eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ قوانین رفتاری و مدیریتی معروف جهان ◾هر چی بشتر از یک اتفاق بترسی احتمال وقوعش بیشتر می شود ✅ ◾اگر بتوانی مشکلت را واضح بنویسی تقریباً نصف آن را حل کردی ✅ ◾اگر دانش و هوش را در اولویت قرار دهی پول هم خلق خواهد شد ✅ ◾وقتی کاری را قبول کردی پیدا کردن بهترین روش مسئولیت توست ✅ ◾اگر مجبور نیستی در مورد چیزی تصمیم بگیری پس تصمیم نگیر ✅ ◾تنها 20 درصد از فعالیت های شما 80 درصد نتایج را رقم می زند ✅ ◾هرکاری به اندازه زمانی که برای آن تخصیص دادی طول می کشد ✅ ◾هیچ چیزی تا زمانی که در مقام مقایسه قرار نگیرد خوب یا بد نیست ✅ ◾هر چیزی مخالفی دارد و همین مخالفت ها سبب فهم زندگی می شود ✅ ◾هیچ چیزی همیشگی نیست پس تا هست بهترین استفاده را ببرید ✅ ◾هر چقدر شلوغی بازهم هفته ای 5 ساعت صرف یادگیری و تمرین کن ✅ ◾هیچ چیز ارزشمندی یک شبه ایجاد نمی شود پله پله قدم بردارید www.modiryar.com @modiryar
مدل مراحل آموزش در کسب و کارهای نوپا(استارتاپ) ✅ بر اساس مدل BSC سنگ زیرین شرکت ها رشد و یادگیری است.این موضوع در کسب و کارهای نوپا نیز قابل تصور است.لذا تدریس مباحث استارتاپی اگر بر اساس فرایندهای پلکانی و هدفمند انجام نشود،آموزش گیرنده در کلاف سردرگمی از موضوعات مختلف و غیر یکپارچه گرفتار شده و نهایتاً متوجه نخواهد شد اگر تصمیم به راه اندازی کسب و کاری نوپا داشته باشد چه باید بکند و چه مراحلی را می بایست سپری کند. ✅ موضوعات مختلفی در اکوسیستم استارتاپی کشور در حال است و خوشبختانه مدرسین توانمندی نیز مشغول ارائه این آموزش ها هستند ولی شوربختانه،نقش و جایگاه این آموزش ها در اغلب موارد برای دانشپذیر مشخص نیست و قطعا این روش استارتاپ سازی و توسعه فضای کسب و کارهای نوین نه تنها موثر نخواهد بود بلکه موجب چولگی ناخواسته ای در ادراکات پرانرژی و توانمند خواهد شد. ✅ در این تصویر، من را به صورت کاملاً خلاصه بیان کرده ام. مدل فوق واقعیتی است که در بیش از ۵۰ کشور دنیا به صورت سالانه بکار گرفته می شود و آرامش خاطر ویژه ای را به هنگام کسب مهارت های دانشی و عملیاتی، در آموزش پذیران ایجاد می کند. www.modiryar.com @modiryar
تمایز سیستم تفکر با افکار یک فرآیند ذهنی یا شناختی است که در جهت استدلال، تصمیم‌گیری، مفهوم‌سازی، حل مسئله، ادراک، یادگیری و خلاقیت از آن بهره‌مند می‌شویم. تفکر، فرایندی پنهانی است زیرا افکار ما و فرایندهای مربوط به تشکیل آن‌ها قابل‌مشاهده نیستند. ✅ با استفاده از نمادهای ذهنی و بازنمایی عمل می‌کند. مغز ما اطلاعاتی را که دریافت می‌کند با روش‌های مختلفی به افکار تبدیل می‌کند، که این روش‌ها را می‌توان به عنوان انواع تفکر درک کرد. www.modiryar.com @modiryar
✍ عوامل مؤثر بر گوش دادن ✅ تلاشی است آگاهانه برای شنیدن، نه‌فقط کلمات طرف مقابل بلکه مهم‌تر از آن شنیدن تمام پیامی که تبادل می‌شود. برای رسیدن به این هدف باید به‌طرف مقابل با دقت زیادی توجه کنید. شما نمی‌توانید به خود اجازه دهید که حواستان با هر چیز دیگری که ممکن است در اطرافتان اتفاق بیفتد یا با طرح یک استدلال مقابله‌ای پرت شود. ✅ اغلب ما موثر را بلد نیستیم. یک مثال بارز برای این مورد وجود دارد؛ مثلا فرض کنید درون کلاس هستید. در چند دقیقه اول بسیار متمرکز و همپای استاد جلو می‌روید اما رفته رفته از تمرکز شما کاسته می‌شود و در کوچه پس‌کوجه‌های خیال و رویا، اتفاقات گذشته و آرزوهای آینده سیر می‌کنید. استاد همواره در حال درس دادن است اما شما فقط می‌شنوید. به نظر شما چنین شنیداری چقدر سودمند خواهد بود؟ www.modiryar.com @modiryar
آفت های کار تیمی ✅ مفهوم در حقیقت آن قدر ساده است که اغلب مردم فهم آن را بسیار عادی می پندارند و همین مسئله که آنها با این فرض ، کار تیمی انجام میدهند مشکل ساز است چراکه آنها در اصل کار گروهی انجام می دهند . به طور معمول هرکس تجربه حضور در یک جلسه و ایفای نقش در آن و یا مواجهه با یک گروه جدید از همکاران و انجام کار جمعی را داشته است اما اینها صرفا مثال هایی از گروه های کاری اند. ✅ یک به تعداد کمی از افراد گفته می شود که دارای مهارت های تکمیل کننده یکدیگر بوده و دارای مقاصد ، اهداف و رویکردی مشترکند که بر مبنای آن ها بهم پیوند میخورند و به یکدیگر تکیه میکنند یا به بیانی دیگر تیم به یک گروه کاری گفته میشود که تمامی شرایط یک تیم واقعی را داراست و اعضای آن کاملا به شکوفایی و موفقیت یکدیگر متعهد هستند.اعضای تیم به هم وابسته اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی میشود. ✅ در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر دارد اما به عکس، گروه های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می برند کار شخصی در انها بیشتر نمود دارد. مهم ترین آفت های عبارتند از: ◾نبود اعتماد ◾ترس از برخورد ◾نبود تعهد تیمی ◾پرهیز از مسئولیت پذیری ◾بی توجهی به نتیجه کار و اهداف www.modiryar.com @modiryar
تفاوت تیم و گروه ✅ یک گروه تعدادی از افراد هستند که به دلایلی یک واحد را تشکیل می‌دهند که با هم کار می کنند، با یکدیگر تعامل دارند، به یکدیگر وابسته هستند و با تلاش‌های هماهنگ باید به اهداف یا نتایج خاصی دست پیدا کنند. گروه‌های رسمی گروه‌هایی هستند که توسط سازمان ایجاد می‌شوند و دارای وظایف کاری تعیین‌شده و وظایف ریشه‌ای هستند و رفتار چنین گروه‌هایی در جهت دستیابی به است. ✅ به عنوان گروهی از افراد تعریف می شود که وظایف متقابلی را انجام می‌دهند تا با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک که نیاز به تکمیل دارد کار کنند یا در جهت انجام یک ماموریت مشترک یا هدف خاص تلاش کنند. هر تیم متشکل از مجموع اجزای خود است، به این معنی که برای رسیدن به نتیجه به یکدیگر تکیه می‌کنند. ✅ در یک ، اعضای گروه از یکدیگر مستقل هستند و فردی دارند. از سوی دیگر در یک تیم، اعضای تیم مسئولیت پذیری متقابل دارند و برای حل مشکلات از نزدیک با هم همکاری می کنند. این پویایی‌ها نحوه انجام وظایف و همکاری کلی را نشان می‌دهد. ✅ مجموعه‌ای از افراد است که تلاش‌های خود را هماهنگ می‌کنند، در حالی که یک تیم گروهی از افرادی است که هدف مشترکی دارند. در حالی که این دو مشابه هستند، اما زمانی که صحبت از تصمیم گیری و به میان می آید، متفاوت هستند. www.modiryar.com @modiryar
نکات اساسی در تعریف انگیزه 🔴 یک ندای درونی است که به رفتار ما جهت می دهد و آن را استمرار و نیرو می بخشد. چه آن را محرک و چه یک نیاز تعریف کنیم ، انگیزه شرایطی است که در درون ماست و خواهان تغییر است، چه در خود و چه در محیط. مهم ترین نکات تعریف انگیزه عبارتند از: ✅ ندای دورنی است ✅ به رفتار ما جهت می دهد ✅ تصادفی نیست و هدفمند است ✅ سبب استمرار و تداوم رفتار می شود ✅ به رفتار انسان در مسیر خاصی نیرو می دهد www.modiryar.com @modiryar
فرایند انگیزش ✅ در میان بخش‌‌‌های مختلف یک سازمان، بزرگ‌ترین چالش‌‌‌ها مربوط به بخش منابع انسانی است؛ زیرا برخلاف سایر واحدها، مدیریت کارکنان خواستار توجه کامل به افکار، احساسات و عواطف آنان برای رسیدن به است. بهره‌‌‌وری بالا از مزایای بلند‌‌‌مدت کارکنان با‌انگیزه است. ✅ سرمایه‌‌‌ ارزشمندی برای سازمان هستند که ارزش زیادی را در راستای حفظ، تقویت، رشد کسب‌وکار و درآمد سازمان دارند. هرچیزی که انگیزه را در کارکنان تقویت کند، در نهایت منجر به افزایش بهره‌‌‌وری نیز خواهد شد. انگیزه‌‌‌، افراد را به فعالیت عملی ترغیب می‌کند و محرک اصلی رفتار کارکنان در محیط سازمان است. ✅ ، الگوهای رفتاری صحیح را شکل می‌دهد و سرچشمه‌‌‌های اصلی کیفیت فعالیت کارکنان در سازمان است. همچنین انگیزه، تا حد زیادی ذهنی است و احساسات ذهنی کارکنان را نشان می‌دهد. عوامل انگیزشی در سازمان‌‌‌، متغیرهای شناختی هستند و به طرق مختلف باعث بروز رفتارهای مختلف می‌‌‌شوند. انگیزه به طور مداوم به وجود می‌‌‌آید و جهت کلی رفتار فرد را تعیین می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
هرم سلسله مراتبی نیازهای کارکنان ✅ به‌طورکلی نیازها دارای انواع و اقسام مختلف و متفاوتی هستند که ازجمله شامل نیازهای ابتدایی همچون نیازهای گذران زندگی و امرارمعاش، نیازهای مرتبط با شغل ازجمله امنیت شغلی و اطمینان خاطر در محیط کاری، نیازهای مرتبط با تفریح و مرخصی، نیازهای مرتبط با وضعیت بهداشتی و ایمنی محل کار، نیازهای مرتبط با عزت‌نفس کارمند و نیاز به تشویق و تمجید شدن و مواردی از این قبیل همگی ازجمله نیازهای شخص کارمند، در یک است. ✅ یکی از اساسی‌ترین هر انسان که راهی برای تأمین و رفع سایر نیازهای شخص است، نیاز به کسب درآمد مالی و امرارمعاش است. در رابطه با شخص کارمند نیز، فرد برای گذران زندگی خود نیاز به کسب درآمد از طریق شغل کارمندی را دارد. درآمد کارمند می‌باید مطابق با رعایت حداقل‌های قانون کار بوده و موردتوافق شخص کارمند و همچنین کارفرمای ایشان واقع گردد و پس‌ازآن در نمونه قرارداد استخدام کارمند درج گردد. البته این نیاز تنها به همین‌جا محدود نبوده و علاوه بر حقوق شخص کارمند پاداش‌ها، مزایا و امثالهم را نیز در برمی‌گیرد. www.modiryar.com @modiryar
تکنیک (S.T.O.P) برای تنظیم هیجانات ✅ تعریف این است که توانایی اعمال کنترل بر وضعیت عاطفی خود داشته باشیم. ممکن است شامل رفتارهایی مانند بازاندیشی در یک موقعیت چالش برانگیز برای کاهش خشم یا اضطراب، پنهان کردن نشانه‌های آشکار غم، اندوه و ترس، یا تمرکز بر دلایل احساس شادی یا آرامش باشد. احساسات بخشی عادی از زندگی روزمره هستند 🔴 مکث کنید 🔴 S: stop وقتی هنوز داغ هستید، تحت فشار یا احساسات شدید قرار دارد هر کاری که انجام می دادید را متوقف کنید. در اوج احساسات واکنش نشان ندهید. 🔴 یک قدم به عقب بردارید 🔴 T: Take a step back یک فاصله ذهنی بین خود و چیزی که سبب استرس یا واکنش منفی شما می شود ایجاد کنید. نفس عمیق بکشید و خود را از موقعیت جدا کنید. 🔴 لحظه حال را مشاهده کنید 🔴 O: Observe the present moment بدون قضاوت به چیزهایی که در ذهن شما می گذرد توجه کنید. به هر فکر، احساس یا حالت های فیزیکی که دارید توجه کنید. 🔴 با ذهن آگاهی پیش بروید 🔴 P: Proceed mindfully انتخاب کنید چگونه می خواهید به موقعیت پاسخ دهید. طبق ارزش های خود و چیزی که در لحظه و درازمدت مفیدتر است تصمیمی آگاهانه بگیرید. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ اهمال کاری یا فردافکنی یا تعلل خودداری از انجام وظیفه‌ای است که لازم است تا موعد مشخصی انجام شود. می‌توان از آن به عنوان به تأخیر انداختن (از سر عادت یا آگاهانه) شروع یا پایان کاری، با علم به پیامدهای منفی این تأخیر نیز یاد کرد. ✅ اهمال کاری یعنی غیرضروری کارها، بدون این که ضرورتی در این به تعویق انداختن وجود داشته باشد. اهمال کار می‌داند که به عقب انداختن یک کار می‌تواند برایش تبعات منفی برایش به همراه داشته باشد، با این حال، کار را به تعویق می‌اندازد. ✅ همچنین می‌توان گفت یعنی این که ما بدون توجه به اهمیت و ضروریت کارها، مواردی را در اولویت قرار دهیم که لذت انجام دادن‌شان بیشتر یا رنج انجام دادن‌شان کمتر است. www.modiryar.com @modiryar
کوه یخ سیستم ها: یک مدل ساده و کارآمد برای تفکر سیستمی به مدیران کمک می‌کند تا ساختار، الگوها و وقایع را در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند و تنها به مشاهده اکتفا نکنند. تفکّر سیستمی مبتنی بر نوعی کلّی‌نگری است که با تحلیل، قابل درک نیست این تفکر کل را متشکل از جزء می‌داند امّا برعکس تفکر مکانیستی (تجزیه گرایی یا جزئی نگر) هر جزء لزوماََ دارای تمام خصوصیات کل نیست بلکه اجزا با خصوصیات منحصربه‌فرد و مرتبط خود یک کل منسجم را تشکیل می‌دهند و با شناخت هر جزء نمی‌توان به تمام خصوصیات کل واقف شد. ✅ به عنوان مثال در بدن انسان، نحوهٔ رفتار چشم بستگی به نحوهٔ رفتار مغز دارد. هر زیرمجموعه‌ای که از عناصر تشکیل شود، بر رفتار کلّ سیستم مؤثّر است و این تأثیر حدّاقل به یک زیرمجموعه دیگری از سیستم بستگی دارد. اجزای یک چنان به هم مرتبطند که هیچ زیرگروه مستقلّی نمی‌تواند از آن‌ها تشکیل شود. با استفاده از تعاریف فوق نتیجه می‌گیریم هر سیستمی را نمی‌توان به اجزای مستقل تقسیم نمود و در نتیجه انتظار اوّلیّه از هدف اصلی سیستم را برآورده نمی‌سازد. در تفکر سیستمی مدیر سازمان تنها به خروجی اکتفا نکرده و برای رسیدن به هدف به یکایک اجزای سیستم توجه خاص می‌کند. www.modiryar.com @modiryar