eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مشاوره کسب و کار: الگوی فرایندی برای مشاوره سازمانی #فاطمه_زرگران #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت
مدل مشاوره کسب و کار: الگوی فرایندی برای مشاوره سازمانی ✅ مدل مشاوره مدیریت ▪️مدل مشاوره چارچوبی برای مشاورانی است که به دنبال ایجاد یا بهبود شیوه مشاوره‌دهی خود هستند. این مدل از هفت مفهوم مشاوره‌ای مرتبط با هم، تشکیل شده است و به جنبه‌های استراتژیک و عملیاتی مشاوره می‌پردازد. قالب منعطف این مدل به مشاور در جهت توسعه ایده‌های خویش، تصمیم‌گیری استراتژیک و اجرای تصمیمات یاری می‌‌رساند. ✅ تعریف مدل ▪️مدل با تعریف تمرکز مشاور و کلاینت ایده‌ال (مشتری) شروع می‌شود و با تحویل یک خدمت به پایان می‌رسد. یک مشاور می‌تواند با داشتن شفافیت در مورد حوزه تمرکزی و کلاینت ایده‌آل، مسیرهای مختلفی را طی کند زیرا مشاوران شیوه مشاوره را متناسب با نیازها و خواسته‌های کلاینت ایده‌آل و همچنین نیازهای شخصی و حرفه‌ای خویش طراحی می‌کنند. هیچ دو روش مشاوره‌ای، یکسان نخواهد بود. ایده‌ها، تصمیمات و اقدامات هر مشاور منحصر به فرد و مخصوص خود آنهاست، با این حال، همه مشاوران می‌خواهند موفق باشند و در فعالیت‌های مشابهی مشارکت دارند. ✅ مدل مشاوره برای چه افرادی متناسب است؟ ▪️مدل مشاوره مذکور برای مشاوران تازه کار، مجرب و همچنین علاقمندان به روش‌های مشورتی کوچک طراحی شده است. مشاوران جدید با شروع دو مفهوم یا زمینه یعنی تمرکز و کلاینت ایده‌ال می‌تواند بخوبی از این مدل مشاوره بهره ببرند. مشاوران مجرب ممکن است تصمیم بگیرند که بر تمرکز فعلی خویش بمانند یا در یک حوزه خاص متمرکز شوند که در آن حوزه به کمک‌هایی مانند آگاهی و روابط یا تعامل نیاز دارند. علاقمندان به روش‌های کوچک مشاوره‌ای نیز ممکن است دریابند که چالش آنها، تحویل به موقع خدمات مورد توافق است یا اینکه باید در ایجاد روابط با کلاینت تلاش بیشتری داشته باشند. ✅ زمینه‌های کلیدی با جزئیات اطلاعات اگرچه هر مفهوم به تنهایی توضیح داده می‌شود اما مفاهیم کلیدی به هم مرتبط هستند. این مفاهیم را می‌توان به چهار دسته اصلی، هسته، کمپین، خدمات و تحویل دسته‌بندی کرد. ✅ هسته هسته اصلی شامل: ▪️تمرکز: اساس و ▪️کلاینت ایده‌آل: به چه کسی خدمت می‌کنید، است. این دو مفهوم به چرایی، چه چیزی و چه کسی در مشاوره‌دهی شما برمی‌گردد. تمرکز یک مشاور، پایه و اساس فعالیت‌های مشاوره‌ای اوست. این همان چرایی و چیستی است که در هر تصمیم و اقدام اصلی برای تعیین کلاینت ایده‌آل، ایجاد ارتباط و حفظ رابطه، تعیین ارائه خدمات و تحویل خدمات وعده داده شده تاثیر می‌گذارد. ✅ تمرکز شامل موارد زیر است: ▪️بحث در مورد همگرایی سه معیار اصلی تمرکز: درک کردن، ساخت شما، و تقاضا و تمایل ▪️بحث در مورد اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برای شما مهم است. ▪️شناسایی ارزش‌های هسته‌ای و نقاط قوت طبیعی ▪️شناخت تخصص و تجربیات ▪️تعیین تقاضا و خواسته‌ها ✅ کلاینت ایده‌آل کسی است که مشاوره می‌خواهد. ▪️کلاینت ایده‌آل شخصی است که می‌خواهد با مشاور کار کند و از طرف دیگر، شخصی است که مشاور نیز می‌خواهد با او کار کند. شفاف‌سازی در مورد اینکه کلاینت ایده‌آل چه کسی است؟ مشاور را قادر می‌سازد که با آن کلاینت برای کمک به آنها ارتباط برقرار سازد. هم‌افزایی میان تمرکز و کلاینت ایده‌آل ایجاب می‌کند که مشاور همواره تمرکز و معیارهای کلاینت ایده‌آل را اصلاح کرده تا زمانی که آنها به طور یکپارچه عمل کنند. www.modiryar.com @modiryar
پیکره دانش مدیریت داده DMBOK ✅ چگونه می توانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم؟ ▪️چارچوب DMBOK یک نمونه موفق در زمینه مدیریت داده است که نسخه دوم آن سال ۲۰۱۷ توسط انجمن جهانی مدیریت داده (داما) ارائه شده است. بدنه دانش مدیریت داده داما همه حوزه های دانشی مدیریت داده را توصیف می‌کند. چارچوب DMBOK با وارد شدن به جزئیات هر حوزه دانش، تصویری کامل از محدوده کلی مدیریت داده را ترسیم می‌کند. ▪️از آنجا که حاکمیت داده جهت حفظ سازگاری، تعادل و هماهنگی بین سایر حوزه‌ها ضرورت دارد، در مرکز این چرخ و در مرکز فعالیت‌های مدیریت داده قرار گرفته است. سایر حوزه‌های دانشی مانند معماری داده، مدل‌سازی داده، کیفیت داده و غیره در اطراف این چرخ قرار گرفته‌اند. همه این اجزا برای کارکرد مناسب مدیریت داده ضرورت دارند اما می‌توانند در مراحل و زمان های مختلفی اجرا شوند. ترتیب و زمان بندی اجرا بر اساس نیازمندی‌های شرکت مشخص می‌شود. ✅ داما و DMBOK جریان DMBOK بعنوان مرجع معتبر مدیریت داده قصد دارد از ماموریت داما در موارد زیر پشتیبانی کند: ▪️ایجاد یک چارچوب کاربردی برای اجرای مدیریت داده در شرکت‌ها شامل مجموعه‌ای از اصول راهنما، تجربیات موردقبول عموم، متدها، تکنیک ها، وظایف، نقش ها، سنجه ها و تحویل دادنی‌ها ▪️ایجاد ادبیات مشترک برای مفاهیم مدیریت داده برای متخصصین مدیریت داده ▪️ایجاد مرجع آزمون‌ها تعیین صلاحیت متخصصین مدیریت داده ✅ حوزه های دانشی DMBOK2 حوزه های دانشی DMBOK2 بر اساس ۱۱ حوزه دانشی نمودار شکل گرفته است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ فازبندی مدیریت داده #مدیریت_داده #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مشاوره_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار #
فازبندی مدیریت دادهاز کجا شروع کنیم؟ ▪️دانستن اینکه از کجا شروع کنیم تا بتوانیم در موفق شویم خودش یک چالش بزرگ در ابتدای کار است. بهتر است قبل از شروع از یک مدل ارزیابی برای شناسایی موقعیت فعلی خود در مدیریت داده استفاده کنید و در ادامه با اولویت بندی مهم‌ترین مشکلات، به حوزه دانشی موردنیاز ورود کنید. از طرفی ممکن است شما قبلا مشکل شرکت خود را شناسایی کرده باشید مثلا معماری داده. ▪️ بگیرید مدیریت داده را از حوزه دانشی معماری داده شروع کنید. علاوه بر این موارد می‌توانید از هرم پیتر آیکن نیز استفاده کنید. این هرم مشخص می‌کند که چه مراحلی باید انجام شود تا بتوان به نقطه مطلوب دست پیدا کرد و به راس هرم رسید. اگر چه DMBOK به طور مشخص ترتیب و توالی خاصی بین حوزه‌های دانشی مختلف مدیریت داده قائل نیست، اما عموماً سازمان‌ها ترتیب خاصی را بین این حوزه ها رعایت می‌کنند. ✅ پیکره دانش مدیریت داده ✅ تفاوت داده با سایر دارایی های سازمان همانند سایر ، تلفیقی از نیازهای استراتژیک و عملیاتی در مدیریت داده مطرح است. اگر چه داده یکی از داراییی های شرکت به شمار می آید اما تفاوت های با دارایی های متعارف دارد: ▪️داده یک دارایی با ویژگی های منحصربه فرد است. ▪️ارزش داده می تواند و باید در قالب ارزش اقتصادی بیان شود. ▪️مدیریت داده به معنی مدیریت کیفیت داده است. ▪️برای مدیریت داده به متادیتا نیاز است. ▪️برای مدیریت داده نیاز به برنامه ریزی وجود دارد. ▪️مدیریت داده فعالیتی فرابخشی است و به تنوعی از مهارت ها و تخصص ها نیاز دارد. ▪️مدیریت داده نیازمند یک نگرش سازمانی است. ▪️مدیریت داده، مدیریت چرخه حیات داده است. ▪️نیازمندی های مدیریت داده برای داده های مختلف متفاوت است. ▪️مدیریت داده شامل مدیریت ریسک های مرتبط با داده نیز می شود. ▪️نیازمندی های مدیریت داده باید بر تصمیمات فناوری اطلاعات اثر بگذارد. ▪️مدیریت داده موثر نیازمند تعهد و حمایت مدیریت ارشد است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بودجه بندی در منابع انسانی ✍ #رویا_توانا #منابع_انسانی #پایگاه_جامع_مدیریار #مدیریت_منابع_انسانی
بودجه بندی در منابع انسانی ✍ چطوری در منابع انسانی بودجه بندی کنم؟ ▪️برای باید ماژول های اصلی منابع انسانی سازمان را بشناسید. این یعنی چی؟ من یک لیست آماده کردم که شامل همه بخش های مختلف منابع انسانی در یک سازمان است. فقط یادتون باشه شرکت شما ممکنه از کل این لیست فقط مثلا ۱۰ تا موردش رو داشته باشه. ▪️مثلاً بخش و حقوق دستمزد رو معمولا همه شرکت ها دارن ولی ممکنه مثلاً ارزیابی عملکرد رو ممکننه نداشته باشند. پس مشخصه برای بودجه بندی به آیتم های جذب و استخدام و حقوق دستمزد توجه کنید و برای اون ها بودجه در نظر بگیرید. درین رابطه لیست یه سری سوال ها پر تکرار به شرح زیر رو جواب میدم: 1⃣ ما که شرایط جامعه و کسب و کار رو در آینده نمیدونیم پس چطوری بودجه بندی کنیم؟ ▪️قطعاً وقتی شما وضعیت آینده کسب و کار رو نمیدونید بقیه شرکت ها هم نمیدونن . بودجه بندی این نیست که مثلا رقم فیکس اعلام کنید. باید یه رقم رو تخمین بزنید و در آخر یه درصدی هم به عنوان تلورانس بهش کنیم و در نهایت اون میشه بودجه ما. مثلا اگر حساب کردید دیدید هزینه جذب و استخدام در یکسال ۱۰۰ میلیون میشه میتونید ۱۰ درصد بالاتر اعلام کنید . مثلاً ۱۱۰ میلیون ! 2⃣ این تلورانس از کجا بفهمیم؟ چند درصد بالاتر اعلام کنیم؟ ▪️معمولاً شرکت های بزرگ و قدیمی که چابک نیستند ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر می کنند . چون میدونن که قرار نیست خیلی روند عجیب و غریبی تو سال جدید داشته باشند. ولی شرکت هایی که خیلی مدلشون رو تغییر میدن و چابک هستند معمولا چون برنامه یکساله شون خیلی مشخص نیست از ۲۰ درصد به بالا تلورانس حساب می کنند. مثلا استارتاپ هایی که ساختار چابکی دارند و ممکنه توسعه پیدا کنند یا کلا نوع کسب و کار عوض کنند و یا کلا منحل بشن . 3⃣ اگر بودجه زیاد و کم بیاریم چیکار کنیم؟ ▪️اگر بخوام علمی و استاندارد صحبت کنم باید بگم بودجه رو باید به حدی دقیق دربیارید که کمترین اختلاف رو داشته باشه و در آخر سال بودجه کم و زیاد نشه ولی در عمل در سازمان های چابک ممکنه این اتفاق بیوفته و پدیده خیلی عجیبی نیست. ▪️ولی در واقیعت در شرکت هایی که بودجه منابع انسانی می گیرند معمولا به خاط اینکه بودجه رو مدیریت کنند، ۹ ماه اول سال رو فقط هزینه ضروری شرکت رو پرداخت می کنند مثل حقوق دستمزد و استخدام و در ۳ ماه آخر سال که خیالشون راحت شد بودجه کم نمیاد صرف توسعه و آموزش و ایونت و .... می کنند. ▪️واسه همینه که آخر سال از تیم منابع انسانی زنگ میزنن و با دوره های آموزشی که اول سال درخواست دادی موافقت میشه و یا تعداد بالای ایونت ها در اواخر سال به همین دلیل هست. 4⃣ بودجه باید کی بسته و اعلام بشه؟ ▪️معمولاً اول سال شمسی و یا قمری این کار انجام میشه، بسته به نوع شرکت‌. 5⃣ یه سری از بخش ها رو نمیدونیم چقدر بودجه باید اختصاص بدیم. باید چیکار کنیم؟ ▪️مثلاً شما رو نمیدونی میری دوره های مورد نیاز سازمان رو پیدا می کنی و از موسسات مختلف میزان هزینه دوره رو درمیاری. یا مثلا میخوای بودجه یکساله پنل های استخدامی ببندی میری توسایت های کاریابی مثل جاب ویژن و جابینجا و ... پکیج های یکساله شون رو میبینی. 6⃣ چند نوع بودجه بندی در منابع انسانی وجود دارد؟ ▪️ممکنه تو سایت های مختلف داخلی و خارجی چندین مدل بودجه بندی معرفی کرده باشند ولی به نظر من کاربردی ترین دسته بندی این مورد است که در پایین توضیح میدم: ⓵ Incremental HR budget ▪️خیلی ساده بخوام بگم شما یه بودجه تقریبی هر سال اعلام کردید و تو سال جدید می خوایید یکم بالاتر و پایین تر بودجه اعلام کنید. یعنی شرایط منابع انسانی تغییر زیادی نمیکنه. ▪️حتی میتونید اگر سال پیشتون مونده به سال جدید انتقال بدید. این نوع بودجه بندی ساده هست به خاطر اینکه شما دیتای سال های گذشته رو دارید و با استناد به همون موارد میتونید بودجه جدید رو ببندید. ⓶ Zero-based HR budget ▪️این مورد هم بیشتر شامل تیم های منابع انسانی می شود که سال اول هست میخوان بودجه اعلام کنن یا قراره مثلا شرکت کلا تغییر کنه (مثلا قراره ۵۰۰ نفر به تیم اضافه بشه). ▪️ساده بگم یعنی یک روندی که قبلی ازش ندارید و خودتون اولین نفری هستید که باید این اطلاعات را اعلام کنید.که یکم سخت تر از مورد قبلی است ولی با استعلام قیمت های درست میتونید به دیتای درست برسید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ شغل مقدس، حساس و آینده ساز #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰
شغل مقدس، حساس و آینده ساز ✅ «خانه داری شغل حساس و آینده ساز است. یکی از وظایف مهم زن، خانه داری است. همه می دانند؛ بنده عقیده ندارم به اینکه زن ها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما چنانچه به معنای این باشد که ما به خانه داری به چشم حقارت نگاه کنیم، گناه است. خانه داری شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده ساز.» این ها بخشی از فرمایش های رهبر معظم انقلاب است که به اهمیت و وظایف زن اشاره می کند. اکنون سبک زندگی با گذشته خیلی فرق کرده است و بسیاری از اموری که اهمیت و ضرورت داشته اند، رنگ باخته و امور فرعی و حتی غیرضروری جای آن را گرفته اند. ✅ کافی است کمی به جریان زندگی امروز دقت کنید؛ بدون ملاحظه ایام را می گذرانیم، خیلی کم می خندیم، سریع رانندگی می کنیم، تندتند راه می رویم، همیشه عجله داریم، با کوچک ترین اتفاق نامطلوبی از کوره درمی رویم و به شدت عصبانی می شویم، زیاد غر می زنیم، شب ها تا دیروقت بیدار می مانیم، خسته و کسل از خواب برمی خیزیم، معمولاً صبحانه نمی خوریم، از ورزش خبری نیست، برای مطالعه وقتی اختصاص نمی دهیم، حوصله سروکله زدن و بازی با بچه ها را نداریم، به ندرت دعا و نیایش می کنیم، هیچ جا حتی سر سفره از تلفن همراهمان در امان نیستیم، درون گرا شده ایم، ارتباطات مجازی، تلفنی، اینترنتی و پیامکی را به ملاقات های رودررو ترجیح می دهیم، زمانی برای و دیدار فامیل و آشنایان نداریم، از حال وروز همه حتی همسایه ها و دوستان قدیمی بی خبریم، تقریبا همه روزهای ما مثل روز قبل آغاز می شود و تا انتهای شب ادامه دارد. ✅ مثل یک ماشین کوکی این اتفاقات هر روز تکرار می شود و انگار چیزی در اختیار ما نیست و سایه روزمرگی بر زندگی مان افتاده است. شاید برخی از این موارد کمی اغراق آمیز به نظر برسد یا اینکه تعدادی از آن ها درباره زندگی برخی از ما مصداق نداشته باشد، ولی آنچه مسلم است، در جامعه امروزی سبک زندگی تا حد زیادی تغییر کرده و بسیاری از اتفاقات و پیامدهای زندگی ماشینی ناخواسته شیوه زندگی مردم را عوض کرده است. البته این واقعیت قبول که در هر عصری باید مطابق با نیازهای همان زمان زندگی کرد، ولی برخی اصول در وجود دارند که تاریخ مصرف ندارند و باید همواره به آن ها توجه شود. اصولی مانند تغذیه سالم و مناسب، خواب کافی، ورزش، ارتباط با خداوند، مهربانی با خانواده، مردم داری و تعاملات اجتماعی، صبر، وقار و تعقل در زندگی و... مواردی هستند که همواره در زندگی انسان اصالت داشته اند و نباید از آن غافل شد. ✅ اگر کمی با دقت به اطرافمان نگاه کنیم، هنوز هم کمابیش افرادی را می بینیم که با برنامه ریزی مناسب به معنای واقعی زندگی می کنند و به همه کارهایشان می رسند. برای دستیابی به شیوه مناسبی از زندگی باید انسان زمانی را فقط برای خود و خانواده اش در نظر بگیرد. بدون شک آدمی برای دستیابی به بهترین شیوه زندگی به زمان کافی برای ارتباط با «خداوند، خود و خانواده» نیاز دارد. همه این موارد فقط در سایه و بستر خانه و خانواده اصلاح می شود و بهبود می یابد و بدون شک طراحی، هدایت و مدیریت این مهم در قالب وظیفه ای فطری و مهم به نام «خانه داری» تجلی می یابد. زن هرچه در جامعه پیشرفت کند و اثرگذار باشد، در جای خود درخورقدردانی است، اما نقش اساسی و مهمی که در و امور خانه داری و ساختن آینده کشور دارد، وصف شدنی نیست. اینکه عده ای سعی دارند جایگاه حساس و مهم خانه داری را تنزل دهند یا آن را کاری سطح پایین و حتی در حد وظایف خدمتکار توصیف کنند، در حقیقت و اهمیت موضوع اثری ندارد. ✅ «خانم خانه دار» هرگز بیکار نیست. تفکر غلط بیکاربودن زن خانه دار نتیجه فقر فرهنگی است. اگر به فعالیت های یک خانم خانه دار در شبانه روز دقت کنیم، او را شاغل حساب خواهیم کرد، آن هم برای مهم ترین شغل دنیا! تصور ما از فرد شاغل است که از صبح تا بعدازظهر مشغول به کاری است که برایش تعریف شده است، اما زن خانه دار را که در طول شبانه روز به وظایف متعددی می پردازد بیکار می دانیم! زن خانه دار شاغل است، اما حقوقی دریافت نمی کند. شاید راه گشایش بسیاری از گره ها و چالش های اجتماعی بازآرایی و تازه گردانی جایگاه زن در خانه و اهمیت شغل حساس خانه داری است که دستگاه های متولی باید به آن اهتمام ورزند. خانه داری از طریق «اصلاح سبک زندگی، ایجاد انتظام رفتار اعضا، افزایش مسئولیت پذیری و هم بستگی اجتماعی و تکریم و تعظیم اخلاق و مناسبات فطری» بالاترین سهم را در بین مشاغل برای سالم سازی جامعه ایفا می کند. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱، شماره ۳۸۵۸ www.modiryar.com @modiryar
اهمیت فراراهبردی همبستگی اجتماعی ✍ 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱، شماره ۹۵۱ www.modiryar.com @modiryar