✍ تدوین استراتژی دانش
✅ شروع #تدوین_استراتژی_دانش، شناسایی حوزه های دانش است. روشهای مختلفی برای شناسایی حوزههای دانش وجود دارد. روش های رایج عبارتند از:
▪️شناسایی حوزه های دانش مبتنی بر نوع صنعت (نفت و گار، خودرو، معدن و غیره)
▪️شناسایی حوزههای دانش بر اساس منبع دانش (فرایند، محصول، پروژه و غیره)
▪️شناسایی حوزه های دانش مبتنی بر فعالیت (مثل طراحی، فروش و توزیع، تحقیق و توسعه و غیره)
✅ پس از این گام، حوزههای کلیدی دانش تعیین و شکاف دانشی آنها با شاخصهای استاندارد ارزیابی شده تا حوزههای بحرانی دانش مشخص شود. در ادامه با تعیین اولویتها و تخصیص استراتژیهای دانش به حوزههای بحرانی، مسیر #مدیریت_دانش در سازمان ترسیم میشود.
✅ معمولاً سازمان هایی که رویکرد آنها بکارگیری و اهرم نمودن دانش داخلی سازمان است، #استراتژی_دانشی محافظه کارانه را به نمایش می گذارند. در حالی که سازمان های نوآور که در تامین دانش خود، هم از منابع داخلی استفاده می کنند و هم از منابع بیرونی (بدون مرز) استراتژی دانشی تهاجمی دارند.
✅ مقایسه وضعیت دانشی خود با رقبا نشان می دهد که شرکت شما در #ریسک به سر می برد، نسبت به رقبا عقب افتاده است، در رقابت پایاپای است و یا در وضعیت مساعد قرار دارد. چه دانشی است که یک سازمان را قادر می سازد تا رهبری و هدایت صنعت و رقبایش را به دست بگیرد و به طور قابل ملاحظه ای خود را از رقبایش متمایز نماید؟ پاسخ این سوال در استراتژی دانش نهفته است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ کار و کارکنان دانشی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ کار و کارکنان دانشی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ اگر قرار است نظام «دانش بنیان و اشتغال آفرین» عرصه های مختلف تولید و خدمت کشور را در بر بگیرد یکی از مهم ترین و بنیادی ترین پیش نیازهای آن «کار دانشی» و «کارکنان دانشی» است. استقرار و پياده سازي مديريت دانش مي تواند منجر به ايجاد کار دانشی، #کارکنان_دانشي و نوآوري دانشي در سازمان ها گردد. کار دانشی، محصول ذهنی آدمی است که برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی پیاده سازی می شود. کار دانشی از کارکنان به عنوان پایشگران اطلاعات و تصمیم گیرندگان بهره می گیرد و مستلزم تمرکز و توجه ویژه است.
✅ #کار_دانشی شامل کسب دانش، مدل سازی ذهنی، تصمیم گیری و ارتباط موثر می شود. همچنین کارکنان دانشی مجموعه ای از نیروهای انسانی سازمان ها هستند که سرمایه و توانمندی اصلیشان دانش و مهارت تخصصی است، از آگاهی های کافی در ارتباط با کاری که انجام می دهند بهره مند هستند و آن را در عرصه های مختلف اجرایی و مدیریتی به کار می گیرند. در سازمان ها از افرادی با ویژگی های مذکور تحت عنوان «سرمایه انسانی سازمان» یاد میشود.
✅ امروزه سازمانهای دانشی که بر مبنای پژوهش های علمی امور خود را به ثمر می رسانند اهمیت فراوانی پیدا کرده اند. توانمندی و بقای این سازمانها تا حد زیادی به دانشی وابسته است که زاییده و حاصل اندیشه منابع انسانی است. بهره مندی از #دانش_سازمانی به روز، رمز بقا و پایداری در عصر رقابتی حاضر محسوب می شود. مدیریت شهری با توجه به گستردگی خدماتی که ارائه می دهد و تنوع فعالیت های که در وظایف خود دارد می تواند بهره های فراوانی از خلاقیت، نوآوری و ویژگی های کارآفرینانه کارکنان دانشی ببرد.
✅ البته این امر مستلزم رویکرد عالمانه و آگانه مدیران و #هوشمندسازی شهرها است. به بیان دیگر برای رسیدن به شهر هوشمند دو عامل انسانی مهم باید مورد توجه قرار گیرد:
▪️اول مدیران آگاه که مدل ذهنی آن ها مبتنی بر به کارگیری قواعد علمی در توسعه فرآیندها است و
▪️دوم کارکنان دانشی که با پردازش اطلاعات موجود برای ایجاد سطح بالاتری از دانش سازمانی ارزش افزوده برای سیستم ایجاد می نمایند و با خلاقیت، دانش و مهارت خود این مدل های ذهنی را در عمل به خدمات و محصولاتی ارزشمند برای اداره شهرها تبدیل می نمایند.
✅ #مدیریت_شهری برای پیاده سازی نظام دانش بنیان باید سه مرحله؛
▪️خلق (ایجاد دانش)،
▪️انتقال (سهیم شدن)، و
▪️بکارگیری دانش (کارکنان، متخصصین)
را در ساختار عملکردی خود طراحی کند تا بر اساس نتایج و پیامدهای حاصل از چنین فرایندی بستر لازم برای ایجاد شهر هوشمند و توسعه یافته فراهم گردد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۳۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مردمان خوب شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۴۰
#خوبی_های_مردم
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مردمان خوب شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ در یک ماه اخیر شاهد هجرت جانسوز سه روحانی مردمی بودیم. در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ تصادف مرگبار #علی_شاملو موسس کتابرسان و در روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ محمد اصلانی و محد صادق دارایی دو روحانی مجاهد که در حرم حضرت رضا علیه السلام توسط تکفیری از خدا به خبر به شهادت رسیدند. فرای تحلیل های سیاسی خصوصاً در جریان هتک حرمتی که در حرم شریف رضوی رخ داد این دو اتفاق چند پیام مهم و آموزنده به همراه دارد.
▪️اول اینکه در گوشه و کنار این شهر مردمان شریفی زندگی می کنند که در آسمان ها مشهور هستند و در زمین گمنام ولی مجاهدانه و خالصانه برای #رضای_الهی تلاش می کنند و آتش به اختیار راه خدمت به مردم را برگزیده اند. این گونه افراد تعدادشان کم نیست اما متأسفانه جریانات رسانه ای و تبلیغاتی تنها زردی ها و کاستی ها را ترویج داده و جار می زنند و این گونه رفتارهای انسانی و فرهنگی که موجب رضای الهی و کمک به مردم است را نادیده می گیرند.
▪️دوم نتیجه اخلاص در عمل است. زمانی که گفتار و رفتار انسان با #خلوص_نیت همراه باشد هرچند هم گمنام باشد با اراده الهی می تواند به عنوان الگویی حسنه برای مردم مطرح شده و شهرت یابد و عاقبت به خیر گردد و این پاداش نیکوکاران است.
▪️سوم اینکه ما باید «مردمان خوب شهر» را بشناسیم، رفتار خیر آن ها را ترویج دهیم و در طوفان های سهمگین #تبلیغاتی که قصد دارد بی اخلاقی را ترویج دهد از آن ها به عنوان الگوهای شایسته رفتاری در جامعه یاد کنیم.
✅ کاسبی که حبیب خداست و در ارتباط با مردم کم فروشی نمی کند، مدیری که #بیت_المال را تضییع نمی کند و برای بهبود زندگی مردم همه توان خویش را به کار می گیرد، مردمان شریفی که این گونه گمنام و مشتاق به مردم محروم در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار کمک می کنند، کادر درمان که از جان و سلامت خود برای مردم مایه می گذارند و ده ها گروه دیگر از این جنس هستند که بی ریا و خالصانه تلاش می کنند، لقمه حلال را ترویج می دهند به جامعه خدمت می کنند و از مردمان خوب شهر محسوب می شوند.
