✍ ابعاد تصمیم گیری مشارکتی
✅ #تصمیمگیری_گروهی (که همچنین به عنوان تصمیمگیری مشارکتی یا تصمیمگیری جمعی شناخته میشود) وضعیتی است که افراد بهطور جمعی از بین گزینههای موجود انتخاب میکنند. این تصمیم دیگر به هیچ فردی که عضو گروه است قابل انتساب نیست. #مشارکت در فرآیند تصمیم گیری و رضایت شغلی کارکنان از مورد توجه ترین موضوعات معاصر مدیریت و بویژه مدیریت رفتار سازمانی می باشد.
✅ #مشارکت چنانچه با انگیزه ارج نهادن به دانش واطلاعات، تجربه و تواناییهای کارکنان و توجه به شرایط تصمیم گیری و میزان بلوغ و پذیرش کارکنان نسبت به تصمیم مورد نظر همراه باشد، بر کاهش مقاومت در برابر تغییرات، کاهش تعارضات، افزایش کیفیت تصمیمات، بهبود روابط، افزایش کارآیی و اثر بخشی، ارتقاء سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان و در نتیجه بهره وری سازمان، موثر خواهد بود و رضایت از شغل نیز بر کاهش غیبت و کم کاری، انتقال و استعفا و همچنین افزایش تفاهم و همکاری گروهی و علاقمندی به شغل و #سازمان موثر است.
✅ چنانچه اجرای مدیریت مشارکتی و نظام های تشکیل دهنده آن با موفقیت همراه باشد، از مزایا و پیامدهای چون بهبود روابط انسانی بین مدیریت و کارکنان، تقویت انگیزش در کارکنان، بهبود گردش کار در سازمان، بروز خلاقیت و نوآوری، تقلیل هزینه های تولید کالا و خدمات، افزایش احساس تعلق سازمانی در کارکنان و همسو شدن هدف های آنان با هدف های سازمان و در نهایت افزایش #رضایت_مشتری و به دست آوردن سهم بیشتر در بازار برخوردار خواهد بود.
#Group_decision_making
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ افق زندگی و تعصبات زمانی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ در کتابی با عنوان «تعصبات زمانی: نظریهای برای برنامهریزی منطقی و استمرار شخصی» فیلسوفی از دانشگاه نوتردام هلند با نام #مگان_سالیوان در ارتباط با مقوله تعصبات زمانی نظریه قابل توجهی ارائه می دهد.
✅ وی می گوید ما نسبت به زمان متعصب هستیم، به این معنی که #ترجیحات بیموردی در مورد زمان وقوع حوادث داریم. وی در این رابطه چند نوع تعصب را مطرح می کند:
▪تعصب نزدیک:
اگر شما «تعصب نزدیک» داشته باشید در این حالت ذرت بوداده را زمانی که فیلم هنوز شروع نشده، میخورید؛ با اینکه اگر منتظر بمانید، لذت بیشتری خواهید برد.
▪تعصب آینده:
اگر «تعصب آینده» داشته باشید از کار ناخوشایندی که فردا باید انجام دهید ناراحت هستید، با اینکه از یادآوری کاری به همان اندازه ناخوشایند که دیروز انجام دادهاید، ناراحت نخواهید شد.
▪تعصب ساختاری:
زمانی که «تعصب ساختاری» دارید ترجیح میدهید تجربیاتتان شکل زمانی مشخصی داشته باشند: تعطیلاتتان را طوری برنامهریزی میکنید که بهترین قسمت آن در پایان تعطیلی اتفاق بیفتد.
▪تعصب قریب الوقوع:
شاید بزرگترین خطای زمانی ما تعصب قریبالوقوع باشد. غنی اهمیت دادن بیش از اندازه به آنچه قرار است اتفاق بیفتد و توجه بسیار اندک به آینده. با این حال بیشتر اوقات این اتفاق میافتد که همانطور که اقتصاددانان میگویند ما ارزش چیزی را که قرار است اتفاق بدهد، بسیار نادیده میگیریم. این تعصب گریبان ما را در تصمیمات هر روزه میگیرد. هنگام برنامهریزی برای آینده دور خونسرد و منطقی عمل میکنیم، اما با نزدیک شدن وسوسهها کنترلمان را از دست میدهیم.
