eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
950 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
زمانی سیمین دانشور را برای شرکت در مراسم «شب شعر گوته» به سفارت یکی از کشورهای غربی در تهران دعوت کردند؛ پرسیده بود که جز شعر و داستان قرار است چه بگویید؟ گفته بودند قرار است از سیاست سانسور در ایران هم انتقاد کنیم. سیمین گفته بود «ممنون؛ ما رخت‌چرک‌هایمان را در حیاط همسایه نمی‌شوییم!» سفره دل باز نکردن و شرح غم وطن پیش بیگانه نبردن، از ابتدائیات وطن‌پرستی است و این را همیشه همه سیاستمداران و هنرمندان و رهبران و دیپلمات‌های چپی و راستی ایران در تاریخ فهمیده و رعایت کرده‌اند. از مدرس و مصدق تا دانشور و تختی و خمینی بزرگ. وطن ناموس است؛ حجابش را مقابل بیگانه برنمیدارند. حالا اما آقای مسئول ایرانی مقابل دوربین بیگانه می‌نشیند و مصاحبه می‌کند و می‌گوید راستی ما یک رقیب انتخاباتی در ایران داشتیم که خیلی تندرو است و اگر رای می‌آورد حالا جنگ شده بود! اینکه هنوز بچگانه در فضای انتخابات مانده‌اید به خودتان مربوط است،؛ ولی کاش کنار درس‌های دانشگاهتان چندواحد درس وطن‌دوستی هم پاس میکردید که اینطور درد دل‌ها و شکایت‌های داخلی را پیش اجنبی نبرید. خیلی بد شد. «مهدی مولایی» ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 تعادل روبهان و شیران و چرخش نخبگان مانع از انقلاب! #نظریه_های_انقلاب – 4 🔹در سلسله مطالب قبلی عرض
🔴 ناکارآمدی و عدم اصلاح پذیری؛ عامل انقلاب! – 5 🔹در چهار مطلب پیشین به بخشی از نظریات کلاسیک انقلاب اشاره کردم که برخی آنها را بعنوان نسل اول نظریات انقلاب معرفی می کنند. اما در بخش بعدی سعی می کنم به بخشی از نظریات مدرن انقلاب اشاره کنم. 🔻نظریات مدرن انقلاب خود به 5 دسته تقسیم می شوند: 1. رهیافت جامعه شناختی(ساختاری - کارکردگرایانه) 2. رهیافت اقتصادی 3. رهیافت روان شناسانه 4. رهیافت سیاسی 5. رهیافت ترکیبی سیاسی – جامعه شناسانه 🔺در این مطلب به یکی از نظریات جامعه شناختی - کارکردگرایی اشاره می کنم و در مطالب بعدی به سراغ رهیافت های بعدی می رود. 🔹یکی از نظریه پردازان شاخص رهیافت جامعه شناختی(کارکردگرایی)، چالمرز جانسون است که نظریه ای سیستمیک در باب انقلاب مطرح می کند. وی می گوید که علت اصلی انقلاب ها، بی ثباتی و خارج شدن جامعه و سیستم حکومت از حالت متعادل است و آنچه باعث بی ثباتی سیستم می شود، ناکارآیی و ناکارآمدی است. اگر رهبران جامعه اصلاح پذیر باشند می توانند تعادل را بازگردانند اما مقاومت در برابر اصلاح امور، جامعه را بعلت فشارهای داخلی و خارجی بی ثبات می کند. 🔸اگر نظام سیاسی را مانند یک سیستم دارای ورودی و خروجی مشخص و هسته های درونی پردازنده بدانیم زمانی که ورودی ها به خروجی های مؤثر تبدیل شوند، آن سیستم متعادل است. اما اگر عملکرد این سیستم مختل شود، سیستم بی ثبات می شود. 🔹جانسون می گوید عوامل انسجام یک سیستم و جامعه و حفظ تعادل آن، دو چیز است: 1. ارزش های مشترک و هنجارها 2. محیط لذا تحول در هرکدام از این دو، احتمالاً منجر به انقلاب می شود. 🔸بدین ترتیب اگر ارزش های مشترک جامعه تغییر کند، ارزش و ضدارزش جابجا شود، هنجار و ناهنجار تغییر نقش دهد و محیط درونی و بیرونی جامعه بعلت توزیع غلط منابع ثروت و قدرت و فشارهای خارجی تغییر کند و رهبران جامعه نتوانند که خود و جامعه خود را با تحولات درونی و بیرونی همراه و هماهنگ سازند، عدم تعادل اجتماعی تا مرز انقلاب پیش می رود. 