eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
تفاوت های امید و خوشبینی ✍ #دکتر_زهره_قربانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
امید و خوشبینیامید و خوشبینی: ▪️در روانشناسی مثبت از مباحث مناقشه برانگیز بوده اند. در محاورات روزمره معمولاً امید و خوش­بینی را هم معنا در نظر می­گیریم. و این واژه­ ها را به جای هم به کار می­بریم. در روان­شناسی نیز امید و خوش­بینی هر دو حالات مثبتی هستند. این سازه ها با سلامت روان مثبت ارتباط دارند.   ▪️بنابراین این سوال پیش می ­آید که آیا این دوسازه با هم تفاوت دارند؟ اگر نه، پس چرا در روان­شناسی مثبت به طور مجزا به آنها پرداخته شده است؟ اگر جواب سئوال مثبت است، تفاوت آنها چیست؟ ✅ تفاوت­ های امید و خوش­بینی: ▪امید یک حالت ذهنی و مربوط به رویدادهای خاص است. خوش­بینی نوعی چشم ­انداز ذهنی و مستقل از رویداد (کلی) است. امید توانایی کار کردن روی یک برنامه­ ی عملیاتی برای رسیدن به هدف است. خوش­بینی انتظاری مثبت درباره­ ی یک رویداد است که مستلزم کار و فعالیت برای رویداد مورد نظر نیست. ▪️امید و خوشبینی در روانشناسی مثبت هر دو حالت ­های انگیزشی مثبت هستند. هر دو انتظارات خوشایند از پیامدهای مطلوب را در آینده در بر می­گیرند. اما این دو تفاوت­ های مهمی با هم دارند. ✅ امید چیست؟ ▪️امید احساس یا هیجان مرتبط با انگیزش است. وقتی شما امیدوار هستید، باور قوی­تری مبنی بر رسیدن به اهدافتان دارید. امیدواری یعنی اینکه به خودمان انگیزه بدهیم تا با رشد و ارتقاِ توانمندی­ هایمان به خواسته هایمان برسیم. ▪️بر اساس نظر امید ترکیبی از دو هیجان متفاوت – درد و لذت- است. بر اساس الگوی تمایل- باور، امید شامل دو مولفه است: میل به چیزی و باور به اینکه خواسته­ ی فرد محقق می­ شود. پدر نظریه ­ی امید، می­ گوید که امید شامل اهداف خاص و نیروی اراده و مسیرهای عملی برای رسیدن به آن اهداف است. ▪️بر اساس پژوهش ­های و همکارانش افرادی که سطح امیدشان بالاست تصورات مثبتی دارند. آنها نسبت به خود واقعی، امکانات و فرصت­ هایشان دید مثبتی دارند.اماافرادی که سطح امیدشان پایین است از تحریف خود واقعی­شان رنج می ­برند. این افراد از مکانیزم­های انکار و سرکوب به طور افراطی استفاده می­ کنند. ✅ : استادیار دانشگاه هملاین هفت نوع امید ارائه می دهد: 1⃣ امید ذاتی: نوعی از امید که کودکان با آن به دنیا می ­آیند و ذاتاً مستعد آن هستند. 2⃣ امید انتخابی: این نوعی از امید است که در آن شما انتخاب می کنید باور داشته باشید از میان همه­ احتمالات ممکن بهترین نتیجه را می ­گیرید. 3⃣ امید قرضی: این نوع امید زمانی به وجود می­ آید که فرد دیگری به شما امیدوار است. شما با قرض گرفتن امید او، امیدوار می ­شوید. 4⃣ امید معامله­ گرانه: نوعی امید که ما هنگام مواجهه با یک چالش دشوار یا بحران­ های زندگی آن را به بهایی می­ خریم. (آن را رایگان به دست نمی­ آوریم). 5⃣ امید غیرواقع ­بینانه: نوعی امید مربوط به تحقق اهداف دست ­نیافتنی، متناقض و نامحتمل. 6⃣ امید بالغانه: امیدی واقعی و درست است. در نتیجه­ انتخاب هدف مناسب، داشتن نیروی اراده و راهیابی کافی ایجاد می ­شود. 7⃣ امید اشتباه: این نوع امید حول آرزوی جادویی یا یک خیالبافی شکل می ­گیرد. ناشی از تحریف واقعیت است. ✅ خوش­بینی چیست؟ ▪️خوش­بینی بیشتر از امید به انتظارات شما از آینده وابسته است. اگر شما خوش­بین باشید احتمالا باور دارید چیزهایی که به آنها امیدوارید محقق خواهند شد. ▪️ و (۱۹۸۵) خوش­بینی را این­طور تعریف کرده ­اند: یک انتظار تعمیم یافته مبنی بر اینکه معمولا پیامدهای خوب بالاخره رخ می­ دهند حتی در زمان مواجهه با مشکلات در جنبه ­های مهم زندگی… ▪️تعریف دیگر خوش­بینی در روان­شناسی توسط ارائه شده است. بر اساس نظریه­ سبک ­های اسنادی. سلیگمن در کتاب خوشبینی آموخته شده می­ گوید: زیربنای خوش­بینی عبارات مثبت یا تصور موفقیت نیست. بلکه خوشبینی ناشی از شیوه­ تفکر شما درباره­ علت رویدادها است. ✅ : 1⃣ خوش­بینی مقایسه­ ای: اعتقاد به اینکه درمقایسه با دیگران احتمال اینکه اتفاق خوبی برای شما رخ دهد بیشتر است. 2⃣ خوش­بینی نیهیلیستی (پوچ­ گرایانه): اعتقاد به اینکه زندگی در ذات خود بی­ معنی است. خود فرد باید زندگی معناداری برای خود بیافریند. 3⃣ خوش­بینی واقع ­بینانه: خطرپذیری سالم و متعادل و داشتن نگرش مثبت به آینده. 4⃣ خوش­بینی غیرواقع ­بینانه: خطرپذیری ناسالم و افراطی که اغلب منجر به آسیب دیدن فرد و اطرافیانش می­ شود. 5⃣ خوش­بینی سرشتی: انتظارکلی مبنی بر اینکه در آینده بیشتر اتفاقات خوب برای فرد رخ می­ دهد تا اتفاقات بد. 6⃣ خوش­بینی فلسفی: اعتقاد به اینکه لحظه­ حال از همه­ ی آینده­ های ممکن بهتر است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شجاعت در روانشناسی مثبت ✍ #دکتر_زهره_قربانی #مدیریت_رفتار #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com
شجاعت در روانشناسی مثبت ✍   ✅ شجاعت: ▪️ و در طبقه­ بندی فضائل و توانمندی ­های منش (کتاب توانمندی ­های منشی و فضائل) شجاعت رابه عنوان یکی از شش فضیلت اصلی معرفی کرده ­اند. این فضیلت از چهار توانمندی منشی: شهامت، سرزندگی، صداقت و پشتکار تشکیل شده است (فضایل و توانمندی های شخصیت: راهنما و طبقه بندی). بنابراین شجاعت در روان شناسی مثبت یکی از مولفه های اصلی به شمار می رود.   ▪️ (فرزند اد داینر روان­شناس مشهور در زمینه­ ی به­باشی) سال­ ها درباره ی شجاعت مطالعه و پژوهش انجام داده است. او کتابی با عنوان: “بهره شجاعت: علم چگونه می ­تواند شما را باشهامت ­تر کند” به رشته­ ی تحریر در آورده است. حال ببینیم بر اساس مطالب این کتاب و دیگر منابع موجود، روان­ شناسی مثبت درباره شجاعت چه می ­گوید. ✅ تعریف شجاعت:    شجاعت به معنای اقدام در راستای نیل به یک هدف اخلاقی یا ارزشمند به­ رغم وجود خطر، ابهام و ترس است. ✅ بهره ی شجاعت   برای اینکه فضیلت یا ویژگی شجاعت در شخصی ایجاد شده یا ارتقا داده شود، فرد باید بر دو جنبه تسلط یابد:   1⃣ کاهش ترس: افراد شجاع کسانی هستند که می­ توانند بر اضطراب­ های ناشی از ترس خود غلبه کنند.   2⃣ افزایش قابلیت: ▪️به­ علاوه این افراد قادرند راه ­هایی برای افزایش احساس عاملیت (نیروی اراده) پیدا کنند و در موارد گوناگون دست به اقدام بزنند. ▪️بر اساس آنچه گفته شد، افراد بسیار شجاع کسانی هستند که اختلاف زیادی میان شدت ترس و میزان تمایلشان به اقدام وجود دارد. ▪️بنابراین می ­توان گفت معادله­ ی بهره­ ی شجاعت چنین است: عبارت است از حاصل تقسیم تمایل به اقدام بر میزان ترسبهره شجاعت ✅ انواع ترس:   ترس­­ های مهم به سه دسته تقسیم می­ شوند: 1⃣ ترس از آسیب جسمانی:   ▪️مثل ترس ناشی از مواجه شدن با یک حیوان وحشی، یا ترس ناشی از گیر افتادن در سیلاب و … موضوعی که موجب ایجاد این نوع ترس می­شود امنیت فردی است. این ترس منجر به می­ شود (این برانگیختگی به منظور نشان دادن واکنش مناسب لازم است). ▪️راه حل مناسب برای مقابله با این نوع ترس، اهمیت دادن به آن و استفاده از راهکارهایی به منظور شرایط و به حداقل رساندن میزان خطر است. 2⃣ ترس از طرد اجتماعی:   ▪️مثل ترس از در جمع یا ترس ناشی از ملاقات فرد مورد علاقه. موضوعی که موجب ایجاد این نوع ترس می­ شود عملکرد فردی است. در این نوع ترس فرد نگران است که مبادا عملکرد فردی ­اش مورد پذیرش دیگران قرار نگیرد. در چنین شرایطی فرد بیش از حد بر خودش تمرکز می­ کند و این تمرکز افراطی باعث احساس خجالت و تزلزل رفتاری فرد می­ شود. ▪️در چنین شرایطی اصلی تمرکز فرد بر بیرون به جای تمرکز بر درون (خودش) است. برای مثال فردی که قرار است برای اولین بار با شخص مورد علاقه­ اش صحبت کند و نگران است که مبادا طرف مقابل از او خوشش نیاید. اگر با این دید که: "می­ روم تا ببینم نظرم نسبت به طرف مقابل چیست" به ملاقات وی برود، ترس کمتری را تجربه خواهد کرد. 3⃣ ترس از شکست:   ▪️مثل از به پایان رساندن یک کار نسبتا دشوار یا ترس از شرکت در امتحان. موضوعی که موجب ایجاد این نوع ترس می­ شود پیامدهای شکست است. معمولا در این نوع ترس فرد فاجعه­ سازی انجام می­ دهد و به بدترین پیامدهای منفی شکست فکر می ­کند. در چنین شرایطی فرد استرس و نگرانی شدیدی را تجربه کرده و حتی ممکن است کارش را نیمه کاره رها کند. ▪️راه حل غلبه بر این نوع ترس تمرکز بر روند پیشرفت کار (به جای تمرکز بر پیامدها) و استفاده از راهکارهای مقابله با فاجعه ­سازی است. افرادی که بتوانند با استفاده از روش ­های مناسب بر ترس ­های خود غلبه کنند، شجاع محسوب می ­شوند. شاید بتوان گفت در روان شناسی مثبت مهارتی اکتسابی است که فرد باید آن را بیاموزد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ خدمت رسانی حداکثری #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰،
خدمت رسانی حداکثری   ✅ در بند ششم چرخش هایِ  چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت «خدمت رسانی حداکثری با استفاده از تمام ظرفیت ها برای انجام وظیفه به جای اکتفا به ظرفیت های داخلی»، بیان شده است.  وقتی می گوییم مدیریت کلان شهر یعنی مواجهه با پهنه ی گسترده جغرافیایی، با جمعیت میلیونی و عرصه ی وسیعی از فرایندها، خدمات و فعالیت های متنوع، متکثر و پیچیده که قرار است ضمن حفظ هویت بومی و دستاوردهای معنوی، ارزشی، ملی، فرهنگی و اجتماعی زمینه رفاه، آسایش و پیشرفت جامعه شهرنشین را فراهم سازد.   ✅ با توجه به وظایف گسترده و امکانات و منابع محدود در اختیار شهرداری ها مسلماً دست یافتن به سطح ایده آلی از عملکرد برای ارائه با کیفیت ترین خدمات شهری چالشی جدی است. اما بدون شک این توجیه نمی تواند مورد پسند مدیریت تحول گرای شهری برای ایفای نقش در راستای رسالتش باشد. از این رو ضرورت دارد با توجه به محدودیت امکانات در اختیار به جای اکتفا به ظرفیت های داخلی موجود خدمت رسانی حداکثری با استفاده از تمام ظرفیت های شهری مورد توجه قرار گیرد.   ✅ هر چند ما تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم ولی قطعاً اگر روحیه همکاری و اصل هماهنگی بین نهادها مورد توجه مدیران و دست اندرکاران امور قرار گیرد و همه امکانات دولتی، عمومی و حتی بخش خصوصی و مردم در راستای توسعه شهر بسیج و یکپارچه شوند می توان به ارتقای کیفی و کمی خدمات بسیار امیدوار بود. به هر حال با عنایت به اینکه بخشی از در قالب «قانون گذاری و سیاست گذاری»، «کنترل و نظارت» توسط منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر و بخش دیگر آن توسط مدیران شهرداری (که به نسبت سایر سازمان های محلی امکانات بیشتر و سطح گسترده تری از اختیارات را دارند) اداره می گردد این نهاد بزرگ می تواند پیوند دهنده عزم، اراده، اندیشه و توان همه نهادهای مسئول و صاحب صلاحیت جهت هم افزایی و گردد.   ✅ علاوه بر این کمک گرفتن از بخش خصوصی و جلب مشارکت و گذاری آن ها با هدف تولید ارزش های معنوی و اقتصادی یکی دیگر از جدی ترین اقداماتی است که می تواند در این جهت مورد توجه قرار گیرد. در اداره امور شهرامروزه مشارکت یکی از مفاهیم عمده و اصلی توسعه پایدار به شمار می رود پس ضرورت دارد برای تحول بنیادین شهری و حرکت در مسیر «نگاه تمدن ساز و جهان شهری» فرهنگ کوشش همگانی نهادینه گردد و مفهوم شهروند فعال در عمل به ظهور برسد.   🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰، شماره ۳۵۰۹   https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12205/335294 www.modiryar.com @modiryar
تقویت نقش تسهیل گری، حمایتی و نظارتی ✍   🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰، شماره ۳۵۱۱   https://shahraranews.ir/fa/publication/content/ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
تقویت نقش تسهیل گری، حمایتی و نظارتی ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی   🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻دوشن
تقویت نقش تسهیل گری، حمایتی و نظارتی ✍   ✅ در بند چهاردهم چرخش هایِ  چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت «تقویت نقش تسهیل گری، حمایتی و نظارتی به جای حاکمیتی و تصدی گری»، بیان شده است. شهر به عنوان یک «پدیده اجتماعی» و «محدوده سرزمینی» محل معاشرت و زندگی گروه گسترده ای از مردم است که در کنار یکدیگر برای «ارزش آفرینی» و «توسعه، پیشرفت و رفاه حداکثری» تلاش می کنند. در این بین شهرداری ها برای ایجاد هماهنگی بین عناصر شهری و مدیریت فرایندهای مترتب بر آن به وجود آمده و نقش تأثیرگذاری در کیفیت زندگی مردم ایفا می کنند.   ✅ نباید این امر را فراموش کرد که با وجود بهره مندی از امکانات فراوان، منابع گسترده و قدرت حاکمیتی بالای مدیریت شهری، کماکان مالک شهر آحاد جامعه و مردم هستند که باید قدرت انتخاب داشته و سهم و نقش اساسی در چگونگی اداره ی شهرها اختیار نمایند. شاید قانون تلاش کرده بخشی از این مهم را با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و سپردن امور به منتخبان و نمایندگان مردم پوشش دهد اما هنوز تا تحقق مطلوب این مفهوم فاصله بسیاری داریم. در این راستا در چشم انداز مدیریت خود بر آن است با چرخش تحول آفرین در «برنامه ها، روندها و فرایندها» نقش تسهیل گری، حمایتی و نظارتی خود را جانشین روند جاری «حاکمیتی و تصدی گری» نماید.   ✅ البته این مهم چون حرکتی راهبردی محسوب می گردد در زمان طولانی تری رخ خواهد داد و نیازمند بسترها و زیرساخت های خاصی است. این که مدیریت شهری بخواهد در دیوان سالاری و قانون گذاری خود تغییر اساسی ایجاد کرده و نقش تسهیل گری و حمایتی برای فعالیت های مردم ایفا نماید حاوی پیام مناسبی برای ارباب رجوع سازمانی و دریافت کنندگان خدمات مدیریت شهری است. البته این رویکرد ادعای بزرگی است که عملیاتی نمودن آن عزمی جدی و رویکردی جهادی مطالبه می نماید.  قبلاً در برخی امور همچون ورزش همگانی، مقابله با کرونا، برگزاری مناسبت ها و مراسم های گسترده عمومی این گونه نقش آفرینی را داشته است اما قطعاً کافی نیست و باید به عرصه های وسیع تری این رویکرد تعمیم یابد.   ✅ واقعیت آن است که بسیاری از مراجعه کنندگان ابرسازمان شهرداری در کلان شهرها از کیفیت خدمات آن ها راضی نیستند. شاید بخش عمده ای از این نارضایتی به خاطر خلأ قانونی و یا تصدی گری و حاکمیت مدیران شهری در اموری باشد که در واقع به مردم تعلق داشته و شهرداری باید در آن تنها وظیفه نظارتی و ممانعت از نقض حقوق شهری و یا را عهده دار باشد. اگر قرار است شهروند پویا و مشارکت جو داشته باشیم باید در مسیر فعالیت های عمومی مانع زدایی کنیم و از هر گونه خدمتی که در راستای توسعه شهر صورت می پذیرد استقبال و پشتیبانی نماییم.     🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰، شماره ۳۵۱۱   https://shahraranews.ir/fa/publication/content/ www.modiryar.com @modiryar
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 ، آیه ۳۴ و ۳۵ ۞ وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَكاً لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلى‌ ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ فَإِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ‌ ﴿۳۴﴾ ۞ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرِينَ عَلى‌ ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِيمِي الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ. ﴿۳۵﴾ ۞ نه تنها براى ابراهیم و امّت او، بلکه براى هر امّتى قربانیى مقرر داشتیم تا بر دام هایى که خدا روزىِ آنها کرده است، هنگام ذبح، نام او را ببرند. پس معبود شما و آنان معبودى یگانه است و آن خداست; از این رو با اخلاص در انجام مناسک حج و تقدیم قربانى ها، تسلیم فرمان او باشید. و کسانى را که به خدا آرامش یافته اند و در برابر او خاشعند نوید ده؛ (۳۴) ۞ همانان که چون خدا نزدشان یاد شود دل هایشان مى ترسد و بر ناگوارى هایى که به آنان رسیده است شکیبایند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه روزیشان کرده ایم انفاق مى کنند. (۳۵) www.modiryar.com @modiryar