✅ #سالیوان اعتقاد دارد همه این تعصبات زمانی امری نادرست است. برای همین وی موضوع مهم «بیطرفی زمانی» را مطرح می نماید. بی طرفی زمانی یعنی نوعی عادت ذهنی که به گذشته، حال و آینده وزنی برابر میبخشد. در همین راستا او با بیان نکات مهم دو اصل تصمیمگیری منطقی به استدلالهای خود در بیطرفی زمانی میرسد:
▪#اصل_موفقیت:
بر اساس اصل #موفقیت، یک فرد منطقی ترجیح میدهد زندگیاش هر چه بهتر پیش رود؛
▪#اصل_غیراختیاری_بودن:
بر اساس اصل غیراختیاریبودن، ترجیحات یک شخص منطقی نسبت به تفاوتهای اتفاقی حساس نیست. #سالیوان معتقد است تعهد به منطقی بودن ما را نسبت به زمان بیطرفتر میکند و بیطرفیِ زمانی به ما کمک میکند تا درباره مشکلات روزمره بهتر فکر کنیم.
✅ اغلبِ ما بیشتر اوقات جای دیگری غیر از زمان حال حضور داریم. گذشته، حال، آینده؛ تاریخ، امسال، دهههای آینده. چطور باید در ذهنمان میان آنها تعادل برقرار کنیم؟ مدت زمان یک تجربه لمسشده بین دو تا سه ثانیه است؛ تقریباً به همان میزانی که طول میکشد. همه چیزهای پیش از آن متعلق به «خاطره» است و همه چیزهای بعدی «انتظار».
✅ اینکه زندگی ما در این پنجره کوچک و متحرک سپری میشود واقعیتی عجیب و تقریبا غیرقابلفهم است. کسانی که تمرینات مراقبه انجام میدهند تلاش میکنند ذهن خود را حین این کار استراحت دهند. بقیه ما شاید در بعضی لحظات خاص از زمان حال با موقعیت مشابهی مواجه شویم.
✅ برای مدیریت مناسب ذهن، روح، روان و رفتار در ارتباط با مقوله ی زمان باید ضمن کنار گذشتن تعصبات زمانی و گرفتاری در دام های افراطی تعصبات باید نسبت به مقوله ی #زمان در زندگی خود سه اصل مهم:
▪آموختن از گذشته،
▪زندگی کردن در حال و
▪برنامه ریزی برای آینده
را در نظر داشته باشیم. این مهم به ما کمک می کند ضمن بهره گیری حداکثری از زمان در اختیار خود از گذشته درس بگیریم اشتباهات قبلی خود را تکرار نکنیم و نسبت به افق پیش رو و آینده ی احتمالی که در پیش روی ماست خوش بین، هدفمند و دارای برنامه باشیم. زمان هرکسی از #ارزش خاصی برخوردار است.
✅ مهارتهای ضعیف #مدیریت_زمان میتواند مشکلات زیادی از جمله کمبود خواب، نارضایتی، مشکلات سلامتی و اضطراب را به همراه داشته باشد. داشتن زمان کم برای انجام وظایف شغلی میتواند هر کسی را مضطرب کند. مهارتهای مدیریت زمان (برنامهریزی، اولویت بندی کارها، تنظیم زمان خواب و دانلود برنامههای افزایش بهرهوری) میتوانند به بهبود بهرهوری از زمان کمک کنند.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شماره ۱۰۱۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل ارزشیابی آموزشی فراگیران کرک پاتریک
✅ #الگوی_کرک_پاتریک به عنوان یک الگوی هدفگرا، با یک روش مدون و قابل تحلیل، افراد مجموعه را پس از آموزش ارزشیابی میکند و نتایج مثبتی را برای برنامهریزی آموزشی سازمان در پی دارد. در این الگو اثربخشی برنامههای آموزشی در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه مورد بررسی قرار میگیرد.
✅ این مدل در سال ۱۹۵۲ میلادی توسط دونالد کرک پاتریک ارائه شد و سالها بعد مورد توجه نظریهپردازان #علم_مدیریت قرار گرفت. الگوی کرک پاتریک به عنوان یک الگوی هدفگرا، با یک روش مدون و قابل تحلیل، افراد مجموعه را پس از آموزش ارزشیابی میکند و نتایج مثبتی را برای برنامهریزی آموزشی سازمان در پی دارد. در این الگو اثربخشی برنامههای آموزشی در چهار سطح مورد بررسی قرار میگیرد:
واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه
#Kirkpatrick
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی با مدل کرک پاتریک
✅ #ارزیابی_اثربخشی_دوره_آموزشی با مدل کرک پاتریک تغییرات رفتاری حاصله از نتایج از آموزش را اندازه گیری میکند و چهار سطح دارد.
▪#سطح_عکس_العمل:
ارزیابی میزان رضایت فراگیران با ابزارهایی چون پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه.
▪#سطح_یادگیری:
ارزیابی میزان کسب دانش، نگرش و مهارت فراگیران با سه ابزار قبلی و آزمون عملکردی.
▪#سطح_رفتار:
ارزیابی میزان بهبود رفتار در شغل و کاربری آموزش فراگرفته شده با پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه.
▪#سطح_نتایج:
ارزیابی نتایج و منافع کسب شده برای سازمان توسط فراگیران با ابزار ارزیابی عملکرد.
✅ در این سطح #یادگیری_کارکنان در سه سطح ارزیابی میشود:
▪ارزیابی بلافاصله بعد از اتمام دوره آموزشی
▪ارزیابی مدتی پس از برگزاری دوره آموزشی
▪ارزیابی از طریق نمایش عملکرد در محیط شبیهسازی شده
#Donald_Kirkpatrick
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کوچینگ مشارکتی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
✍ مدل کوچینگ مشارکتی
#رویکرد_مشارکتی، از «کوچینگ مشارکتی – مهارتهای جدیدی برای کوچها بهسوی موفقیت»میآید که توسط لورا ویتورث، کارن و هنری کیمزی هاوس و فیلیپ سانداول، ارائهشده است که نگاه متفاوتی داشتهاند بر همان مدل دوستداشتنی “GROW” که همگی آن را میشناسیم.
🔴 (الف) چهاراصل سنگ بنا
این چهاراصل بنای اساسی کوچینگ مشارکتی را تشکیل میدهند:
✅ #مدل_کوچینگ_مشارکتی
▪مراجع بهطور طبیعی #خلاق، کاردان و کامل است
این رویکرد از باوری میآید که معتقد است مراجع خود پاسخ را دارد و یا اینکه میتواند پاسخ را بیابد، اگر سؤالات صحیحی از او پرسیده شود.
▪#دستور_کار یا دستور جلسه از طرف مراجع ارائه میشود
این بدان معناست که روابط کوچ / مراجع متمرکز برگرفتن نتایجی است که مراجع میخواهد، نه آنچه کوچ یا هر شخص دیگری فکر میکند که برای مراجع بهترین است.
▪#کوچ در لحظه حضور کامل دارد
“حضور کامل در لحظه” به این معنی است که آنها با هر مسئلهای که در هرلحظه به وجود میآید سروکار دارند و میدانند آنچه در هر زمان رخ میدهد.
▪#کوچینگ_مشارکتی کل زندگی مراجع را تحتالشعاع قرار میدهد
ازآنجاکه ما انسان هستیم و ماشین نیستیم که فقط وظیفه خاصی را انجام دهد، غالباً نمیتوانیم جنبههای مختلف زندگی خود را در جعبههای کوچک، مرتباً تفکیک یا تقسیم کنیم.
🔴 (ب) مشارکت طراحیشده (دربرگیرنده اصول و زمینهها)
#مشارکت_طراحی_شده مانند ظرفی است که کوچ و مراجع آن را باهم میسازند و کوچینگ در آن جای میگیرد. هر “مشارکت طراحیشده” مختص کوچ و مراجع خواهد بود و امکان جابجایی و تغییر در آن با توجه به نیازهای خاص مراجع و روابط کوچینگی وجود دارد. طراحی این همکاری معمولاً در طول “جلسه اکتشاف (اولین جلسه جهت آشنایی)” صورت میگیرد، جایی که مراجع و کوچ صریحاً در مورد چگونگی همکاری با یکدیگر و توافقهایی که باید وجود داشته باشد، صحبت میکنند تا این رابطه در حد امکان، مؤثر و مطابق با نیازهای مراجع طراحی شود.
🔴 (ج) پنج شرط زمینهای
#مدل_کوچینگ_مشارکتی که تمرکز بر مراجع و رضایتش دارد از طریق ایجاد تعادل و طراحی فرآیند موردنیاز برای حصول نتیجه؛ حاوی پنج شرط زمینهای است که در شکل آن را شبیه ستارهای پنج پر میبینیم: گوش دادن، کنجکاوی، شهود، خود مدیریتی و پیشبرد اقدامات یا تعمیق یادگیری. این شروط به همراه پارامترهای “مشارکت طراحیشده” به ایجاد زمینهای که کوچینگ در آن شکوفا میشود، کمک میکنند.
✅ #گوش_دادن
به نظر کاملاً واضح میرسد که یک کوچ باید به حرف مراجع گوش دهد، بااینوجود روشهای زیادی برای گوش دادن به اشخاص و در چندین سطح مختلف، وجود دارد.
✅ #کنجکاوی
یکی از کارهای اصلی کوچ، کنجکاو بودن و پرسیدن سؤالاتی برانگیزاننده، با انتهای باز و فریبنده است که بدون هل دادن مراجع به سمت نتیجهای از پیش تعیینشده، او را دعوت به نگاه به جهاتی دیگر میکند. این سؤالات جهت ده نیستند و کوچ نیز به پاسخی که دریافت میکند دل نمیبندد.
✅ #شهود
شهود یا حس ششم ما، درصورتیکه آن را پرورش دهیم، تقویت کنیم و یاد بگیریم که به آن گوش دهیم؛ چیزهایی درباره محیط اطرافمان به ما میگوید که حسهای بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه نمیتوانند به ما بگویند.
✅ #خودمدیریتی
برای اینکه کوچ دستور کار مراجع را در اولویت کار خود قرار دهد، باید بتواند “مسائل خود” را به طرق مختلف و بهطور مؤثر مدیریت کند. این میتواند شامل داشتن ذهنی باز هنگام برخورد با چیزی که نسبت به آن احساسات شخصی دارد باشد تا عجله نکردن برای “پاسخ دادن” یا نجات مراجع در “هنگام گیر افتادن” و همچنین در نظر داشتن اینکه پاسخ کوچ ممکن است پاسخ درستی برای مراجع نباشد.
✅ #تعمیق_یادگیری
یکی از مواردی که سفر کوچینگ را از سایر موارد مشابه متمایز میکند، تمرکز بر عملکرد مراجع است. مراجعین باهدف جلو رفتن در زندگی خود به کوچینگ روی میآورند، به همین دلیل است که “پیش بردن اقدامات” یک ویژگی اصلی در سفر کوچینگ است.
🔴 (د) اصول (مرکز ستاره)
▪#رضایت
تعریف هر شخص ازآنچه رضایت نام دارد، منحصر به خود او و کاملاً شخصی است. نیازی نیست رضایت یک هدف بلندمدت باشد یا یک رویای دستنیافتنی در آینده.
▪#تعادل
ازآنجاکه زندگی همیشه درحرکت است، تعادل یک مفهوم پویاست.
▪#فرآیند/جریان
ما همیشه در دل جریان زندگی خود هستیم. گاهی اوقات زیبا، دلپذیر و روان به نظر میرسد و گاهی در گلولای گیر میکند.
🔺منبع: Crowe Associates Ltd
🔻ترجمه: انوشه نهاوندی، الهام مظاهری
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل چهار سطحی مشارکت کارکنان
✅ در مدل #مشارکت_کارکنان چهار سطح وجود دارد. این سلسله مراتب چهار سطحی بر اساس چهار نوع نیاز توسعه عملکرد کارکنان است:
▪رشد
▪کارتیمی
▪فردی
▪اساسی
✅ برآوردن #نیازها در سه سطح اساسی، محیطی از #اعتماد و حمایت در سازمان ایجاد میکند که مدیران و کارکنان را قادر میسازد تا از بالاترین سطح یعنی رشد شخصی، بیشترین بهره را ببرند. این سطوح نقشه راهی را برای مدیران فراهم میکنند تا بر اساس سطح قبلی، با ایجاد انگیزه و توسعه اعضای تیم خود، عملکرد اعضای تیم را بهبود بخشند.
✅ نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که این سطوح، نشان دهنده فازها نیستند. مدیران سطح اول را “تمام” نمیکنند تا به سطح دوم بروند. آنها باید #اطمینان حاصل کنند که کارکنان میدانند از آنها چه انتظاری میرود و ابزارهای لازم برای انجام کارِ خود را در اختیار دارند و در عین حال نیازهای سطوح دوم، سوم و چهارم را برآورده میکنند.
🔴 #مدیران باید با اعضای تیم خود، نیازها و موانع را به طور مداوم شناسایی کنند و در حالت ایده آل، قبل از اینکه چالشها مانع عملکرد کارکنانشان شود، اقدام کنند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مشارکت کسب و کار پاتریک کرک
#Donald_Kirkpatrick
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مشارکت کسب و کار پاتریک کرک #Donald_Kirkpatrick #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدی
✍ مدل مشارکت کسب و کار پاتریک کرک
✅ #مدل_مشارکت_کسب_و_کار_کرک_پاتریک مدل ساده ای است که درک مفاهیم نهفته در آن، آسان و مراحل آن واضح است. هدف از طراحی این مدل این است که مدیران ارشد به آموزش های سازمانی صرفاً به عنوان یک اقدام منفعل و منزوی نگاه نکنند، بلکه فرایند آموزش سازمانی را به عنوان شریک کسب و کار سازمان خود بدانند. این مدل 7 مرحله دارد که به شرح جدول می باشد:
✅ این #مدل با فردی آغاز می شود که برای یک مشکل تجاری، به مسئول آموزش تقاضای کمک می کند. متأسفانه این پیام به ندرت در قالب پیامی واضح مطرح می شود که مثلاً “ما نیاز داریم فروش خود را در شش ماه آینده 15 درصد افزایش دهیم. آیا شما (متولیان آموزش و توسعه) فکر می کنید که می توانید ما را در انجام این امر، یاری کنید؟”
✅ یا “ما می خواهیم میزان افزایش حفظ و نگهداری کارمندانی را که دارای پتانسیل زیادی هستند، 25 درصد افزایش دهیم. آیا برنامه #آموزشی وجود دارد که بتواند در تحقق این امر، ما را یاری کند؟”
✅ در عوض اینگونه می شنوید: “ما آموزش های نوین فروش نیاز داریم. برای این منظور برنامه آموزشی دارید؟ یا لطفا یک برنامه #رهبری برای مدیران سطح متوسط ما ترتیب دهید.” البته بدتر از آن، این است که اصلاً از شما چیزی نپرسند. تعهد برای کار کردن با یکدیگر، در واقع قبل از درخواست کمک، شروع می شود. در واقع اصل موضوع این است که چگونه کسب و کار و آموزش بر یکدیگر اثر متقابل دارند.
✅ #تعهد، با ایجاد رابطه ای به منظور شنیدن و درک نیازهای کلی و همسوی مشتریان و مخاطبین با مأموریت های کسب و کار (سازمان) آغاز می شود و شما اعتماد مدیران اجرایی را جلب می کنید که مسئولیت استخراج درخواست های واقعی را دارید. این مرحله مقدماتی ممکن است نیازمند این باشد که شما تمام تلاشتان را بکار ببندید تا هرطور که شده بزرگترین مشکلات، نیازها و فرصت های تجاری شرکت خود را بشناسید.
✅ این کار همچنین مستلزم #آگاهی شما است و باید از نقش متخصص یادگیری به عنوان وسیله ای برای حمایت از پیشگامان اصلی کسب و کار استفاده کنید تا کسب و کار به سود و بهره وری بیشتری برسانید. بنابراین رهبر آموزش سازمان می بایست نقش اثربخشی را ایفا کند و با رهبران کسب و کار تعامل کند تا مطمئن باشند که شما به عنوان یک شریک کسب و کار، جهت رفع نیازهای تجاری سازمان اقدامات لازم را انجام می دهید.
🔴 بنابراین؛
▪کار با #رهبران_تجاری و اصلی سازمان را با نشان دادن جایگاه آموزش به عنوان شریک کسب و کار آغاز کنید.
▪ایجاد یک اتحاد قدرتمند از رهبران #کسب_و_کار در قالب شورای آموزش یا تیم مشاوره آموزشی که متشکل از افرادی از حوزه های مختلف سازمان و آموزش باشد را مورد توجه ویژه قرار دهید.
▪#برنامه_آموزشی_سازمان باید منبعث از مأموریت ها و ارزش های اصلی سازمان باشد و از طریق چنین سند استراتژی (سند استراتژیک آموزش و توسعه منابع انسانی) در کسب و کار سازمان نفوذ کنید.
#Donald_Kirkpatrick
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل زیرساخت های تجارت مشارکتی در سازمان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل زیرساخت های تجارت مشارکتی در سازمان #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
✍ مدل زیرساخت های تجارت مشارکتی در سازمان
✅ امروزه مبحث #تجارت_مشارکتی به عنوان یکی از مهمترین مسائل و دانش روز مطرح میشود. این دغدغه بنیادین کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه استی زیرا اینگونه کشورها میدانند با کوچکترین کوتاهی در این زمینه، به زودی به طور کامل از میدان تجارت جهانی کنار میروند. همین بهره اندک خود را نیز به کشورهای توسعه یافته صنعتی که با این تجارت نوین همگام شده اند، خواهند سپرد. در تجارت مشارکتی بر خلاف تجارت سنتی که همیشه سعی بر از دور خارج کردن دیگر همکاران بوده، برای موفقیت آنها سعی و تلاش میگردد. زیرا موفقیت آنها ضامن موفقبت بالاسریها و شکست آنهانیز باعث شکست بالاسریها میگردد.
✅ به همین دلیل در این سیستم باید کوشش کنید زیر مجموعههای خود را به #موفقیت برسانید. این شیوه ضامن موفقیت کسبوکار است. در مدیریت بازرگانی عصر حاضر، روش تجارت سنتی پاسخگوی رشد سریع فناوری، افزایش تولید و تقاضا نیست. زیرا روشهای مبتی بر کاغذ، متضمن تاخیرها و هزینههای فراوان بوده است. فواصل جغرافیایی زیاد، تفاوت زبانها و فرهنگها، اتلاف زمان از موانع گسترش و نیز عدم کارایی تجارت سنتی هستند.
✅ از این رو دست اندرکاران #تجارت_بین_المللی در سطح سازمان ملل، بانک جهانی و … با هدف افزایش بهرهوری و کارایی، کاهش هزینههای مالی، زمانی و … به فکر استاندارد کردن روشهای بازرگانی با استفاده از رایانهها و شبکههای مخابراتی و ارتباطی افتادند. بدین ترتیب مفهوم تجارت مشارکتی شکل گرفت. از طرفی تعامل بین مشتریان و پیماکاران و تامین کنندگان مسالهای بسیار زمانبر و پر هزینه است. تنها با بهرهگیری از ابزارهای مناسب، انعطاف پذیری و قابلیت ارتقا در قالب یک سیستم یکپارچه ضرورت یافته به طوری که محصول نهایی باید قابلیت فعالیت در فضای تجارت مشارکتی را داشته باشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar