✍ بایدها و نبایدهای مدیریت بحران
#مدیریت_بحران میتواند مانند لبهای خطرناک از حوادث احتمالی باشد. گاهی اقدامات ناآگاهانه حتی میتواند از سکوت مسئولان برند نیز مخربتر باشد. با این حال دانستن رشتهای از باید و نبایدها در واکنش به بحران پیش آمده، میتواند حتی شما را به جایگاهی عمیقتر از پیش در قلب مخاطبانتان برساند.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بحران هابه لحاظ زماني از ديدگاه آنتوني پارسونز
1⃣ بحران های فوری:
این بحران ها دارای هیچ گونه علامت هشداردهنده قبلی نیستند و سازمان ها نیز قادر به تحقیق در مورد آنها و نیز #برنامه_ریزی برای دفع آنها نیستند.
2⃣ بحران های تدریجی:
این #بحران_ها به آهستگی ایجاد میشوند. میتوان آنها را متوقف کرد و یا از طریق اقدامات سازمانی آنها را محدود ساخت.
3⃣ بحران های ادامهدار:
این بحران ها هفتهها، ماه ها و یا حتی سالها به طول میانجامند. استراتژیهای مواجهه شدن با این بحرانها در موقعیتهای متفاوت بستگی دارد به فشارهای زمانی، گستردگی کنترل و میزان عظیم بودن این وقایع. میتوان از سه معیار سطح تهدید، فشار زمانی، و شدت وقایع، در طبقهبندی و شناسایی بحرانها استفاده کرد و میتوان از این طریق به مدیران نشان داد که چه زمانی یک پدیده و یا یک مشکل میتواند تبدیل به یک بحران شود.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اصول مدیریت بحران
✅ #بحران، همانگونه که از نام آن برمیآید، در اثر اشتباهات گاهوبیگاه و کوچک و بزرگ مدیران و کارکنان یک سازمان پدید میآید و تمام همت خود را بهکار میگیرد تا آن مجموعه را زمینگیر و اسیر این تصمیمات غلط کند.
✅ همچون یک گلوله برفی در دامنه کوه که هرچه میگذرد بزرگ و بزرگتر میشود و آنقدر پیش میرود تا چون بهمن سهمگینی هرچه در پیش دارد را در خود ببلعد؛ بحران نیز نتیجه تصمیمهای غلط کوچکی است که آرامآرام غیرقابل کنترل میشود و تا آنجا پیش میرود که مدیریت را دچار اخلال و توان #پمدیران را مستهلک میکند.
✅ همین مسئله سببشده تا وقوع #بحران، بزرگترین کابوس هر مدیری باشد. بهعلاوه این موضوع، شناخت انواع مدیریت بحران و روشهای بهکارگیری آن را مبدل به یکی از اصول اساسی مدیریت هر کسبوکار ساخته است. اصلی که هر مدیر باانگیزهای باید از آن اطلاع و آگاهی کافی داشته باشد.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حالت های مختلف بحران #مدیریت_بحران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ حالت های مختلف بحران
با توجه به سه عامل شـدت تهديـد، تـداوم زمـاني و درجه آگاهي از بحران، حالت مختلفي براي يـك بحـران قابل تصـور است كـه عبارتند از:
✅ وضعيت کاملاً بحراني (شديد):
در اين وضعيت تهديد شـديد، زمـان كوتـاه و غافل گيري هست مثل زلزله هاي مخرب. لذا اهداف عمده به خطر افتاده و تهديدات اساسي و فرصت براي تصميم گيري نيز بسيار كم است و حادثه پـيش آمده غيرمنتظره بوده و همه را غافل گير كرده است.
✅ وضعيت نوظهور (بدعتي):
در اين وضعيت تهديد شديد اسـت، بحران پـيش آمده هم کاملاً غيرمنتظره مي باشد ولي فرصت كافي براي تصميم گيري وجود دارد.
✅ وضعيت بطئي و آرام:
در اين حالت هم تهديد كم است و هم فرصت بـراي تصميم گيري بسيار زياد، ولي حاد به غيرمترقبه است.
✅ وضعيت موردي يا تصادفي (ويژه):
در اين حالت بحران پـيش آمده تهديد اساسي بوجود نياورده است ولي هم غـافل گيري شديد است و هم زمان براي تصميم گيري كوتاه است.
✅ وضعيت انعكاسي:
در اين وضعيت تهديد شديد است و زمان عکس العمل كوتاه، ولي غافل گيري وجود ندارد چون از قبل، وقوع اتفاق حاد قابل پيش بيني بوده است.
✅ بحران تعمقي (برنامه اي):
تهديد شديد، زمان بلند و پيش بيني شده. در ايـن حالت تهديد شديد است ولي زمان كافي بـراي عکس العمل وجود دارد و هم بحران قابل پيش بيني بوده است.
✅ وضعيت عادي و روزمره:
در چنين وضعيتي هم تهديد كم است و هم زمان براي تصميم گيري زياد است وهم بحران از قبل قابل پيش بيني بوده است.
✅ وضعيت اداري واجرائي:
در چنين شرايطي تهديد كم است، زمان عکسل العمل كوتاه و بحران قابل پيش بيني است.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهارچوب مفهومی مدیریت بحران
✅ #مدیریت_بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعهای از فعالیتها، چارهجوییها و دستورالعملهایی گفته میشود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام میدهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.
✅ امروزه مدیریت بحران یک بخش اساسی از مدیریت #استراتژیک است . قبل از تعقیب هر گونه اهداف بلند ، مدیریت بحران برای تضمین ثبات و موفقیت مستمر یک سازمان ضروری است . اساساَ سازمانهایی که در معرض بحران قرار دارند به آمادیگ بیشتری در برابر آن نیاز دارند.
✅ #مدیریت_بحران موثر نیازمند یک رویکرد منظم و نظام مند است که مبتنی بر هوشیاری ،حساسیت مدیریتی و یک درک خوب از اهمیت برنامه ریزی دقیق و آمادگی سازمانی است . این مقاله پیشنهاد می کند که شش گام اصلی می تواند برای آمادگی بیشتر یک سازمان در برابر بحران برداشته شود.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل نظام استعدادیابی و جانشین پروری
#جانشین_پروری در سازمان یکی از مهمترین استراتژیهای هوشمند مدیریت استعداد است که با حفظ کارمندان بااستعداد درون مجموعه، منجر به ماندگاری و قدرت هرچه بیشتر سازمان در میان رقبا میشود. در واقع این رویکرد بستری را فراهم میکند تا سازمان بتواند کارکنانی که پتانسیل بالایی دارند را شناسایی کند و برای دریافت پستهای کلیدی مجموعه به هنگام وقوع چالشهای سخت تجاری، پرورش دهد؛ به همین جهت یکی از مهمترین مراحل جانشین پروری ارائه آموزشهای مختلف جهت ارتقاء سطح مهارت کارمندان است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چرخه مدیریت استعداد #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ چرخه مدیریت استعداد
1⃣ برنامهریزی
◾با انجام برنامهریزی میتوانید مدل #مدیریت_استعداد را در راستای اهداف کلی سازمان طراحی کنید. تنها با یک برنامهریزی صحیح میتوانید اطمینان حاصل کنید که به دنبال فردی با تجربه و مهارتهای مناسب هستید.
◾علاوهبر این، #کارکنان فعلی نیز طی برنامهریزی ارزیابی میشوند تا ببینید که چه اقداماتی بهترین نتیجه را برای سازمان شما دارد. به عنوان مثال، اگر کارکنانی با ویژگیهایی مشخص تمایل دارند برای مدت طولانیتری در سازمان بمانند، باید برای استخدام نیروهای مشابه آنها برنامهریزی کنید.
2⃣ جذب
◾وقتی که یک نفر #شرکت را ترک میکند، جستجوی شخص دیگری برای تصدی آن نقش کار چندان سادهای نیست. به عنوان مثال، ممکن است نیازهای شما تغییر کند یا کارکنانتان مسئولیتهای جدیدی را بر عهده بگیرند.
◾#مدیریت_استعداد تضمین میکند که همیشه تعداد کارکنان کافی را برای انجام تمامی عملیاتهای سازمان در اختیار دارید. همچنین، از ایجاد بار کاری سنگین که موجب بیانگیزگی کارکنان میشود، جلوگیری میکند.
◾با داشتن یک استراتژی درست، همان نوع کارکنانی را جذب خواهید کرد که میخواهید در کسبوکارتان داشته باشید. چنین افرادی بااراده، بامهارت و به دنبال پیشرفت در سازمان خواهند بود.
◾جذب استعداد بهطور مستقیم با برندسازی کارفرمایی در ارتباط است. شما باید راههایی را بیابید تا بتوانید سازمان خود را به عنوان بهترین مکان برای کار معرفی کنید. بنابراین کسبوکار شما باید جذاب به نظر برسد.
3⃣ توسعه
◾در مرحلهی توسعه اقداماتی را انجام میدهیم که به رشد استعدادها در سازمان کمک میکند. این اقدامات باید با طرح توسعهی کارکنان همسو باشد و طی آن باید آن دسته از موقعیتهای شغلی را شناسایی کنید که کارکنان مدنظرتان میتوانند در آینده در آنها فعالیت کنند، و همچنین باید ببینید که چگونه میتوانید دانش و مهارتهای کارکنان خود را گسترش دهید تا بتوانند از پس چالشهای جدید سازمان بربیایند.
◾همچنین، در فرآیند #مدیریت_استعداد میتوانید به این موضوع بپردازید که چه چیزی باعث میشود کارکنان شما مشتاق و مایل به انجام کارهای بیشتر باشند. ارزشگذاری برای کارکنان امری ضروری است. برای انگیزه بخشیدن به کارکنان، فرآیند جامعهپذیری آنان باید به شکلی صحیح انجام شود. در واقع از همان ابتدای ورود کارکنان جدید، باید کاری کنید تا حس خوبی از سازمان بگیرند. چنین کاری باعث میشود که در سازمان بمانند و تا جایی که میتوانند تلاش کنند.
4⃣ حفظ و نگهداشت
◾یکی دیگر از اهداف #مدیریت_استعداد، حفظ و نگهداشت افراد برای مدتی طولانی در سازمان است. کارکنان باید همواره این احساس را داشته باشند که سازمان مکانی لذتبخش و معنادار برای کار است. برای ایجاد چنین حسی میتوانید روی روشهای جبران خدمات (مالی و غیر مالی) و همچنین بهبود #فرهنگ_سازمان متمرکز باشید.
5⃣ جابهجایی و انتقال
◾پس از استخدام و توسعهی مهارتهای کارکنان، باید برای انتقال آنان به نقش مناسبشان برنامهریزی کنید. هدفی که در این مرحله دارید، حفظ #دانش آنها در شرکت است، که به آن #مدیریت_دانش میگوییم.
◾شما باید برای ارتقاء #کارکنان یا انتقال آنان به یک موقعیت شغلی یا دپارتمان دیگر برنامه داشته باشید. اگر کارمندی تصمیم به ترک شغل خود بگیرد، باید دلیل آن را بدانید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی جانشین پروری مدیران
#جانشين_پروری فرايندی است كه طی آن افراد شایسته برای احراز مشاغل كليدی يك سازمان، از ميان افراد واجد شرايط انتخاب و پرورش داده میشوند. در حالی که ۸۶ درصد از مدیران معتقدند که برنامهریزی جانشینپروری مهم یا یک اولویت ضروری است، تنها ۱۴ درصد بر این باورند که آن را به خوبی انجام میدهند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل آرمسترانگ در مدیریت استعداد
✅ مدیریت استعداد مجموعهای از فرآیندهای یکپارچه منابع انسانی است که برای جذب، توسعه، انگیزش و حفظ کارکنان بهرهور و با عملکرد بالا طراحی شده است. هدف #مدیریت استعداد ایجاد سازمانهای با عملکرد بالاست که به شکل پایداری اهداف استراتژیک و عملیاتی خود را برآورده میکنند.
✅ تأکید مدیریت #استعداد بر آن است که فرآیندهای منابع انسانی را مبتنی بر مدلهای شایستگی طراحی و اجرا کند. تأکید بر توسعه و یادگیری در این رویکرد بسیار حائز اهمیت است. مدیریت استعداد محور خود را بر پستهای کلیدی و افراد کلیدی می گذارد و فرآیندهای منابع انسانی برای این مشاغل و افراد تدوین، اجرا و کنترل میشوند.
✅ در #مدیریت_استعداد، یکپارچگی و انسجام میان فرآیندهای منابع انسانی و نیز ارتباط منطقی و یکپارچه با فرآیندهای کسب و کار از اهمیت ویژهای برخوردار است. این یکپارچگی بدان معناست که شرکتها و سازمانها در تلاش برای دستیابی به اهدافشان باید از استمرار و پیوند جذب، آموزش، مدیریت، حمایت و جبران خدمات استعدادهای خود مطمئن شود.
✅ یکی از مدل های نسبتاً جامع در مدیریت استعداد، #مدل_آرمسترانگ است که در سال ۲۰۰۶ ارائه شده است. در این مدل، مدیریت استعداد با اهتمام به نقشه استراتژیک شرکت آغاز می شود. جذب استعداد، مدیریت نگهداشت استعداد و مدیریت توسعه استعداد گام های بعدی بر اساس این مدل است. با اجرای این فرآیندها در نهایت شرکت شما خزانه ای استعدادها خواهد داشت که عملکرد آنها بسیار بالاتر از عملکرد کارکنان عادی است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar