Modiryar | مدیریار
✍ هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی
✅ #مهارت_های_تفکر_سیستمی مجموعهای از «مهارتهای فکری» هستند که در کنار هم به تقویت «تفکر سیستمی» کمک میکنند. یکی از راههای تقویت تفکر سیستمی این است که با انجام تمرینهایی، این مهارتها را در امور روزمره به کار بگیریم و به این ترتیب، آنها را در طول زمان تقویت کنیم.
🔴 تفکر در طول زمان (تفکر پویا)
#Dynamic_Thinking
#تفکر_پویا یا «تفکر در طول زمان» مهارت ایجاد ارتباط بین «رویداد»های مختلف و دیدن «روند»هایی است که در طی زمان در حال شکل گرفتن هستند. افرادی که دارای این مهارت هستند، علاوه بر توجه به شرایط موجود، میتوانند روندهایی که در گذشته شکل گرفته و ما را به وضع موجود رسانده را شناسایی کنند. این مهارت ایدههایی هم برای روندهای آینده و مسیر نیل به اهداف به دست میدهد.
🔴 تفکر درونزا (ساختار به عنوان علت)
#Endogenous_Thinking
#تفکر_درونزا یا «تفکر ساختار به عنوان علت» به این واقعیت توجه دارد که این «ساختار سیستم» است که «رفتار سیستم» را میسازد. به این ترتیب، «تفکر ساختار به عنوان علت» مسوولیت نتایج به دست آمده و رفتار سیستم را به عهده عوامل درون سیستم میگذارد و معتقد است با تغییر در «ساختار سیستم» میتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
🔴 تفکر کل نگر
#Holistic_Thinking
#تفکر_کل_نگر کمک میکند به جای غرق شدن در جزییات، به کل سیستم و «ساختار» اصلی شکل دهنده «رفتار سیستم» توجه کنیم. در نگاه سیستمی، اگرچه کل سیستم از اجزائی تشکیل شده است، «کل» چیزی بیشتر از جمع اجزاء دارد. فهم رابطه بین «کل» و «جزء» نقش مهمی در شکلگیری تفکر سیستمی دارد.
🔴 تفکر عملیاتی
#Operational_Thinking
#تفکر_عملیاتی مهارتی است که باعث میشود به جای جستجوی عوامل موفقیت و شکست، به چگونگی ساختن مسیر موفقیت توجه کنیم. افرادی که مهارت تفکر عملیاتی در آنها رشد پیدا کرده است، با توجه به وضع موجود، مسیری از «تصمیم»ها و «اقدام»ها طراحی میکنند که وضعیت را بهبود میدهد و اهداف را در طی زمان محقق میکند. تفکر عملیاتی در ارتباط تنگاتنگ با مهارت فهم چگونگی شکل گیری تاخیر و محاسبه زمان تاخیر و انباشتهای ناشی از تاخیر است.
🔴 تفکر حلقه بسته
#Closed_Loop_Thinking
#تفکر_حلقه_بسته سیستم را به صورت مجموعهای از حلقههای بسته میبیند که در هر «حلقه بسته»، بر مبنای وضعیت سیستم، «تصمیم»هایی در مورد «اقدام»های آینده گرفته میشود. این تصمیمها و اقدامها به نوبه خود وضعیت آینده سیستم را رقم خواهند زد و موجب تصمیمها و اقدامهای بعدی میشوند. حلقههای بسته به دو گروه «حلقههای مثبت» و «حلقههای منفی» تقسیم میشوند. حلقههای مثبت «رشد نمایی» را در پی دارند و حلقههای منفی رفتار «هدفجو» را به وجود میآورند.
🔴 تفکر کمی
#Quantitative_Thinking
#تفکر_کمی اهمیت ویژهای به کمیسازی عوامل مختلف و بررسی تغییرات آنها در طی زمان میدهد. همچنین تفکر کمی میپذیرد که حتی وقتی نمیتوانیم «اندازهگیری» کنیم، میتوانیم به عوامل کیفی یا عواملی که اندازه گیری نشدهاند، مقدار دهی کنیم. به این ترتیب، با استفاده از تخمینهای ذهنی و رسم نمودارهای کمی از تغییرات این متغیرها، زمانی که داده اندازهگیری شده نداریم هم میتوانیم آنها را در تصمیم گیری مورد استفاده قرار دهیم.
🔴 تفکر علمی
#Scientific_Thinking
#تفکر_علمی در پارادایم تفکر سیستمی به این واقعیت توجه میکند که تمام مدلها فرضیههایی دارای خطا هستند و محدودیتهای عملکردی دارند. به این ترتیب، تفکر علمی تلاش میکند با استفاده از همین مدلهایی که دارای خطا و محدودیت هستند، برای یافتن نقاط اهرمی استفاده کند. نقاط اهرمی نشان دهنده اقداماتی هستند که با فعال کردن حلقههای مثبت و منفی درون سیستم، بیشترین اثر در رسیدن به اهداف مورد نظر را ایجاد خواهند کرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ دانش
✅ #اکتساب_دانش فرایند تفسیر دانش حوزهای خاص است که فرد به کمک آن فعالیتهای آن حوزه را انجام میدهد. میلتون معتقد است کسب دانش شامل استخراج، جمعآوری، تحلیل، مدلسازی و اعتبارسنجی دانش است. دالکر بیان میکند که اکتساب دانش فرایند استخراج، تبدیل و انتقال تخصص از یک منبع دانش است.
✅ از طرفی اکتساب دانش #فرایند_تعامل با خبرگان است که طیّ آن تخصّص و تجربۀ خبره تشریح میشود و دانش ضمنی وی به دانش آشکار تبدیل میشود. وی مدیریت دانش ضمنی را فرایند اخذ تجربه افراد سازمان و در دسترس قرار دادن آن برای افرادی که به آن نیاز دارند، میداند.
✅ بسیاری از پژوهشگران و متخصّصان حوزۀ #مدیریت_دانش، دانش سازمانی را همانند کوه یخی معرّفی میکنند که بخش اعظم آن پنهان است و تنها بخش کوچکی از آن در قالب دانش آشکار به سادگی قابل دسترس است. نمودار نمادی از این الگو را نمایش میدهد.
#مدل_کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس دانش یا فرایند خلق دانش
✅ اگرچه بهترین شیوۀ دستهبندی دانش همواره محلّ بحث بوده است، امّا یکی از رویکردهای بسیار رایج در دستهبندی دانش از دیدگاه #مدیریت آن، رویکرد نوناکا و تاکوچی است (هاجیمایکل و توکاس).
✅ #ماتریس_دانش ارائه شده توسّط نوناکا و تاکوچی، به طور گستردهای مورد پذیرش قرار گرفته و استفاده شده است. این ماتریس دانش را به لحاظ ضمنی یا صریح بودن، و فردی یا اشتراکی بودن تقسیمبندی میکند. شکل مدل تکمیل شدۀ مارپیچ دانش را نشان میدهد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modi
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش
✅ #مدل_مارپیچ_دانش یا فرایند SECI خلق دانش براساس نوناکا و تاکوچی و نوناکا و توکایاما: ایشان همچنین فرایندهای مربوطه را که دانش را از یک شکل به شکل دیگر تبدیل میکند، ارائه میدهند:
🔴 اجتماعیسازی:
راهبرد #تبدیل_دانش از ضمنی به ضمنی، هنگامیکه یک شخص دانش ضمنی را مستقیماً از دیگران از طریق به اشتراکگذاری تجارب، مشاهدات، تقلید و… اکتساب میکند. این فرایند شامل دستیابی افراد به درک متقابل از طریق تعاملات اجتماعی چهره به چهره، تسهیم دیدگاه ها، هم اندیشی و تعاملات حمایت گری است.
🔴 بیرونیسازی:
راهبرد تبدیل دانش از ضمنی به آشکار، از طریق بیان #دانش_ضمنی در قالب مفاهیم آشکار. این فرایند به افراد اجازه می دهد که به صورت انفرادی مفاهیم دانش ضمنی را تدوین نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند و دانش جدید به وجود آورند.
🔴 ترکیب:
راهبرد تبدیل دانش از آشکار به آشکار، از طریق ساماندهی مفاهیم طرّاحی شده بر بدنۀ دانش آشکار. عقاید در این مرحله با یک سیستم دانش (مانند پایگاه داده) ترکیب میشوند. افراد به #تبادل_دانش میپردازند و این دانش از طریق مستندات، جلسات، مکالمات تلفنی و تبادل اطلاعات از طریق فناوریها و ابزارهایی مانند شبکههای کامپیوتری ترکیب میشوند. دانش جدید نیز میتواند از طریق ساختاردهی مجدد اطلاعات کنونی به وسیله ذخیره سازی، افزودن، ترکیب و طبقهبندی دانش صریح ایجاد میشود؛
🔴 درونیسازی:
راهبرد تبدیل دانش از آشکار به ضمنی، از طریق فرآیند «یادگیری در عمل»، و از طریق کلامیسازی و مستندسازی تجربیات انجام میشود. درونیسازی زمانی رخ میدهد که کارگران جدید، دانش یک پروژه را با مطالعه بایگانیهای آن، احیاء کنند. همچنین درونیسازی را زمانی میتوان مشاهده کرد که مدیران یا خبرگان باتجربه سخنرانی کنند و یا نویسندگان تصمیم به نوشتن بیوگرافی از یک کارآفرین یا موسسه داشته باشند. به محض درونی شدن، دانشهای جدید مورد استفاده کارکنانی قرار میگیرد که آن را در پایگاه #دانش_پنهان موجود خود توسعه داده و سازماندهی مجدد کردهاند.
✅ #مدل_نوناکا_و_تاکوچی، فرایند «خلق دانش سازمانی» را به عنوان یک مارپیچ وصف میکند که در آن دانش از طریق این چهار حالت تبدیل، توسعه مییابد و تقویت میشود. همچنین درنظر گرفته میشود که #دانش در سطوح بالاتر از فرد، از طریق گروه به سمت سطوح سازمانی و حتّی بین سازمانی متبلور میشود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ نمودار اجزای ارگونومی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ نمودار اجزای ارگونومی
🔴 #تعریف_ارگونومی:
✅ تعریف نظری ارگونومی:
متشکل ازمجموعه علومی است که با قابلیت ها و محدودیت های عملکرد انسان سر و کار دارد.
✅ تعریف عملی ارگونومی:
استفاده از تکنولوژی های مختلف جهت بهبود سیستم های کاری، ابزارآلات، محصولات و عملکرد انسان با هدف
✅ تعریف عملی ارگونومی:
ارتقای سطح سلامتی و ایمنی, راحتی و آسایش, کیفیت کار و زندگی
🔴 #مشکلات_ارگونومیک رایج در مشاغل
✅ خطای انسانی
✅ فرسودگي شغلي
✅ غیبت های ناشی از کار
✅ اختلالات ذهني و رواني
✅ اختلالات اسکلتی عضلانی
✅ خستگی (جسمانی، ذهنی)
✅ مشكلات مربوط به بار كاري
✅ اختلالات ناشی از نوبت کاری
🔴 #ارگونومی_در_طراحی
✅ طراحی شغل:
چرخش شغلی دوره های کار و استراحت ریتم و سرعت کار الزامات فیزیکی کار
✅ طراحی سازمانی:
استخدام/مالکیت شغلی, سیستم پاداش/درجات شغلی, تخصیص شغلی, نحوه کار و حضور و غیاب, مشارکت کارکنان, طراحی نوبت کاری, مدیریت ایمنی و بهداشت, گزارش و مدیریت حوادث و آسیب ها, تعمیر و نگهداری
✅ طراحی فیزیکی:
طراحی کارخانه, فضای کار و چیدمان, ابزار و تجهیزات, شرایط فیزیکی محیط کار, صدا و ارتعاش, تهویه, نور و روشنایی
#ارگونومی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل عملیاتی گام به گام اجرای مداخلات و ارزیابی ارگونومی جامع
#دکتر_ناصر_صدرا_ابرقویی
✅ #ارگونومی (Ergonomy) واژه ای است که ریشه یونانی داشته و از دو قسمت “ergo” به معنی کار و “nomos” به معنی قوانین طبیعی تشکیل شده است و مربوط به فاکتور های انسانی (human factors) می باشد.
✅ #دانش_ارگونومی (Ergonomics) دانشی نو بوده و شاخه ای از علم مهندسی است که در آن از علوم زیستی برای بررسی رابطه بین انسان (غالبا نیروی کار) و محیط کار او استفاده می شود.
✅ #ارگونومی، ابتدا توانایی ها و محدودیت های انسان را بررسی کرده و سپس آن ها را در آن چه که انسان ها با آن سر و کار دارند، در نظر می گیرند و به طور کلی این علم در طراحی محیط کار انسان ها نقش مهمی دارد.
✅ به عبارت دیگر ارگونومی #فرآیند_طراحی یا چیدمان محیط کار، محصولات یا سیستم های کاری به گونه ای متناسب با افرادی که آن ها را استفاده می کنند، می باشد تا خستگی، آسیب و خطرات تا حد مطلوبی کاهش یابند.
✅ در نتیجه با در نظر گرفتن ارگونومی به سه هدف مهم زیر دست پیدا خواهیم کرد:
◾راحتی و رضایت
◾بهره وری
◾سلامت
✅ بر خلاف تفکرات اکثر مردم که فکر می کنند ارگونومی فقط به طرز نشستن و یا #سیستم کنترل اتومبیل یا سایر ابزار ها ربط دارد، ارگونومی مربوط به هر چیزی است که انسان در آن نقش داشته باشد؛
✅ مثل محیط کار، ورزش، سرگرمی ها و… . با #پیشرفت_تکنولوژی نیاز به توجه به راحتی بشر در محیط های مختلف یا در استفاده از تجهیزات بیشتر می شود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی فرایند مداخلات و ارزیابی ارگونومی
#دکتر_ناصر_صدرا_ابرقویی
✅ امروزه ناراحتی های اسکلتی-عضلانی در دنیا به علت آسیبی که به نیروی کار و بهره وری وارد می سازد از اهمیت فو قالعاده برخوردار است. لذا ضروری است که مطالعات وسیعی برای شناسایی و پیشگیری از بروز این آسیب ها و کنترل ریسک فاکتورهای ایجادکننده آنها انجام گیرد.
✅ #توسعه_پایدار_سیستم_ها معمولا به دلیل داشتن ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی باید تعادل یافته و به طور مشترک بهینه سازی شود. #ارگونومی یک نظم علمی است که به واکنش بین انسان ها و اجزای دیگر سیستم ها مربوط است و حرفه ای است که داده ها، روش ها، اصول و تئوری را به منظور بهینه سازی سلامت انسان و عملکرد سیستم در طراحی استفاده می کند. و در این راستا دو هدف عمده دارد:
◾اجتماعی (سلامت انسانی)
◾اقتصادی (عملکرد کلی سیستم)
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ خورشیدواره زندگی سالم
✅ #سبک_زندگی ما با تاثیر از عوامل زیر شکل میگیرد:
◾ جنسیت؛
◾ دین و مذهب؛
◾ فرهنگ اجتماعی؛
◾ دیدگاه تربیتی والدین؛
◾ وضعیت اقتصادی فرد؛
◾ سبک زندگی دوستان نزدیک؛
◾ و…
هر یک از موارد بالا در تعیین سبک زندگی شما تا حدی تاثیر گذار است. تغییر در شرایط مذکور ممکن است رفته رفته منجر به تغییر لایف استایل شما شود.
✅ همه ی ما دنبال راهی هستیم که #زندگی_طولانی همراه با سلامتی داشته باشیم. همه افراد به این خواسته نخواهند رسید؛ زیرا این عمر طولانی به دور از درد و بیماری پاداش انتخاب های صحیح است. انتخاب هایی که چندان ساده هم نیست.
✅ راه و روش هرکس برای زندگی را تحت عنوان سبک زندگی می شناسیم. سبک زندگی شما مجموعه ای از انتخاب ها، علاقمندیها، خط قرمزها و پرهیزهاست. اگرچه انتخاب سبک #زندگی_سالم کاری دشوار است اما شما را از یک زندگی سرتاسر چالش و مشکل دور خواهد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ساختار اجرایی پروژه
✅ زمانی که حرف از #مدیریت_پروژه به میان میآید در ذهنها تجسم به حضور یک شخص در پروژه است. این در حالی است که مدیریت پروژه متشکل از یک تیم متخصص است که راهبری آن توسط مدیر پروژه است.
✅ بسیار مهم است که به این موضوع نگاه فرآیندی داشت زیرا برای انجام کار گروهی باید تمامی حوزههای کاری، شرح وظایف و رویههای انجام کارها مشخص باشد تا پروژه به محصول نهایی خود برسد. استانداردها موجود مانند pmbok در حقیقت به دنبال همین موضوع هستند که بتوانند فرآیندهای کاری در #تیم_پروژه را استاندارد و بهینه نمایند.
✅ فرآیندهای اجرایی شامل فرآیندهایی است که برای تکمیل کارهای برنامه ریزی شده و به منظور رسیدن به شاخصها و محصول نهایی پروژه تعریف میشوند. هدف این گروه فرآیندی، هماهنگ نمودن افراد و منابع، مدیریت انتظارات ذینفعان و همچنین یکپارچه سازی و انجام فعالیتهای پروژه در راستای برنامه مدیریت #پروژه است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar