eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
بگذاريد و بگذريد! به گونه ای است كه همواره اين احتمال وجود دارد انسانها از يكديگر دلگير شوند، بين آنان مشاجره صورت پذيرد، احساس كنند كسي حق آنها را تضييع كرده و يا اينكه آدمي خواسته يا ناخواسته پاي خود را در كفش ديگران كند. يك روز كسي از دست و زبان ما مي رنجد روز ديگر ما از كسي مي رنجيم و اين رفت و آمدها تا زمانيكه زندگي جاريست ادامه دارد. اينكه اين مسأله يك واقعيت غير قابل انكار است شكي نيست اما نكته مهم شيوه مواجهه با پيچ و خم ها و پستي و بلندي هاي زندگي است. عده اي زود از كوره در مي روند و هر گونه ناملايمتي را به بدترين شكل پاسخ مي دهند و عده اي باسعه صدر مسائل را حل كرده و از ديگران و اشتباهات آنان در مي گذرند. برخي از افراد توقع دارند محيط اجتماعي هرگونه اشتباه آنها را ناديده بگيرد ولي زماني كه خود در چنين مقامي قرار مي گيرند كوچكترين گذشتي از خود نشان نمي دهند. ✅ گاهي ما انسان ها در مقايسه با ديگران، جنبه هاي مثبت خويش را بيش از آن چه واقعيت دارد، در نظر مي گيريم و عيوب خود را کمتر از آنچه که هست، مي بينيم. در نتيجه به جنبه هاي مثبت ديگران کمتر توجه مي کنيم. اين مسئله روابط اجتماعي و بخصوص ما را مخدوش مي كند.گذشت كردن ثمرات قابل توجهي دارد. موجب طولانی شدن عمر شخص بخشنده می شود، وجدان آدمی را آرام می کند، خانه دل از کینه و انتقام به عنوان مهلك ترين بيماري خالی می شود، روح عفو کننده بزرگ و بزرگوار می شود. محبوبیتش میان گروه هاي مختلف مردم افزايش مي يابد و در نهايت این روحیه گذشت از بدي هاي دیگران به عنوان یک فرهنگ و ارزش عالی انسانی به همسر و فرزندان و اطرافیان و... منتقل می گردد. ✅ گذشت به عنوان يک خصوصيت مثبت انساني، زيباترين جلوه هاي را به تصوير مي كشد. اين مسئله در مناسبات اجتماعي و بويژه در زندگي مشترک، حضور موثري دارد. زن و شوهر بيش از هر مجموعه انساني ديگر بايد نسبت به هم روحيه بزرگ منشي و كرامت داشته باشند. يکي از نشانه هاي بزرگ منشي عفو و گذشت و مدارا نسبت به هم است. زندگي مشترک، به گونه اي است كه زن و شوهر به طور طبيعي در رفتار و گفتار هم دقيق مي شوند و به عيوب هم پي مي برند. اما نبايد اين مسئله به بازگو کردن عيوب هم و سرزنش يكديگر منجر شود. چراكه در اين صورت، شادکامي از صحنه زندگي به بيرون رانده مي شود و جوي آکنده از بدبيني و دشمني بر فضاي زندگي حاکم مي شود. ✅ مدارا و گذشت، ما را ملزم مي کند که درمورد همسرمان به جاي عيب جويي، عيب پوشي را برگزينيم و در مواردي، تغافل را سرلوحه مناسبات خود قرار دهيم. يعني وانمود کنيم كه از اشتباه طرف مقابل بي اطلاع هستيم. چقدر زيباست در جايي كه انسان توانايي تلافي كردن و انتقام گرفتن را دارد با كرامت از اشتباه ديگران بگذرد و خداي مهربان را گواه عمل خويش قرار دهد و اين اوج قدرت انسان است. و سوال اساسي اين است؛ انساني كه از اشتباهات و قصور مردم در حق خويش گذشت نمي كند چگونه توقع دارد خداي مهربان زشتي هاي عمل او را بپوشاند، گناهانش را ناديده بگيرد و او را بيامرزد؟ مي فرمايند: «بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید،چشم بیاندازید و دل مبازید،که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت.» 🔺منبع: 🔻شماره انتشار: ۱۸۳۳۰ www.modiryar.com @modiryar
چارچوب APO در مدیریت دانش 🔺 🔻کارشناس ارشد مدیریت دانش www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چارچوب APO در مدیریت دانش 🔺#حامد_کوچک_پور 🔻کارشناس ارشد مدیریت دانش #مدیریت_دانش #پایگاه_جامع_م
چارچوب APO در مدیریت دانش 🔺 🔻کارشناس ارشد مدیریت دانش در عصر کنونی مزیت اصلی و رقابتی در سرمایه دانشی نهفته است و به همین دلیل به عصر اطلاعات و دانش مرسوم شده است. امروزه بزرگترین شرکت‌های دنیا، برتری خود را نه از دارایی‌های انباشته ناشی از کارخانجات و حتی بازارهای بزرگ، بلکه از دانش مستتر در جریان فرآیندهای خود کسب کرده‌اند. 🔴 معیارهای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در مدل APO چیست؟ 1⃣ رهبری مدیریت دانش: این معیار، توانایی را در پاسخگویی به چالش‌های دانش‌محور مورد ارزیابی قرار می‌دهد. رهبری مدیریت دانش در قالب خط‌مشی‌ها و استراتژی‌های مدیریت دانش ارزیابی می‌شود که نتیجه تدوین و پیاده‌سازی دستیابی به رفتارهای دانشی در میان دانشکاران سازمان می‌باشد. 2⃣ فرآیندها: معیار فرآیندها چگونگی استفاده از در مدیریت، اجرا و بهبود فرآیندهای کلیدی سازمان را بیان می‌کند. هم‌چنین این معیار میزان محدوده و گستره‌ای که بانک به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار داده و فرآیندهای کاری خود را برای دستیابی به عملکرد بالاتر و ایجاد ارزش برای مشتریان، بهبود داده را مورد سنجش قرار می‌دهد. 3⃣ کارمندان: معیار ، توانایی سازمان را در خلق و حفظ یک مجموعه دانش‌محور و با فرهنگ یادگیری مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این معیار تلاش‌های سازمان در جهت تشویق کارمندان برای مشارکت در اجرای فرآیندهای مدیریت دانش مانند به اشتراک‌گذاری دانش و هم‌چنین توسعه دانش‌محور کارمندان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 4⃣ فناوری: معیار میزان توانایی سازمان را در توسعه و به‌کارگیری راهکارهای دانش‌محور مبتنی بر فناوری مانند ابزارهای مشارکتی و سیستم‌های مدیریت دانش مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این معیار میزان دسترسی به ابزارها و محتوای آن‌ها مورد پرسش قرار می‌گیرد. 5⃣ فرآیندهای دانش: در این معیار، فرآیند شکل‌گیری و توانایی سازمان در شناسایی، خلق، ثبت و ضبط، اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هم‌چنین در این معیار به اشتراک‌گذاری بهترین تجربیات و دانش حاصل از پروژه‌ها برای کاهش و حداقل نمودن اختراع مجدد چرخ و دوباره‌کاری‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 6⃣ یادگیری و نوآوری: این معیار، در تشویق، پشتیبانی و تقویت یادگیری و نوآوری از طریق ایجاد فرآیندهای سیستماتیک دانش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هم‌چنین در این معیار تلاش‌های مدیریتی در ایجاد ارزش‌های یادگیری و نوآوری و تأمین زیرساخت‌ها و محرک‌های لازم برای به اشتراک‌گذاری دانش مورد سنجش قرار می‌گیرد. 7⃣ دستاوردهای مدیریت دانش: در این معیار توانایی سازمان در ایجاد ارزش‌های مشتری‌‌مداری از طریق بهبود محصولات و خدمات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. توانایی بانک در ، کیفیت و سودآوری و رشد پایدار و به‌کارگیری مؤثر منابع به‌ عنوان نتایج یادگیری و نوآوری مورد پرسش قرار می‌دهد. برای این ارزیابی، ۴۲ سؤال برای هفت معیار تهیه‌شده است که با حداکثر امتیاز ۲۱۰، سازمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر سؤال می‌تواند امتیاز ۱ (اقدام ضعیف) تا ۵ (اقدام بسیار خوب) را به خود اختصاص دهد تا هر معیار با حداکثر امتیاز ۳۰ سنجیده شود. امتیازهای هر معیار، نشانگر میزان موفقیت بانک در هریک از معیارها و حوزه‌های قابل‌بهبود است. 🔴 سطوح بلوغ مدیریت دانش بر اساس مدل بهره‌وری آسیایی (APO) ▪️: عدم اطلاع از مدیریت دانش و نقش آن در افزایش بهره‌وری و ایجاد مزیت سازمانی؛ ▪️: شروع احساس نیاز به مدیریت دانش؛ ▪️: استقرار رسمی مدیریت دانش به‌صورت استاندارد؛ ▪️: ارزیابی مستمر مدیریت دانش استقرار یافته در سازمان؛ ▪️: تبدیل به سازمان دانش‌محور و نهادینه شدن مدیریت دانش. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ دزدهای انرژی #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، شماره
دزدهای انرژی ✅ گویی در خلقت عده ای از انسان ها هیچ کاری ساده تر از نق زدن نیست. بهانه جویی کردن، غرغر کردن، زمین و زمان را به هم دوختن، مرتب از این و آن ایراد گرفتن کار راحتی است که برخی انسان ها خیلی خوب آن را یاد گرفته اند و برای خود به کار می برند. فرد می نشیند به رفتار دیگران نگاه می کند و حق به جانب و طلبکارانه نق می زند و صرفاً به دنبال خواسته های خویش است. اما و اگرهای پیاپی، زیر و رو کشیدن های بی انتها، غرولند کردن های ناتمام و خلاصه در هر کاری «چرا» آوردن از مهم ترین ابزارهای این گونه افراد است. لزوماً این موارد دلیل منطقی هم نمی خواهد فقط کافی است فرد احساس کند می تواند از یک موقعیتی این گونه امتیاز بگیرد تا از چیزی یا کسی فرار کند و فاصله بگیرد. ✅ بلافصله لب می گشاید و انرژی همگان را می گیرد. به قول آن مَثَل معروف کارش می شود بهانه جویی، از هر چیزی اما و اگری در می آورد و برای هر موردی چرایی ردیف می کند: «چرا در دیزی بازه؟ چرا دم خر درازه؟ چرا در گنجه بازه؟ چرا بی بی بی نمازه؟ و ...» این گونه افراد به تعبیر روانشناسی هستند که به آرامش اطرافیان خود شبیخون می زنند و آن را نقض می کنند. در زندگی زناشویی، در ارتباطات خانوادگی، محل کار، بازار، جامعه، رسانه و این روزها در فضای مجازی گروهی هستند که زندگی خود را این گونه می گذرانند و علاوه بر این که درگیر گره های ذهنی خویش هستند عقده های خود را این گونه تخلیه می کنند و حس و حال نامطلوبی برای دیگران ایجاد می نمایند. ✅ این امر با یک ویژگی خاصی همراه است که در آن فرد خود را عقل کل و حق به جانب می پندارد و مکرر از رفتار دیگران عیب جویی می کند و از اتفاقات پیش آمده گله و شکایت می کند و به همگان نق می زند. چه بسیار خانواده هایی که اعضای آن به همین دلیل طراوت و شادابی لازم را ندارند و یا حتی آن قدر روابط زن و شوهر تیره و تار می گردد که به جدایی و طلاق می انجامد. در و محیط اجتماعی هم دزدهای انرژی آسیب های فراوانی به روح و روان مردم وارد می سازند. بدون شک هر محیطی و هر عرصه اجتماعی که مردم در آن زندگی می کنند کم و کاستی ها و محدودیت هایی دارد که می تواند دستاویز خوبی برای غرولند کردن باشد. اگر قرار به شماتت محیط و زندگی باشد مسلماً این امر انتهایی ندارد چون همیشه کم و کاستی ها هستند و مشکلات تمامی ندارند. ✅ خصوصاً وقتی به یاد آوریم نق زدن نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه همگان برای تلاش مضاعف جهت رفع کم و کاستی ها را نیز می گیرد. در همین راستا رعایت چند نکته ضرورت دارد: ▪اول: اینکه حواسمان باشد خود در تله این رفتار و نگاه به زندگی گرفتار نشویم. ▪دوم: افرادی که در خانواده و اطراف ما هستند را کنترل نماییم در صورت بهره مندی از این روحیه به آن ها تذکر دهیم و مانع توسعه روحیه نق زدن باشیم. ▪سوم: در جامعه افرادی که این گونه سمی هستند و با نق زدن انرژی مردم را می گیرند را به حاشیه برانیم و به کلی از آن ها فاصله بگیریم. روحیه و طلبکاری از همه سبب می شود انسان دست از تلاش بردارد و از عیب و ایراد خود غفلت نماید و همواره توپ را به زمین دیگران بیاندازد و از وظایف خویشتن فراموش کند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۸ www.modiryar.com @modiryar