هدایت شده از حوزه۱۲۰ حضرت آسیه(س)
هدایت شده از حوزه۱۲۰ حضرت آسیه(س)
#تربیتی
#کار_تشکیلاتی
#انتخابات
#نشست_سیاسی
#طرح_لبیک
برگزاری هیئت هفتگی مشترک با پایگاه برادر
#پایگاه_حضرت_معصومه
#پایگاه_شهید_احمد_زاده
#حوزه_120_حضرت_آسیه
#حوزه_119_اشرفی
@hoze120
🔶نشست تربیت وتعالی
🌺منبر مکتوب
🔶راه درمان غیبت
🔸برای درمان این بیماری از دو راه علم و عمل باید استفاده کرد.
درمان علمی
🔸درمان علمی اینه که فرد به پیامدهای این گناه فکر کنه و این پیامدها رو با چیزی که از این گناه عایدش میشه، مقایسه كنه، اون با این گناه از چشم مردم میافته، بغض و كینه و دشمنی ایجاد میكنه.
🔸اگه كسی غیبت آدم دیگهای رو میکنه به این انگیزه كه با اون دشمنه، چطور حاضر میشه نیكیهاش رو به دشمنش منتقل كنه و گناهان دشمن رو به نامه عمل خودش وارد كنه؟ چنان كه در روایات به این پیامد غیبت اشاره شده.
درمان عملی
🔹به هر زحمتی هم كه شده، افسار زبان رو به دست بگیریم تا به مرور زمان به راحتی از غیبت كردن پرهیز کنیم و حتما سعی كنیم كه خوبیهای مردم رو ببینیم و به دنبال معایبشون نباشیم.
🔹میگویند كه حضرت عیسی با عدهای از حواریون از جایی عبور میكردن كه به مردار سگی برخوردن. همراهان گفتند: چه مردار بدبویی! حضرت عیسی(ع) فرمود: چه دندانهای سفیدی دارد.آنها نقص مردار رو دیدن و حضرت عیسی كمال اونو گوشزد كرد.
چقدر خوبه قبل از آنکه به عیبهای دیگران توجه كنیم به دنبال كشف عیبهای خود باشیم.
#عقیدتی
#احکام
#حوزه_122_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#چهارده قرن از #بعثت آخرین رسول می گذرد. از چهارده قرن پیش، کاروان مقدس اسلام با #رسالتی بزرگ به راه افتاده است.... و ما امروز #میراث بر حرکتی هستیم که هیچ گاه از کمیِ تعداد و نفرات نهراسید. آرام آرام #بزرگ شد و آرام آرام #حرکت کرد تا رسید به امروز که ما خودمان را در این کاروان میبینیم.. برخود فرض می دانیم که به #شکرانه این نعمت با #گذشته حرکت کاروان آشنا شویم..
این که من در #تشهد نمازم میگویم:«أشهد أن محمدا رسول الله»،و در #مأذنه شهر وولایتم به عنوان یک #شعار عمومی، به عنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه گفته می شود «أشهد أن محمدا رسول الله»، این شهادت به #نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، #تعهدی بردوش منِ متشهد، بردوش آن جامعه ای که این تشهد به عنوان شعار او گفته می شود می گذارد و آن #تعهد عبارتست:
🔸از #دنباله گیری از راه نبی و #قبول مسئولیتِ به منزل رساندنِ بارِ نبی...
#مؤمن آن وقتی مؤمن است که به #تعهدات و #مسئولیت هایی که ایمان به نبوت برای انسان می آورد پایبند باشد.
این تعهد چیست؟
تعهد رسالت، #ساختن یک #دنیایی به شکلی است که اسلام گفته است. پیغمبر برای این #مبعوث میشود تا #شکل زندگی و #نظام زندگی انسان ها را به صورتی که خدا می گوید درست کند....
#نشست_تربیت_و_تعالی
#نبوت
#مربی_ذوالفقاری
#حوزه_128_ام_البنین_س
🔰🔰🔰🔰
#منبر_مکتوب
#اخلاق
#بدبینی
✴️در مورد #بدبيني نظر #اسلام باتوجه به آیات و روایات چیست؟
✅آيات و احاديث متعددي در مورد اين «صفت بد» وارد شده است و نکات ظريفي در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن ممکن نيست و فقط به چندنکته اکتفا مي شود.
📔خداوند در#قرآن کریم مي فرمايد:
💫يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَلاتَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم💫
🔸اي افرادباايمان!
از بسياري #گمانها بپرهيزيد؛ زيرا برخي از گمانها #گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم #كنجكاوي نكنيد و از يكديگر #غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه #گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد وناپسند مي شماريد.(غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از #مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند #توبه پذير و رحيم است.
🔺دراين آيه،خداوند#جامعه اسلامي را ملزم مي سازد كه #سه_اصل_اخلاقي را به عنوان #حق_ِلازم كه از لوازم و آثار #اخوت اسلامي و برادري ديني است را نسبت به يكديگر رعايت نمايند:
🔸#بدگماني و #بدبيني نسبت به مسلمانان #ممنوع است.
🔸#کنجکاوی در #امورمردم #ممنوع است.
🔸#غيبت و #بدگويي پشت سر مسلمان #حرام است.
🔴از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي #اخلاق_اسلامی هستندو در #اصلاح_اجتماع نقش مهمي ايفا مي كنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم.
✓اكنون نخستين اصل يعني
#بدگمانى را مورد بحث قرار مي دهيم.
🔹#بدبيني يك حالت #رواني #منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در #فضاي فكر و #قضاوتِ دارنده آن، #لطمه مي بيند.
🔹#افراد بدبين از ميان هزاران نقاط #روشن و جلوه هاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطه هاي #مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه مي گردند.
🔹همه ما مي دانيم كه #جان و #مال و #آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن #حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و مي فرمايد:
#حيثيت و #آبرو و #شخصيت هر مسلمانى، حتي در #عالم فكر و پندار و در #دايره داوري #دروني ما نيز #محترم است. هيچ فرد مسلمانى، #نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني وبدگماني و داوري بد، #تجاوز نمايد.
🔸به قول يكي از دانشمندان معاصر، حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيتهاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، #امنيت #قضاوتهاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در #محيط فكر خود، مورد #هجوم افكار و #داوريهاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر #مرحله عمل، بايد حتي در #محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند.
🔹از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار مي شود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه #سوء_ِظن نسبت به همديگر #بپرهيزند.
🔶پيامبر اكرم(ص)در يكي از بيانات شيواي خود به #امنيتهاي_چهار_گانه مزبور اشاره نموده و چنين مي فرمايد:
🔹✨اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ✨
📜خداوند، #تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را #حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك #فرد_مسلمان بدگمان شود و حتي در #ذهن و فكر خود، به او نسبت #ناروا بدهد.
💠امنيتهاي سه گانه، نخست در پرتو حكومتهاي مادي و سازمانهاي اداري تأمين می گردد، ولي امنيت از نظر #قضاوت مردم، جز در سايه #ايمان_به_خدا عملي نمي شود؛ زيرا #حدود_حكومتهاي مادي منحصر به #ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون مي باشد؛
🔸فقط #ايمان به خداست كه مي تواند جلو اين گونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك #فرد_مسلمان ايمان دارد كه #خداوند از كارهاي #برون و #درون او #آ گاه است.
📣ادامه دارد ...
📚المحجة البيضاء،ج۵،ص۲۶۸
#حوزه_128_ام_البنین_س
هدایت شده از حوزه۱۲۰ حضرت آسیه(س)
#انتخابات
#طرح_لبیک
#نشست_سیاسی
#گفتمان_انقلاب
برگزاری نشست سیاسی با حضور جوانان انقلابی
#پایگاه_شهیدان_ترکیان
#حوزه_120_حضرت_آسیه
@hoze120
هدایت شده از سراج اندیشه
16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 جلسه 4 | نور مبین (آموزش ترجمه و تدبر در مفاهیم قرآن کریم)
🎙حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی
📌دریافت از آپارات:
aparat.com/v/FHiz8
📌لیست جلسات (دریافت فیلم، جزوه، پردهنگار و...) :
serajnet.org/post/detail/Fa/2-59-1-16-1-0
#نور_مبین_1400
#قرآن
#حجت_الاسلام_رضایی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🌐 www.serajnet.org
🆔 @serajnet
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ
و هنگامى که به آنها گفته شود: «از خدا بترسید!» لجاجت و تعصب، آنها را به گناه مى کشاند. آتش دوزخ براى آنان کافى است. و چه بد جایگاهى است!
(بقره/206)
(خارج از متن تفسیر:
وقتی گفته میشود قرآن فراتر از زمان و برای همه دورانهاست یعنی این، برخی از افراد را با این صفات مقایسه کنید، انگار این آیه همین الان برای اینها نازل شده)
سپس مى فرماید: هنگامى که او را از این عمل زشت نهى کنند و به او گفته شود: از خدا بترس (آتش لجاجت در درونش شعلهور مى گردد) و لجاج و تعصب، او را به گناه مى کشاند (وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ).
او نه به اندرز ناصحان، گوش فرا مى دهد، و نه به هشدارهاى الهى، بلکه پیوسته با غرور و نخوت مخصوص به خود، بر خلافکارى هایش مى افزاید، چنین کسى را جز آتش دوزخ رام نمى کند، و لذا در پایان آیه مى فرماید: آتش دوزخ براى او کافى است و چه بد جایگاهى است ! (فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ).
در حقیقت، این یکى از صفات زشت و ناپسند منافقان است که بر اثر تعصب و لجاجت خشک و خشونت آمیز، در برابر هیچ حقیقتى تسلیم نمى شوند، و همین تعصب و غرور، آنها را به بدترین گناهان مى کشاند، بدیهى است این چوب هاى کج، جز با آتش دوزخ راست نمى شوند!
به گفته بعضى از مفسران، خداوند این گونه اشخاص را به پنج وصف در آیات فوق توصیف کرده.
۱ ـ سخنانى فریبنده دارند.
۲ ـ درون قلب آنها آلوده و تاریک است.
۳ ـ سرسخت ترین دشمنان اند.
۴ ـ به هنگامى که زمینه اى پیش آید، نه بر انسان ها رحم مى کنند و نه بر حیوان و زراعت.
۵ ـ بر اثر غرور و نخوت، اندرز هیچ ناصحى را پذیرا نیستند.
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۹۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س حوزه۱۲۰حضرت آسیه -س-