eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوریتم بهره وری عبارت است از به‌دست آوردن حداکثر سودِ ممکن با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و… به منظور ارتقای رفاه جامعه. بهره‌وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می‌شده گفته می‌شود ✅ مهمترین موضوع و اساسی‌ترین مساله برای پیروزی سیستم اجتماعی محسوب می‌شود. بهره‌وری می‌تواند در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی اندازه‌گیری شود. مهمترین شاخص بهبود بهره‌وری، بهبود مستمر نسبت ستانده به داده‌ها، همراه با افزایش کیفیت تعریف می‌شود. ✅ در یا کارگاه بهره‌وری به صورت اندازه‌گیری توناژ محصول یا تعداد تولید یا ساعت کار تعریف می‌شود و در سطح ملی رابطه درآمد ملی و هزینه جامعه، شاخص بهره‌وری تعریف می‌شود. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سیستم های جزیره ای #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
سیستم های جزیره ای ­_های_جزیره _ای یا سیستم­ های پراکنده سیستم­ هایی هستند که به مرور زمان و بر حسب نیاز سازمان ایجاد شده­ اند و اغلب دارای یکسری ویژگی­ های خاص هستند. ✅ سیستم جزیره­ای چیست و چه کاربردی دارد؟ با کسب و کارها، اطلاعات و فعالیت­ هایی به سازمان­ ها اضافه گردید که سازمان­ ها را مجبور نمود به مرور برای سازماندهی آن­ها از تکنولوژی­ های نرم ­افزاری برای پردازش اطلاعات و نظم ­دهی امور استفاده کنند. ✅ سیستم جزیره ­ای به چه معناست؟ سیستم­ های جزیره ­ای یا ­_های_پراکنده سیستم­ هایی هستند که به مرور زمان و بر حسب نیاز سازمان ایجاد شده ­اند و اغلب دارای یکسری ویژگی­ های خاص هستند. ✅ ویژگی ­های سیستم­ های جزیره ­ای: ▪پایین بودن سطح نیاز به سیستم ▪استقلال کامل هر بخش در انجام امور مربوطه ▪نبود یک استاندارد کلی برای طراحی کلیه سیستم ­ها ▪هماهنگی راحت و بدون دردسر با تغییرات سازمان با ایجاد یک سیستم جدید ✅ بخش­ های مختلف یک سیستم جزیره ­ای: ▪تولید ▪خدمات ▪انبارداری ▪منابع انسانی ▪حسابداری و مالی ▪بازاریابی و فروش ▪لجستیک و تامین منابع اولیه ▪و ... ✅ همان­طور که در بالا مشاهده نمودید سیستم­ های جزیره ­ای سیستم­ های مستقل در قالب یک مجموعه هستند. بیایید کار را با یک مثال پیش ببریم تا با مفهوم جزیره ­ای بیشتر آشنا شویم. سازمانی را فرض کنید که دارای بخش حسابداری، فروش، انبارگردانی،منابع انسانی و امور اداری است. تمامی این بخش­ ها به صورت مستقل، مجهز به یک سیستم نرم­ افزاری کامل و یا حتی هستند. ✅ حال فرض کنید فاکتوری برای مشتری صادر می­کند. برای صدور فاکتور اطلاعاتی مانند مشخصات مشتری، کالا و میزان سفارش، نوع پرداخت و زمان پرداخت وارد سیستم فروش می­شود. فاکتور صادر شـده چــاپ و رونوشـت به بخش حسابداری و انـبارداری می­ شود. ✅ مبلغ کالاها و شرایط پرداخت را چک می­کند. در صورت عدم مغایرت مواردی را از جمله مشخصات مشتری، میزان سفارش، نوع پرداخت، تاریخ پرداخت­ های مدت­ دار را وارد سیستم خود می­کند و فاکتور اصلی (فاکتور بخش حسابداری) را چاپ می­کند و برای تایید و ثبت به بخش مدیریت و انبارداری می­فرستد. ✅ از آن طرف نیز موجودی مربوطه را براساس فاکتـور دریافتی از فروش و حسـابداری چـک خواهد کرد و سپـس با ارسال نامـه مهر و امضا شده موجودی را به حسـابداری و فـروش اعلام می­ـکند که موجـودی کالاها به چـه ترتیــب است و تاریــخ تحویل چگونه می ­باشـد. ✅ نیز در خوشبینانه ­ترین حالت فقط شماره فاکتور صادر شده را در سیستم خود ثبت می­کند و روی همان برگه چاپی حسابداری تایید دستی خود را اعلام می­ کند. سیستم­ های جزیره ­ای سیستم ­های مستقل و مجزا در یک سازمان که توانایی انجام کلیه امور درون سازمان را دارند، اما این سیستم­ ها برای ارتباط و انجام امور درون سازمانی وابسته به نیروی انسانی هستند. ✅ معایب سیستم ­های جزیره ­ای: ▪انباشت اطلاعات ▪وابستگی به نیروی انسانی ▪وجود خطای انسانی در انجام پروژه ­ها ▪عدم ارتباط قوی و سریع بین اعضای سیستم ▪عدم وجود قانون و اصول یکپارچه در کل سازمان ▪عدم توانایی ارتقا در صورت گسترش سازمان (ایجاد شعب دیگر) www.modiryar.com @modiryar
فراگیری در سراسر چرخه‌ی زندگی کاری ✅ تنوع، برابری، فراگیری و تعلق (DEIB) بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.علی‌رغم روشن‌تر شدن دیدگاه ‌ها و توجه به DEIB، هنوز اغلب سفیدپوست و مرد است. ✅ هر ۱۰۹ طرح‌های DEI خود را در وب‌سایت‌های خود ترسیم کرده‌اند و ۴۹ درصد از آنها یک بخش مدیریتی جداگانه برای اقدامات DEI دارند. با این وجود، رهبران سازمان‌ها اغلب سفیدپوست و مرد هستند. DEIB همچنین فرصتی را برای پیوند دادن هدف سازمان با اقدامات مرتبط با تنوع قومی نژادی ارائه می‌دهد. ✅ نمونه‌ اقداماتی که انتظار داریم در سال 2023 شاهد آن‌ها باشیم عبارتند از: ▪منوط ساختن جبران خدمات مدیران اجرایی به معیارهای DEI. ▪پرداختن به نابرابری‌های نژادی در بخش بهداشت و درمان و نقش کارفرمایان. ▪پیاده‌سازی برنامه‌های بلندمدت درباره‌ی تنوع قومی نژادی برای افزایش آگاهی در بین مدیران. ✅ شرکت مشاوره مرسر (Mercer) تخمین می‌زند که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از شرکت‌های S&P 500 معیارهای DEI را بخشی از مدیران ارشد و اجرایی خود قرار داده‌اند. ✅ تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد از این شرکت‌ها معیارهای کمّی و عینی DEI را تعیین می‌کنند. پیش‌بینی ما این است که نقشی فعال در شناسایی و ردیابی معیارهای DEI ایفا خواهد کرد. www.modiryar.com @modiryar
پیاده سازی مدیریت الگوریتمی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پیاده سازی مدیریت الگوریتمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
پیاده سازی مدیریت الگوریتمی 🔴 ظهور الگوریتم منابع انسانی ✅ ترندی در حوزه درست دارد در مقابل چشمان ما اتفاق میفتد، اما فقط تعداد کمی متوجه آن شده‌اند. در سال 2023، اکثر سازمان‌ها مدیریت کارکنان با روبات‌ها را آغاز خواهند کرد. به گفته شرکت تحقیقاتی IDC، ۸۰ درصد از ۲۰۰۰ شرکت جهانی تا سال ۲۰۲۴ برای استخدام، اخراج و آموزش کارکنان از مدیران الگوریتمی استفاده خواهند کرد. ✅ این موضوع در حال حاضر در اقتصاد گیگ اتفاق افتاده است. همچنین، ۴۰ درصد از بخش‌های منابع انسانی در شرکت‌های بین‌المللی دارای برنامه‌های کاربردی هستند که به افزایش تعداد داوطلبین استخدام، امکان استخدام سریع‌تر و بهبود تعامل و نگهداشت کمک می‌کند. ✅ البته این امر چالش‌هایی را در رابطه با عدالت، و فراگیری به همراه دارد. به عنوان مثال، مواردی وجود داشته است که مدیران الگوریتمی به‌طور تصادفی انتخاب می‌کنند که کدام پیمانکاران باید شغل خود را از دست بدهند و افراد را به دلایلی خارج از کنترل خود اخراج می‌کنند. ✅ باید مالکیت مدیریت الگوریتمی را در دست بگیرد و فرآیندی منصفانه، شفاف و کارآمد را تضمین کند. یک فرصت عالی وجود دارد که منابع انسانی می‌تواند از آن استفاده کند: ایجاد «برابری سیستمی» به معنای واقعی و مجازی کلمه. در واقع، این کار از تبدیل شدن سوگیری‌های موجود در داده‌های منابع انسانی به بخشی از الگوریتم جلوگیری می‌کند. ✅ می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌ها را پردازش کنند، به‌طور شفاف ارتباط برقرار کرده و به منابع انسانی و مدیران کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. علاوه بر این، آنها می توانند سطحی از شفافیت و عدالت رویه‌ای را ایجاد کنند که ارائه‌ی آن از سوی انسان بسیار دشوارتر است. www.modiryar.com @modiryar
فرایندهای کلان و فازهای اجرایی حوزه پروژه www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ فرایندهای کلان و فازهای اجرایی حوزه پروژه #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
فرایندهای کلان و فازهای اجرایی حوزه پروژه پروژه معیاری قابل اندازه گیری است که کارآمدی و موفقیت سازمان را در رسیدن به اهدافش نشان می‌دهد. سازمان ها در سطوح مختلفی از شاخص‌های کلیدی عملکرد برای ارزیابی موفقیتشان در رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند. ✅ این شاخص ها در سطوح بالا بر کسب و کار تمرکز دارند. تمرکز شاخص‌های کلیدی عملکرد در سطوح پایین تر برفرایند بخش های مختلف مانند منابع انسانی، فروش، بازاریابی و… است. ابزارهای اندازه گیری کمی هستند که می توانند برای مونیتورینگ و اندازه گیری کیفیت و کمیت فعالیت های پروژه که می توانند بر اهداف سازمانی پروژه تاثیر گذار باشند مورد استفاده قرار گیرند. ✅ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻣﺮوزه ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻛﺎراﺋﻲ و اثر بخشی در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎ است. ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑﻬﺒﻮد اﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺿﺮورت دارد ﻛﻪ ﻛﻠﻴﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﺧﻮد را با تعریف و استفاده از شاخص های کلیدی استاندارد کنترل ﻧﻤـﻮده و از ﻧﻘـﺎط ﺿـﻌﻒ و ﻗـﻮت پروژه خود مطلع و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی مورد نیاز را اتخاذ نمایند. در این راستا ابتدا باید فازهای پروژه را بشناسیم. 🔴 تعریف شاخص های کلیدی پروژه به منظور ارزیابی عملکرد پروژه ✅ مطابق تصویر در فازهای اصلی (آغاز، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اختتام) پروژه با سه حوزه شاخص اصلی روربرو هستیم: 1⃣ حوزه زمان 2⃣ حوزه هزینه 3⃣ حوزه کیفیت ✅ که در این مطلب قرار است به معرفی شاخص های کلیدی در حوزه زمان و هزینه که از جمله وظایف اصلی حوزه و کنترل پروژه است، اشاره ای داشته باشیم. ابتدا بهتر است به صورت کلان فرآیندهای حوزه پروژه و فازهای اجرایی پروژه را مجددا مرور کنیم (تصویر). ✅ در تصویر نشان داده شده است که در طول مدت اجرای پروژه، در مراحل طراحی، تامین، ساخت و اختتام، شاخص های کلیدی صحت و سلامت اجرای پروژه را از سه منظر اصلی زمان، هزینه و و نظارت می کنند. www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی تأثیر ساختار سازمانی بر پیچیدگی مدیریت مبتنی بر ارزش www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مفهومی تأثیر ساختار سازمانی بر پیچیدگی مدیریت مبتنی بر ارزش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_ج
مدل مفهومی تأثیر ساختار سازمانی بر پیچیدگی مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) برای ایجاد انگیزه در مدیران برای مشارکت در اقداماتی طراحی شده‌اند که ارزش ذینفعان را به حداکثر می‌رساند (کناور و همکاران، ۲۰۱۸; بروک و همکاران، ۲۰۱۸). علیرغم استفاده گسترده از VBM در شرکت های اروپایی و ارتباط آن با تحقیقات علمی (فیرک و همکاران، ۲۰۱۹a; فیرک و همکاران، ۲۰۱۶)، هنوز اطلاعات کمی در مورد دلایل تفاوت های گزارش شده در میزان اجرای VBM وجود دارد (فیرک و همکاران، ۲۰۱۹ a؛ مالمی و ایکاهایمو، ۲۰۰۳) ✅ مقالات اخیر در مورد محرک های پیاده سازی VBM بر و درون سازمانی تمرکز دارند (فیرک و همکاران، ۲۰۱۹b؛ بورکرت و لوگ، ۲۰۱۳)و عمدتاً عوامل سازمانی را نادیده می گیرند. در حالی که به طور خاص ساختار یک شرکت که یک عامل سازمانی مهم می باشد به عنوان یک عامل مؤثر بر پذیرش نوآوری های اداری و طراحی سیستم های کنترل مدیریت گزارش شده است (به عنوان مثال، لی و یانگ، ۲۰۱۱؛ ناهم و همکاران، ۲۰۰۳؛ گوسلین، ۱۹۹۷) و تأثیر آن تنها تا حدی در یک محیط VBM آزمایش شده است (بلوم، ۲۰۱۶؛ دکر و همکاران، ۲۰۱۲)… ✅ اگرچه VBM به طور گسترده در شرکت‌های اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز کمی در مورد دلایل تفاوت‌های گزارش شده در میزان اجرای VBM وجود دارد (فریک و همکاران، ۲۰۱۹a. مالمی و ایک آهایمو، ۲۰۰۳). برای بررسی این موضوع، ما تأثیر ساختار سازمانی را بر پیچیدگی VBM در شرکت‌های بزرگ در اتریش، آلمان و سوئیس بررسی می‌کنیم. سه متغیر ساختاری اصلی شامل متمرکزسازی، رسمی‌سازی و ادغام افقی، ارتباط مثبتی با پیچیدگی VBM نشان می‌دهند. این نتایج نشان می‌دهد که ساختار سازمانی دلیل دیگری برای تفاوت‌های مکرر گزارش‌شده در پیچیدگی VBM است (فیرک و همکاران، ۲۰۱۹ a؛ شافر و لوگ، ۲۰۱۰). ما همچنین استدلال می کنیم که این زیر مولفه های ساختاری به طور متفاوتی بر تناسب فنی، سیاسی و فرهنگی یک شرکت با VBM تأثیر می گذارد (انصاری و همکاران، ۲۰۱۰)… www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل پارادایمی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مدل پارادایمی (Paradigmatic model) نشان‌دهنده عوامل علی، مداخله‌گر و زمینه‌ای پدیده محوری و راهبردهای لازم برای دستیابی به پیامدها است. این مدل یکی از ارکان اصلی روش گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است که در روش اشتراوس و کوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل، از پنج قسمت شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، استراتژی‌ها و پیامدها تشکیل شده است. در مرکز مدل نیز پدیده مرکزی قرار می‌گیرد که فعالیت‌ها حول آن شکل می‌گیرد. جریان فرایندها و فعالیت‌هایی که در بستر این تحقیق اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد. ✅ یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های روش تحقیق کیفی بویژه نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. در نظریه‌پردازی بنیادی، تلفیق داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. درکدگذاری‌باز، تحلیل‌گر به پدیدآوردن مقوله‌ها و ویژگی‌های آنها می‌پردازد و سپس می‌کوشد تا‌ مشخص‌ کند که چگونه مقوله‌ها در طول‌ بعدهای تعیین‌شده تغییر می‌کنند. در کدگذاری‌محوری‌، مقوله‌ها‌ به‌طور نظام‌مند بهبودیافته و با زیرمقوله‌ها پیوند داده‌ می‌شوند‌. در مرحله سوم از کدگذاری، کدگذاری گزینشی و ارائه مدل پارادایمی پژوهش می‌باشد. 🔴 ابعاد مدل پارادایمی ✅ در ، تلفیق داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. درکدگذاری‌باز، تحلیل‌گر به پدیدآوردن مقوله‌ها و ویژگی‌های آنها می‌پردازد و سپس می‌کوشد تا‌ مشخص‌ کند که چگونه مقوله‌ها در طول‌ بعدهای تعیین‌شده تغییر می‌کنند. در کدگذاری‌محوری‌، مقوله‌ها‌ به‌طور نظام‌مند بهبودیافته و با زیرمقوله‌ها پیوند داده‌ می‌شوند‌. در مرحله سوم از کدگذاری، کدگذاری گزینشی و ارائه مدل پارادایمی پژوهش می‌باشد. هدف از‌‌ این مرحله برقراری رابطه بین طبقه‌های تولید شده در مرحله کدگذاری باز است. ارتباط سایر طبقه‌ها با طبقه محوری در پنج عنوان می‌تواند تحقق داشته باشد که عبارتند از شرایط علی، مقوله محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط زمینه‌ای و پیامدها. ▪شرایط علی (Causal Condition) ▪پدیده محوری (Phenomenon) ▪شرایط زمینه‌ای (Contextual Condition) ▪شرایط مداخله‌گر (Intervening Condition) ▪استراتژی‌ها (Interaction Strategy) ▪پیامدها (Consequences) ✅ پس از انتخاب مقوله محوری، داده‌ها به طور انتخابی کدگذاری می‌شوند. به شکلی که مقوله محوری، کدگذاری را هدایت کند و دیگر نگران مفاهیمی که اهمیت کمی نسبت به متغیر مرکزی و زیرمجموعه‌های آن دارند، نخواهد بود. به بیانی دیگر، با چنین عملی، گستره پژوهش تا سطح یکی از چندین فرایند یا شرایط اجتماعی اصلی که در داده‌ها وجود دارند، فشرده‌تر می‌شود. ظهور متغیر محوری در مطالعه، به عنوان راهنمایی برای گردآوری و تحلیل داده‌های بیشتر بعدی نیز، عمل می‌کند، یعنی مقوله محوری سبب جهت‌دهی به نمونه برداری نظری می‌شود. www.modiryar.com @modiryar