eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
804 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
تعریف شایستگی چیست؟ 🔴 تعریف در کتاب‌ها و مقالات مختلف متفاوت است و همه‌ی نویسندگان و دانشمندان رفتار سازمانی و منابع انسانی روی آن اتفاق‌نظر ندارند. از میان همه‌ی تعریف‌هایی که ارائه شده، تعریف زیر را منابع بیشتری پسندیده و به کار برده‌اند: 🔴 یعنی مشخصه‌هایی که فرد از آن بهره‌مند است و با تکیه‌ی پیوسته‌ به آن‌ها به سطح عملکرد مطلوب دست پیدا می‌کند. این مشخصه‌ها می‌توانند شامل دانش، مهارت، تصویر از خود،‌ صفات شخصیتی، انگیزه‌های اجتماعی، الگوهای فکری، مدل ذهنی، شیوه‌ی اندیشیدن، احساس کردن و عمل کردن باشند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
خطر سیاهچاله جمعیتی ✅ «کمترین نرخ زاد و ولد در سال های اخیر» این عنوان کوتاه مطلع گزارشی مفصل از موضوعی مهم است که می تواند را شدید تحت تأثیر قرار دهد. مرور آمارهای ۱۰ ماهه اخیر سازمان ثبت احوال کشور، از تولد ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ کودک تا انتهای دیماه ۱۴۰۱ حکایت دارد. بر این اساس و به گواه آمار شمار تولدهای ۱۰ ماه امسال در قیاس با سال قبل، ۴.۷٪ کاهش داشته است. این که عامل اصلی این اتفاق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا تغییر سبک زندگی است یک بحث و این که تداوم این روند کشور را در معرض چه بحرانی قرار می دهد موضوع وابسته ای است که باید بدان پرداخت. ✅ چیزی که پیامدهای این بحران را می تواند خطرناک تر نماید عدم دغدغه، توجه و حتی باور به آن در گروه قابل توجهی از مردم و حتی مسئولان است. نشان به آن نشان که بودجه حمایت از خانواده در لایحه ۱۴۰۲ کاهش ۳۷.۵٪ داشته است که می تواند روند نزولی را سرعت بخشد و نگرانی ها درباره مواجهه با سیاهچاله جمعیتی و ایران ۱۴۳۰ را بیش از پیش نمایان سازد. ✅ ابلاغ سیاست های کلی جمعیت و تصویب و اجرای قانون جوانی جمعیت هر چند حساسیت ها را افزایش داده اما توفیق آنچنانی نداشته و قادر به متوقف ساختن روند نزولی کشور نبوده است. البته این حرف صحیح است که باید برای تحقق قانون به آن فرصت کافی داد اما اجرای ۳۵٪ در سال اول و پیشنهاد کاهش ۳۷.۵٪ بودجه آن در سال دوم خود گواهی بر مسیر نامتعارف و ناصحیح و میزان کم توفیق این قانون است. 🔴 پیری جمعیت در کمین است ✅ غفلت جامعه‌شناسان، جمعيت‌شناسان و آینده پژوهان در دهه هفتاد، خواب، غفلت، جهل راهبردي و فقدان دانش ، کشور را وارد معركه‌اي با دسيسه سازمان‌هاي جهاني کرد که اکنون ما را در مخاطره و در صورت عدم توجه در برابر يك ابر بحران قرار خواهد داد. متأسفانه ما آنچنان که باید به پیشگیری اعتقادی نداریم. پیری جمعیت را چون هنوز به چشمان خود ندیده ایم جدی نمی‌گیریم و به آن اهمیت نمی دهیم اما در زمان وقوع متوجه خواهیم شد که با چه چالش بزرگی مواجه شده ایم. ✅ کارشناسان جمعیت اعتقاد دارند اگر در این سیاهچاله بیفتیم حداقل ۱۵۰‌ سال طول خواهد کشید که از این بحران خارج شویم. تا چند سال پیش ۶‌٪ جمعیت بودند و الان این عدد به ۱۰‌٪ رسیده است. وقتی جمعیت کشور سالمند می‌شود با خود تبعات بسیاری دارد. بار تکفل افزایش می یابد و باید نظام بهداشت و درمان پنج‌ برابر شود. به راستی نظام سلامت ما (خصوصاً با درگیری هایی از جنس کرونا) با چه سرعتی باید حرکت کند که توانایی پوشش این مسأله را داشته باشد؟ ✅ البته این پیری جمعیت در اروپا هم رخ داده است. ولی به دلایلی بحران برای ما کمی جدی تر است و از آن در نگاه کارشناسی به ابربحران تعبیر می شود یا در مقایسه با آن ها اروپا برای ما سیاهچاله خواهد بود: ▪اول اینکه پیر شدن جمعیت در اروپا طی بازه زمانی بسیار طولانی تر و با شیب آرام تری رخ داد که باعث شدجامعه توان انطباق خود با شرایط را داشته باشد و بتواند مشکلاتش را حل کند. (هر چند آن ها کماکان مشکلاتی دارند و در چاله جمعیتی قرار گرفته اند) در حالی که این اتفاق در کشور ما در زمان بسیار کوتاه تر و در یک دوره سی ساله رخ داده است یعنی با سرعت ده برابر بیشتر از اروپایی ها! برای همین به آن سیاهچاله جمعیتی گویند. ▪️دلیل دیگر این امر از منظر توسعه یافتگی است. اروپایی ها بعد از توسعه به سمت پیری رفتند ولی ما درحال پیر می شویم و این امر می تواند برای ما مشکلات اقتصادی و چالش های اجتماعی ایجاد نماید. ▪️تفاوت بعدی در اینست که اروپایی ها با هم پیر شدند در حالی که ما پیر می شویم ولی کشورهای اطراف ما جوان می مانند که این از لحاظ امنیتی می تواند مسأله قابل توجهی باشد. ✅ برخی تلاش دارند این موضوع را مقوله ای سیاسی جلوه دهند و یا عدم توجه به آنرا به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور توجیه نمایند اما نباید فراموش کرد این امر حیاتی اهمیتی بسیار فراتر از این موارد دارد و مقوله ای کلان است که در آینده کشور نقش اساسی دارد. محدودیت های کشور امری غیرقابل انکار است اما نباید سبب شود در بحران جمعیت کشور تنها عامل تعیین کننده تلقی گردد. ✅ موضوعی که هرگز سیاسی و حکومتی نبوده بلکه مصالح و منافع امروز و آتی یک ملت را تحت تأثیر قرار می دهد. اکنون قوای ۳ گانه، نخبگان و مسئولان کشور و دهه هفتادي ها‌ و دهه هشتادي‌ ها براي جبران اين غفلت تاريخي وظيفه مهمی بر عهده دارند. سیاست های کلی و قانون «حمايت از خانواده و جواني جمعيت» اگر مورد توجه قرار گیرد میتواند مسیر مناسبی براي فرار از سقوط در سياهچاله جمعيتي باشد. 🔺منبع: ، 🔻شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۳۸۹۰ @modiryar
Modiryar | مدیریار
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_خراسان، 🔻شماره: ۲۰۵۸
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ ✅ می خواهم اندکی خودمانی تر و راحت تر در ارتباط با یک رفتار صحبت کنم. رفتاری نادرست که در جامعه رواج یافته است و با کمال تأسف جمع زیادی از ما گرفتار آن هستیم و آن قدر تکرار نموده ایم که قبح آن ریخته و برای ما به صورت یک عادت روزانه درآمده است. به قدری این عمل غلط در جامعه مصطلح شده است که نه دیگر کسی از انجام آن ابایی دارد و نه کسی بعد از انجام آن احساس عذاب وجدان و یا احساس گناهی می کند. عادتی که مثل غذای روزانه ترک نمی شود و حداقل در روز چندین بار آن را تکرار می کنیم. و آن صحبت کردن پشت سر دیگران است. ✅ نمی دانم چه حالتی است تا دو نفر به هم می رسند اکثراً سخن از شخص غایبی که برای طرفین آشناست به میان می آید و در مورد آن اظهار نظر می شود، می شود، مسأله یا داستانی بیان می شود و یا مواردی از این قبیل. گویی انگار پشت سر هم حرف زدن، نقل و نبات محافل ماست و حتی شاید با اطمینان بتوان گفت که یکی از ابزارهای اساسی گرم و شیرین ساختن دورهم نشینی ها و گعده های اجتماعی است. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که ما باهم و ازهم صحبتی نداریم، اما پشت سر هم و از دیگران سخنان زیادی داریم تا آنجا که وقت هم کم می آوریم و در نهایت از گذرسریع زمان ناراحتیم که کاش بیشتر در کنار هم بودیم و می توانستیم از دیگران سخن بگوییم! ✅ فرض کنید در میان جمعی مثل یک مجلس خانوادگی یا در محل کار شاید هم در میان دوستان قرار دارید و در ارتباط با فردی که حضور ندارد اظهار نظر می کنید. دائماً از نقاط ضعف و یا قوت او که دیده و یا شنیده اید سخن گفته و یا به هر صورت اظهار نظری می کنید و این سخن به گوش وی می رسد. فکر می کنید در این حالت چگونه با او مواجه خواهید شد و رفتارتان توجیه می کنید؟ به قول قدیمی ها همه می دانیم "دیوار موش دارد، موش هم گوش داد" و سخنان ما دیر یا زود، غلط یا درست، کامل و یا ناقص به گوش فرد مورد نظر می رسد اما باز هم را رها نمی کنیم و پشت سر هم حرف می زنیم! ✅ نمی دانم این دیگر چگونه لذتی است که اکثر افراد در جامعه کمابیش در گیر آن هستند. ما حرف زدن با هم را فراموش كرده ايم يا انگار از اول هم ياد نگرفته ايم كه چگونه با هم حرف بزنيم. كاش كمي فكر كنيم و با خودمان رودربايستي نداشته باشيم. فكر كنيم به اين كه چرا و چگونه است كه ما آدم ها از صبح تا شب در نكوهش پشت سر هم حرف زدن، حرف مي زنيم اما باز انگار كه يكي از دلمشغولي ها و تفريحات ما همين پشت سر هم حرف زدن است. اگر ياد بگيريم رودر رو ولو با كمي چاشني با هم حرف بزنيم و از دل همين گفت وگوهاي مستقيم و چشم در چشم به تفاهم برسيم شايد كمتر و شايد هم هيچ گاه به جاده خاكي غيبت و پشت سر هم گفتن نرسيم. ✅ تا زمانی كه حرف راست و حقيقت که رو در رو بیانی می شود برايمان تلخ است، غيبت و پشت سر هم گفتن و شنيدن برايمان شيرين است. در شب معراج، پيامبر(ص) شگفتي هاى بسيار ملاحظه نمود، از جمله نگاه كرد، ديد عده اى با ناخن هاى خود صورت خود را مى خراشند و مجروح مى كنند. از پرسيد: اينها كيستند؟ جبرئیل عرض كرد: اينها غيبت مى كردند و پست سر مؤمنين از آنها بدگويى نموده و آبروى آنها را مى بردند. سپس پيامبر فرمود: كسى كه گام بردارد براى بدگويى پشت سر مؤمنان، نخستين گامش را در ميان آتش دوزخ مى گذارد و كسى كه از غيبت كردن توبه كند، آخرين نفرى است كه وارد بهشت مى شود و كسى بدون توبه در مورد غيبت، از دنيا برود نخستين كسى است كه وارد دوزخ مى گردد. 🔺منبع: ، 🔻شماره: ۲۰۵۸۳ www.modiryar.com @modiryar
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش , 1998 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار #Holton_Bat
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش ✅ در سال ۱۹۹۶، هالتون در مقاله‌ای تحت عنوان ۴ سطحی نقصان‌پذیر مدل جایگزینی معرفی نمود. مدل هالتون براساس یک نوآوری از کارهای موجود در حوزه انتقال یادگیری به‌ وجود آمد. مدل مزبور- اگر چه پیچیده- عنوان نمود ممکن است استراتژی‌های جایگزینی موجود باشد که توسعه ابزارهای ارزیابی عملی را از دل تئوری ممکن سازد. ✅ بعدها مدل خود را با توجه و تمرکز بر تاثیرات روی نتایج فردی ساده نمود. این مدل ساده شده، تلاش خود را به سیستم انتقال- حمایت‌ها و موانع متعدد بر سر راه انتقال آموزش از محیط یادگیری به محیط کار- معطوف نمود. مدل هالتون که در شکل زیر خلاصه شده، هم تاثیرات اصلی و هم تاثیرات ثانویه را در بر می‌گیرد و به عنوان یک مدل مفهومی برای ساختار انتقال، طراحی گردیده است. ✅ از نقاط قوت آنست که "واکنش" را نتیجه اول آموزش به حساب نمی‌آورد. این مسئله با تحقیقی که توسط Dixon در سال ۱۹۹۰ و نیز Warr & Bonce در سال ۱۹۹۵ انجام گرفت، تأیید شد. نتیجه این تحقیقات حاکی از این نکته بود که واکنش و یادگیری ارتباط اندکی با یکدیگر دارند. ✅ این مدل در رویکرد خود یک مدل کل‌نگر است و بنابراین مباحثه و مناظره را از توجه و تمرکز بر روابط علت و معمولی نتایج منحرف، و به بحث در مورد نحوه کارکرد و چگونگی افزایش عوامل مؤثر بر این کارکرد معطوف می‌گرداند. با این کار، این روش از نقاط ضعف مربوط به مدل‌های مبتنی بر نتیجه، که مفروضات خود را بر پایه رابطه ساده خطی و ارتباط علت و معلولی بنا نهاده، فاصله گرفته است. ✍ منبع: AME، مقالات کنفرانس، ۱۹۹۷ , 1998 www.modiryar.com @modiryar