فطرس برسانید که از جانبِما
اول صبح سلامی برساند به حسین
اللهم ارزقنا زیاره الحسین(ع)
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت اول
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_دوازدهم
✍مروری برزندگانی عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله علیه
⬅️ مناظرات با علمای عامه
↩️ شهر بغداد که از مراکز مهم علمی عصر به شمار میرفت، در آن زمان مملو از فقها و متکلمان مذاهب مختلف بود.
🔸 پیروان مذاهب اهل تسنن که از نظر علم کلام آنهارا معتزلی و اشعری میگفتند، در مجامع عمومی و گاهی در حضور خلیفه مجلسها گرفته و هر کس برای اثبات مرام خود حجتها میآورد و دلیلها اقامه میکرد.
🍃علمای شیعه که تا آن روز به آن محافل راه نداشتند، با طلوع شیخ مفید در بغداد، نه تنها در مجامع آنها شرکت مینمودند،
بلکه "شیخ مفید" و "ابن معلم" یگانه عالم مبرّز و سخنوری بود که با نیروی علم و بیان و منطق محکم خود در تمام موارد بر همگان غلبه مییافت.
👈از خطیب بغدادی که همعصر شیخ مفید بوده است نقل شده که گفته است:
"او اگر میخواست میتوانست ثابت کند که ستون چوبی از طلاست"! علی بن عیسی رمانی و قاضی ابوبکر باقلانی قاضی القضاه بغداد، فاضل کتبی و ابوعمرو شطوی و ابوحامد اسفرائنی شافعی، قاضی عبدالجبار معتزلی و غیرهم از دانشمندان بزرگی بودند که اغلب اوقات مفید با آنها در بحث امامت و اصول عقائد به گفتگو میپرداخت و آنها را ملزم و محکوم میساخت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت دوم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_سی_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۳۱ سوره بقره
👈وَ عَلَّمَ ادَمَ الاَسماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلَئِکَهِ فَقالَ اَنبِئوُنی بِاَسماء هَوُلاءِ اِن کُنتُم صادِقینَ
و خداوند عالم همه اسماء را به آدم آموخت، سپس حقایق آن اسماء را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می گویید اسامی اینها را بشمارید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَلَّمَ: فعل ماضی (از افعال دومفعولی)، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، فاعل
ادَمَ: مفعول به اول برای «عَلَّمَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
الاَسمَاءَ: مفعول به دوم برای «عَلَّمَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُلَّ: تاکید معنوی برای اسماء و منصوب بنابرتبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَرَضَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه برای «عَرَضَ»
عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
المَلَئِکَهِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَلَی المَلَئِکَهِ: جار و مجرور، متعلق به «عَرَضَ»
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اَنبِئُو: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
ن: نون وقایه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
ي: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به اول برای «اَنبِئُو»
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَسمَاءِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر کسره ظاهری. مفعول به دوم و باواسطه برای «اَنبِئُو»
بِاَسمَاءِ: جار و مجرور، متعلق به فعل «اَنبِئُو»
هَوُلاءِ: اسم اشاره، مبنی بر کسر، محلا مجرور، مضاف الیه برای «اَسماء»
ان: حرف شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُنتُم: فعل ماضی، از افعال ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز «تُم»، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، اسم «کُنتُم»
صَادِقینَ: خبر «کُنتُم» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_سی_و_ششم
✅موضوع : تأکید
👈تعریف : تابعي است که با آوردن لفظی، موجب تثبیت و تقریر متبوع گردد.
✔️تأکید بر دو قسم است :
•تاکید معنوی
•تأکید لفظی
🔹تأکید معنوی
الف- توهمی را که ممکن است به متبوع مؤکد اضافه شود، رفع می کند.
دو لفظ دارد : "عین" و "نفس"
هردو باید به ضميري که با موکَّد تطابق دارد، اضافه شوند.
مثال۱: جاءَ زیدٌ نفسُه
🍃«نفسُ» تأکید معنوی برای «زیدٌ»
مثال۲: جاءَت هندٌ عینُها
🍃«عینُ» تأکید معنوی برای «هندٌ»
ب- توهم عدم اراده شمول را از بین می برد و الفاظ آن عبارتند از : کلّ - کِلا - کِلتا - جمیع - عامّه
مثال: جاءَت القبيلةُ کلُّها
🍃«کُلُّ» تأکید معنوی برای «القبيلةُ»
نکته: تأکید در اعراب از متبوع خود تبعیت میکند.
🔹 تأکید لفظی
با تکرار لفظ موکَّد یا ذکر لفظ مترادفش در معنی می باشد و در موارد زیر جاری است :
الف- اسم: السابقونَ السابقونَ اولئکَ المُقرَّبون
ب - فعل: نجحَ نجحَ الطالبُ
ج - حرف: نِعمَ نِعمَ درستُ درسي
د - جار و مجرور : جلستُ في الدارِ في الدارِ
ه - جمله: کلّا سَیعلَمون ثمَّ کلَّا سَیعلَمون
❗️ذکر لفظ مترادف : فازَ انتصرَ الجیشُ
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به آیه ۳۱ سوره مبارکه بقره:
🍃 وَ علَّمَ آدمَ الأسماءَ کُلَّها
کلَّها : تأکید معنوی برای "الأسماءَ" می باشد تا این معنا را برساند که خداوند عزوجل تمامی اسماء را به آدم آموخت و او استعداد این آموزش را داشت، او می تواند به قاب قوسين او ادنى هم راه یابد!
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف واعراب القرآن الکریم)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralya
بِسمْ اللَّه الرَّحمن الرَّحیم
🌿خدا اونقدر مهربون هست
که اگه بهش دل بدی
همه چیزت میشه🥀
🌷توی تاریکی چراغت میشه
💐توی سختی پناهت میشه
🌹توی نا امیدی امیدت میشه
❤️جایی اشتباه بری راهنمات میشه و …
🌿الهی به امید خودت🌿
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌹سلام امام زمانم🌹
آخر بگو چه چاره کنم با غم فراق
آهی ز حسرت است فقط همدم فراق
با گریه کردن این دلم آرام می شود
یعنی که اشک بود فقط مرهم فراق
موی سپید تحفۀ هجران دلبر است
یک عمر می شود سپری یک دم فراق
حالِ دلم چو زلف تو پیچیده در هم است
خسته شدم از این همه پیچ و خم فراق
گفتم که چیست خونِ جگر گفت عاشقی
اشک دل است در سحر ماتم فراق
رنگ سیاه بیرق چشم انتظار هاست
کعبه شده نمایشی از پرچم فراق
ای حاجی همیشه بیابان نشین بیا
بنشین شبی کنار من و زمزم فراق
هجران به دام رنج و بلا می کِشد مرا
آخر فراق کرببلا می کُشد مرا
🌹ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
🌹سلام صبح بخیر🌹
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سـلامـ ارباب مهربانمـ🌺🤚🏻
از ازل قـرعه عشقت به من افتاد حسین
همـه ذرات وجــودم شـده فـریاد حسین
از همیــن فـاصله ی دور ســلامم بپذیـر
ڪه خراب تو شدم خانه ات آباد حسین
السلام علیک یااباعبدالله
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀عشق دیدن امام زمان(عج)نبایدغیرمعقول باشد!!
🎥استادفاطمی نیا
#امام_زمان
🥀 #اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🥀
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔹️قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحتطلبى و عافیت نیست. ..
. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مىشوند؛ در کورههاى آزمایش وارد مىشوند و سربلند بیرون مىآیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود (ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر مىشود؛ این، آن امید بزرگ است.
📚حضرت امام خامنه ای (حفظه الله)
#امام_زمان
🥀 #اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🥀
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتسوم
#موضوع_چهارم
#جلسهٔ_دوم
📖 شرح موضوع چهارم: کمبود مالی و غربت
«وَالمُقِلُّ غَریبٌ فِي بَلدَتِهِ؛ آن کس که فقیر و تنگدست است، حتی در شهر خود غریب است»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
✍ شرح :
وطن هر کس برایش عزیز است، چون در آنجا قوم وخویش وآشنا دارد و این موجب دلگرمی اوست، ولی زمانی که مال و ثروت در اولویت قرار گیرد، اقوام و دوستان از اطراف تهی دست متفرق می شوند و او احساس بودن در غربت می کند.
امیر مؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «لَیسَ فِی الغُربَةِ عارٌ اِنَّمَا العَارُ فِی الوَطَنِ الافتِقَار ُ؛ درغریبی ننگ وعاری نیست، بلکه عار و ننگ، نداری در وطن است»
(غررالحکم ح۷۸۰۱)
✍ آثار کمبود در زندگی:
انسان ها اغلب نگرشی منفی نسبت به کمبودها دارند، این گونه عوامل می تواند، آثار سوء و دلخراشی داشته باشد، از جمله:
الف) خجالت و عدم اعتماد به نفس: انسانهایی که از هر نظر کمبود دارند، اغلب دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. مثلًا تنگدستی باعث احساس ذلت، گرفتگی و خجالت از دیگران در نفس انسانی می شود. (شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی ج۸ ص۴)
ب) فاصله مردم: هم چنین بسیار دیده می شود، أغنیاء جاهل و مغرور تمایلی به مجالست با افرادی که از تمکن مالی برخوردار نیستند، ندارند؛ از این رو آورده اند: مرگ بر آزاده، از زندگانی که به سبب ناداری، داغِ خواری بر آن دیده می شود، بهتر است (شرح این ابی الحدید ترجمه غلامرضا لایقی ج۱۸ ص۸۶)
✍ چگونگی رفع کمبودها:
👈 تلاش: هرکس باید تمام تلاش خود را در برای رفع کمبودهایش بکار گیرد تا از قدر و منزلت اجتماعی برخوردار شود، مثلاً با افزایش سطح علمی، فرهنگی، اقتصادی سطح توانایی خود را ارتقاء دهد؛ برای مثال کشور ایران در سایه تلاش های بی وقفه و کمک الهی توانست به فناوری هسته ای دست یابد و در جهت رفع کمبودهای علمی فرهنگی اقتصادی و...، پیشرفت های چشمگیری بدست آورد.
👈 انفاق: انفاق امری خداپسند و عمومی است و تنها اموال را شامل نمی شود، بنابراین هرکس باید هر توانایی که دارد، از آن در راه خدا انفاق کند و در جهت رفع کمبود هم نوعانش بکوشد.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَن تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تُحِبّون؛ هرگز به نیکی نمی رسید، مگر آنکه انفاق کنید از آنچه که دوست دارید»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin