✍ مدیریت ریسک در مدیریت پروژه
✅ #مدیریت_ریسک_در_پروژه (Project Risk Management) فرآیند شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به هر خطری است که در طول چرخه پروژه ایجاد میشود. این مدیریت به پروژه کمک میکند تا در مسیر درست باقی بماند و بتواند به اهداف خود دست یابد.
✅ #فرایند_مدیریت_ریسک یک نکته مهم در فرایند توسعه پروژه است و برای موفقیت پروژه بسیار حیاتی است. بیشتر افراد تمایل دارند همه ریسکهای موجود را زیر فرش را جارو كنند و گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده، روند توسعه را شروع كنند.
✅ اما بعدا به آنها ثابت میشود که این بزرگترین اشتباه آنها است. یک #مدیر_پروژه خوب هرگز خطرات را نادیده نمیگیرد، مهم نیست که تأثیر آنها تا چه حد جزئی باشد. هر ریسکی باید در اسرع وقت و به درستی تحلیل و بررسی شود.
#مدیریت_پروژه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ۱۲ اصل کلیدی مدیریت پروژه
✅ قبل از اینکه حتی بتوانید #پروژه را برنامه ریزی کنید و یا مهارت مدیریت پروژه را داشته باشید باید آن را توسط ذینفعان و حامیان مالی تأیید کنید. بنابراین، شما به نوعی یک فروشنده هستید.
✅ سپس باید #برنامه_ریزی کنید، بودجه بندی کنید، و همه اینها باید در محدوده آنچه تصویب شده است باشد. در مرحله بعدی، شما برای انجام آن وظایف باید تیمی را جمع کنید و باید پیشرفت آنها را کنترل کرده و گزارش آن را به مدیران پروژه دهید.
① تعهد
② ریسک
③ تعریف
④ فرهنگ
⑤ ساختار
⑥ شفافیت
⑦ موفقیت
⑧ پیشرفت
⑨ ارتباطات
⑩ مدیر پروژه
⑪ چرخه پروژه
⑫ مسئولیت پذیری
✅ نکته اصلی هر پروژه دستیابی به اهداف مشخص است. شما باید از همان ابتدا مشخص کنید که می خواهید #پروژه شما به چه نتیجه ای برسد.
✅ به عنوان مثال، اگر هدف این پروژه افزایش فروش و سود، افزایش #بهره_وری کارکنان، بهبود کیفیت محصول یا خدمات یا موارد دیگر باشد. برای موثر بودن، اهداف شما باید تا حد ممکن مشخص باشد.
✅ اما رسیدن به اهداف پروژه نیازمند یک سری قوانین و اصول است. که بدون آنها #اهداف_پروژه محقق نمی شود.
#مدیریت_پروژه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ معاون کلانتر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ #معاون_کلانتر نام کارتونی جذاب و بسیار پرطرفدار بود که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شد. این کارتون در اواخر دهه پنجاه و همچنین در طول دهه شصت خورشیدی بارها و بارها از تلویزیون کشورمان پخش شد. نقش اول کارتون شخصیتی بود که اصطلاحاً «معاون کلانتر» خوانده میشد و همه ی امور را در قبضه ی قدرت خود داشت. شخص کلانتر یا اصلاً دیده نمی شد و یا نقشی بسیار کمرنگ در روندها و فعالیت های جاری داشت. معاون کلانتر که از صلاحیت، هوش و استعداد چندانی هم برخوردار نبود هر کاری دلش می خواست انجام می داد و هر تصمیمی که صلاح می دانست می گرفت و هرگز خود را در مقابل کسی پاسخگو نمی دانست. و چون اختیارات به صورت کامل در دست او بود و مسئولیت ها به گردن کلانتر، با شجاعت و بدون در نظر گرفتن عواقب کار خود در میدان عمل تاخت و تاز می کرد.
✅ هر چند از آن زمان سال ها گذشته است اما خاطرات این اثر #پویانمایی در ذهن مخاطبان به خوبی مانده است. اکنون علاوه بر خاصیت نوستالوژی که آن اثر دارد «معاون کلانتر» تداعی کننده و بیانگر شیوه ای از مدیریت نیز هست که در آن نفر دوم کار نفر اول را می کند بدون آن که مسئولیت داشته باشد یا رد پا و امضایی از او به جای بماند. برخی مدیران چون یا حوصله ی کار اجرایی و مدیریتی را ندارند و یا به دلیل این که توان و تجربه ی انجام برخی از امور اجرایی در آن ها وجود ندارد موارد را به نفر دومی که به عنوان جانشین، قائم مقام یا معاون آن هاست واگذار می کنند و دیگر به خیر و شر امور هیچ کاری ندارند و در بسیاری موارد حتی به خود زحمت نمی دهند کیفیت عملکرد و یا تصمیمات آن فرد را بررسی کنند.
✅ این نوع رفتار در واقع به نوعی فرار از #مسئولیت و اقدام ناصواب مدیریت است که سبب می شود بعد از گذشت زمانی نه چندان زیاد آن نفر دوم آرام آرام علایق و سلایق خود را جانشین اصول و ضوابط نماید و زمام سیستم و سازمان را کاملاً در دستان خود بگیرد. حکایت تولد «شاه قلی های مدیریتی» روایتی تلخ از عدم درک و اهمیت یک جایگاه مدیریتی است که در ذهن برخی افراد وجود دارد. شاید عده ای فراموش می کنند منصب مدیریت بیشتر از آن که «مقام» باشد «مسئولیتی» است که بر دوش افراد قرار می گیرد که روزی در دادگاه الهی باید پاسخگوی چگونگی رفتار خود در آن موقعیت باشند. آن چه با صرفه و صلاح مردم و منافع عمومی سر و کار دارد هرگز جای تساهل و تسامح نیست که بخواهیم آن را به غیر واگذار کنیم و از تبعات و پیامدهای آن غفلت بورزیم.
✅ یک اصل جاوید در همه نظام های #مدیریتی وجود دارد که طبق آن عنوان می شود که شاید بتوان برخی امور و اختیارات جایگاه مدیریتی را به فرد یا افرادی تفویض کرد اما هرگز مسئولیت ها قابل تفویض نخواهد بود. تفویض اختیار انجام کار به دیگران میتواند منجر به افزایش چندین برابر بهرهوری در سازمان شود، به شرط آنکه بدانید این کار را چگونه به شکل درست خود انجام دهید. تفویض اختیار دارای فرآیند مشخصی است. همچنین امر واگذرای اختیارات در سطوح سلسله مراتب سازمانی قواعد و پیش نیازهایی لازم دارد که از مهم ترین آن ها؛ اول برخورداری آن فرد از شرایط احراز تفویض اختیار است، دوم دقیقاً توضیح دهید که از کارکنان چه چیزی میخواهید انجام دهند و سوم این که مدیر ارشد هرگز نباید بعد از واگذاری امور دچار غفلت شود و از کیفیت روند اقدامات و تصمیمات افراد بی خبر باشد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲، شماره ۹۹۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مراحل ایجاد استراتژی منابع انسانی
✅ #استراتژی_منابع_انسانی طرحی است که یک سازمان برای مدیریت کسبوکار و سرمایه انسانی خود بهگونهای ایجاد میکند تا با مأموریت کلی، اهداف و چشمانداز آینده شرکت همسو باشد.
✅ این استراتژی به تمام حوزههای ضروری #منابع_انسانی (HR) از جمله جستجو و آموزش کارکنان، سازماندهی مزایا، ارزیابی عملکرد و ارائه فرصتهای توسعه میپردازد.
1⃣ پایش بازارها و روندها
2⃣ درک استراتژی کسب و کار
3⃣ تعریف استراتژی منابع انسانی
4⃣ اطمینان از پیاده سازی استراتژی توسط مدل عملیاتی منابع انسانی
5⃣ اولویت بندی سرمایه گذاری های بخش منابع انسانی
6⃣ تعیین قابلیت های مناسب منابع انسانی
7⃣ سنجش نتایج و خدمات منابع انسانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ خویشتن داری
✅ خویشتن داری
خویشتن داری و یا مهار خویشتن (خود کنترلی) هسته اولیه اعتماد به نفس است و در واقع فضیلتی است که به فرد یاد می دهد رفتارهایش را تنظیم کرده و خود را با واقعیت منطبق کند. پس چه خوب است که یاد بگیریم چگونه خویشتن خود را مهار کنیم و این یادگیری را از آغاز راه یعنی از کودکانمان شروع کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم. خویشتن داری یک مکانیسم درونی است و باعث میشود که هر فکر و عمل زیان آوری به عمل تبدیل نشود. خویشتن داری یکی از مهارت های زندگی به افراد یاد میدهد که رفتارهایشان را کنترل کنند و خود را با محیط و واقعیت تطبیق دهند.
✅ مهارت خویشتن داری
مهارت خویشتن داری یا مهار نفس مهارتی اکتسابی است که باعث میشود افراد بتوانند ارضای خواستههای خود را به تعویق بیندازند و رفتارهای عجولانه نشان ندهند. تقویت مهارت خویشتن داری تاثیرات مفید فراوانی همچون افزایش اعتماد به نفس، انعطافپذیری، همدلی و غیره برای فرد به همراه دارد. بهتر است که خویشتن داری از کودکی به افراد آموزش داده شود چرا که در این صورت در فرد نهادینه شده و تبدیل به یک ویژگی میشود.
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چرخه ترس
✅ #ترس (Fear) یکی از اولین احساسات انسان است که منشا آن را باید سیستم عصبی مغز دانست. این واکنش هیجانی مانند غریزه از هنگام تولد همراه ما خواهد بود و به شکل پاسخی در برابر موقعیت خطر یا ناامن بروز پیدا میکند.
✅ اگر مردم احساس ترس نمیکردند، نمیتوانستند از خود در برابر تهدیدات مشروع محافظت کنند. ترس پاسخی حیاتی به خطرات جسمی و عاطفی است که در طول تکامل انسان، به ویژه در دوران باستان که مردان و زنان مرتبا با موقعیتهای مرگ یا زندگی مواجه میشدند، بسیار مهم بوده است.
✅ علائم ترس
نشانههای این واکنش اغلب به صورت جسمی و احساسی بروز پیدا میکنند که معمولا افراد آنها را به شکل متفاوت تجربه خواهند کرد. اگر میخواهید بدانید #علائم_ترس چیست رایجترین نشانهها را در زیر آوردهایم:
✅ نشانههای فیزیکی
▪لرز
▪تشنج
▪تعریق
▪تنگی نفس
▪حالت تهوع
▪خشکی دهان
▪ناراحتی معده
▪درد قفسه سینه
▪افزایش ضربان قلب
✅ نشانههای روانشناختی
▪وحشت شدید
▪احساس غرق شدن
▪احساس عدم کنترل
▪بروز احساسات شدید
▪احساس مرگ قریبالوقوع
#چرخه_ترس
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ معاون کلانتر #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی #تحلیل_مسائل_روز #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.
✍ معاون کلانتر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ #معاون_کلانتر نام کارتونی جذاب و بسیار پرطرفدار بود که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شد. این کارتون در اواخر دهه پنجاه و همچنین در طول دهه شصت خورشیدی بارها و بارها از تلویزیون کشورمان پخش شد. نقش اول کارتون شخصیتی بود که اصطلاحاً «معاون کلانتر» خوانده میشد و همه ی امور را در قبضه ی قدرت خود داشت. شخص کلانتر یا اصلاً دیده نمی شد و یا نقشی بسیار کمرنگ در روندها و فعالیت های جاری داشت. معاون کلانتر که از صلاحیت، هوش و استعداد چندانی هم برخوردار نبود هر کاری دلش می خواست انجام می داد و هر تصمیمی که صلاح می دانست می گرفت و هرگز خود را در مقابل کسی پاسخگو نمی دانست. و چون اختیارات به صورت کامل در دست او بود و مسئولیت ها به گردن کلانتر، با شجاعت و بدون در نظر گرفتن عواقب کار خود در میدان عمل تاخت و تاز می کرد.
✅ هر چند از آن زمان سال ها گذشته است اما خاطرات این اثر #پویانمایی در ذهن مخاطبان به خوبی مانده است. اکنون علاوه بر خاصیت نوستالوژی که آن اثر دارد «معاون کلانتر» تداعی کننده و بیانگر شیوه ای از مدیریت نیز هست که در آن نفر دوم کار نفر اول را می کند بدون آن که مسئولیت داشته باشد یا رد پا و امضایی از او به جای بماند. برخی مدیران چون یا حوصله ی کار اجرایی و مدیریتی را ندارند و یا به دلیل این که توان و تجربه ی انجام برخی از امور اجرایی در آن ها وجود ندارد موارد را به نفر دومی که به عنوان جانشین، قائم مقام یا معاون آن هاست واگذار می کنند و دیگر به خیر و شر امور هیچ کاری ندارند و در بسیاری موارد حتی به خود زحمت نمی دهند کیفیت عملکرد و یا تصمیمات آن فرد را بررسی کنند.
✅ این نوع رفتار در واقع به نوعی فرار از #مسئولیت و اقدام ناصواب مدیریت است که سبب می شود بعد از گذشت زمانی نه چندان زیاد آن نفر دوم آرام آرام علایق و سلایق خود را جانشین اصول و ضوابط نماید و زمام سیستم و سازمان را کاملاً در دستان خود بگیرد. حکایت تولد «شاه قلی های مدیریتی» روایتی تلخ از عدم درک و اهمیت یک جایگاه مدیریتی است که در ذهن برخی افراد وجود دارد. شاید عده ای فراموش می کنند منصب مدیریت بیشتر از آن که «مقام» باشد «مسئولیتی» است که بر دوش افراد قرار می گیرد که روزی در دادگاه الهی باید پاسخگوی چگونگی رفتار خود در آن موقعیت باشند. آن چه با صرفه و صلاح مردم و منافع عمومی سر و کار دارد هرگز جای تساهل و تسامح نیست که بخواهیم آن را به غیر واگذار کنیم و از تبعات و پیامدهای آن غفلت بورزیم.
✅ یک اصل جاوید در همه نظام های #مدیریتی وجود دارد که طبق آن عنوان می شود که شاید بتوان برخی امور و اختیارات جایگاه مدیریتی را به فرد یا افرادی تفویض کرد اما هرگز مسئولیت ها قابل تفویض نخواهد بود. تفویض اختیار انجام کار به دیگران میتواند منجر به افزایش چندین برابر بهرهوری در سازمان شود، به شرط آنکه بدانید این کار را چگونه به شکل درست خود انجام دهید. تفویض اختیار دارای فرآیند مشخصی است. همچنین امر واگذرای اختیارات در سطوح سلسله مراتب سازمانی قواعد و پیش نیازهایی لازم دارد که از مهم ترین آن ها؛ اول برخورداری آن فرد از شرایط احراز تفویض اختیار است، دوم دقیقاً توضیح دهید که از کارکنان چه چیزی میخواهید انجام دهند و سوم این که مدیر ارشد هرگز نباید بعد از واگذاری امور دچار غفلت شود و از کیفیت روند اقدامات و تصمیمات افراد بی خبر باشد.
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ کوه یخ توانستن
✅ افزایش توانایی های خود از طریق راه های مختلفی امکان پذیر است. همه ما مهارت ها و توانایی های زیادی داریم اما آن ها را نمیشناسیم. همه ما در زمینه یا موارد خاصی دارای استعداد و مهارت هستیم. تفکرات سمی آینده ما را دچار خطر می کند. افراد اگر بخواهند پیشرفت کنند به حمایت #خانواده نیاز دارند.
✅ البته این حمایت نباید به گونه ای باشد که خود کودک تلاشی نداشته باشد. خانواده باید بتواند نیاز های فرد خود را #مدیریت کند. اگر خانواده به تمام نیاز های فرد پاسخ مثبت دهد مسئولیت پذیری را از او خواهد گرفت.
✅ از آن سمت هم اگر هیچ یک از نیاز های او را برآورده نکند فرد دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. از آن سمت راه حل های درمان خانواده ناکارآمد را برای شما بررسی کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در برابر خانواده سمی چه کار باید بکنید.
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ میزان یادگیری از اشتباهات، تمرین ها، تئوری ها
✅ میزان یادگیری از اشتباهات
▪اشتباه برای انسان است و ما مجبور نیستیم خودمان را برای اشتباهاتی که میکنیم مجازات کنیم.
▪اشتباهات میتوانند فرصتی عالی برای یادگیری و توسعه در سطح شخصی و همچنین سازمانی باشند.
▪ما فقط باید از آنها درس بگیریم و این درسها را در عمل به کار ببندیم.
✅ هنگامی که شما یا یکی از اعضای تیمتان، اشتباه میکنید:
▪اشتباه خود را بپذیرید.
▪اشتباه خود را به عنوان فرصتی برای یادگیری و توسعه تغییر شکل دهید.
▪آنچه اشتباه انجام شده را مرور کنید تا از دلیل اشتباه خود مطلع شوید و درس بگیرید.
▪مهارتها، دانش، منابع یا ابزارهایی که باعث میشود شما از تکرار خطا اجتناب کنید را شناسایی کنید.
▪خود را بیش از حد سرزنش نکنید. این کار در دراز مدت زیان آور است و شما توانایی یادگیری را از دست خواهید داد.
▪پیشرفت خود را بررسی کنید. تا دریابید بعد از تجربه حاصل از اشتباه چقدر توانسته اید با توانایی بیشتر و عملکرد بهتری کار کنید.
🔺 منبع:
🔻 mindtools
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تبدیل تهدید به فرصت در زندگی #عکس_نگار #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ تبدیل تهدید به فرصت در زندگی
▪#تهدید در ادبیات مدیریت به معنای رویداد یا واقعه ای است که بالقوه دارای مخاطره و خطر است که اگر به خوبی چاره گشایی نشود اثر مخرب اش واقعیت پیدا می کند یکی از مهارت های مهم در مدیریت استراتژیک فردی، سازمانی و حتی کشوری توانایی مدیریت تهدیدات است؛
▪یعنی با استفاده از منابع و امکانات بالقوه و توانمندی های بالفعل اثر منفی تهدید را خنثی کنی و حتی آنرا به یک #فرصت برای رشد و پیشرفت تبدیل کنی.
▪بسیاری از افراد معمولی یا #مدیران وقتی با تهدید واقعی در زندگی یا محیط کار مواجه می شوند قافیه را می بازند در حالی که افراد توانمند و مدیران شایسته آنرا به خوبی مدیریت می کنند .
✅ مثال :
1⃣ #والت_دیزنی مالک بسیار موفق دنیای سرگرمی و شادی Disney World است . این در حالی است که در جوانی وقتی در یک روزنامه محلی کار می کرد به بهانه اینکه ایده و خلاقیت خوبی ندارد از کارش اخراج شده بود اما او اخراج اش را که یک تهدید مهم برای پیشرفت شغلی اش بود به خوبی مدیریت کرد و با شناسایی استعدادهای خود و به کارگیری توانمندی هایش اولین شرکت انیمیشن سازی را تاسیس کرد اگرچه این شرکت شکست خورد ولی او راه اش را ادامه داد تا اینکه با والت دیزنی امروز یکی از موفق ترین های عصر کسب و کارهای هنری و سرگرمی در جهان است و شرکت اش بیش از ۳۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
2⃣ #بیل_گیتس در جوانی با اینکه از دانشگاه اخراج شد اما توانست این تهدید را با آغاز کردن راه و روش جدید و نگاه متفاوت به زندگی مدیریت نماید امروز او ثروتمندترین مرد جهان است که نرم افزارهای تولید شرکت اش در اکثر خانه ها و ادارات مورد استفاده مردم جهان است .
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar