eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل کوه یخ فرهنگ سازمانی مجموعه ای از مفروضات اساسی است، که افراد سازمان، در رو به رو شدن با مسائل، انطباق با محیط و دستیابی به وحدت و انسجام داخلی، ایجاد، کشف و توسعه داده‌اند و در نتیجه به‌عنوان روش صحیح ادراک، تفکر و احساس، به اعضای جدید انتقال می‌یابد. ✅ پژوهشگران لایه ها و سطوح را به ۴ لایه تقسیم می کنند: ◼ سازمان در مورد واقعیتهای خود و جهان پیرامون چه پیش فرضهایی و چه اهداف و آرمانها و استراتژیهایی برای خود تعیین کرده است؟ سازمان موقعیت خود را چگونه تعریف می کند. ◼ آیا سازمان به نوآوری اعتقاد دارد؟ آیا بر این باور است که به انسانها در سازمان باید بها داده شود و به مسائل کارکنان توجه کرد و باید در حل مشکلاتشان کمک نمود و زمینه رشد و پرورش آنها را فراهم نمود یا بالعکس. ◼ چه رفتارهایی دارای ارزش است؟ دنباله روی از رئیس، خبرچینی، نزدیکی به رؤسا، لباس مرتب پوشیدن و…. در واقع ارزش ها تعیین کننده خوب، بد، زشت و زیبا و پسندیده و ناپسند سازمان هستند. ◼ باورها، ارزش ها و پیش فرضها همگی در نهایت خود را در رفتار متجلی می سازد. آنچه در سازمان می گذرد نمایانگر فرهنگ سازمانی می باشد. www.modiryar.com @modiryar
درخت بازاریابی ✅ تعریف لغت‌نامه‌ای عبارت است از «فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف‌کنندگان.» به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است. ✅ را به عنوان مجموعه‌ای از ابزارها، روندها و استراتژی‌های موردنیاز برای استفاده به منظور تبلیغ و ترویج محصولات، خدمات و شرکت‌ها تعریف کرده‌اند. به بازاریابی به چشم مجموعه فعالیت‌هایی نگاه کنید که برای برقراری ارتباط با مشتریان و وادار کردنشان به خرید محصولات و خدمات انجام می‌دهید. www.modiryar.com @modiryar
مدل چرخه حیات اکوسیستم استارتاپی واژه‌ای است که این روزها بیشتر به گوش می‌رسد. استارتاپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا کسب‌وکارهای جدید هستند که بر پایه تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه علمی-اقتصادی دارند. ✅ از طرفی به مجموعه‌ای از عناصر و بازیگرانی که ارتباط معناداری بین آن‌ها وجود دارد، اکوسیستم می‌گویند. بنابراین متشکل از استارتاپ‌ها و سایر عناصری است که با هدف مشخصی با هم ارتباط برقرار کرده و موجب رشد و توسعه اقتصادی در جامعه می‌شوند. 🔴 اجزای اکوسیستم استارتاپی ✅هر اکوسیستم استارتاپی دارای اجزای زیر است که به صورت فیزیکی یا مجازی در یک محیط قرار گرفته‌اند و به عنوان یک سیستم برای ساخت شرکت‌های استارتاپی با هم تعامل دارند. ◼دولت ◼مراکز رشد ◼شتاب‌دهنده‌ها ◼شرکت‌های بزرگ ◼فضاهای کار اشتراکی ◼سایر تسهیل‌ کنندگان ◼دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ◼شرکت‌ها و صندوق‌های تامین مالی ◼سازمان های ارائه‌دهنده خدمات (خدمات مالی، حقوقی و...) ✅ از جمله عناصر اصلی اکوسیستم استارتاپی می‌توان از ایده‌ها، اختراعات، تحقیقات، کارآفرینان، مربیان و اعضای تیم و سرمایه‌گذاران فرشته نام برد. ✅ تمام این عناصر و اجزا با هم ارتباط متقابل دارند؛ به طوری که هر از عوامل داخلی و محیطی تاثیر پذیرفته و همچنین بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. ✅ این ارتباطات و نحوه صحیح آن‌ها در پایداری اکوسیستم نقش مهمی بازی می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
هرم استعفای خاموش ✅ پس از گذشت یک دوره از تجدیدنظرها، استعفاها و اصلاحات، روند دیگری از محیط کار در کانون توجه قرار گرفته است: استعفای خاموش. تعاریف متعددی دارد، اما اکثریت موافقند که این مفهوم مربوط به کارکنانی است که از عملکرد «فراتر از انتظار» فاصله گرفته، و تنها «در حد انتظار» عمل می‌کنند. ✅ اگر چنین روندی واقعا وجود داشته باشد، پس تیم‌های منابع انسانی باید اطلاعات خوبی درباره آن داشته باشند. بنابراین، از بیش از ۱۷۰۰۰ عضو انجمن خواستیم تا به ما بگویند نظرشان درباره استعفای خاموش چیست. ✅ یکی از در پاسخ گفت: «خنده‌دار است! چیز مهمی نیست.» و دیگری از شنیدن چنین مفهومی تنها «شگفت‌زده» شد. هیچ یک از رهبرانی که پاسخ‌های خود را به اشتراک گذاشتند، بر این باور نبودند که استعفای خاموش مشکل‌ساز است. در عوض، آن را فرصتی برای سازمان‌ها می‌دانستند تا یاد بگیرند، تأمل کنند و مرزهای کار و زندگی را دوباره ایجاد نمایند. www.modiryar.com @modiryar
وظایف مدیر ارشد تحول دیجیتال در سازمان ✅ هر سازمان بسته به نیازها و داشته‌هایش، تعریفی عملیاتی برای تحول دیجیتال مطرح ساخته است. این موضوع منجر به آن شده تا تنوع استراتژی‌های سازمان در قبال تحول دیجیتال افزایش‌یافته و به تبع آن، وظائف مدیر ارشد دیجیتال، به عنوان راهبر تحول دیجیتال سازمان، نیز بسته به انتظار سازمان از روندهای تغییر کند. ✅ تنوع کارکردها و فعالیت‌هایی که از مدیر ارشد دیجیتال در سازمان‌های مختلف (چه از نظر صنعت آن‌ها و چه از نظر اندازه آن‌ها) منجر به آن شده تا تنوع این مسئولیت استراتژیک، نسبت به شرح وظائف سایر مدیران ارشد ، بسیار بالاتر باشد. ✅ با توجه به بررسی های انجام گرفته از ادبیات موضوع در پایگاه های آکادمیک، 3 دسته بندی کلان برای مدیر ارشد در نظر گرفته شد که هر کدام شامل چندین وظیفه کلان و خرد می باشد. این دسته بندی کلان عبارتند از: 🔴 طرح ریزی و هدایت تحول دیجیتال ◼ مدیریت نوآوری ◼ راهبری تحول دیجیتال ◼ مدیریت تعامل با ذینفعان ◼ بازآفرینی مدل کسب و کار ◼ تحقیق و توسعه تحول دیجیتال 🔴 هماهنگی و همنواسازی اقدامات تحول دیجیتال ◼ همراهی سازمانی ◼ تحول فرهنگ سازمانی ◼ تحول در دستاوردها و ازش آفرینی ◼ هماهنگی با مدیریت ارشد بازاریابی ◼ هماهنگی با مدیرت ارشد منابع انسانی ◼ هماهنگی با مدیریت ارشد فناوری اطلاعات 🔴 پایش محیطی و شبکه سازی اکوسیستم تحول دیجیتال ◼ شبکه سازی ◼ نظارت و تعامل محیطی www.modiryar.com @modiryar
سطوح بلوغ دیجیتالی کسب و کار با توجه به شرایط اقتصادی این روزها بیش از گذشته سخت‌تر می‌شود. اما گریزی از آن نیست! آنچه مهم‌ست اینکه نباید در این شرایط تسلیم شد. بلکه بایستی با اندیشه خلاق و نوآورانه موانع را حذف، و شرایط را دگرگون کرد. بخشی از این شرایط مربوط به عوامل اقتصادی کلان مانند تحریم، تورم، رکود، و … هستند. و بخشی دیگر مربوط به رقبای بازار و صنعتی‌ست که در آن فعالیت می‌کنید. ✅ کسب‌وکارتان در چه سطحی‌ است؟آخرین محور کلیدی برای تحول آفرینی در کسب‌وکارتان بلوغ دیجیتالی کسب‌وکار شماست. اینکه به چه میزان با عصر جدید دیجیتالی برای پیشرفت و رشد بیشتر تطبیق‌پذیر هستید. سطح کسب‌وکارتان پس از ارزیابی بلوغ دیجیتالی، در پنج سطح مختلف دسته‌بندی می‌شوند: ◼ گام اول: مبتدی ◼ گام دوم: جوینده ◼ گام سوم: رهسپار ◼ گام چهارم: حرفه‌ای ◼ گام پنجم: زبده www.modiryar.com @modiryar
ارزش ها و منافع تحول دیجیتال در سازمان ✅ تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. تأکید می‌کنم تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند. ✅ سازمانی به معنای ساخت سازمانی در تراز عصر دیجیتال می‌باشد. به بیان دیگر تحول دیجیتال سازمانی یعنی ایجاد قابلیت‌های سازمانی جدید که بتواند موفقیت سازمان را در عصر دیجیتال تضمین نماید. اگر این تعریف را مبنای کار قرار دهیم دیگر دچار این خطای راهبردی نمی‌شویم که تحول دیجیتالی را معادل با فناوری اطلاعات بدانیم. گستره تحول دیجیتال کل سازمان است، جایی که باید با به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین کلیه ابعاد سازمان را در عصر دیجیتال بازتعریف نمود. www.modiryar.com @modiryar
بوم مدل کسب و کار شالمو به‌عنوان طرحی برای عملکرد موفق تجارت، شناسایی منابع‌ درآمد، مشتری‌ هدف، محصولات و جزئیات‌ تأمین‌ مالی تعریف‌ می‌شود؛ همچنین توضیح‌ می‌دهد که عوامل اصلی یک کسب‌وکار چگونه با هم منطبق می‌شوند. ✅ اگر به‌ نوشتن همه‌ این‌ موارد در یک‌ سند فکر می‌کنید، واضح‌ است که از صفحات‌ بسیاری برای ثبت تمامی‌ اطلاعات استفاده خواهد شد. حال به‌ این فکر کنید که قرار است تمامی این‌ جزئیات را به‌طور هم‌زمان وارد ذهنتان کنید. می‌بینید که مدل‌های‌ کسب‌وکار می‌توانند به‌راحتی ما را سردرگم کنند. ✅ در این مرحله به‌ بازار عرضه می‌شود و به‌ شما کمک می‌کند تا فقط در یک‌ صفحه مدل‌‌ کسب‌وکار واضحی را بسازید. نکته جالب این‌ است که این مدل می‌تواند برای توصیف هر شرکتی استفاده شود؛ از بزرگ‌ترین شرکت جهان گرفته تا یک شرکت نوپا فقط با یک‌ کارمند. www.modiryar.com @modiryar
مدل تحول رادار دیجیتال شالمو و ویلیامز یک چارچوب ساختاریافته است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرایند پیچیده و چندبعدی تحول دیجیتال را به صورت مرحله‌به‌مرحله و سیستماتیک اجرا کنند. ✅ این مدل‌ها معمولاً شامل مجموعه ای از مراحل، اجزا و معیارهای موفقیت هستند که به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا خود را ارزیابی کرده و اطمینان حاصل کنند که در مسیر درستی حرکت می‌کنند. ✅ در «مدل تحول دیجیتال شالمو و ویلیامز» شناسایی و گردآوری توانمندسازی بر مبنای دسته بندی چهارگانه شامل موارد زیر ارائه شده است: 1⃣ داده های دیجیتال 2⃣ خودکارسازی 3⃣ دسترسی دیجیتال 4⃣ شبکه سازی www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب اقدام برای توسعه اقتصاد دیجیتال ✅ «ما آنچه را که برای دستیابی به چشم‌انداز لازم است در اختیار داریم – توانایی‌ها و جسارت برای جمع کردن همه قابلیتها و ایجاد یک جهش رو به جلو» نخست وزیر سنگاپور (لی هسین لونگ ) ✅ آرمان روشن است: اقتصاد دیجیتالی پیشتازی که به طور مستمر خود را بازآفرینی می‌کند. تحول اقتصاد دیجیتال سنگاپور با داشتن چارچوب اقدام، حول سه اولویت متمرکز شده است که آنها نیز به نوبه خود توسط چهار توانمندساز پشتیبانی می‌شوند. ✅ چارچوب اقدام (با نام اختصاری ACT که حروف اول سه ستون یا محور اصلی این چارچوب است) با هدف ایجاد شبکه‌ای پررونق از کسب‌وکارها و افراد درگیر در ایجاد شده است. www.modiryar.com @modiryar
معماری چند لایه برای شناسایی تحول دیجیتال بخش عمومی در لایه‌ها و سطوح هر سازمانی تأثیر دارد. شناسایی تمام خدمات قابل دیجیتالی‌شدن، کاری است که فراتر از محدوده این سند می باشد. در این سند، حجم زیادی از روندهایی که بخش عمومی را شکل می‌دهند برای غربالگری موضوعات کلیدی که مرتبط با بازار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند، تجزیه و تحلیل شده‌اند. این مطالعه از ۲۰۴ روند شناسایی شده در گزارش “دولت ۲۰۲: سفری به آینده دولت” استفاده کرد. ✅ سپس هر روند با نگاهی به طیف گسترده‌ای از بخش‌ها (یعنی آموزش، دفاع، حمل‌ونقل، انرژی و محیط‌زیست، مراقبت‌های بهداشتی، قانونگذاری و دادگستری) استخراج شد و توسط محرک‌های ذاتی زیر که بر تأثیر می‌گذارند حمایت شدند: ◾فناوری‌های دیجیتال و نمایی ◾جمعیت شناسی ◾اقتصاد ◾جامعه www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ یک فرد موفق، مثل یک است؛ چیزی که مردم می‌بینند، با واقعیت خیلی فرق دارد. اکثر مردم نمی‌دانند آن شخص یا کسب‌وکار موفق، چه بهایی را داده (قسمت بالای کوه یخ) تا به چیزی برسد که آنها می‌بینند (قسمت زیر کوه یخ). اصل کوه یخ می‌گوید ما نمی‌توانیم اکثر اطلاعات یک موقعیت یا شرایط را ببینیم یا درک کنیم. www.modiryar.com @modiryar