یکی بر سر شاخ، بن می برید
خداوند بستان نگه کرد و دید
بگفتا گر این مرد بد می کند
نه با من که با نفس خود میکند
نصیحت بجای است اگر بشنوی
ضعیفان میفکن به کتف قوی
که فردا به داور برد خسروی
گدایی که پیشت نیرزد جوی
چوخواهی که فردا بوی مهتری
مکن دشمن خویشتن، کهتری
که چون بگذرد بر تو این سلطنت
بگیرد به قهر آن گدا دامنت
مکن، پنجه از ناتوانان بدار
که گر بفکنندت شوی شرمسار
که زشت است در چشم آزادگان
بیفتادن از دست افتادگان
بزرگان روشندل نیکبخت
به فرزانگی تاج بردند و تخت
به دنباله راستان گژ مرو
وگر راست خواهی ز سعدی شنو
مگو جاهی از سلطنت بیش نیست
که ایمن تر از ملک درویش نیست
سبکبار مردم سبک تر روند
حق این است و صاحبدلان بشنوند
تهیدست تشویش نانی خورد
جهانبان بقدر جهانی خورد
گدا را چو حاصل شود نان شام
چنان خوش بخسبد که سلطان شام
غم و شادمانی بسر می رود
به مرگ این دو از سر بدر می رود
چه آن را که بر سر نهادند تاج
چه آن را که بر گردن آمد خراج
اگر سرفرازی به کیوان برست
وگر تنگدستی به زندان درست
چو خیل اجل در سر هر دو تاخت
نمی شاید از یکدگرشان شناخت
#شعرنگار
#گلستان_سعدی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
شكل نشان دهنده هرم سلسله مراتبی ایجاد ارزش افزوده از پایین به بالا در فرایند تبدیل داده تا تصمیم و بصیرت است.
▪️در اولین مرحله دادهها جمعآوری میشوند،
▪️در مراحل بعد سازماندهی و تحلیل را داریم،
▪️در آخرین مرحله تصمیمگیری و اقدام صورت میگیرد.
#داده:
واقعیتی است كه در كامپیوتر ذخیره، نگهداری و پردازش میشود. دادههای خام اهمیت چندانی برای انسان ندارند.
#اطلاعات:
توانایی درك و استنباط انسان از واقعیت است. سیستمهای اطلاعاتی و كامپیوترها دادههای سازماندهی شده را به شكل قابل فهم در اختیار انسان میگذارند.
#دانش:
سازمان را قادر به تصمیمگیری میكند. دانش ورودی اصلی برای تصمیمگیری سازمانی است و در این راستا اطلاعات پردازش شده به همراه اطلاعات و دادههای مرتبط به هم، قابلیت اثرگذاری بر دانش را داراست.
#مدیریت_دانش؛
شامل فرایند ترکیب بهینه دانش و اطلاعات در سازمان و ایجاد محیطی مناسب بهمنظور تولید، اشتراك و بهکارگیری دانش و تربیت نیروهای انسانی خلاق و نوآور است تا سرانجام از طریق شكلگیری یك سازمان یادگیرنده و با برقراری جریان روان میان مخزن اطلاعات ایجاد شده با بخشهای مختلف عملیات سازمان، این بخشها با یكدیگر ارتباط بهتری داشته باشند. مدیریت دانش چارچوبی است كه در آن كلیه فرایندهای سازمانی بر پایه جریان و تبادلات دانشی تعریف و برقرار میشود. بنابراین، چنین نگاهی تمام فرایندهای كسب و كار را با مسأله خلاقیت، نوآوری و كاربرد دانش درگیر كرده، در نتیجه بقا و پویایی آنها تضمین میشوند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#فرایند_انباره_داده_ها
▪️در شكل فرایند #انبار_داده_ها نشان داده شده است. همانگونه كه در شكل آمده است، ابتدا دادهها از منابع مختلف، اعم از الكترونیكی و یا كاغذی جمع آوری و پس از استخراج، تبدیل و بارگیری به مرحله بعدی كه پاكسازی و تجمیع است ارسال میشود معمولاً به این دو مرحله «ناحیه نمایش» گفته میشود. یكی از كلیدی ترین بخشهای این مرحله پاكسازی دادهها بهمنظور دسترسی به «یك منبع قابل اتكا برای دادهها» است.
▪️پس از آن #انبارش_داده_ها برای ذخیره و طبقهبندی دادهها صورت میگیرد. این «طبقهبندی دادهها» بر اساس موضوعات مدیریتی است و جزو ویژگیهای بارز این مرحله می باشد. در مرحله بعدی كه به «منطقه سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری» معروف است، پرس و جوها، گزارشها و پردازشهای تحلیلی برخط، «تحلیلهای آماری و موضوعی» قرار میگیرند. در آخرین لایه نیز، «نمایش و ارایه» اطلاعات را در قالب داشبورد اطلاعات و مدیریت عملكرد داریم.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مقایسه هزینهیابی بر مبنای هدف و هزینهیابی سنتی
▪️#هزینه_یابی_هدف به عنوان یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که بحث اصلی آن برآرود هزینه برای محصول یا خدمت می باشد که بر اساس آن پس از فروش محصول یا ارائه خدمات، شرکت به درآمد بر مبنای هدف (درآمد مطلوب) دست می یابد.
▪️در حقیقت هزینه یابی هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول یا خدمات در شرایطی که قیمت بر اساس رقابت تعیین می شود و سود مورد انتظار از پیش تعیین شده است. بنابراین در معادله کلی؛
(بهای تمام شده - فروش = سود)،
فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود.
▪️لذا باید هزینه و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و #حداقل_سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نیابد. آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معادله دشوارتر می سازد این است که کاهش و کنترل هزینه ها باید با حفظ و حتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد. به همین لحاظ می گویند، هزینه یابی هدف بخشی از فرایند مدیریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مقایسه هزینهیابی بر مبنای هدف و هزینهیابی سنتی ▪️#هزینه_یابی_هدف به عنوان یک مقوله استراتژیک در
💢 مقایسه هزینهیابی بر مبنای هدف و هزینهیابی سنتی
▪️#هزینه_یابی_هدف به عنوان یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که بحث اصلی آن برآرود هزینه برای محصول یا خدمت می باشد که بر اساس آن پس از فروش محصول یا ارائه خدمات، شرکت به درآمد بر مبنای هدف (درآمد مطلوب) دست می یابد.
▪️در حقیقت هزینه یابی هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول یا خدمات در شرایطی که قیمت بر اساس رقابت تعیین می شود و سود مورد انتظار از پیش تعیین شده است. بنابراین در معادله کلی؛
🔴 بهای تمام شده - فروش = سود ،
فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود.
▪️لذا باید هزینه و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و #حداقل_سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نیابد. آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معادله دشوارتر می سازد این است که کاهش و کنترل هزینه ها باید با حفظ و حتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد. به همین لحاظ می گویند، هزینه یابی هدف بخشی از فرایند مدیریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است.
💢 تعریف هزینهیابی هدف:
▪️در یک تعریف کلی می توان گفت هزینه یابی هدف رویکردی است سازمند برای تعیین اینکه یک محصول مورد نظر با #کیفیت و قابلیت کارکرد مشخص، با چه بهایی باید تولید شود تا بتوان سود مورد انتظار را در قیمت فروش پیش بینی شده تحصیل کرد.
▪️در این تعریف این نکته اهمیت دارد که در آن تأکید شده است که هزینه یابی هدف چیزی است بسیار فراتر از فنون حسابداری مدیریت در واقع هزینه یابی هدف بخش مهمی از فرایند مدیریت جامع است که هدف آن کمک به سازمان برای بقا در محیط رقابت فزاینده است.
▪️در این معنی، عبارت هزینه یابی هدف اسم بی مسمایی است: این سیستم به دنبال هزینه یابی محصول نیست بلکه به عنوان یک #فن_مدیریتی در پی کاهش هزینه های چرخه عمر محصول است.
💢 هزینهیابی هدف در مقایسه با مدیریت سنت هزینه:
▪️متداولترین #سامانه_مدیریت در برنامه ریزی سود، رویکرد سنتی می باشد که همان رویکرد بهای تمام شده به علاوه درصدی سود است،جذابیتهای روش هزینه یابی سنتی به دلیل سهولت استفاده و سهولت درک، در مواردی که چرخه عملیات ساخت محصول طولانی، رقابت محدود و تقاضای داخلی برای خرید محصول بالا باشد انکار ناپذیر است اقلام هزینه به راحتی از طریق #سیستم_حسابداری مورد محاسبه قرار می گیرد.
▪️در این رویکرد ابتدا هزینه های اولیه تولید را برآورد و سپس حاشیه سود را برای به دست آوردن قیمت بازار به آن اضافه می کنند و اگر بازار این قیمت را نپذیرفت شرکت در یافتن راههایی برای کاهش هزینه تلاش می کند در صورتی که هزینه یابی هدف با قیمت بازار و حاشیه سودی که برای #محصول برنامه ریزی شده است و با برقراری هزینه های مجاز محصول شروع می شود و طراحی عملیات و تولید، پس از آنکه هزینه محصول تا میزان #هزینه مجاز کاهش یافت، آغاز می شود. سیر تفاوتهای هزینه یابی سنتی و هزینه یابی بر مبنای هدف به شرح زیر می باشد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ «مسئولین» بجای «مقامات»
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ «مسئولین» بجای «مقامات»
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
▪️همان گونه که هر انسان سالمی برای پیشگیری از بیماری باید شاخص های سلامتی خود از لحاظ فشار خون، میزان آب بدن، ضربان قلب و .... را مرتب مورد ارزیابی و سنجش قرار بدهد، هر حرکت و انقلابی نیز می بایست همواره مسیر و جهت حرکت خود را با شاخص های اولیه و استانداردش مطابقت دهد. انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر بخواهیم اهداف، ماهیت و دلایل رخداد انقلاب اسلامی را در قالب یک واژه تعریف کنیم باید بگوئیم «عدالت». #عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خود.
▪️بر این اساس در گام دوم انقلاب باید بررسی کنیم که آیا از لحاظ؛ «سبک زندگی»، « استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی»، «رفاه مردم و مسائل دیگر از این دست» همه چیز در جای خودش قرار دارد یا خیر؟ آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران با ماهیتی انقلابی، بر اساس نظریه #دموکراتیزاسیون و #سکولاریزاسیون قابل تبیین نیست و تحلیل و تبیین دیگری می طلبد. بر همین اساس اکنون که بیش از چهار دهه از این جنبش الهی و مردمی می گذرد باید نسبت به آسیب شناسی آن اقدامات موثری صورت پذیرد. برای تحقق این مهم به ابزارهایی نیاز داریم:
➊ نوآوری باز:
به عنوان یک #پارادایم مطرح می شود که بر اساس آن باید از ایدهها و مسیرهای داخلی و خارجی در چارچوب ارزش های پذیرفته شده نظام، بهعنوان وسیلهای برای تازه گردانی رویکردها، سرعت بخشیدن به فعالیت ها، بهبود عملکرد و پیشرفت کشور استفاده شود.
➋ نهضت علمی و جنبش نرمافزاری؛
همان مقوله ای است که #رهبر_انقلاب بارها از آن به عنوان مهم ترین راه استقلال و پیشرفت کشور یاد کرده اند.
➌ جوانگرایی و انتصاب جوانان در مناصب کلیدی و تصمیمگیری؛
یکی از رویکردهای اصلی نظام برای پیوند نسل های بعدی انقلاب ۵۷ همانا مشارکت جوانان در تصمیم گیری ها و ایجاد دغدغه های اساسی #ایدئولوژی_نهضت از لحاظ مفاهیمی همچون آزادگی، عدالت طلبی، استکبار ستیزی و... در ذهن آنان است.
➍ بازگشت و وفاداری به ارزشهای انقلاب اسلامی؛
که بر مبنای آن مجاهدت هایی انجام دادیم و اتفاقات ویژه ای را رقم زدیم. از مهم ترین اقداماتی است که در #گام_دوم می بایست برای حفظ باورهای اصیل و آرمان های امام بدان توجه گردد.
▪️مردم و مسئولین همواره باید رفتار و شیوه زندگی خود را براساس ارزش های اصیل انقلاب كه همان مقاصد قرآن و عترت است طراوت و تازگی بخشند و به ارزشهایی كه با خون جوانان خود به دست آورده اند وفادار باشند. اگر این موارد در #جامعه رعایت شود دیگر خبری از تبعیض، فساد، فقر، اختلاس و... در جامعه نبوده و به رفاه مادی و معنوی بیشتری نائل خواهیم آمد.
▪️در گام دوم انقلاب این نکته بیشتر از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد که در نظام مدیریت کشور #مسئولین به جای#مقامات بنشینند و هر کسی در هر جایگاهی به جای طمع ورزی به مقام خود به اهمیت و حساسیت رعایت حدود بیت المال و مسئولیتی که بر عهده می گیرد توجه نماید.
✍ منبع: #روزنامه_قدس، پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۹، شماره ۹۴۷۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar