🔴 بررسی مبانی افشاگری
🔹آیا حق داریم ظلم را فریاد کرده و علیه ظالم، جهت دادخواهی یا انتقام از او، پیش از اثبات در محاکم قضایی دست به افشاگری بزنیم؟ شرعاً مجاز است یا خیر؟
🔸با رجوع به آیات قرآن به دو آیه کلیدی برمیخوریم که گویا افشاگری علیه ظالم را مجاز میداند «لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا؛ ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ» و نیز آیه «و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل؛ بیشک کسانی که پس از ستم دیدن یاری طلبند ( یا: انتقام گیرند) جایی برای بازخواست و سرزنش آنان نیست.»
🔹اهمیت آیات یاد شده در این است که #عدالتخواهی_پارتیزانی را نه تنها مجاز بلکه پشتوانه رسیدن و مانایی امر عدالت اجتماعی دانسته و در مقابل اهمالکاری دیوانسالاری یا تبدیل شدن به ماشین تولید ناعدالتی به دلیل تعارض منافع سدی از نظارت مردمی ایجاد میکند که به قدرت تکیه نداده و یاری گر امام امت میگردد. قاعدهای قرآنی و فقهی که گستره آن محدود به روابط فردی یک فرد به عنوان «ظالم» و فرد دیگر به عنوان «مظلوم» محدود نمیگردد.
🔸زیرا نه ظلم محدود به موضوعی خاص است و نه مظلوم محدود به شخص یا گروه یا جامعه یا کشور و یا حتی دین و مذهبی خاص است و نه ظالم در عنوان و جایگاه خاصی تعریف شده است. ظالم ممکن است یک فرد عادی یا یک مسئول در هر رده یا دستگاه یا جریان یا حکومت یا یک کشور، و از هر دین و قوم و طبقهای باشد. چنان که شکایت بردن و فریاد برآوردن و بدگویی و افشاگری درباره رفتار ظالمانه میتواند با گفتن و نوشتن و هر آنچه که ابزار برای تظلم عمومی است باشد؛ نیز میتواند به صورت فردی یا گروهی باشد؛ چه همه افراد آن گروه خود مظلوم باشند و ستم مشترکی بر آنان رفته باشد و چه به درخواست مظلومان دیگر شتافته و در نشان دادن ظلم ظالم و رساندن صدای آنان به دیگران به کمک آنان بروند.
🔹در این زمینه فقهاء از جمله شیخ انصاری ذیل موارد جواز غیبت به این موضوع پرداخته و غیبت مظلوم از ظالم را مجاز میدانند اما اینکه آیا فقط در نزد قاضی مجاز است یا در هر جایی که امید به یاری رساندن وجود دارد یا نه حتی در جایی که امید به یاری نیست و تنها برای انتقام از ظالم است مجاز است نظرات متفاوت است.
🔸حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه میفرمایند آیه اول با شرطی پذیرفته است(استثناء متصل باشد) اما در مورد آیه دوم بیان داشتهاند که انتصار چه به معنای طلب یاری باشد و چه معنای انتقام گرفتن در هر رو صورت و با توجه به اطلاق آیه میتوان چنین نتیجه گرفت که افشای ظلم ظالم مجاز است و مشروع
نکته قابل توجه دیگر در سخن امامخمینی پاسخ به این شبهه است که اگر جایز باشد مظلوم خود درخواست کمک کند و از ظالم انتقام گیرد، موجب هرج و مرج میشود و والی و قاضی برای همین نصب شدهاند که داد مظلوم را بستانند و به او کمک کنند و امور جامعه را نظم بخشند؛ با این حال چگونه مردم خود میتوانند اقدام کنند؟
🔹«ربّما یقال: إنّ تجویز الانتصار و الانتقام للمظلوم بنفسه من الظالم یوجب الهرج و المرج، و إنّما نصب الوالی و القاضی للانتصاف و الانتصار و تنظیم أمور الناس، و معه کیف یطلق ذلک للناس بأنفسهم؟»
🔸اما ایشان این تحلیل و برداشت را سست و مخالف اطلاق آیه و بلکه آن را مخالف برداشت و تحلیل درست میداند و موارد چندی مانند آن را شاهد میگیرد که در شرع واقع شده است؛ مانند جواز تقاصّ در طلب، جواز دفاع از جان و مال و آبرو، و دفع کسی که به خانه شخص سر کشیده است. ایشان برای تاکید بر جواز و اینکه با وجود دلیل نباید با چنین وجوهی آن را مستبعد شمرد، میافزاید: آیا ممکن است به کسی که آبرو و مال وی مورد هجوم دزد قرار گرفته، گفته شود او باید دست نگه دارد و جایز نیست مهاجم را دفع کند، اما بعد از آنکه مهاجم هر کاری خواست کرد به مظلوم گفته شود: میتوانی به محاکم صالحه شکایت کنی؟!
🔹«فهل ترى من نفسک وجوب القعود عن دفع السارق المهاجم على عرض الرجل و ما له و عدم جواز دفعه ثمّ بعد فعله ما فعل یقال للمظلوم: لک الرجوع إلى المحاکم الصالحه؟
حجتالاسلام #رضا_افشار ١۴٠١/۵/۵
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 فاصله عید غدیر سال ۱۰ هجری قمری تا عاشورای محرم سال ۶۱ هجری، ۵۱ سال است. چه اتفاقاتی در این ۵۱ سال افتاد که جامعه نبوی از بیعت با امیرالمومنین علی علیهالسلام به شهادت نوه پیامبر خود رسید؟
🔻تحلیل کوتاهی از این اتفاقات و شکلگیری اشرافیت سیاسی و اقتصادی و فساد فرهنگی و اخلاقی در صدر اسلام را در مراسم #پیشواز_محرم (هیات حسین جان(ع) رامهرمز) ارائه کردیم.
🔻لینک جهت استفاده محبان و عزاداران حضرت اباعبدالله(علیهالسلام)
👇👇
https://aparat.com/v/njPVc
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
⭕️ منبر ویژه ماه محرم با موضوع "هویت نهضت حسینی"
🔹سخنران: حجت الاسلام محسن #قنبریان
🔸دهه اول محرم ساعت ۲۱:۳۰
🔹آدرس پخش آنلاین:
اینستاگرام: Mostazafin_tv
آپارات: Yun.ir/ghanbarian_ir
➖لایوها در صفحه مستضعفین تیوی ذخیره خواهند شد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از جوانه نور/🇵🇸Javaneh-noor
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤🖤🖤🖤
شب اول را تقدیم کرده اند به مسلم ...
#پادکست
#انتشار_حداکثری
•┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈•
🔰 اینجا جوانه نور، کانالی ویژه نوجوانان:
✔️ ایتا👇🏻:
https://eitaa.com/joinchat/3760259165C2282c85aac
✔️ گروه سوم واتساپ👇🏻:
https://chat.whatsapp.com/HLHpIsmvHG00KS3n9vSUVy
•┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈•
🔴 #منبر محرم، تک رسانهی اختصاصی شیعه امیرالمومنین علیه السلام است که هیچوقت کهنه نمیشود. انشاءالله عزیزان منبری، از این فرصت بینظیر به نحو احسن استفاده کنند و در معرفی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اهداف قیام ایشان و فرهنگِ امر به معروف و نهی از منکر بدرستی بکوشند.
🔹جای مباحث توحید، عدالت، آزادی، جمهوریت، مدل حکمرانی علوی و تفاوت مدل علوی با حکمرانی اموی، نهج البلاغه، جدال اسلام ناب با اسلام آمریکایی، تفاوت جامعه توحیدی با غیرتوحیدی، اصلاحگری و قیام و ... بسیار خالی است. اینها مباحث اصلی جامعه است هروقت اینها بطور کامل گفته شد، بازخوانی شد، بعد به امور دیگر بپردازیم.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلام آمریکایی...
حجتالاسلام رضا افشار
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
اسلام آمریکایی... حجتالاسلام رضا افشار
دوستان اهوازی
منبر حاج آقا افشار از منبرهای خوب و قابل استفاده است.
🔴 اینجا محل هتک حرمت ماست...
امام حسین علیهالسلام و حُرّ با سپاهیان خود راه مى پیمودند تا آن که در روز چهارشنبه به سرزمین کربلا رسیدند، ناگهان اسب امام حسین(علیه السلام) از حرکت ایستاد. امام(علیه السلام) از آن پیاده شد و سوار بر مرکب دیگر شد؛ ولى آن اسب نیز قدم از قدم برنداشت، اسب هاى متعدّدى عوض کرد، ولى هیچ یک حرکت نکردند. امام(علیه السلام) چون این امر شگفت آور را مشاهده کرد، پرسید: نام این سرزمین چیست؟
گفتند: غاضریّه. فرمود: آیا نام دیگرى دارد؟ گفتند: نینوا.
فرمود: به جز اینها آن را چه مى نامند؟ گفتند: شاطى الفرات (ساحل فرات).
فرمود: آیا باز هم نامى دارد؟ پاسخ دادند: کربلا.
پس آهى کشید و فرمود: «أَرْضُ کَرْبٍ وَ بَلاَءٍ»؛ (دشت اندوه و بلا) است.
سپس افزود: «قِفُوا وَ لا تَرْحَلُوا مِنْها، فَهاهُنا وَاللّهِ مَناخُ رِکابِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ سَفْکُ دِمائِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ هَتْکُ حَریمِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ قَتْلُ رِجالِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ ذِبْحُ اَطْفالِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ تُزارُ قُبُورُنا، وَ بِهذِهِ التُّرْبَةِ وَعَدَنِی جَدِّی رَسُولُ اللّهِ وَ لا خُلْفَ لِقَوْلِهِ»؛
(همین جا توقّف کنید و از آن کوچ نکنید. پس به خدا سوگند! خوابگاه شتران ما و جاى ریخته شدن خونمان است. به خدا سوگند! اینجا محلّ هتک حریم ما و کشته شدن مردان و ذبح کودکان ماست. به خدا سوگند! اینجا محلّ زیارت قبور ماست. جدّم رسول خدا مرا به این تربت نوید داده است که در فرموده او تخلّفى نیست).
ناسخ التواریخ، ج 2، ص 168 و رجوع کنید به : اثبات الهداة، ج 5، ص 202
#محرم #امام_حسین
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 کاش در وزارت نیرو، ستاد مدیریت بحران و سازمان هواشناسی را تخته کنند!
🔹وزارت نیرو در چنددهه اخیر به بهانه جلوگیری از سیلابها و تامین آب شرب و کشاورزی و نگهداشت آب برای فصول خشک و بیبارش، سیاست #سدسازی_افراطی را به اجرا درآورد. مناطق پایین دست را خشکاندند و در برخی استانهای خشک تجارت آب به راه انداختند. اما هیچکدام از اهداف سدسازی برآورده نشده!
🔸با آنکه آب استحصالی ایران حتی در سالهای کمبارش، قریب ۱۰۰ میلیارد متر مکعب هست و نیاز شرب کمتر ۱۰ درصد این رقم هست ولی باز هنوز با مشکل تامین آب شرب و کشاورزی مواجهیم و در ایامی که سیلاب بوجود میآید سدها هیچ غلطی نکرده و نمی کنند و کلی به مردم آسیب میرسد!
🔹کاش سدها تخریب شوند. کاش وزارت نیرو تعطیل شود. کاش سازمان مدیریت بحران تعطیل شود. کاش در سازمان هواشناسی تخته شود. مدیریت بحران و هواشناسی و سدسازی و ... دیگر به چه دردمان می خورند؟! برای چه زمان و روز مبادایی هستند مثلاً؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 نقدهایی که به حضور میدانی مسئولین در حوادث میشود باید تفکیک شود:
1⃣ دسته اول؛ اساساً مخالف ارتباط حاکمین با مردم هستند.صاحبان این تز میگویند سیستم و مسئولین پائیندست باید کار خودشان را بلد باشند. چه نیازی است رئیس جمهور، وزیر یا شهردار کلانشهر همه چیز را تعطیل کند و برود در محل حادثه؟
🔹این نگاه خیلی ایدهآل است که کارها سیستماتیک انجام شود. همه جای دنیا، حضور مدیران عالی و ارشد جهت تسریع در #مدیریت_بحران و تصمیمگیریهای سریع و خدمترسانی به مردم حادثه دیده، امری پذیرفته و عقلانی است. مدیریت یک سیل یا زلزله یا یک حادثه خاص با مدیران پایین دست پیش نمیرود. حتماً حضور مدیران ارشد ضروری است.
🔸مدیران پایین دست هرچقدر توانمند باشند باز هماهنگی بین همه اجزاء سیستم و همه مدیران اجرایی، به حضور مدیر عالی و ارشد نیاز دارد.
🔻البته برخی افراد از سر اشرافیگری و تنبلی معتقد به این تز هستند(مثل ... ) که اینها نیاز به پاسخ علمی ندارند. اینها نیاز به تَرکه چوب اناری و شلاق دارند تا به میان مردم بروند.
2⃣ دسته دوم، با اصل حضور میدانی مسئولین مشکلی ندارند، بلکه با شوآف و کار نمایشی مشکل دارند. نباید با نقد اینها تقابل کرد. کسی که با شلوار و کفش مجلسی وارد سیلاب میشود بعد همراه خود، تیم عکسبرداری وفیلمبرداری راه میاندازد، قابل دفاع نیست؛ پوشیدن لباس مخصوص، منافاتی با اخلاص داشتن ندارد!
🔹از طرفی مردم تفاوت #اخلاص و ریاکاری را خوب میفهمند. مردم خودشان از مسئول مخلص، عکس و فیلم میگیرند و خودجوش منتشر میکنند ولی مسئولی که کارش نمایشی است، خودش تیم عکسبرداری میبرد تا شوآف کند؛ این شوآف به دل نمینشیند وموجب حاشیهسازی هم میشود! اکثر تصاویر از #حاج_قاسم خودجوش است.
3⃣ دسته سوم هم میگویند با اصل حضور میدانی مخالف نیستند، با حضور نمایشی هم مخالف نیستند، حرکت مردمی در کل خوب است اما با فلان حضور در فلان منطقه مخالفند چون این حضورها تکراری و بی تاثیر شده. مثل حضور مسئولان کشوری در #خوزستان. مکرر در مکرر به خوزستان آمدند و سودی در این حضورها نبوده!
4⃣ دسته چهارمی هم وجود دارند که دلایل مخالفتشان فقط سیاسی و دعوای جناحی است. اگر مسئول از جناحشان باشد، حضورش درحوادث و میدانها، عالی است، اما اگر از حزب رقیب بود، حضور میدانیاش هم غلط است و دنبال شوآف است و پوپولیست است و..!
🔹شاید دستجات دیگری هم باشد. نباید همه منتقدین را یک کاسه کرد. برخی نقدها دلسوزانه است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3