🔻تغییر اساسا چهار منبع دارد: 1. منابع خارجى تغییر در ارزش‏ها؛ مانند ورود عقاید و ایدئولوژى‏هاى خارجى به درون جامعه متعادل؛ 2. منابع داخلى تغییر در ارزش‏ها؛ مثل پیدایش عقاید و یا مصلحان در درون نظام؛ 3. منابع خارجى تغییر در محیط؛ مانند تأثیرى که انقلاب صنعتى بر جوامع گوناگون گذاشت؛ 4. منابع داخلى تغییر در محیط؛ مانند رشد جمعیت و یا پیدایش گروه‏هاى جدید. 🔹جانسون می گوید اگر رهبران سیستم بتوانند با اعطای امتیازات یا از طریق دستگاه های آموزشی و تبلیغی خود، این تغییرات را مدیریت و کنترل کنند می توانند نظام سیاسی خود را حفظ کنند. 🔸و اگر تحولات را بپذیرند و در تحولات هضم شوند، می توانند چارچوب نظام را حفظ کنند ولی بدون ارزش ها و هنجارهای اولیه. 🔹نظریه جانسون هم در تحلیل دلایل و عوامل انقلاب اسلامی ناقص است چون نقش رهبران انقلاب و فضای سیاسی و اقتصادی و ... را در نظر نمی گیرد و تحلیل نمی کند. اما بطورکلی استفاده از این نظریه هم به تحلیل ما کمک می کند تا برای ثبات سیستم و جامعه دغدغه و نگرانی داشته باشیم. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفاوت مردان خدا با جنایتکاران صهیونیستی را از همین دو قاب می‌شود دید! یک طرف قاب، قبل و بعد از اسارت خانم از زنان مبارز جبهه خلق که در اسارت صهیونیست‌ها بوده، چگونه پیر شده و طرف دیگر قاب، اسرای زن اسرائیلی که حالا با اقتدار اینگونه شاد و با نشاط آزاد شده‌اند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اصل قصه، بی تفاوتی و سکولاریسم پنهان است نه نام و تابلوی حجتیه! 🔹یکی از شاخصه های اصلی منظومه فکری امام خمینی(ره) از دوره شروع نهضت تا تشکیل نظام سیاسی جمهوری اسلامی، نفی صریح تحجر و مقدس مآبی و نفی تجدد و سکولاریسم است. همواره هم علیه تحجر و مقدس مآبیِ برخی جریانات درون دینی ایستاد و هم در برابر جریانات سکولاریستی و لیبرالی. هم در سخنرانی ها، هم در پیام های مکتوب و هم در فرامین و اعلام سیاست ها و دستورها، خیلی صریح موضع گیری کرده اند. 🔸به طور مثال، ایشان همانطور که خیلی صریح علیه جریان نهضت آزادی موضع گرفته و به مسئولین توصیه کرده اند از آنها در جایگاه های حساس و مسئولیت ها استفاده نشود، همانطور هم علیه انجمن حجتیه که قبل از انقلاب با نهضت انقلاب همراهی نمی کرد و مهم ترین دغدغه و سیاست خود را مبارزه با بهائیت و بعضاً مارکسیسم اعلام می کرد اما علیه رژیم پهلوی هیچ قدمی بر نمی داشت، صریحاً فرمودند: «حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه ای ها همه چیزتان را نابود کرده اند»! 🔹امام عزیز و صریح ما در «منشور روحانیت» هم به روحانیت طرفدار سرمایه داران زالو صفت می تازد هم به مارهای خوش خط و خال حوزه های علمیه و هم به کسانی که ایشان، آنان را ملاهای کثیف درباری خطاب می کند و هم خطاب به برخی جریانات علمی درون حوزه که فرزند امام را به جهت تدریس فلسفه توسط امام، کافر می دانستند! 🔸خط و مشی سیاسی امام خمینی نشان می دهد هم ریشه های فکری این جریانات را نشانه می گرفتند و هم بصورت مصداقی، برخی از این جریانات را به نام و نشانه و هویت، به مردم معرفی می کردند؛ خاصه آنجا که از نهضت آزادی و انجمن حجتیه و سازمان مجاهدین و لیبرال های بیت منتظری و ... سخن می گویند! 🔹از دهه 70 به این طرف، هم لیبرال ها سعی کرده اند تابلوی خود را تغییر دهند و در پس ظواهری پنهان شوند، هم برخی متحجرین دینی سعی کرده اند بدون تابلو، موتور روشن و چراغ خاموش، تفکر خود را در نهادهای دینی و حاکمیتی و تبلیغی و ... پیش ببرند. بعد از یکی دو دهه، می توان خروجی این جریانات را هم در تربیتِ نسل های سکولار حوزوی و دانشگاهی دید که اصل حاکمیت دینی را زیر سؤال می بردند و هم در برخی محافل دینی و حوزوی و تبلیغی! 🔸نسل هایی از مذهبی ها را تربیت کرده اند که ضمن اینکه خودشان را صاحب دین و انقلاب و نظام می دانند اما نسبت به مغز و محتوا و ارزش های اصیل دین و انقلاب اسلامی یعنی نسبت به عدالت، آزادی، جنگ فقر و غنا، جنگ سرمایه داران زالو صفت و مستضعفان و ... بی تفاوت و خنثی هستند! 🔹خروجی این تحجر که دیگر نامش حجتیه نیست، بلکه مشی و مرامش حجتیه است، بی تفاوتی نسل هایی از هیئتی ها، مسجدی ها، حوزوی ها و روحانیتی است که دغدغه شان صرفاً احکام طهارت، برگزاری جلسه دعا و عزاداری تا ساعت 2 شب، برگزاری جشن و سرور و برنامه های جهادی و سازندگی بوده، اما نسبت به سیاست های تبعیض گونه اقتصادی که کرور کرور آدم را به زیر خط فقر برده، سکوت اختیار می کنند! از سرمایه دار و پیمانکار شهر و محل، پول مسجد و یادواره و هیئت را می گیرند اما نسبت به فساد او سکوت می کنند! 🔸برخی روحانیون، منبری ها و مداحانی که زمینه صعود و پیشرفتِ طبقه سرمایه دار را فراهم می کنند تا او به انباشت ثروتش ادامه دهد و حالا مقادیری را هم برای نیازمندان(!) هزینه کند یا به فلان مسجد و فلان هیئت و فلان اردو و ... اختصاص دهد! مگر تفکر حجتیه ای شاخ و دم دارد؟! 🔹جالب است منبری ها و مداحانی هستند که مشی آنها مشی حجتیه است اما در تریبون علیه انجمن حجتیه شعار می دهند! مگر حجتیه ای ها چه می گفتند؟ می گفتند در زمان غیبت، نباید حکومت تشکیل داد؛ نباید امر به معروف و نهی از منکر کرد؛ نباید با تبعیض و فساد مبارزه کرد! حالا چه فرقی می کند تابلوی انجمن، حجتیه باشد یا اسم هیئت، به نام حضرت اباعبدالله و سایر ائمه هدی علیهم السلام یا فلان خیریه و گروه جهادی؟(واضح است که مقصود بنده همه روحانیون و منبری ها و هیئتی ها نیست و البته تحجر مراتب دارد!) 🔻مهم سکولاریسم پنهانی است که در بطن این جریانات دینی ترویج شده است و بلای اصلی و مصیبت اصلی جامعه امروز ما همین بی تفاوتی ها بوده که کار را به اینجا رسانده است! 🔹راه حل اصلی فقط تبیین و بازخوانی انقلاب و اندیشه رهبران اصلی انقلاب است وگرنه با برخورد فیزیکی و حذف هم کاری پیش نمی رود! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هجرت ملت اسطوره ای غزه از جنوب به شمال غزه از محور نیتساریم در حالی که ذکر خدا را بر لب دارند یادآور داستان هجرت مسلمانان در صدر اسلام و مصداق این آیه از قرآن است(وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ) 🔻 علامه طباطبایی اجر دنیایی هجرت (نوعی از جهاد و مقاومت) در دنیا را «مجتمع صالح اسلامی» میداند. امروز غزه که محصول مقاومت مردم استثنایی آن هست از مصادیق بارز مجتمع صالح اسلامی به حساب می آید که خدا به آنها هدیه داده، جنوب و شمال غزه دوباره ساخته خواهد شد چرا که مردم تصمیم گرفته اند پای مکتب و سرزمین شام بمانند و خدا وعده داده علاوه بر اجر اخروی در دنیا نیز حسنه( مجتمع صالح) بدهد. ✍ @m_amin_rezai
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔸هجرت ملت اسطوره ای غزه از جنوب به شمال غزه از محور نیتساریم در حالی که ذکر خدا را بر لب دارند یادآو
شیخ امین از علامه طباطبایی عزیز گفتند، خدا رحمت کند علامه طباطبایی را. در دهه 40 برای کمک به آرمان فلسطین، سه حساب در بانک ملی ایران، بانک بازرگانی، و بانک صادرات، افتتاح کردند برای کمک به مردم فلسطین. برای برداشت از این سه حساب، باید امضای سه تن پای آنها می بود: علامه طباطبایی، آیت الله سیدابوالفضل موسوی زنجانی و شهید بزرگوار علامه مطهری. این در حالی بود که علامه اصلاً مواضع سیاسی نمی گرفت و بیشتر به تدریس فلسفه و مبارزه فلسفی با ماتریالیسم و مارکسیسم و همچنین تفسیر قرآن می پرداخت. اما درباره فلسطین اینگونه به میدان آمد. برخلاف برخی اظهارنظرات که می گویند علامه طباطبایی مخالف انقلاب اسلامی بود اما علامه بصورت غیرمستقیم با طرح ایدئولوژی اسلامی و مبارزه مبنایی با غرب و اندیشه ماتریالیسم و مارکسیسم و همچنین تفسیر سیاسی اجتماعی از آیه ولایت و اثبات ولایت فقیه(آن هم 10 سال قبل از تدریس ولایت فقیه توسط امام در نجف)، نقش جدی در شکل گیری نهضت اسلامی و ایدئولوژی انقلاب اسلامی داشت. البته بعد از انقلاب ظاهراً نسبت به اینکه مستقیم فعالیت سیاسی در مبارزه نداشته، ابراز ناراحتی می کند.(نقل قول از رهبر انقلاب) ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
من نه آن رندم که تَرکِ شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم من که عیبِ توبه‌کاران کرده باشم بارها توبه از مِی وقتِ گُل دیوانه باشم گر کنم عشق دردانه‌ست و من غَوّاص و دریا میکده سر فروبُردم در آن جا تا کجا سر بَرکُنم لاله ساغرگیر و نرگس مست و بر ما نامِ فِسق داوری دارم بسی یا رب، که را داور کنم؟ بازکَش یک دَم عِنان ای تُرکِ شهرآشوبِ من تا ز اشک و چهره راهت پُر زر و گوهر کنم من که از یاقوت و لَعلِ اشک دارم گنج‌ها کِی نظر در فیضِ خورشیدِ بلنداختر کنم چون صبا مجموعهٔ گل را به آبِ لطف شست کج دلم خوان، گر نظر بر صفحهٔ دفتر کنم عهد و پیمانِ فلک را نیست چندان اعتبار عهد با پیمانه بندم، شرط با ساغَر کُنم من که دارم در گدایی گنجِ سلطانی به دست کِی طمع در گردشِ گردونِ دون‌پَرور کنم گر چه گَردآلودِ فقرم، شرم باد از همتم گر به آبِ چشمهٔ خورشید دامن تَر کنم عاشقان را گر در آتش می‌پسندد لطفِ دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمهٔ کوثر کنم دوش لعلش عشوه‌ای می‌داد حافظ را، ولی من نه آنم کز وی این افسانه‌ها باور کنم
هدایت شده از مدرسه آنی نو || onino
🔴نوبتی هم که باشه امشب نوبت معرفی مهم‌ترین کلاس مدرسه آنی‌نو هست😍👇 اولا اینکه از اینجا می‌تونید مستقیم برید برای ثبت‌نام کلاس‌ها 👈 https://onino.ir/list-doreh/ اما بعد؛ این روزها بعد از حوادث 17 ماه گذشته تو منطقه و شهادت شهید رئیسی و ترور شهید هنیه و شهید نصرالله و اومدن دولت غربگرا و از اون طرف سرکار اومدن یه احمقی مثل ترامپ، حوادث و وقایع زیادی رخ داده و خواهد داد... لازمه‌ی این‌که هرکدوم از ماها(فرقی نمی‌کنه چه کاره و چه سطحی از سواد رو داشته باشم) بتونیم تو این بلبشوی بهم ریخته اوضاع جهانی، بهترین تصميم رو بگیریم و بدونیم هر جایی چجور باید عمل کنیم، نیاز به قدرت تحلیل دارم، اونم به شکل اصولی و مبنایی که بتونیم گلیم خودمون رو مطابق فرضیات منطقی‌مون از آب بیرون بکشیم... خیلی گشتم دنبال کسی که بتونه به بهترين سبک ممکن، روش تحلیل رو آموزش بده، چنتا از شاگردای دوره‌های قبل و فعالان رسانه‌ای پیشنهاد کردند که بهتره از کسی استفاده کنیم که هم تجربه تربیت تحلیل‌گر رو داشته باشه و هم تخصص آکادمیک داشته باشه و لذا از استاد مدرسی‌یان برای این کلاس دعوت به تدریس کردیم حالا شما می‌تونید در کلاس آموزش روش تحلیل سیاسی از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنید👇 https://onino.ir/?p=11153 https://onino.ir/list-doreh/ ادمین پشتیبانی: @onino_support 🖥 ✅ || مسیر موفقیت👇 https://eitaa.com/joinchat/2751725581Ccab069dd7a
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چرا مخفیانه به آنان پیام می دهید که دوستشان دارید؟ 🔹اخیراً رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مسئولین نظام در رابطه با نوع مواجهه مسئولین دولتی با دولت آمریکا، به بخشی از آیه یک سوره مبارکه ممتحنه اشاره کردند: "چشمانمان را باز کنیم؛ «تُسِرّونَ اِلَيهِم بِالمَوَدَّة» نباشیم." 🔸آیت‌الله خامنه‌ای بعنوان یک فقیه و اسلام‌شناس واقعی که از نوجوانی و جوانی با قرآن و تفسیر قرآن انس دارد، غالباً مسائل را با نگاه قرآنی تبیین و از مثال‌های قرآنی به جا و دقیق استفاده می‌کنند. 🔻اصل آیه و ترجمه را بخوانید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ. 🔹ای اهل ایمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگیرید، شما با آنان اظهار دوستی می کنید، در حالی که آنان به طور یقین به آنچه از حق برای شما آمده کافرند، و پیامبر و شما را به خاطر ایمانتان به خدا که پروردگار شماست [از وطن] بیرون می کنند، [پس آنان را دوستان خود مگیرید] اگر برای جهاد در راه من و طلب خشنودیم بیرون آمده اید [چرا] مخفیانه به آنان پیام می دهید که دوستشان دارید؟ در حالی که من به آنچه پنهان می داشتید و آنچه آشکار کردید داناترم، و هر کس از شما با دشمنان من رابطه دوستی برقرار کند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. 🔸شأن نزول این آیه درباره شخصیتی به نام "حاطب بن ابی‌بلتعه لخمی" از مهاجرین و اصحاب پیامبر و موثرین در جنگ بدر است. 🔹ماجرا از این قرار است که حاطب، نامه‌ای را پنهانی از طریق زن خواننده‌ای به نام ساره برای اهالی مکه ارسال کرد و ضمن اظهار دوستی با مشرکین، آنان را نسبت به برنامه پیامبر برای حمله به کفار و مشرکین و فتح مکه باخبر کرد. سپس جبرئیل بر پیامبر نازل و ایشان را از این نامه با خبر کرد و حضرت امیرالمومنین را مامور کشف و ضبط نامه می‌کند که داستان مفصلی دارد. 🔸خداوند متعال در این آیه به صراحت به مومنین می‌فرماید چرا پنهانی با دشمنان من و دشمنان خودتان اظهار دوستی می‌کنید؟ 🔹اینها همان کسانی هستند که شما را از خانه و شهر خودتان اخراج کردند. 🔸امروز اگر درست ببینیم مگر همین آمریکایی‌ها، به عنوان دشمن درجه یک اسلام و مسلمین و بشریت، ظلم‌های بی‌شماری در حق ملت ایران و سایر ملت‌ها نکردند؟ مگر در یکسال گذشته، اسرائیل هزاران نفر از مسلمانان در غزه و لبنان را با پشتیبانی آمریکایی‌ها، به خاک و خون نکشانده؟ 🔹پس این ارتباطات پنهانی و التماس‌ها برای مذاکره که خود بهتر می‌دانید سودی بحال ملت ایران و منافع ملی نداشته و ندارد، برای چیست؟ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3