eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت حمایت از دانش بنیان ها ✅ شرکت ها و مجموعه های و کلیه ی نهادهایی که بر پایه علم و فناوری تشکیل می شوند نقش بسیار مهمی در توسعه و تعالی کشورها دارند. امروز که در عصر «دانش و دانایی» به سر می بریم اگر نباشد خلاقیت، همت، ایده پردازی و بروز و ظهور اندیشه ها و فناوری های جدید در چهارچوب فعالیت های ملی دیگر نمی توانیم امور جامعه ی خود را با تحولات جهانی همراه کنیم. پس در دوران حاضر قبل از ورود به هر گونه اقدامی از جنس اقتصاد و توسعه باید با فرایند «یادگیری و یاددهی با محور فناوری و دانش» همگام شویم و سهم ویژه ای برای سامانه های دانش بنیان جهت پیشرفت کشور کنار بگذاریم. ✅ وقتی قرار است ، پلتفرم های ابری، اپلیکیشن‌های ترکیبی، شبکه‌های امنیت سایبری، هوش تصمیم گیری، تکنولوژی‌های فرا اتوماسیون، سلول های بنیادی، نانو فناوری و سایر مفاهیمی از این دست آینده ی جهان را رقم بزنند دیگر کشورها برای زنده ماندن، پیشرفت و استمرارِ حیات خود نمی توانند دست روی دست بگذارند و صرفاً بیننده باشند. باید تلاش کرد، خلق کرد و در این مسیر به توسعه زیرساخت ها و حمایت از اندیشه ها پرداخت. وقتی سخن «حمایت از دانش بنیان ها» به میان می آید قبل از هر چیز منظور یک «باور و اعتقاد عمیق» به نقش آفرینی دانش و خلاقیت جوانانی است که می توانند آینده کشور را به صورت شایسته ای رقم بزنند. ✅ اگر این باور در میان تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور وجود نداشته باشد هر اقدام و عملی در این راستا شعاری، کم ارزش و با تأثیرات محدود صورت می پذیرد. این باور و اعتقاد نمی تواند «نمایشی و فرسایشی» باشد بلکه آن جا خودش را نشان می دهد که در «تخصیص بودجه، تسهیل قوانین، وقت سپاری، اعطای تسهیلات و بهره گیری از دانش بنیان ها در فرایندهای اجرایی و مشارکت در تصمیم گیری ها» نقش ویژه ای برای آن ها قائل شویم. ✅ در دو دهه جاری شاهد ایجاد گسترده شرکت‌های و توجه دولت و مسئولین دستگاه های مختلف اجرایی به توسعه این حوزه در کشور بوده و هستیم. با وجود همه دستاورد و پیامدهای ارزشمند در این خصوص، یکی از آسیب ها و آفت هایی که در راستای کمک و حمایت از مجموعه های دانش بنیان و دانش محور در کشور وجود دارد، عدم توانایی دستگاه های مختلف دولتی برای تفکیک و تشخیص نقش و وظایف حمایتی خودشان در قالب رسالت ها و ماموریت‌های تعریف شده آن سازمان است. ✅ مثلاً وقتی بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مطرح می شود، نهادهای مختلفی همچون سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری شکوفایی و معاونت علمی و فناوری، پارک های فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگیر این موضوع می‌شوند و همه این نهادها نیز تلاش دارند تا با ارائه دستورالعمل‌های حمایتی مشابهی به حمایت از توسعه صادرات این شرکت ها بپردازند. که این اتفاق ضمن ایجاد موازی کاری و هرز منابع، اصل «وحدت مدیریت» را نیز نقض می کند. این امر نشان می دهد که ما قبل از هر چیزی نیاز به یک نقشه راه فراگیر و آینده نگر داریم که بتواند بستر مناسبی برای توسعه متوازن مجموعه های دانش بنیان در کشور ایجاد نماید. ✅ گاهی به نظر می آید حلقه ی متصل یا روند معتبر و مرتبطی بین مجموعه هایی که در این عرصه فعالیت می کنند وجود ندارد و بعضاً اقدامات به جای آن که «فراگیر و متوازن» باشد «جزیره ای و محدود» به نقاط خاصی است. هر چه در این باب سخن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است چون بدون شک اراده و آینده ی جهان در اختیار ملت ها و دولت هایی است که ضمن دریافتن و پرداختن بیشتر به این موضوع از مجموعه های دانش بنیان حمایت کرده اند و زمینه پیشرفت همه جانبه بر مبنای و آگاهی را فراهم ساخته اند. ✅ امری که هم و آسایش مردم را به دنبال دارد، هم سبب کارآفرینی و فقر زدایی است و هم با توجه به پدیده های محیطی و جهانی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. برای درک بیشتر اهمیت این موضوع کافی است به یاد آوریم رهبر انقلاب تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان خواندند و بر توسعه کمی وکیفی شرکت های دانش بنیان تاکید ویژه ای داشته و دارند. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳، شماره ۴۳۷۱ www.modiryar.com @modiryar
مراحل فرایند خلاقیت یا آفرینندگی توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو است، راهکاری نو برای حل یک مشکل، یک روش یا یک دستگاه نو، یا یک شیء یا فرم نو هنری. «خلاقیت بشر تعریفی از قابلیت‌های اقتصاد، زندگی، فناوری، صنایع نو، ثروت نو و کلیهٔ چیزهایی است که از یک اقتصاد خوب جریان می‌گیرند. ✅ چند وجهی و چند بعدی است. فقط محدود به یک نوآوری فناورانه یا یک مدل کسب‌وکار نوین نیست. چیزی نیست که بتوان آن را در یک جعبه نگه داشت و هنگامی که کسی وارد دفتر کار می‌شود آن را باز نمود. خلاقیت شامل انواع متمایز فکرکردن و عاداتی است که بایستی هم در افراد و هم در جامعه گرداگرد آن‌ها کاشته شود.» www.modiryar.com @modiryar
مراحل هفت گانه رهپویان کارآفرینی 1⃣ ره جو ◾قبل از انتخاب نوع فعالیت ◾وجودراهنمای با تجربه ◾هدف خدمتگذاری ◾باور آرزوها ◾مكتوب كردن ایده ها ◾تدوین طرح كسب و كار 2⃣ ره نورد ◾شروع کار ◾درآمد اندک ◾️امید و ناامیدی ◾️رویکردهای تنبلی ◾️انواع مخالفت ها ◾️شوق وتردید تلاش بدون وقفه تا پایان هفت ماه فعالیت ◾️بكارگیری علم مدیریت زمان و برنامه ریزی 3⃣ رهرو ◾استقرار، دریافت مجوز های لازم ◾️کسب سود، کسب عنوان مشتری مداری ◾️مشورت با افراد با تجربه و موفق 4⃣ رهدار ◾حرفه ای، سرشناس ◾️درآمد مناسب ◾️بلوغ محصول و شروع یکنواختی ◾مراقبت از خطر رکود و فساد ◾️انعطاف در جهت تغییر در رشد و بالندگی ◾️بكارگیری فنون خلاقیت 5⃣ رهساز ◾نو آوری، توسعه ◾️بازار یابی جدید ◾️آشكار شدن نیازهای رشد شخصیتی ◾کسب علم موفقیت ◾تکامل ذهنی و روحی ◾️کسب دانش بازار ◾فراگیری تکنیک ها و فنون کار آفرینی ◾️توجه وی‍‍ژه به مطالعه و تفكر 6⃣ رهیار ◾استقبال از راهكارهای درآمدزایی جدید ◾تجربه رشد، حركت و بالندگی ◾علاوه بر کارکنان خود ◾️افرادی را بصورت رهرو تحت حمایت خود قرار دهد 7⃣ راهبر(کارآفرین) ◾خالق معانی و شیوه های کارآفرینی، مولد ◾️راهنما و معلم، بنیانگذار ابداعات ◾️افزایش دائمی سرمایه های جاری تولید گرا و اشتغال‌زا (تا رهرو نباشی كی راهبر شوی) ◾رسیدن به کمال معنوی ◾️لذت بردن از ایجاد اشتغال ◾️درک عمیق سخن «بزرگترین تفریح کار است» امام علی(ع) ◾خدمت به جهان هستی ◾️طی دائمی مراحل رهسازی و رهیاری ◾️بکارگیری سرمایه ها در ایجاد خلاقیت و نبوغ www.modiryar.com @modiryar
رابطه بین مفاهیم حادثه، بحران، فوریت، فاجعه و ریسک ✅ ویژگی خاص ، بزرگی ابعاد و تبعات بالقوه یا بالفعل آن و ویژگی خاص فوریت، لزوم مقابله سریع با آن است. حال با بررسی تعاریف مربوط به فاجعه ملاحظه می شود که هر دو عنصر لزوم فوریت مقابله و بزرگی تبعات درباره آن صدق می کند. لذا می توان فاجعه را منطقه مشترک بین بحران و فوریت به حساب آورد. در واقع، فاجعه، موقعیتی بحرانی است که لازم است با سرعت با آن مقابله شود تا اثرات و عواقب وخیم آن کاهش یابد و مهار شود. ✅ شایان ذکر است اصطلاحات و بیشتر از مدیریت بحران در بررسی چگونگی مدیریت حوادث طبیعی و انسان ساخت مورد استفاده قرار می گیرد، ولی مدیریت بحران بیشتر در بررسی بحران های بنگاه های اقتصادی و سازمان ها به کار رفته است. ✅ وجه مشترک بین فوریت ها، بحران ها و فجایع در این است که حادثه ای غیر عادی رخ داده یا در حال وقوع است که نیازمند واکنش مناسب برای مهار ابعاد آن است. اما بسته به اینکه این حادثه در چه مرحله ای باشد و تا چه حد نیازمند پاسخ فوری است و بسته به اینکه ابعاد و پیامدهای بالقوه یا بالفعل آن چقدر شدید است، این حادثه می تواند از جنس ، فوریت، و یا فاجعه باشد. www.modiryar.com @modiryar
فرایند مدیریت بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی گفته می‌شود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. ✅ مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه، برنامه‌ریزی، واکنش و بازسازی است که برای کاهش اثرات مخرب یک بحران انجام می‌شود. این فرآیند شامل شناسایی و ارزیابی مخاطرات، تدوین برنامه‌های عملیاتی، آموزش و تجهیز افراد، هماهنگی با سایر سازمان‌ها و پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به بحران است. ✅ اهداف کلیدی مدیریت در اکثر موارد معمولاً شامل مواردی از قبیل؛ کاهش تلفات جانی و مالی، حفظ نظم و امنیت عمومی، تسریع در بازسازی و بازگشت به شرایط عادی است. www.modiryar.com @modiryar
مدل تلفیقی مدیریت استراتژیک و مدیریت بحران یکی از جنبه‌های حیاتی و چالش‌برانگیز در هر سازمان یا جامعه است. بحران‌ها می‌توانند از انواع مختلفی باشند از جمله طبیعی، انسانی یا سازمانی. استراتژی‌های فعال در مدیریت بحران اساسی‌ترین عناصر برای حفظ پایداری و استمراری‌ترین عملکرد سازمان‌ها در شرایط دشوار هستند. ✅ تحلیل و شناخت بحران اولین گام حیاتی در مدیریت بحران است. در این مرحله، هدف اصلی به دست آوردن درک دقیق و جامع از ویژگی‌ها، ماهیت، و ابعاد بحران مورد نظر است. این تحلیل نقش اساسی در تدارکات پیشگیرانه، آمادگی، و پاسخ به دارد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل فرایند بحران #مدیریت_بحران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مراحل فرایند بحران، اولین قدم برای مدیریت کردن آن است. بدون شناخت صحیح بحران، بحث کردن در مورد انواع مدیریت بحران نیز بی‌فایده است و تمام تلاش‌ها را به فعالیت‌هایی عبث و بیهوده تبدیل می‌کند. در کنار درنظرگرفتن برنامۀ اصول مدیریت بحران ، درک و آگاهی از مراحل مختلف بحران مهم است. ✅ این مراحل در طول رخ می‌دهد و کمک می‌کند تعیین کنید چگونه باید در زمان‌های مختلف به وضعیت پاسخ دهید. باید مطمئن شوید تمام برنامه‌های مدیریت بحران قبل از پیاده‌سازی در زمان بحران واقعی کاربرد دارد. 🔴 شرح مراحل بحران 1⃣ هشدار اگرچه همیشه نمی‌توانید زمان را پیش‌بینی کنید، اغلب نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان هشدار به‌دنبال آن باشید. این علائم هشداردهنده می‌تواند به طیف گسترده‌ای از عوامل مانند رفتار کارمند یا الگوهای آب‌و‌هوایی یا امور مالی شرکت مربوط باشد. 2⃣ ارزیابی ریسک مرحلۀ بلافاصله پس از شروع بحران آغاز می‌شود و کارمندان شرکت، ارزیابی تأثیر بحران بر کسب‌وکار و کارمندان و مشتریانتان را شروع می‌کنند. در این مرحله، دربارۀ پیامدهای احتمالی بحران و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن بحث می‌شود. بدین‌ترتیب، همۀ افراد درگیر برای بدترین سناریوی ممکن آماده می‌شوند. 3⃣ واکنش هنگامی‌که خطر مرتبط با را مرور کردید، شما و تیمتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چه برنامه‌ای را اجرا کنید. سپس، همۀ افراد درگیر، ازجمله کارمندان و مشتریان و درصورت لزوم تیم‌های واکنش اضطراری، می‌توانند از اوضاع مطلع شوند. مرحلۀ واکنش شامل ارتباطات زیادی است تا هم از بحران آگاه شوید و هم اقدامات مختلفی را شروع کنید که برای مدیریت و کاهش این حادثه انجام می‌شود. 4⃣ مدیریت مرحلۀ بعدی مرحلۀ است. این در شرایطی است که افراد درگیر بحران بخواهند در مدیریت برنامه و تأثیرات فوری آن و هرگونه اثر جدید یا بدترِ به‌وجودآمده کار کنند. این مرحله شامل همان نوع ارتباطات باز است که در مرحلۀ واکنش از آن استفاده کرده‌اید تا مطمئن شوید همۀ کارمندان و مشتریان و ذینفعان از وضعیت شغلی راضی هستند. www.modiryar.com @modiryar
خصوصیات سه گانه بحران ✅ سازمان ها بايد رابه عنوان بخشي جدايي ناپذير از محيط خود تلقي كرده و مديريت بحران را از اهداف كلي خود بدانند. بحران ها معمولاً وظيفه سـازماني را ايجاد مي كنند. تصميم گيري ها در بحران با كارهاي روزمره و روتين بـه دليـل عـدم قطعيت و پيچيدگي نسبی بالا آنها تفاوت دارند. ✅ بر این اساس برای باید آن را بشناسیم و بدانیم بحران ها خصوصیات سه گانه به شرح زیر دارند: 1⃣ عنصر غافلگیری 2⃣ محدود بودن زمان 3⃣ وجود عامل تهدید و آسیب پذیری www.modiryar.com @modiryar
بایدها و نبایدهای مدیریت بحران می‌تواند مانند لبه‌ای خطرناک از حوادث احتمالی باشد. گاهی اقدامات ناآگاهانه حتی می‌تواند از سکوت مسئولان برند نیز مخرب‌تر باشد. با این حال دانستن رشته‌ای از باید و نبایدها در واکنش به بحران پیش آمده، می‌تواند حتی شما را به جایگاهی عمیق‌تر از پیش در قلب مخاطبانتان برساند. www.modiryar.com @modiryar
بحران هابه لحاظ زماني از ديدگاه آنتوني پارسونز 1⃣ بحران های فوری: این بحران ها دارای هیچ گونه علامت هشداردهنده قبلی نیستند و سازمان ها نیز قادر به تحقیق در مورد آنها و نیز برای دفع آنها نیستند. 2⃣ بحران های تدریجی: این به آهستگی ایجاد می‌شوند. می‌توان آنها را متوقف کرد و یا از طریق اقدامات سازمانی آنها را محدود ساخت. 3⃣ بحران های ادامه‌دار: این بحران ها هفته‌ها، ماه ها و یا حتی سالها به طول می‌انجامند. استراتژی‌های مواجهه شدن با این بحرانها در موقعیتهای متفاوت بستگی دارد به فشارهای زمانی، گستردگی کنترل و میزان عظیم بودن این وقایع. می‌توان از سه معیار سطح تهدید، فشار زمانی، و شدت وقایع، در طبقه‌بندی و شناسایی بحرانها استفاده کرد و می‌توان از این طریق به مدیران نشان داد که چه زمانی یک پدیده و یا یک مشکل می‌تواند تبدیل به یک بحران شود. www.modiryar.com @modiryar
اصول مدیریت بحران، همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، در اثر اشتباهات گاه‌وبی‌گاه و کوچک و بزرگ مدیران و کارکنان یک سازمان پدید می‌آید و تمام همت خود را به‌کار می‌گیرد تا آن مجموعه را زمین‌گیر و اسیر این تصمیمات غلط کند. ✅ همچون یک گلوله برفی در دامنه کوه که هرچه می‌گذرد بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و آن‌قدر پیش می‌رود تا چون بهمن سهمگینی هرچه در پیش دارد را در خود ببلعد؛ بحران نیز نتیجه تصمیم‌های غلط کوچکی است که آرام‌آرام غیرقابل کنترل می‌شود و تا آن‌جا پیش می‌رود که مدیریت را دچار اخلال و توان را مستهلک می‌کند. ✅ همین مسئله سبب‌شده تا وقوع ، بزرگ‌ترین کابوس هر مدیری باشد. به‌علاوه این موضوع، شناخت انواع مدیریت بحران و روش‌های به‌کارگیری آن را مبدل به یکی از اصول اساسی مدیریت هر کسب‌وکار ساخته است. اصلی که هر مدیر باانگیزه‌ای باید از آن اطلاع و آگاهی کافی داشته باشد. www.modiryar.com @modiryar