✅ خوبی های مردم و مردمان خوب در شهر ما کم نیست. همان هایی که اسباب اجابت دعا و برکت زندگی آدمی بر روزی زمین هستند و خداوند متعال به خاطر نیکی های آن ها انسان را مورد رحمت قرار می دهد. این سه مرگ تلخ می تواند برای همه #مردم_شهر روی دیگری از زندگی در جهان مادی امروز را به نمایش بگذارد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۳۶۴۰
#خوبی_های_مردم
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ دانش باوری
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۹۱۷
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ دانش باوری
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» عنوان مهمی است که برای سال جاری انتخاب و ابلاغ شده است. در اهمیت تولید و اثرات آن بر پیشرفت، توسعه و #بالندگی_کشور شک و تردیدی وجود ندارد. اما زمانی که این عنوان مهم با دو پیوست دانش و اشتغال پیوند می خورد و مورد تأکید قرار می گیرد اهمیتی بیش از پیش پیدا می کند. دانش تعیین کننده قدرت و قابلیت کشورها، ملت ها و دولت هاست. امروزه شرکت ها و سازمان های مدرن، براساس «سرمایه فکری کارکنان و مدیریت» قیمت گذاری می شوند.
✅ به عبارتی ارزش آنها به #سرمایه_فکری و نیروی دانشی آنهاست. شاید زمانی که در میان اشعار ادبیات کهن فارسی شاه بیت «درخت تو گر بار دانش بگیرد / به زیر آوری چرخ نیلوفری را» می خواندیم حقیقت معنایی آن در اندازه ای که امروز و در عصر حاضر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است احساس نمی شد. دانش کاربردی که نظام حرکت و تصمیم جامعه باشد می تواند سبب ساز پیشرفت چشمگیر و افزایش قدرت ملی گردد. در کشور ما نیز سال هاست که مقوله ی دانش مورد توجه و تأکید قرار دارد.
✅ اما در زمینه های بسیاری این توجه بیشتر حالت تبلیغاتی و شعاری داشته و باور جدی نسبت به آن وجود ندارد. یا لااقل در اندازه ای که نشان داده می شود در عمل مورد توجه نیست. اگر می خواهیم تولید پر بازده و #اشتغال_آفرین باشد ضرورت دارد بر مبنای نظام دانشی شکل بگیرد. نظام دانشی مجموعه ای به هم پیوسته شامل عناصری همچون مدیران دانشی، سرمایه انسانی دانشی، کار دانشی و تفکر دانشی است. که هر یک دارای ابعاد و اجزایی است که زمینه تحقق نظام دانشی را فراهم می سازد.
✅ کار دانشی، کار ذهنی آدمی است که جهت تولید اطلاعات و دانش مفید اجرا می شود. به بیان ساده تر #کار_دانشی انسان ها را به عنوان پایشگران اطلاعات و تصمیم گیرندگان بکار می گیرد و نیازمند تمرکز و توجه چشمگیر می باشد. کار دانشی شامل کسب دانش، مدل سازی ذهنی، تصمیم گیری و ارتباط می شود و ساختار تولید کشور باید با رویکرد دانشی این مهم را تحقق بخشد. بخش تولید کشور برای تحقق عنوان سال باید به مهارت هایی از قبیل:
✅ مربی گری، خلاقیت و نوآوری، مستندسازی فرآیندها و رویه ها، ارتباطات بین فردی، مهارت رهبری، مدیریت عملکرد، مهارت های حل مسئله، مهارت توانمندسازی، مهارت تیم سازی و کارگروهی مجهز شود و خود را در این مسیر توسعه بخشد و توانمندی حاصل نماید. برای تبلور دانش در جامعه، نیازمند باور و فرهنگ دانشی هستیم. در واقع فرهنگ، بستر تفکردانشی و عامل بنیادین رشد، توسعه و ارتقای آن از سطوح عالی تا سطوح پایین اجتماع است. برای توسعه تولید مبتنی بر دانش، لازم است باورها و نگرش ها و رفتارها به سمت #تولید_دانش متمایل گردد.
✅ سخن پایانی این که نه تنها تولید بلکه تمامی فعالیت های انسان در عصر حاضر باید دانش بنیان و مبتنی بر علم و آگاهی باشد. این یک اصل است که #عوامل_محیطی از قبیل سرعت فزاینده فناوری های نوین آن را به توفیق اجباری برای توسعه کشورها مبدل ساخته است. به بیان دیگر هر کشوری که می خواهد در عرصه رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد چاره ای جز این ندارد که در عرصه های مختلف طراحی، تصمیم گیری و اجرا خود را به دانش روز مجهز و مسلح سازد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۹۱۷
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar