✍ نقشه افزایش عزت نفس
✅ کمبود عزت نفس را میتوان ریشهٔ بسیاری از #مشکلات_رفتاری و ذهنی ما انسانها دانست. مقایسهٔ افراطی خود با دیگران، حساسیت بیش از حد به گفتار و رفتار دیگران، استفادهٔ بیش از حد از استراتژی اجتناب برای مدیریت تعارض، احساس دوستداشتنی نبودن و نیز بدبینی نسبت به کسانی که دوستمان دارند، تنها چند مورد از نشانه های عزت نفس پایین است.
✅ اگرچه نمیتوان #عزت_نفس را داروی معجزهآمیز رفع همهٔ مشکلات دانست، اما این واقعیت را هم نمیتوان انکار کرد که با بررسی دقیق و عمیق مشکلات و چالشهای زندگی خود (چه زندگی شخصی و چه شغلی) میتوانیم ردپای عزت نفس پایین را به عنوان یکی از ریشهها ببینیم. به همین علت تلاش و تمرین برای افزایش عزت نفس را به افراد بسیاری توصیه میکنند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ سیستمهای اطلاعاتی در سازمان چیست؟
#پایگاه_جامع_مدیریار
#سیستم_اطلاعات_مدیریت
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سیستمهای اطلاعاتی در سازمان چیست؟ #پایگاه_جامع_مدیریار #سیستم_اطلاعات_مدیریت www.modiryar.com
✍ سیستم های اطلاعاتی در سازمان چیست؟
✅ زمانی که سازمان ها برای رفع نیازهای بشر و دلیل مهمتر از آن یعنی کسب سود از طریق رفع آن نیاز ها، تشکیل یافتند به اهمیت منابع مهمی چون #نیروی_انسانی و مواد اولیه پی برده بودند. اما در عصر جدید، بشر علاوه بر اهمیت دادن به منابعی که ذکر شد، دریافت که اطلاعات به خودی خود یکی از مهمترین دارایی های هر سازمان است و باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.
✅ بنابراین #سیستم_های_اطلاعاتی در سازمان شکل گرفتند. اطلاعات در اطراف ما تولید می شوند و پراکنده اند. دسترسی به این اطلاعات پراکنده آسان نیست. برای آنکه بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم باید آن ها را چون سایر منابع سازمان ببینیم و مدیریت کنیم.
✅ انواع سیستم های اطلاعاتی در سازمان
🔴 در سازمان ها این سیستم ها در ۴ نوع هستند:
1⃣ سیستم های اطلاعات اجرایی (EIS)
🔴 که مد نظر #مدیران_اجرایی است؛ مانند:
▪️سیستم های پشتیبان مدیران
2⃣ سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS)
🔴 که مدنظر #مدیران_ارشد است؛ مانند:
▪️سیستم های خبره و هوش مصنوعی
▪️سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
▪️سیستم های اطلاعات مدیریتی
3⃣ سیستم های مدیریت اطلاعات (MIS)
🔴 که مدنظر #مدیران_میانی است؛ مانند:
▪️سیستم های کار دانشی
▪️سیستم های اتوماسیون اداری
4⃣ سیستم های پردازش تراکنش (TPS)
🔴 که مدنظر #کاربران است؛ مانند:
▪️سیستم های اطلاعاتی تراکنشی
#پایگاه_جامع_مدیریار
#سیستم_اطلاعات_مدیریت
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فاجعه خودروسازی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «این همه حمایت در طول این سالها از #صنعت_خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند، درست هم میگویند، حق با مردم است.» این بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب است که چندی قبل در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولان اقتصادی و صنعتی عنوان گردید. حکایت خودروسازی در کشور و مسائل مربوط به وارادات و صادرات خودرو عجیب، تلخ، دردناک و فاجعه آمیز است. مسأله ی پیچیده ای که از بالاترین مقام کشور گرفته تا دولت، مردم، پلیس راهور ناجا و ... همه در موقعیت های مختلف نارضایتی خود را از آن ابراز نموده اند.
✅ اصلاً مشخص نیست این دست های پشت پرده، واسطه ها، دلال ها و یا کسانی که جیبشان از این مسیر پر پول می شود و منافع شان این گونه تأمین می گردد چه افرادی هستند که با وجود این همه نارضایتی در سطوح مختلف طی سال های متمادی فعالیت کرده اند و کماکان قدرتمندانه در این عرصه به اصطلاح #صنعتی تخت گاز می تازند. دولت های مختلف هم که در واقع توانایی کنترل این امر را نداشته و ندارند هر روز با طرح های ناپخته و ناکارآمد اقداماتی صورت می دهند که نتیجه اش افزایش سرسام آور #خودرو و رویایی شدن خرید یک ماشین بسیار ضعیف داخلی برای عامه مردم می گردد.
✅ علاوه بر این موضوع بسیار مهمی که در این راستا قابل بحث است مقوله #امنیت و #کیفیت خودرو هاست. خصوصاً زمانی که مرور کنیم و بدانیم طی سال ها چه میزان خسارات جانی و مالی گسترده و غیرقابل جبران به خاطر این مسأله به وقوع پیوسته است. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر حدود ۹۴ درصد حمل و نقل کشور از طریق زمین اتفاق میافتد. در حال حاضر تقریباً نزدیک ۳۴ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و چیزی حدود ۴۴ میلیون نفر از مردم نیز دارای گواهینامه رانندگی هستند. بر این اساس بهنوعی همه ۸۵ میلیون جمعیت کشور یا کاربر حوزه ترافیک بوده یا راننده یا عابرپیاده یا سرنشین هستند؛
✅ بنابراین بحث #ایمنی در حوزه حمل و نقل زمینی بحثی بسیار فراتر و جدی تر از آن چیزی است که امروز بدان پرداخته می شود. همین امسال که هنوز زمان زیادی از آن را پشت سر نگذاشته ایم و به نام «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری گردیده است از ابتدای سال به میزان قابل توجهی قیمت خودرو بدون رشد کیفیت و مطلوبیت در تولید افزایش یافته است. تولید خودروهای ملی که به ارابه های مرگ در کشور مشهور شده است و از استانداردهای ایمنی کافی برخوردار نیستند بیشتر از آن که #صنعتی مولد و کارگشا برای کشور باشد زیان آور است که نارضایتی عمومی را نیز به دنبال داشته است. مسلماً با قواعد جاری و سطح نامطلوب فعلی کنترل و نظارت نمی توان در این عرصه تحول جدی ایجاد نمود.
✅ لذا ضرورت دارد یک بار برای همیشه تعارف را با #خودروسازی و #خودروسازان و مجموعه افرادی که طی سال ها در این مسیر منافع زیادی داشته اند را کنار بگذاریم و توان و انرژی که در این مسیر خرج می گردد را در راهی صرف کنیم که در آن استعداد، سلامت و صلاحیت داریم. بحث واردات خودرو باید به عنوان یک امر اثرگذار در بهبود این روند و باز کردن زمینه برای خروج انحصار در این بازار از مهم ترین پیش نیازها و ابزارهای ایجاد تحول در مقوله خودرو در کشور است که باید حتماً به عنوان یک ضرورت و مطالبه عمومی بدان توجه گردد. علاوه بر همه این ها روند مسائل مربوط به خودرو در کشور اصلاح نمی شود مگر این که دست های پشت پرده و مافیای قدرتمند آن شناسایی و زمین گیر شوند تا این گونه مصالح و منافع عمومی در مخاطره قرار نگیرد و جان و مال مردم در امان باشد.
.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، شماره ۹۶۱
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ قانون پارکینسون در مدیریت #قانون_پارکینسون #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔴 قانون پارکینسون؛ قانونی شگفت انگیز برای مدیریت منابع
▪️دنیای امروز، دنیای #اتلاف_منابع است. بسیاری از انسانها و کسب و کارها بدون اینکه هوشیار و آگاه باشند، بخش قابل توجهی از منابع مالی، انسانی و زمان خود را تلف میکنند. قانون پارکینسون هم همین موضوع را بیان میکند.
▪️بر اساس این قانون، هر کار به اندازه زمانی که به آن اختصاص میدهید طول میکشد. با تکیه بر همین قانون میتوان جلوی اتلاف بسیاری از منابع را بگیرید و #بهره_وری زندگی و بیزینس خود را افزایش دهید.
🔴 قانون پارکینسون
▪️یکی از مهمترین کارهایی که صاحبان و مدیران یک کسب و کار یا سازمان باید انجام دهند، #مدیریت_منابع است. توجه داشته باشید که منابع اکثر سازمانها از نظر زمانی، مالی و انسانی محدود است و آن کسب و کارهایی به موفقیت میرسند که بتوانند منابع خودشان را به صورت هنرمندانه، خلاقانه و مدبرانه مدیریت کنند. یکی از اصول مهم مدیریتی که امکان مدیریت بهینه منابع را فراهم میکند، قانون پارکینسون (Parkinson’s law) است.
🔴 قانون پارکینسون چیست؟
▪️#قانون_پارکینسون به ما میگوید که کار به اندازه زمانی که برای آن در نظر میگیریم، طول میکشد. در واقع اگر برای یک کار مشخص، ۴۵ دقیقه وقت در نظر بگیرید آن کار به اندازه ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید ولی اگر برای همین کار ۴۵ دقیقهای، ۴ ساعت کار در نظر بگیرید چه اتفاقی میفتد؟ طبق اصل پارکینسون پیچیدگیهای این کار به قدری افزایش مییابد که در نهایت آن کار ۴ ساعت طول خواهد کشید. واقعا جالب است.
▪️بسیاری از ما در بیزینس یا #زندگی_شخصی خودمان به همین شکل زمان را تلف میکنیم؛ یعنی میآییم کارها را در ذهن خودمان دشوار و پیچیده میکنیم و ناگهان متوجه میشویم که انجام یک کار خیلی ساده، کلی زمان برده است. اگر بتوانید اصل پارکینسون را به خاطر بسپارید و تلاش کنید که از آن در تمام مراحل زندگی استفاده کنید، شک نکنید که از مزایای آن بهرهمند خواهید شد و اولین مزیت این قانون، افزایش بهرهوری و کارایی است.
🔴 دنبال ایده برای کسب و کار هستی؟
▪️البته قانون پارکینسون فقط به مسئله #مدیریت_زمان محدود نمیشود و در حوزه منابع انسانی و منابع مالی هم میشود از آن بهرهمند شد. اصل پارکینسون در زمینه مدیریت مالی میگوید: «هزینههای انسان اینقدر بالا میرود تا با درآمد او یکسان شود و در نتیجه فرد از نظر مالی در موقعیت و جایگاه قبلی خود باقی خواهد ماند. در واقع این قانون دارد به ما یادآوری میکند که دخل بیشتر، معادل خرج بیشتر است.»
▪️اگر از #اصل_پارکینسون در زمینه منابع انسانی اطلاع پیدا کنید متوجه خواهید شد که همیشه افزایش تعداد کارمندان به معنای بیکاری و اتلاف وقت بیشتر در سازمان است. در سازمانهای دولتی این موضوع به صورت آشکارا دیده میشود. در این سازمان برای کاری که ۲ نفر میتوانند به راحتی انجام دهند، ۱۰ نفر را استخدام میکنیم ولی با این کار داریم نیروی این ۱۰ کارمند را تلف میکنیم؛
▪️چون این کار نه با #کیفیت بیشتر و نه با سرعت بالاتری انجام میشود. یکی از اصلیترین دلایل به وجود آمدن کاغذبازی و بروکراسی در کشور همین افزایش بیدلیل و بیرویه کارمندان است. در صورتی که یک مدیر بخواهد بهرهوری سازمان خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، باید به جای افزایش کارمند به فکر افزایش کیفیت انجام کارها باشد.
#قانون_پارکینسون
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 تعارض سازمانی چگونه عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهد؟
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
🔴 تعارض سازمانی چگونه عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهد؟ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @m
🔴 تعارض سازمانی چگونه عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهد؟
✅ #تعارض_سازمانی مفهومی است که باید مدیریت شود نه اینکه از آن اجتناب کرد. مدیران هرگز نباید سعی کنند از همه تعارضات سازمانی اجتناب کنند بلکه باید سعی کنند این تعارض را در یک سطح عملکردی و متوسط نگه دارد. این موضوع کمک میکند تا بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم که به نفع سازمان است.
✅ برای #مدیریت_اثربخش تعارض سازمانی، مدیران باید منابع و انواع تعارضات موجود در سازمان را درک کرده و استراتژیهای لازم را بر اساس آن تدوین کنند. در این جهت مدیران نیازمند مهارتهای خاصی هستند زیرا عملکرد سازمان به شدت با تعارضات رخ داده در یک سازمان ارتباط دارد. شکل زیر رابطه بین تعارض و عملکرد سازمان را نشان میدهد:
✅ در نقطه الف، #تعارض_سازمانی کمی وجود دارد با این حال عملکرد سازمان مختل میشود. با افزایش سطح تعارض سازمانی از نقطه A به B، احتمالاً اثربخشی سازمان افزایش مییابد. هنگامی که یک سازمان از سطح تعارض مطلوب (نقطه B) برخوردار است معمولاً:
▪️#مدیران نسبت به تغییر گشایش دارند و چشماندازهای مختلف را بررسی میکنند.
▪️به دنبال راههایی برای بهبود #اثربخشی و عملکرد سازمان هستند.
▪️و چنین سازمانهایی #تعارضات و اختلاف نظرها را به عنوان بخش مهمی در تصمیمگیریها در نظر میگیرند.
✅ هرچه از نقطه B به C میرویم، تعارض سازمانی افزایش مییابد تا جایی که #عملکرد_سازمان مختل میشود. احتمالاً مدیران برای دستیابی به منافع شخصی منابع سازمان را هدر میدهند. سیاسی بازی و جنگ برای کسب منافع در نقطه c رخ میدهد.
✅ این شکل نشان میدهد که برای اخذ تصمیمات مؤثر و عملکرد عالی، هر سازمانی به سطح بهینهای از تعارض سازمانی نیاز دارد. همچنین، مشخص میشود که سازمانی با #تعارض صفر باز هم ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد بنابراین تعارض سازمانی برای دستیابی به موفقیت سازمان مهم است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل رفتار اطلاعاتی ویلسون
#ویلسون چهار نوع رفتار:
1⃣ رفتار اطلاعاتی،
2⃣ رفتار اطلاعجویی،
3⃣ رفتار اطلاع یابی،
4⃣ رفتار استفاده از اطلاعات
را از یکدیگر متمایز میکند. رفتار اطلاعاتی عبارت است از کل رفتار انسان در ارتباط با منابع و مجراهای اطلاعاتی شامل اطلاعیابی فعال و غیرفعال و کاربرد اطلاعات.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی
▪️#معماری_سازمانی توصیفی از سیستمهای موجود سازمان و ساختار محیط درونی و سازه فیزیکی سازمان را منعکس میکند.
▪️معماری به عنوان یک استعاره سازمانی نمایانگر شکل و ساختار فعالیتها و الگوی روابط میان کارکنان و مدیران سازمان است.
#Organizational_architecture
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar