✍ مراحل هفت گانه رهپویان کارآفرینی
1⃣ ره جو
◾قبل از انتخاب نوع فعالیت
◾وجودراهنمای با تجربه
◾هدف خدمتگذاری
◾باور آرزوها
◾مكتوب كردن ایده ها
◾تدوین طرح كسب و كار
2⃣ ره نورد
◾شروع کار
◾درآمد اندک
◾️امید و ناامیدی
◾️رویکردهای تنبلی
◾️انواع مخالفت ها
◾️شوق وتردید تلاش بدون وقفه تا پایان هفت ماه فعالیت
◾️بكارگیری علم مدیریت زمان و برنامه ریزی
3⃣ رهرو
◾استقرار، دریافت مجوز های لازم
◾️کسب سود، کسب عنوان مشتری مداری
◾️مشورت با افراد با تجربه و موفق
4⃣ رهدار
◾حرفه ای، سرشناس
◾️درآمد مناسب
◾️بلوغ محصول و شروع یکنواختی
◾مراقبت از خطر رکود و فساد
◾️انعطاف در جهت تغییر در رشد و بالندگی
◾️بكارگیری فنون خلاقیت
5⃣ رهساز
◾نو آوری، توسعه
◾️بازار یابی جدید
◾️آشكار شدن نیازهای رشد شخصیتی
◾کسب علم موفقیت
◾تکامل ذهنی و روحی
◾️کسب دانش بازار
◾فراگیری تکنیک ها و فنون کار آفرینی
◾️توجه ویژه به مطالعه و تفكر
6⃣ رهیار
◾استقبال از راهكارهای درآمدزایی جدید
◾تجربه رشد، حركت و بالندگی
◾علاوه بر کارکنان خود
◾️افرادی را بصورت رهرو تحت حمایت خود قرار دهد
7⃣ راهبر(کارآفرین)
◾خالق معانی و شیوه های کارآفرینی، مولد
◾️راهنما و معلم، بنیانگذار ابداعات
◾️افزایش دائمی سرمایه های جاری تولید گرا و اشتغالزا (تا رهرو نباشی كی راهبر شوی)
◾رسیدن به کمال معنوی
◾️لذت بردن از ایجاد اشتغال
◾️درک عمیق سخن «بزرگترین تفریح کار است» امام علی(ع)
◾خدمت به جهان هستی
◾️طی دائمی مراحل رهسازی و رهیاری
◾️بکارگیری سرمایه ها در ایجاد خلاقیت و نبوغ
#کارآفرینی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ رابطه بین مفاهیم حادثه، بحران، فوریت، فاجعه و ریسک
✅ ویژگی خاص #بحران، بزرگی ابعاد و تبعات بالقوه یا بالفعل آن و ویژگی خاص فوریت، لزوم مقابله سریع با آن است. حال با بررسی تعاریف مربوط به فاجعه ملاحظه می شود که هر دو عنصر لزوم فوریت مقابله و بزرگی تبعات درباره آن صدق می کند. لذا می توان فاجعه را منطقه مشترک بین بحران و فوریت به حساب آورد. در واقع، فاجعه، موقعیتی بحرانی است که لازم است با سرعت با آن مقابله شود تا اثرات و عواقب وخیم آن کاهش یابد و مهار شود.
✅ شایان ذکر است اصطلاحات #مدیریت_فاجعه و #مدیریت_اضطراری بیشتر از مدیریت بحران در بررسی چگونگی مدیریت حوادث طبیعی و انسان ساخت مورد استفاده قرار می گیرد، ولی مدیریت بحران بیشتر در بررسی بحران های بنگاه های اقتصادی و سازمان ها به کار رفته است.
✅ وجه مشترک بین فوریت ها، بحران ها و فجایع در این است که حادثه ای غیر عادی رخ داده یا در حال وقوع است که نیازمند واکنش مناسب برای مهار ابعاد آن است. اما بسته به اینکه این حادثه در چه مرحله ای باشد و تا چه حد نیازمند پاسخ فوری است و بسته به اینکه ابعاد و پیامدهای بالقوه یا بالفعل آن چقدر شدید است، این حادثه می تواند از جنس #بحران، فوریت، و یا فاجعه باشد.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فرایند مدیریت بحران
✅ #مدیریت_بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعهای از فعالیتها، چارهجوییها و دستورالعملهایی گفته میشود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام میدهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.
✅ #مدیریت_بحران مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه، برنامهریزی، واکنش و بازسازی است که برای کاهش اثرات مخرب یک بحران انجام میشود. این فرآیند شامل شناسایی و ارزیابی مخاطرات، تدوین برنامههای عملیاتی، آموزش و تجهیز افراد، هماهنگی با سایر سازمانها و پاسخگویی بهموقع و مؤثر به بحران است.
✅ اهداف کلیدی مدیریت #بحران در اکثر موارد معمولاً شامل مواردی از قبیل؛ کاهش تلفات جانی و مالی، حفظ نظم و امنیت عمومی، تسریع در بازسازی و بازگشت به شرایط عادی است.
#Crisis_management
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تلفیقی مدیریت استراتژیک و مدیریت بحران
✅ #مدیریت_بحران یکی از جنبههای حیاتی و چالشبرانگیز در هر سازمان یا جامعه است. بحرانها میتوانند از انواع مختلفی باشند از جمله طبیعی، انسانی یا سازمانی. استراتژیهای فعال در مدیریت بحران اساسیترین عناصر برای حفظ پایداری و استمراریترین عملکرد سازمانها در شرایط دشوار هستند.
✅ تحلیل و شناخت بحران اولین گام حیاتی در مدیریت بحران است. در این مرحله، هدف اصلی به دست آوردن درک دقیق و جامع از ویژگیها، ماهیت، و ابعاد بحران مورد نظر است. این تحلیل نقش اساسی در تدارکات پیشگیرانه، آمادگی، و پاسخ به #بحران دارد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل فرایند بحران #مدیریت_بحران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مراحل فرایند بحران
✅ #شناخت_بحران، اولین قدم برای مدیریت کردن آن است. بدون شناخت صحیح بحران، بحث کردن در مورد انواع مدیریت بحران نیز بیفایده است و تمام تلاشها را به فعالیتهایی عبث و بیهوده تبدیل میکند. در کنار درنظرگرفتن برنامۀ اصول مدیریت بحران ، درک و آگاهی از مراحل مختلف بحران مهم است.
✅ این مراحل در طول #بحران رخ میدهد و کمک میکند تعیین کنید چگونه باید در زمانهای مختلف به وضعیت پاسخ دهید. باید مطمئن شوید تمام برنامههای مدیریت بحران قبل از پیادهسازی در زمان بحران واقعی کاربرد دارد.
🔴 شرح مراحل بحران
1⃣ هشدار
اگرچه همیشه نمیتوانید زمان #بحران را پیشبینی کنید، اغلب نشانههایی وجود دارد که میتوانید بهعنوان هشدار بهدنبال آن باشید. این علائم هشداردهنده میتواند به طیف گستردهای از عوامل مانند رفتار کارمند یا الگوهای آبوهوایی یا امور مالی شرکت مربوط باشد.
2⃣ ارزیابی ریسک
مرحلۀ #ارزیابی_ریسک بلافاصله پس از شروع بحران آغاز میشود و کارمندان شرکت، ارزیابی تأثیر بحران بر کسبوکار و کارمندان و مشتریانتان را شروع میکنند. در این مرحله، دربارۀ پیامدهای احتمالی بحران و خسارتها و مشکلات ناشی از آن بحث میشود. بدینترتیب، همۀ افراد درگیر برای بدترین سناریوی ممکن آماده میشوند.
3⃣ واکنش
هنگامیکه خطر مرتبط با #بحران را مرور کردید، شما و تیمتان میتوانید تصمیم بگیرید که چه برنامهای را اجرا کنید. سپس، همۀ افراد درگیر، ازجمله کارمندان و مشتریان و درصورت لزوم تیمهای واکنش اضطراری، میتوانند از اوضاع مطلع شوند. مرحلۀ واکنش شامل ارتباطات زیادی است تا هم از بحران آگاه شوید و هم اقدامات مختلفی را شروع کنید که برای مدیریت و کاهش این حادثه انجام میشود.
4⃣ مدیریت
مرحلۀ بعدی مرحلۀ #مدیریت است. این در شرایطی است که افراد درگیر بحران بخواهند در مدیریت برنامه و تأثیرات فوری آن و هرگونه اثر جدید یا بدترِ بهوجودآمده کار کنند. این مرحله شامل همان نوع ارتباطات باز است که در مرحلۀ واکنش از آن استفاده کردهاید تا مطمئن شوید همۀ کارمندان و مشتریان و ذینفعان از وضعیت شغلی راضی هستند.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ خصوصیات سه گانه بحران
✅ سازمان ها بايد #بحران رابه عنوان بخشي جدايي ناپذير از محيط خود تلقي كرده و مديريت بحران را از اهداف كلي خود بدانند. بحران ها معمولاً وظيفه سـازماني را ايجاد مي كنند. تصميم گيري ها در بحران با كارهاي روزمره و روتين بـه دليـل عـدم قطعيت و پيچيدگي نسبی بالا آنها تفاوت دارند.
✅ بر این اساس برای #مدیریت_بحران باید آن را بشناسیم و بدانیم بحران ها خصوصیات سه گانه به شرح زیر دارند:
1⃣ عنصر غافلگیری
2⃣ محدود بودن زمان
3⃣ وجود عامل تهدید و آسیب پذیری
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بایدها و نبایدهای مدیریت بحران
#مدیریت_بحران میتواند مانند لبهای خطرناک از حوادث احتمالی باشد. گاهی اقدامات ناآگاهانه حتی میتواند از سکوت مسئولان برند نیز مخربتر باشد. با این حال دانستن رشتهای از باید و نبایدها در واکنش به بحران پیش آمده، میتواند حتی شما را به جایگاهی عمیقتر از پیش در قلب مخاطبانتان برساند.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بحران هابه لحاظ زماني از ديدگاه آنتوني پارسونز
1⃣ بحران های فوری:
این بحران ها دارای هیچ گونه علامت هشداردهنده قبلی نیستند و سازمان ها نیز قادر به تحقیق در مورد آنها و نیز #برنامه_ریزی برای دفع آنها نیستند.
2⃣ بحران های تدریجی:
این #بحران_ها به آهستگی ایجاد میشوند. میتوان آنها را متوقف کرد و یا از طریق اقدامات سازمانی آنها را محدود ساخت.
3⃣ بحران های ادامهدار:
این بحران ها هفتهها، ماه ها و یا حتی سالها به طول میانجامند. استراتژیهای مواجهه شدن با این بحرانها در موقعیتهای متفاوت بستگی دارد به فشارهای زمانی، گستردگی کنترل و میزان عظیم بودن این وقایع. میتوان از سه معیار سطح تهدید، فشار زمانی، و شدت وقایع، در طبقهبندی و شناسایی بحرانها استفاده کرد و میتوان از این طریق به مدیران نشان داد که چه زمانی یک پدیده و یا یک مشکل میتواند تبدیل به یک بحران شود.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اصول مدیریت بحران
✅ #بحران، همانگونه که از نام آن برمیآید، در اثر اشتباهات گاهوبیگاه و کوچک و بزرگ مدیران و کارکنان یک سازمان پدید میآید و تمام همت خود را بهکار میگیرد تا آن مجموعه را زمینگیر و اسیر این تصمیمات غلط کند.
✅ همچون یک گلوله برفی در دامنه کوه که هرچه میگذرد بزرگ و بزرگتر میشود و آنقدر پیش میرود تا چون بهمن سهمگینی هرچه در پیش دارد را در خود ببلعد؛ بحران نیز نتیجه تصمیمهای غلط کوچکی است که آرامآرام غیرقابل کنترل میشود و تا آنجا پیش میرود که مدیریت را دچار اخلال و توان #پمدیران را مستهلک میکند.
✅ همین مسئله سببشده تا وقوع #بحران، بزرگترین کابوس هر مدیری باشد. بهعلاوه این موضوع، شناخت انواع مدیریت بحران و روشهای بهکارگیری آن را مبدل به یکی از اصول اساسی مدیریت هر کسبوکار ساخته است. اصلی که هر مدیر باانگیزهای باید از آن اطلاع و آگاهی کافی داشته باشد.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حالت های مختلف بحران #مدیریت_بحران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ حالت های مختلف بحران
با توجه به سه عامل شـدت تهديـد، تـداوم زمـاني و درجه آگاهي از بحران، حالت مختلفي براي يـك بحـران قابل تصـور است كـه عبارتند از:
✅ وضعيت کاملاً بحراني (شديد):
در اين وضعيت تهديد شـديد، زمـان كوتـاه و غافل گيري هست مثل زلزله هاي مخرب. لذا اهداف عمده به خطر افتاده و تهديدات اساسي و فرصت براي تصميم گيري نيز بسيار كم است و حادثه پـيش آمده غيرمنتظره بوده و همه را غافل گير كرده است.
✅ وضعيت نوظهور (بدعتي):
در اين وضعيت تهديد شديد اسـت، بحران پـيش آمده هم کاملاً غيرمنتظره مي باشد ولي فرصت كافي براي تصميم گيري وجود دارد.
✅ وضعيت بطئي و آرام:
در اين حالت هم تهديد كم است و هم فرصت بـراي تصميم گيري بسيار زياد، ولي حاد به غيرمترقبه است.
✅ وضعيت موردي يا تصادفي (ويژه):
در اين حالت بحران پـيش آمده تهديد اساسي بوجود نياورده است ولي هم غـافل گيري شديد است و هم زمان براي تصميم گيري كوتاه است.
✅ وضعيت انعكاسي:
در اين وضعيت تهديد شديد است و زمان عکس العمل كوتاه، ولي غافل گيري وجود ندارد چون از قبل، وقوع اتفاق حاد قابل پيش بيني بوده است.
✅ بحران تعمقي (برنامه اي):
تهديد شديد، زمان بلند و پيش بيني شده. در ايـن حالت تهديد شديد است ولي زمان كافي بـراي عکس العمل وجود دارد و هم بحران قابل پيش بيني بوده است.
✅ وضعيت عادي و روزمره:
در چنين وضعيتي هم تهديد كم است و هم زمان براي تصميم گيري زياد است وهم بحران از قبل قابل پيش بيني بوده است.
✅ وضعيت اداري واجرائي:
در چنين شرايطي تهديد كم است، زمان عکسل العمل كوتاه و بحران قابل پيش بيني است.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar