eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ بازهم تولید واژه مقدسی است که با خود رونق، تلاش، اشتغال، هم افزایی، پیشرفت و واژگان بسیار دیگری از این جنس را به همراه دارد. در یک دهه اخیر عناوین سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام و ابلاغ می گردد به صورت مستقیم حوزه های اقتصادی و صنعتی را در برمی گیرد. خصوصاً سه سال اخیر که با عناوین «رونق تولید»، «جهش تولید»، «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» همراه بود و به صورت مستقیم این امر مهم به عنوان اولویت فعالیت ها و رویکردهای نهادهای دولتی و خصوصی اعلام شده است. سال ۱۴۰۱ نیز خوشبختانه تداوم همین روند است که طی آن تولید با عنوانی پیشران یعنی «دانش بنیان و اشتغال آفرین» همراه گردیده است تا به صورت جدی تری روند پیشرفت کشور از مسیر رونق واحدهای تولیدی و صنعتی ریل گذاری گردد. ✅ اهمیت بر کسی پوشیده نیست خصوصاً وقتی به یاد آوریم کشور ما تحت شدیدترین و ناجوانمردانه ترین تحریم ها قرار دارد و لازم است با توسعه صلاحیت ها و مهارت ها در این عرصه به به استقلال حداکثری دست یابد. مسلماً پیشرفت در تولید با پشتوانه دانش صورت می پذیرد یا به بیان ساده تر موتور محرکه تولید دانش روز، مدرن، کاربردی و مبتنی بر خلاقیت است. اگر سری به شهرک های صنعتی کشور خصوصاً در کلان شهرها بزنید و با چشمان خود امید، تلاش و انگیزه جوانان کشور را مشاهده کنید قطعاً بیشتر متوجه اثرگذاری تولید در ایجاد حیات اجتماعی خواهید شد. تکرار عناوین تولید در سال های متوالی علاوه بر این که اهمیت این مسأله را نشان می دهد سب می شود توجه مسئولان و مردم نسبت به این امر بیشتر جلب شود و کشور بتواند با توسعه صنعتی اقتصاد خود را رونق دهد و استقلال ملی را به همراه آورد. ✅ خصوصاً وقتی تولید با رویکرد و اشتغال آفرین مطرح می گردد علاوه بر توسعه دستاوردهای علمی و کاربردی پیوند بین صنعت و دانشگاه را نیز بیشتر از قبل مورد توجه و تأکید قرار می دهد. اکنون زمان مناسبی فرا رسیده است تا با توجه بیشتر به دانش کاربردی و تحول آفرین نظام دانشگاهی کشور نیز اثربخشی بیشتری داشته باشد. به بیان دیگر دانشگاه و صنعت باید دست در دست یکدیگر داشته تا با اثرگذاری متقابل و بهره گیری کامل از تولیدات و محصولات یکدیگر زمینه تعالی ایران اسلامی را فراهم آورند. نکته قابل توجه دیگری که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بود پرهیز از امور تشریفاتی و نمایشی و بسنده کردن به کارهای تبلیغاتی در مواجهه با عنوان سال است. ✅ در سال های قبل بسیار مشاهده شده است برخی دستگاه های دولتی بدون درک مناسب از عنوان سال به جای پرداختن به اصل موضوع و ارائه برنامه های بلند مدت در این راستا به برگزاری چند همایش، سخنرانی و یا تبلیغات گسترده پرداخته و عملاً برای تحقق عنوان سال هیچ کار اثربخشی انجام نمی دهند. اما با توجه به اینکه موضوع تولید طی سال های اخیر آرام آرام و به صورت سلسله مراتبی مطرح گردیده است و ابعاد عملیاتی آن تا حد زیادی شفاف است می توان با پرهیز از امور نمایشی و با ورود مستقیم همه نهادهای مسئول زمینه توسعه و شکوفایی آن را فراهم آورد. تأکید بر تولید و حمایت از آن خبر خوبی است که تحقق آن می تواند کشور را از بحران های اقتصادی و معیشتی نجات دهد و اثر مستقیم بر افزایش آحاد جامعه داشته باشد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۹۱۶ www.modiryar.com @modiryar
شهر دانش بنیان 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ شهر دانش بنیان ✅ واژه یعنی نقش آفرینی «دانش» در طراحی، تولید، اجرا، تصمیم گیری و یا به بیان دیگر هر فکر، اقدام و عملی که مبنای آن دانش روز باشد. به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، «شرکت های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.» ✅ در همین راستا یکی از عرصه های مهم بهره گیری از و یا ایجاد نظام های دانش بنیان مدیریت شهری است. سامانه های اداره شهر هم از منظر خدمات و محصولاتی که تولید و ارائه می کنند و هم از لحاظ دستیابی به درآمدهای پایدار شهری باید روندی مبتنی بر دانش ایجاد نمایند. دیگر نمی توان با روش های سنتی در جهان مدرن امروز زندگی کرد. خصوصاً زمانی که به یاد آوریم مفاهیم نرم افزاری و سخت افزاری شهر هوشمند روز به روز گستره ی عملیاتی وسیع تری در جهان پیدا می کنند. ✅ استفاده مستمر از درآمدهای ناپایدار شهری برای اداره شهرها، چالش های فراوانی را برای جوامع شهری ایجاد کرده و ادامه این مسیر آن ها را با محدودیت های جدی مواجه می سازد. از این رو ضرورت بهره گیری از و نوآور برای ایجاد فرصت های پیشرفت بیش از پیش احساس می شود. خصوصاً اکنون که دنیا به سمت توسعه شهرهای هوشمند حرکت می کند این امر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شهر دانش بنیان از مفاهیم مدرن محسوب می شود که رویکردی توسعه ای و رو به جلو دارد و هدف عالی آن رسیدن به توسعۀ شهری با در آمدهای پایدار و پیشرفت اقتصادی است. ✅ شهری که به طور هدفمند برای تشویق به پرورش دانش طراحی شده است و سعی در ایجاد رویکرد دانشی در ، سرمایه های انسانی آن و شهروندانش دارد. این دقیقاً همان مفهومی است که در کشورهای توسعه یافته مرسوم بوده و اکنون بسیاری شهرها در سراسر جهان سعی در جذب کسب و کار مبتنی بر دانش و کارکنان دانشی دارند. به منظور تبديل شدن به يک شهر دانش بنيان موفق، بايد تغييراتي در الگوهاي عملکردي (کاربری های شهری) و فضايي شهر (کالبد شهری) ايجاد شود و زیرساخت های توسعه شهری دانش محور فراهم گردد. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۶ www.modiryar.com @modiryar
📖 ، ۱۰۱۴۱ در باب نیت خوب و خوش اخلاقی ۞ وُصولُ المَرءِ إِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طيبِ عَيشِهِ وَأَمنِ سَرَبِهِ وَسَعَةِ رِزقِهِ، بِحُسنِ نيَّتِهِ وَسَعَةِ خُلقِهِ؛ ۞ آدمى با نيّت نيكو، و اخلاق خوش، بـه تمام انچه در جستجوى ان اسـت، از زندگى خوش و امنيّت محيط و وسعت روزى، دست مى يابد. www.modiryar.com @modiryar
نقشه راه و استراتژی دانش ✅ متاسفانه در برخی از سازمان ها امور مربوط به مدیریت دانش از برنامه ریزی استراتژیک جدا گردیده است. در حالی که داشتن یک مناسب، مطابق با نیازهای آینده و به جا این اطمینان را ایجاد می‌کند که تلاش‌های مربوط به مدیریت دانش در راستای استراتژی و رویکردهای اساسی سازمان بوده و از آن نشات بگیرد. ✅ برای روشن شدن رابطه بین استراتژی و دانش، سازمان می‌بایست دانش مورد نیاز برای برآورده کردن اهداف استراتژیک را مشخص و آن را با دانش موجود خود مقایسه و شکاف دانشی میان آنها را مشخص نماید. بدون برنامه ریزی به منظور رسیدن به وضعیت دانشی مورد نیاز، امکان انحراف از سازمان و کاهش اثربخشی اقدامات صورت گرفته در مدیریت دانش وجود خواهد داشت. www.modiryar.com @modiryar
تدوین استراتژی دانش ✅ شروع ، شناسایی حوزه های دانش است. روش‌های مختلفی برای شناسایی حوزه‌های دانش وجود دارد. روش های رایج عبارتند از: ▪️شناسایی حوزه های دانش مبتنی بر نوع صنعت (نفت و گار، خودرو، معدن و غیره) ▪️شناسایی حوزه‌های دانش بر اساس منبع دانش (فرایند، محصول، پروژه و غیره) ▪️شناسایی حوزه های دانش مبتنی بر فعالیت (مثل طراحی، فروش و توزیع، تحقیق و توسعه و غیره) ✅ پس از این گام، حوزه‌های کلیدی دانش تعیین و شکاف دانشی آنها با شاخص‌های استاندارد ارزیابی شده تا حوزه‌های بحرانی دانش مشخص شود. در ادامه با تعیین اولویت‌ها و تخصیص استراتژی‌های دانش به حوزه‌های بحرانی، مسیر در سازمان ترسیم می‌شود. ✅ معمولاً سازمان هایی که رویکرد آنها بکارگیری و اهرم نمودن دانش داخلی سازمان است، محافظه کارانه را به نمایش می گذارند. در حالی که سازمان های نوآور که در تامین دانش خود، هم از منابع داخلی استفاده می کنند و هم از منابع بیرونی (بدون مرز) استراتژی دانشی تهاجمی دارند. ✅ مقایسه وضعیت دانشی خود با رقبا نشان می دهد که شرکت شما در به سر می برد، نسبت به رقبا عقب افتاده است، در رقابت پایاپای است و یا در وضعیت مساعد قرار دارد. چه دانشی است که یک سازمان را قادر می سازد تا رهبری و هدایت صنعت و رقبایش را به دست بگیرد و به طور قابل ملاحظه ای خود را از رقبایش متمایز نماید؟ پاسخ این سوال در استراتژی دانش نهفته است. www.modiryar.com @modiryar
کار و کارکنان دانشی 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۸ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
کار و کارکنان دانشی ✅ اگر قرار است نظام «دانش بنیان و اشتغال آفرین» عرصه های مختلف تولید و خدمت کشور را در بر بگیرد یکی از مهم ترین و بنیادی ترین پیش نیازهای آن «کار دانشی» و «کارکنان دانشی» است. استقرار و پياده سازي مديريت دانش مي تواند منجر به ايجاد کار دانشی، و نوآوري دانشي در سازمان ها گردد. کار دانشی، محصول ذهنی آدمی است که برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی پیاده سازی می شود. کار دانشی از کارکنان به عنوان پایشگران اطلاعات و تصمیم گیرندگان بهره می گیرد و مستلزم تمرکز و توجه ویژه است. ✅ شامل کسب دانش، مدل سازی ذهنی، تصمیم گیری و ارتباط موثر می شود. همچنین کارکنان دانشی مجموعه ای از نیروهای انسانی سازمان ها هستند که سرمایه و توانمندی اصلی‌شان دانش و مهارت تخصصی است، از آگاهی های کافی در ارتباط با کاری که انجام می دهند بهره مند هستند و آن را در عرصه های مختلف اجرایی و مدیریتی به کار می گیرند. در سازمان ها از افرادی با ویژگی های مذکور تحت عنوان «سرمایه انسانی سازمان» یاد می‌شود. ✅ امروزه سازمان‌های دانشی که بر مبنای پژوهش های علمی امور خود را به ثمر می رسانند اهمیت فراوانی پیدا کرده اند. توانمندی و بقای این سازمان‌ها تا حد زیادی به دانشی وابسته است که زاییده و حاصل اندیشه منابع انسانی است. بهره مندی از به روز، رمز بقا و پایداری در عصر رقابتی حاضر محسوب می شود. مدیریت شهری با توجه به گستردگی خدماتی که ارائه می دهد و تنوع فعالیت های که در وظایف خود دارد می تواند بهره های فراوانی از خلاقیت، نوآوری و ویژگی های کارآفرینانه کارکنان دانشی ببرد. ✅ البته این امر مستلزم رویکرد عالمانه و آگانه مدیران و شهرها است. به بیان دیگر برای رسیدن به شهر هوشمند دو عامل انسانی مهم باید مورد توجه قرار گیرد: ▪️اول مدیران آگاه که مدل ذهنی آن ها مبتنی بر به کارگیری قواعد علمی در توسعه فرآیندها است و ▪️دوم کارکنان دانشی که با پردازش اطلاعات موجود برای ایجاد سطح بالاتری از دانش سازمانی ارزش افزوده برای سیستم ایجاد می نمایند و با خلاقیت، دانش و مهارت خود این مدل های ذهنی را در عمل به خدمات و محصولاتی ارزشمند برای اداره شهرها تبدیل می نمایند. ✅ برای پیاده سازی نظام دانش بنیان باید سه مرحله؛ ▪️خلق (ایجاد دانش)، ▪️انتقال (سهیم شدن)، و ▪️بکارگیری دانش (کارکنان، متخصصین) را در ساختار عملکردی خود طراحی کند تا بر اساس نتایج و پیامدهای حاصل از چنین فرایندی بستر لازم برای ایجاد شهر هوشمند و توسعه یافته فراهم گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۸ www.modiryar.com @modiryar